1.923 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 27 Svar

Hjælp til blodprocent? Hjælp til blodprocent?

Ja så er der brug for oraklet igen smiley

Jeg har lige været ved læge pga. gener efter et hospitalsbesøg igår, og han målte så min blodprocent med sådan et prik i fingeren.

Mit tal er 7,5 , sidst var det 8,1 . Men når jeg så kigger på blodprøverne fra sidst inde på sundhed.dk , så er der altså ingen tal der hedder 8,1 , hæmoglobin osv er jo helt andre tal, og normalområderne for de forskellige tal, passer altså heller ikke med de der blodprocenter.

Hvordan pokker regner man blodprocenten ud?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Sætte 2 lamper op 500 kr.
  • Fallen dryer blocking entrance into bathroom 2.000 kr.
  • Reparation af sage espessomaskine 1.000 kr.
  • Flydespartel 1.500 kr.
  • Montering af låge på intregreret opvaskemaskine / Siemens 1.540 kr.
  • Ukrudt fjernes 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hjælp til blodprocent?
  • #1   14. okt 2016 Jeg ved ikke, hvordan man regner det ud. Men mener jeg kan huske fra min tid som blod-donor, at det er ok, så længe den er mellem 7,0 og 10,0 smiley

Fandt det her:
    Hvilken måleenhed bruges til måling af hæmoglobin (blodprocent)?

Koncentrationenen af hæmoglobin angives i måleenheden millimol per liter (forkortet mmol/L - også kaldet millimolær), som er et udtryk for mængden af hæmoglobinmolekyler i en liter blod.

Hvad er en normal hæmoglobin (blodprocent)?

Normalområdet for koncentrationen af hæmoglobin hos voksne:

Mænd: 8-11 mmol/L

Kvinder: 7-10 mmol/L
    Hvordan måler man hæmoglobin (blodprocent)?

Man kan måle hæmoglobinen ved at tage en blodprøve. Tit tager man prøven fra en af de overfladiske blodårer i albuebøjningen. Blodprøven kan man for eksempel få taget hos sin egen læge.

• #2   14. okt 2016 Det er vist forskelligt hvem man spørger og hvor man læser, for jeg kan godt se på f.eks netdoktor at der står det er normalt med mellem 7-10 , men min læge sagde mellem 8-10 var normalt, så det var meget lidt i underskud, men altså ikke noget der som sådan har en betydning, bortset fra jeg netop går og bliver svimmel og er ved at dejse om smiley

Jeg undre mig bare over hvordan pokker de regner det tal ud, og hende praktikanten jeg fik fat i da jeg lige ringede derop, hun var ikke til nogen hjælp, hun kunne kun give mig tallet, og altså jeg kan ikke se det der 8,1 fra sidst inde på sundhed, så hvordan de har regnet det ud og hvor de har det stående det aner jeg ikke.

Jeg døjer med en del sundhedsbøvl pt , så jeg ville jo gerne kunne forstå de her tal , så jeg kan følge med og sammenligne smiley

• #3   14. okt 2016 Jeg har selv læst det der, men det giver jo stadig ingen forklaring på hvordan pokker de kommer frem til de der procenter, for de tal er altså ikke noget i den nærhed, hæmoglobin skal f.eks være mellem 19,7 og 22,2 , og hæmoglobinindhold skal være mellem 1,7 og 2,10 , så de der blodprocenter giver ingen mening for mig når jeg sidder og kigger på alle mine tal fra sidste omgang blodprøver smiley

• #4   14. okt 2016 Man kan ikke sammenligne tal der kommer to steder fra. Man skal bruge de referencetal, der følger det konkrete resultat.
    Forskellige laboratorier bruger forskellige referencetal.

• #5   14. okt 2016 CH : Men hvordan regner man en blodprocent ud? Der er jo ingen tal der passer på noget som helst med 8,1 i det fra sidste gang, og det var netop det fra sidste gang hende der praktikanten kiggede på, for da hun sagde 8,1 sagde jeg at han altså sagde nogle andre tal i dag, og så undskyldte hun at hun havde kigget på det fra for en måned siden , og resultaterne fra sidst er netop fra præcis en måned siden, og igen der står jo intet om blodprocent, der står jo bare 500 forskellige ting og tal smiley

• #6   14. okt 2016 Nu jeg tænker mig om, så var der vist netop et par tal lægen selv målte ved sidste blodprøve, mener de selv klarede infektionstal og blodprocent, men er sgu ikke sikker smiley

Nå jeg må stille min nysgerrighed når jeg skal derop og have taget nye blodprøver i næste uge smiley

• #7   14. okt 2016 Blodprocenten er niveauet af hæmoglobin i blodet og om der er jern nok i blodet.
    Det regnes ikke ud, men måles.

