2.547 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 51 Svar

Hvilke ord/talemåder/vendinger kan du ikke have? Hvilke ord/talemåder/vendinger kan du ikke have?

Jeg bliver jævnligt herinde mindet om ord eller vendinger jeg simpelthen bare ikke bryder mig om, eller som altid får mig til at tænke på noget HELT andet, fnise eller undre dig?

F.eks ordet " guffer", for mig er det noget HELT andet, og jeg kan simpelhen ikke tage det seriøst når folk bruger det i sætninger som " jeg giver min hund en guffer" . Det får mig både til at fnise, og se meget grimme billeder i hovedet smiley Jeg tror aldrig jeg kan vænne mig til det ord, og havde aldrig hørt det brugt i denne sammenhæng før jeg kom herind smiley

Et andet ord som jo egentlig er en stave/talefejl er "Tildens" , den bliver brugt meget ofte herinde, og det er af både yngre og ældre. Det ord får mig altid til at undre mig helt vildt, for siger folk så også tildens, eller staver de det bare sådan. Altså jeg mener tendens- tildens, det udtales jo vidt forskelligt, så jeg forstår det altså bare ikke smiley

Jeg bruger helt sikkert også selv ord/vendinger som andre får spat af ( ja se brugen af ordet spat er sikkert en af dem smiley ) .

Politi stopper motorcyklist med hund spændt fast på brystet
00:00
/
00:33
LIVE

NOW PLAYING

Belugahval forskrækker lille dreng

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Køb og udskiftning af batteri på bil 1.100 kr.
  • Opsætning af 6 lamper 1.000 kr.
  • tømrer 1.000 kr.
  • Føring til lampe 250 kr.
  • Opsætning af lampe 700 kr.
  • Fyld vand på mit varmeanlæg 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvilke ord/talemåder/vendinger kan du ikke have?
  • Salla
    Salla Online Tilmeldt:
    maj 2015

Følger: 52 Følgere: 1010 Emner: 210 Svar: 5.478
    #1   2. aug 2016 Åh hvilken komiker var det nu der viste en gammel reklame med sådan en dukse elev man får lyst til at slå, hun giver læren en tavleguffer
    Giv den før din sidemand smiley smiley smiley

• #2   2. aug 2016 Ahahahahahaha smiley

• Salla
    Salla Online Tilmeldt:
    maj 2015

#4   2. aug 2016 Min personlige kæphest, når man skriver for i stedet for får.

Får får får,
    Nej får får ikke får,
    får får lam smiley

• #5   2. aug 2016 Maj-Britt. Haha, du er sgu da kedelig du ikke gider remse de 10.000 op smiley

Åh et andet ord jeg også tit får kuldegysninger af er "skat", altså når folk bruger det til højre og venstre til veninder , venner osv. For mig er "skat" min mand og mine hunde, og så dem der hiver penge ind fra mig hver måned smiley

• #6   2. aug 2016 Salla: Haha, jeg er en dør til at lave tastefejl, fordi jeg skriver hurtigere end jeg tænker. Så jeg laver ind imellem de dummeste fejl, som f.eks den du nævner. Og jeg sidder nærmest og skammer mig, hvis jeg først opdager det når jeg ikke kan redigere svaret mere smiley

• Salla
    Salla Online Tilmeldt:
    maj 2015

#7   2. aug 2016 Her er den....

https://youtu.be/zFW3zRqQLGk

Alene den måde de siger tavlegufferen på haha

• #9   2. aug 2016 Ahahaha , jeg ELSKER menneskenavne til hunde, siger kvinden hvis to hunde har totla hundenavne smiley Men jeg skal helt sikkert have en Henning i fremtiden smiley

Åh det der med prinser og prinsesser er jeg altså heller ikke fan af. vi joker ind imellem og kalder en af hundene for kongen af Solbjerg, men det er hvis de står højt og troner, men går altså ikke dagligt og siger " mors lille prins/konge" .

