At være staldpige og have hundehvalp/unghund samtidig? {{forumTopicSubject}}
Hej alle!
Jeg har lige oprettet mig herinde, for jeg har et spørgsmål til alle jer kloge hundemennesker
I starten af juli flytter jeg rigtig langt væk hjemmefra for første gang, og skal arbejde på et stutteri hvor jeg skal tilride/ride heste og være turguide om eftermiddagen. Jeg har altid vidst at jeg skulle have hund og nu når jeg ikke må få en herhjemme, kunne det jo være tiden at få det nu når jeg flytter.
Jeg kunne rigtig gode tænke mig en dejlig lille hundehvalp, som skal være hos mig i stalden imens jeg rider heste og som nu også skal kunne være alene hjemme i 2-4 timer mens jeg er turguide. Lyder det fuldstændig uansvarligt og dumt?
Økonomien bliver intet problem, men det er mere hele situationen om at jeg skal være staldpige der gør mig lidt bekymret. Jeg har været omgivet af hunde hele livet og alt hvad der har med træning osv er intet problem, det er mere om arbejdet og det at have hund, kan gå hånd i hånd?
Hvad tænker I?
Mvh Sandra
apr 2008
Følger: 28 Følgere: 265 Hunde: 2 Emner: 262 Svar: 7.511
Jeg ville vente indtil du er kommet ind i jobbet og rent faktisk ved hvordan det hele foregår. At være staldpige er et hårdt job og jeg formoder du har lange dage med tidlige morgener og sene aftenvagter?
Og samtidig skal hunden jo stimuleres og aktiveres af andet end blot at være på gården - har du tid til det, når du skal tilride/ride heste og samtidig skal være turguide om eftermiddagen?
Som udgangspunkt kan jeg ikke se at det skulle være no-go. Men du skal være opmærksom på at hunden jo ikke er født til at begå sig i stalden; det er noget du skal lære den ligesom den også skal lære at være alene hjemme, så du kan altså ikke bare regne med at kunne forlade den i stalden mens du rider, er turguide o.l. med det samme.
Hvor har du tænkt dig at den skal være mens du rider? Skal den være i en boks, være bundet, gå frit rundt på gården?
Jeg ville først lære den at være alene hjemme, vænne den til stalden selvfølgelig, og så kan du begynde på at have den ordentligt med i stalden efterhånden som den bliver ældre, for hvis det af en eller anden grund IKKE er muligt at have den med i stalden, så skal den jo kunne være alene mens du er på arbejde - og det er her jeg kunne være lidt betænksom ved arbejdstiderne som staldpige, men det afhænger jo af det sted du er ansat.
Og det kræver jo også at du kan få fri så du har tid til alene-hjemme træningen.
Nå, det var lige en længere besked!
Jeg synes ikke det lyder uansvarligt og dumt, jeg har da kendskab til flere, der har hund med i stalden, men jeg synes ikke du skal være afhængig af at den SKAL kunne være med i stalden, og jeg synes samtidig også du skal vente indtil du har været ansat i noget tid og rent faktisk ser om det overhovedet kan fungere
okt 2006
Følger: 58 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.866
Men vent til du flyttet og faldet til.
Og vælg en race der passer til det mere mandlige liv, og som er trænbar.
Forhør dig også om stedets regler for hvor du evt må have en hund med.
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.115
Og ja, racen er enormt vigtig.
dec 2012
Følger: 34 Følgere: 261 Hunde: 2 Emner: 35 Svar: 3.509
Samtidig vil en MEGET stor del af din arbejdstid gå med at træne hunden -mere end hestene...hunde kommer ikke bare med evnen til ikke at lave ballade, gå i vejen, lade heste og staldkatte være og og og.
Bedst som du så tror den kan det, så glemmer den det hele igen og er teenager og unghund...og det udgør altså også lidt en risiko for de dyr som skal være på stutteriet, nemlig hestene.
Jeg kender ikke miljøet og standarderne på et stutteri og som staldpige... men jeg ville som arbejdsgiver godt nok ikke have en rendende hvis fokus meget af tiden var på en hund der ikke var min..
jun 2016
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 5 Svar: 39
Jeg kommer til at bo på stedet og der vil hunden skulle være hvis den skal være alene. Min arbejdsdag ser således ud: 8:00 = fodre heste og ride 12-13 frokost og fra 14-16 og 16-18 turguide. Men at være turguide handler jo også om hvor mange tilmeldinger osv. Jeg har fri derefter.
Kan godt se ideen med at vente til at jeg er flyttet osv. Men jeg skal kun være på stedet til og med oktober. Og havde derfor tænkt hvis jeg skulle have en hund, at få den hjem til mine forældre hvor jeg bor nu, og nå at lære den at kende og få et bånd og vænne den til at den skulle kunne være alene? Det er vel synd hvis den ikke har lært det og ligepludselig fra den ene dag til den anden skal være alene 4 timer om dagen? Eller er det bare mig?
jun 2016
apr 2008
Dit skema kommer til at være
8:00 fodre heste og ride
12-13 frokost
14-16 turguide
16-18 turguide.
Det kan godt være, at det afhænger af, hvor mange tilmeldinger du har, men jeg kan ikke se hvornår du vil have tid til hunden - at den går rundt på gården er IKKE aktivering og stimulering for den, så du skal afsætte tid til dette udover ridningen.
Så nej, hvis det kun er til oktober så ville jeg bruge de her måneder på at undersøge forskellige opdrættere og spore dig ind på hvilken race du skal have, og så går ventetiden hurtigt
dec 2012
apr 2008
jun 2016
Nogen gange bliver jeg bare lidt bekymret for om jeg bliver ensom deroppe. Jeg kender ingen og min familie kommer til at være meget langt væk. Nu er jeg trods alt meget tæt med min familie og der kommer helt sikkert til at være et stykke tid hvor jeg sikkert får hjemve osv
dec 2012
Selvfølgelig skal du have hund i fremtiden
Det ville altså også være ærgerligt hvis du ikke får det fulde ud af din oplevelse som staldpige -fordi du hele tiden skal tænke på, tage hensyn til og passe på din hund
apr 2008
Det er et kæmpe arbejde at få en hvalp, og lige så fantastisk det er, ligeså meget kan det virkelig trække tænder ud
Men tænk på - nu kan du begynde at pejle dig ind på en race, du finder måske 2 opdrættere du kan lide, besøger dem begge, møder deres hunde, beslutter dig for den ene opdrætter. Denne har så planer om at få parret sin hund her til august, en tæve er drægtig i godt og vel 2 måneder, så er vi faktisk allerede henne i oktober før hvalpene bliver født, og SÅ kommer ulidelige 8 uger før du rent faktisk kan få hvalpen hjem
Så du kan sagtens starte din søgning nu, og pludselig er de måneder altså alligevel gået!
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1329 Hunde: 1 Emner: 204 Svar: 13.761
okt 2006
Følger: 58 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.866
maj 2007
Følger: 42 Følgere: 145 Hunde: 5 Emner: 1.145 Svar: 38.402
jun 2013
Følger: 4 Følgere: 7 Hunde: 4 Emner: 37 Svar: 604
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 31 Svar: 5.519
Det kan godt være, du tænker, at den kun skal være alene hjemme om eftermiddagen, mens du måske er på ture, men om formiddagen skal du jo koncentrere dig om hestene - fodre og ride. Der kan du ikke være fokuseret på din hvalp og det kræver en hvalp. Og da især en, der skal lære at begå sig i et hestemiljø og med folk, der kommer og går.
At være staldpige og have hundehvalp/unghund samtidig?