Målemetoderne er forskellige fra apparat til apparat og derfor er der forskellige referencetal. Er referencerne ens kan man sammenligne resultaterne.

• #8   14. okt 2016 Godt forklaret CH smiley

Hvis lægen selv har målt det, er det ikke sikkert du kan finde det på sundhed.dk.
    Det kan sandsynligvis findes i din journal ved lægen - men ikke under eks. laboratoriesvar (det har jo aldrig været forbi et laboratorie smiley )

En helt anden ting - tal uden enheder er nærmest umulige at udtale sig om - for er det i g/L, mmol/L eller noget helt 27. ?

• #9   14. okt 2016 Så må det være egen læge der tjekkede blodprocent sidst, for ellers forstår jeg simpelthen ikke hvor de har de tal fra, for det passer slet ikke med hæmoglobin og de andre tal inde på sundhed.dk.

Jeg må lige spørge dem når jeg kommer derop i næste uge smiley

• #10   14. okt 2016 Jamen jeg aner ikke hvad de der procent er målt i smiley Jeg fik bare at vide at sidst var min blodprocent 8,1 , og i dag er den 7,5 . Og som sagt det passer overhovedet ikke med nogle af de tal inde på sundhed.dk.

Besøg hos egen læge kommer desværre ikke op på sundhed.dk mere, det er hamrende irriterende. I hvert fald når man døjer med en masse helbredshalløj, og egentlig gerne ville kunne tjekke op, lige kigge tilbage hvis man bliver i tvivl om noget osv, det er da nemmere end at skulle kontakte lægen i tide og utide smiley

• #11   14. okt 2016 Altså jo dem på sundhed.dk ved jeg hvordan de har målt, for det står jo ud for hver enkelt ting smiley

• #12   14. okt 2016 Blodprocent er normalvis et lægmandsudtryk for Hb (hæmoglobin).
    Det måles (ikke regnes) normalt i mmol/L.
    Det er væsentligt at samme instrument/instrumenttype bruges hvis resultater skal sammenlignes, idet det er forskellige måder instrumenterne måler på.

Referenceintervallerne i region Nordjylland kan eks findes her:
    https://laboratorievejledning.rn.dk/prog/view.aspx?AfsnitID=103&KapitelID=26&UKapitelID=129

De kan variere fra region til region smiley
    At den eks. falder fra 7,8 - 7,6 har ingen klinisk betydning, og kan lige så vel være en måleusikkerhed.

• #13   14. okt 2016 Jeg vil tro at både 8,1 og 7,5 er Hb - og derfor målt i mmol/l

Jeg er ikke læge - jeg er bioanalytiker, og sidder i den ende hvor vi analyserer alle blodprøverne smiley
    7,5 er på ingen måde lavt - jo, det er i den lave ende af skalaen, men normalt snakker man ikke om at give blod før den kommer under 4 (bare til sammenligning smiley )

• #14   14. okt 2016 Jamen jeg er helt med på alt det der, jeg ville bare gerne kunne sammenligne mine tal, men det kan jeg ligesom forstå er umuligt i min situation.

Var inde ved sådan en træls læge der kun forklare halvt, og ikke rigtig oplyser, HADER at være inde ved ham, men da det var en akuttid måtte jeg jo tage hvad jeg kunne få.

Inden han prikkede mig i fingeren, sagde han at han ville tjekke infektionstal og blodprocent. Og så kom han ind og vendte om og sagde øjeblik. Og så kom han tilbage og sagde " tallene siger 1,7 og 7,5 ", og jeg aner ikke hvad det er for tal, for det sagde han jo ikke. Han sagde bare at min blodprocent er lidt for lav, men ikke noget han er bekymret over, men fik jeg det værre her i weekenden, fik flere smerter eller blødte mere skulle jeg kontakte vagtlægen ( har fået lavet sådan en kikkertundersøgelse igår, og har haft nogle af de gener hvor man skal kontakte lægen) .

• #15   14. okt 2016 Hov vil lige sige at grunden til de er obs, selvom min blodprocent nærmest er normalt, er pga, mine symptomer, og så den der kikkertundersøgelse, fordi det kan betyde at sårene ikke vil hele af sig selv, så det skal jeg selvfølgelig være obs på når jeg nu har blødt og min blodprocent er faldet, og jeg samtidig har ondt, er svimmel osv smiley

Så det er altså ikke fordi min læge har skabt panik i mig , eller jeg tror at jeg er ved at dø smiley

• #16   14. okt 2016 Det første er garanteret infektionstal (CRP), og med et tal på 1,7 er der ingen infektion nogen steder *S*