• Salla
    Salla Online Tilmeldt:
    maj 2015

#10   2. aug 2016 Det hedder ikke tastefejl, men fastetejl smiley

• #11   2. aug 2016 Jeg magter ikke ordet mums !! Og når folk ikke kender forskel på og / at

• #12   2. aug 2016 Jeg skal lige til møde, giv den endelig gas mens jeg er væk så jeg kan komme tilbage til et grin smiley

• #13   2. aug 2016 Jeg kan ikke rigtig klare lå/lagde (f.eks. "jeg lagde på sengen"). Jeg er så fristet til at rette på folk hver gang den fejl dukker op.

Og så er jeg enig i for/får og "tildens" smiley

• #14   2. aug 2016 Kan slet ikke klare SMS stavemåder som f.eks. "inu" for endnu eller "os" for "også".

• #15   2. aug 2016 Tæger. Hader når folk kalder flåter for tæger xD
    Og når folk siger: "Min hund har patella" i stedet for patella luxation eller PL smiley Well, forhåbentlig har den da knæ smiley

Men ellers er der vist ikke så mange, som går mig på nerverne. Eller også har jeg lykkelig glemt dem indtil næste møde med dem.

• #17   2. aug 2016 hvis talemåder dækker ordsprog, så hader jeg " enhver er sin egen lykkes smed " det er simpelthen for nemt ...

• #18   2. aug 2016 #8 ----> Maj-Britt -----> " totalt idiotiske menneskenavne til hunde" ??? ... siger en , hvis hunde hedder ( er det ikke Amy og Andy ... og så lige Juice = en frugtdrik ... dine hunde hedder .... smiley smiley smiley

• #19   2. aug 2016 Massere af guffer ( smiley )... det hedder MASSER af guffer smiley

• #21   2. aug 2016 Jeg har flere i min omgangskreds, der bytter om på ligger og lægger. Hver eneste gang nogen siger, at de har lagt på sengen eller at hunden lagde i kurven, så undrer jeg mig altid over hvad det mon er, der er blevet lagt i sengen eller kurven? smiley Især den med hunden der lagde i kurven, synes jeg lyder lidt klam smiley

• #22   2. aug 2016 Folk der siger "bedte" smiley

• #24   2. aug 2016 Der er mindst to slags sproglige svipsere.
    Den ene er en følge af dårlig koncentration i skoletiden (den er jeg selv lidt ramt af), hvilket uundgåeligt giver nogle "sprogblomster" a la Amalie smiley
    Den anden er en udebleven modning i familierelationscenteret. Altså når man begynder at titulere sig selv som mor/far ift ens hund. Hm, kald mig kinky, men så ville jeg gerne se en video-snas af undfangelsen smiley

Tilføjet: Halleluja, I'm a bum smiley

• #28   2. aug 2016 #26
    Chili får ikke lov til at læse den slags. For tiden er hun i gang med Politikens bestseller "Selskabshund tilberedt på 100 måder" smiley

• #32   2. aug 2016 Ahahaha, jeg ELSKER denne tråd, både fordi jeg kan finde ting jeg er enige i, og så fordi der nævnes ting jeg gør.

Herhjemme kalder vi os netop for mor og far overfor hundene, for MIG er det helt forkert at sige, " kom hen til Rikke-Marie", eller " gå hen til Nichlas" . Men det betyder altså ikke at jeg tror jeg er mine hundes mor, eller at jeg behandler dem som børn smiley

Der er flere andre ting der nævnes i tråden jeg jævnligt bruger , og så er jeg virkelig slem til det der med at glemme et R, igen er det ofte fordi jeg simpelthen for tastet for hurtigt på computeren.

• #35   2. aug 2016 Anine: Så kommer du ikke til at brække dig af grin, når mændene i Hundeskoven prøver, at få din hund til at slippe sin dummy/frisbee/bold/pind, ved at stå og kommandere "Må Mor få den!!" (den kommando der blev brugt for slip, da hunden var hvalp) :o)

Det er såå sjovt, at se voksne machomænd stå og helt alvorligt sige: "Må mor få den? Mor få den !! Må mor få den !!!!"

Især fordi Kia siden har lært at slippe på kommandoen "slip!".

Det har jeg bare "glemt" at fortælle dem :o)

Og ja, jeg bruger betegnelsen Moar, surprise surprise, jeg bruger engelske indskudte ord, jeg taler med, og for, min hund :o)

Og en helt masse andet :o)

• #36   2. aug 2016 Jeg taler også med og for mine hunde smiley Både for mig selv, men også overfor min mand, ahahahahahaha smiley

• #37   2. aug 2016 Kasteration? Er det mængden af forsøg pr deltager i den olympiske spydkastfinale, eller indiske subsidier baseret på modtagerens sociale status. Ingen ved det - allermindst undertegnede smiley

• #39   2. aug 2016 Jeg er Zenta og Laikas moar, det betyder dog ikke at de behandles som børn smiley

• #43   2. aug 2016 Min svigermor kalder også sig selv farmor i forbindelse med hundene smiley Har aldrig tænkt over det før den anden dag, men der sagde hun flere gange " så kom hen til farmor og putte" eller " ja du er farmors store dreng", haha.

• #45   2. aug 2016 Min far som ellers normalt omtales som "morfar" fik forleden omtalt sig selv som farmor i op til flere omgange... smiley :D

Jeg forstår ikke hvordan jeg (hans i øvrigt eneste barn, en pige) har skiftet køn, i takt med han også har?!

Edit: se det lige for jer...manden der manisk sidder og klapper på sit skød, eller ved siden af sig på sofaen "kom så op til farmor...kom så...op...hop...spring..op til farmor" og Minion der er vant til et knips, pegen, "her!" der bare sidder og kigger -faktisk med nogenlunde samme udtryk af vantro som jeg over "farmor" smiley smiley

• #46   2. aug 2016 Obster: ahahahahahahahaha smiley

• #47   2. aug 2016 Det må også være forvirrende.

Min mor og stedfar, har altid været Momse og Moffe til mine dyrebørn.

Nu har de så fået et menneske-barnebarn; min storebrors søn. Så nu er de Farmor ... og stadig Moffe, fordi alt andet er så møgforvirrende :o)

Så er der de "rigtige bedsteforældre", som alle er skilt, og alle har nye partnere, så 4 hold bedsteforældre, det er for forvirrende. Der findes kun een Moffe :o)

Kia får også gaver fra hendes Momse og Moffe til fødselsdage og jul, hun skriver også SMS'er til dem, og snakker i telefon med dem, og deres kat ...

Kæft hvor er det egentligt sært, når man tænker over det :o)

• #48   3. aug 2016 Jeg kalder min (sted)far for ja, far, på samme vilkår som min biologiske. Jeg er temmeligt sikker på at det må være en vending der irriterer min fars del af familien og måske endda min far -ærligt jeg har aldrig spurgt og jeg må indrømme jeg lidt føler at han bør være glad for hans datter har et så godt forhold til sin ekstra forælder.

Og det forvirrer i hvert fald alle andre smiley men jeg ved jo præcis hvem af dem JEG tænker på smiley :D smiley

Jeg har nær allergi overfor "amen", "diskustioner", irreteret osv. men de allerværste er dem som jeg før jeg kom på nettet kunne perfekt, men som har smittet og nu skal jeg virkelig tænke mig om -eller kommer til at lave fejl. SUK!.
    Og/At Yndling/Yngling og sikkert mange flere jeg ikke kan huske ligenu..