• #17   14. okt 2016 Du kan til en vis grad sammenligne dine tal - men med det i mente, at der kan være forskel på apparaternes måleusikkerheder. Hvis nu din blodprocent eks. var faldet fra 8,1 - 6,5 - ja, så var der ikke nogen tvivl om at den var faldet (en del)

Hvis vi nu siger, at lægens apparat har en måleusikkerhed på 0,5.
    Så vil tallet 7 dække over intervallet fra 6,5 - 7,5.
    Kan du følge tankerækken?
    Så for at være sikker på at den reelt var faldet (eller steget) fra 7 - så skulle du under 6,5 eller over 7,5. Alt derimellem ville kunne forklares med måleusikkerheder

• #18   14. okt 2016 Ingen grund til uro på baggrund af de tal der.
    Du vil ikke være i tvivl hvis du bløder så meget at blodprocenten bliver kritisk lav.

At den er lavere nu en dengang kan komme af noget så banalt som at du har drukket lidt mere væske.

• #19   14. okt 2016 Fik du koloskopi eller sigmoideoskopi?

• #20   14. okt 2016 Som skrevet er jeg heller ikke bekymret, Det erkender jeg dog at jeg var i nat da jeg havde sort diarre og der også var frisk blod, og jeg samtidig har mega ondt i maven. Efter jeg har været ved lægen er jeg ikke nervøs, nu ved jeg at får jeg det værre så skal jeg kontakte vagtlægen, og vi har heldigvis bil denne weekend smiley

Fik lavet en koloskopi igår smiley

• #21   14. okt 2016 Man kan måle hæmoglobin, blodsukker, CRP og sænkningsreaktion (SR) i alm. praksis ved hjælp af apparater smiley Det gør vi flere gange hver dag. Sikkert derfor du ikke kan se den sidste måling.

Jeg vil ikke sige en hb på 7,1 er lavt, det er ganske normalt smiley Er den under 4 skal der gøres noget.... CRP ( infektionstal) på 1,7 er også normalt smiley Vores apparat kan slet ikke måle en værdi under 8 smiley

Tror du skal tage det ganske stille og roligt med de blodprøver. Det er faktisk slet ikke særligt smart de ligger på sundhed.dk da blodprøvesvar ofte kræver en forklaring af sundhedsfagligt personale. Det gør mange patienter unødigt nervøse.....

God bedring, Rikke smiley

• #22   14. okt 2016 Som skrevet er jeg slet ikke bekymret , jeg syntes bare det er interessant at kunne følge med, og også blive lidt klogere smiley

• #23   14. okt 2016 Det er rigtig smart at de ligger på Sundhed.dk for hold da op lægerne løber om hjørner med en, hvis man ikke selv følger grundigt med.

Dummere er patienter heller ikke, de fleste ved hvordan de skaffer info.

• #24   14. okt 2016 Præcis CH, jeg havde jo f.eks ikke fået at vide jeg havde D vitaminmangel, det opdagede jeg jo selv, netop ved at tjekke sundhed.dk. Det har virkelig været guld værd for mig i alt det her sygdomshalløj!! Og så syntes jeg bare det er super spændende at blive lidt klogere smiley

Nu vil jeg smide mig under dynen, har kvalme , ondt og er svimmel som ind i pokker når jeg ikke ligger ned, længe leve sofa, dyne og netflix smiley

• #26   14. okt 2016 Da jeg ventede Martina, bliver ens blodprocent tjekket. Der fik jeg at vide at normalen var 7-10% .
    Inden jeg fødte nåede den vidst næsten ned på de 7 , 1 døgn efter fødsel hed den 5,8% men havde også mistet 1300ml . 1 uge på Ferro Duretter på 100mg jern var den oppe på 7,2 igen.

• #28   14. okt 2016 Jeg blev udskrevet fra kirurgisk afdeling for tre måneder siden med en blodprocent på 5 og en recept på jern og C. Hjem til en læge, der ikke synes det var nødvendigt at kontrollere blodprocenten da jeg efter hans 3 uger lange ferie fik en tid...

Aner ikke hvordan tallene ligger nu, håber det bedste.
    Ved ikke hvilken læge der er den mindst uansvarlige der smiley

• #30   15. okt 2016 For at blive tappet(være bloddonor) som kvinde er hæmoglobinkravet som minimum 7,8 mmol/L. Dette fordi der tages højde for at man jo fjerner noget af blodet og dermed vil hæmoglobinniveauet falde. Hvis man ikke er bloddonor er 7 mmol/L helt fint.
    Så hvis din blodprocent er 7,5 mmol/L er det altså helt fint smiley
    Så man regner ikke hæmoglobin niveauet ud- det er der et apparat der måler.

Kommentér på:
Hjælp til blodprocent?

Annonce