Søde må man godt kalde mig hvis man kender mig og synes jeg er sød...fremmede der ikke kender mig personligt eller ok indrømmet, personer jeg kender som jeg ikke helt bryder mig om smiley de skal virkelig afholde sig fra det! *gys*

Udover det så har jeg en kæphest med ting der er "Strengt forbudt" -i modsætning til hvad? alm. forbudt?! eller sætningen "ikke for at være led men..." eller "jeg er ikke racist, men..." når de begge altid i den grad bliver efterfulgt af hvad den første del af sætningen benægter smiley smiley

• #51   3. aug 2016 Ahahahaha, åh ja jeg er altså heller ikke fan af "vigtig viden ligegyldig info", altså folk der bare skriver for at skrive. Har du noget spændende at fortælle , noget at sige eller spørge om, jamen fint så skriver du bare. Men det der sludder for en sladder bare for at fordrive tiden, det er altså bare ikke mig.

Min mor kalder mig Rikke-mus smiley

• #53   3. aug 2016 Ahahahahahahahahahaha smiley

Jeg får jævnligt beskeder som : " Jeg er sulten" eller " jeg skal tisse", jamen så tag dog for pokker noget at spise og gå på toilet,!!

Hvis man skal skrive til andre hver gang man er sulten, skal på toilettet, manden snorker, hunden prutter, man har det varmt, man fryser, man er tørstig osv, så kunne man jo ikke lave andet, og det er total ligegyldig information for andre smiley

• #54   3. aug 2016 Folk der skriver oki i stedet for ok eller okay. Det er en kæmpe øjebæ! Det skulle simpelthen være strafbart at skrive oki.

"Laver du?" Nej, jeg skider ikke lige nu. Hvis du vil vide HVAD jeg laver, så spørg dog om det i stedet for. Grrrr!

Folk der siger "en drinks" NEJ. ÈN drink! Ikke drinks! Drinks er i flertal.

CampingSvogn/HovedpineSpille. HVAD SKAL DET S MIDT I DET HELE?! Stoooop!

Hinde, hvor der menes hende. Hinde og hende ikke det samme. Har hun en hinde og hvorfor har hun en hinde? Går den hinde hende på? Se. Nej. Bare nej.

Der er sikkert flere jeg har glemt.

• #58   3. aug 2016 Selvskab.... bliver jeg SÅ irriteret over!!

Og ja, jeg vil også sige den der med "man" i stedet for jeg - især hvis der skrives/tales på begge måder i samme sætning.....

• #59   3. aug 2016 Når der på en salgsside skrives AKTION, frem for AUKTION, hvilket sker overraskende tit.

Overdrevet brug af syntes, uden samtidig brug af datid i sætningen.

Selvskab, -har jeg undret mig over ... længe.

Manglende nutids-r, ... OG manglende r i ærgerlig,

Yngling, i stedet for yndling.

Alle disse irritationsmomenter, samtidig med jeg selv er slem til at trække ord sammen, som egentlig skal stå hver for sig og til stadighed skal minde mig selv om at det er gule rødder, for at kunne stave gulerødder korrekt smiley

• #60   3. aug 2016 Jeg har det lidt stramt med nutids- og flertals-r

Og så synes jeg rigtig mange unge er begyndt at bruge "begrund af" i stedet for "på grund af". Dén har jeg det svært med.

• #64   3. aug 2016 Når nogen siger 'at VÆKSTE'. Det er simpelthen så helt utroligt dårligt dansk. Derudover så er det et af de ord jeg har på min 'bull-shit-bingo-plade'...... (jeg sidder jo nogen gange til fine konferencer med folk i 'business-attire' og lytter på en eller anden 'smart-ass' der mener at have fundet de vises sten, så er en bull-shit-bingo-plade god at have smiley )
    I hundeverdenen kan jeg slet ikke have når folk kalder deres hanhund for en prins eller en dreng eller deres tæve for prinsesse eller pige i ramme alvor. Og når deres tæve er gravid. NEJ, din tæve er drægtig!

• #67   3. aug 2016 Jeg magter heller ikke når folk omtaler sig selv i 3. person......

• #69   3. aug 2016 Åh den med manglende veksling af ord, den kan jeg også få spat af...

"Selvskab" gør ondt helt inde i sjælen.
    "Syndt" stikker også i øjnene...

Sjovt, jeg kan se mig selv i RIGTIG mange af de små irritations momenter i nævner smiley

Manglende komma, min hund er en prins, jeg er hans mor, tæger og flåter er det samme.. smiley

• #71   3. aug 2016 Mai-Britt: åh ja, det der fordømte 'sale' smiley Og andre af den slags 'vi-blander-lige-et-engelsk-ord-ind-for-det-lyder-smart' ord.

• #74   3. aug 2016 Isabelle jeg sendte dig faktisk en kærlig tanke forleden da jeg så et Zale!! skilt smiley :D smiley

• #78   3. aug 2016 Haha, jeg havde en veninde da jeg var teenager, hun kunne ALTID overgå alle os andre, uanset hvad end vi så havde set/oplevet, og det var også hvis vi var syge. Hvem fanden gider overgå andre i sygdom smiley

Altså hvis en nu f.eks havde haft influenza, og derfor ikke havde været med ude i flere dage, ja så havde hun i hvert fald også lige haft influenza OG lungebetændelse smiley

• #79   3. aug 2016 Det var også samme veninde der altid skrev eller ringede og fortalte hun holdt vild fest, hvis vi mødte op var vi altid skeptiske for oftest var det bare hende, hendes lillebror, og måske en eller 2 mere, ahahahaha.

Hun skrev også altid der var MASSER at drikke, så det skulle vi ikke tænke på. når man så kom stod hun nærmest og lænede sig op ad en palle øl, mens hun sagde at der altså desværre ikke var mere smiley

• #80   3. aug 2016 Jeg kender endnu flere af den slags mennesker

• #81   3. aug 2016 Jeg har med alderen udviklet en stor tolerance for den slags mennesker.

Underholdningsværdien hos dem falder man normalt ikke over gratis, de er ofte glimrende storytellers. Så længe man ved at man skal dividere med 2 og trække halvdelen fra og i øvrigt ikke bringer historierne videre smiley

• #82   3. aug 2016 Søren : Ahahahahaha , pas på der ikke kommer en der kender endnu flere . Men så topper du nok bare med noget andet smiley

• #83   3. aug 2016 Karena: Haha, det gav os også gode grin dengang, og den dag i dag kan os veninder der stadig holder sammen , skrige af grin når vi kommer til at tale om dengang og hende der altid overgik andre med ALT , og holdt de "store vilde fester med fri alkohol" smiley

• #85   4. aug 2016 Jeg glemte da en af de værste. Muligvis er det bare mig, men jeg KAN IKKE holde ud når folk siger mit navn efter en sætning, når både personen der snakker og jeg selv er helt med på at vi snakker med hinanden..

Fx. "Nej, det synes jeg ikke du skal, Kim". JEG VED GODT HVAD JEG HEDDER OG JEG VED GODT DET ER MIG DU SNAKKER TIL! Det er sådan noget man får en kuglepen i hals pulsåren for at sige. Argh! Jeg kan blive helt hysterisk indvendigt.

• #87   5. aug 2016 Det er de dersens folk fra djævleøen der siger " ikke", eller folk fra Randers smiley

Her i Århus ( ja jeg skrev det med Å) siger " igå`", ahahahahaha smiley

Ej jeg siger det altså yderst sjældent, men når jeg siger det så er det "igå`" på godt jysk smiley

• #88   5. aug 2016 Jeg snakker MEGET århusiansk på visse punkter, og min mor retter mig ALTID med visse ord, f.eks sort, port, lort osv, som altså for mig udtales med Å og ikke O smiley

Dog er jeg ikke helt slem, for jeg laver altså ikke "d" om til J i ord, altså som i gaden/gajen , kun når jeg joker med min mand og vennerne smiley

• #89   5. aug 2016 Haha læste lige min sidste kommentar op, og opdagede endnu en ting jeg siger MAJET ( meget) jysk smiley

Kommentér på:
Hvilke ord/talemåder/vendinger kan du ikke have?

Annonce