{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.513 visninger | Oprettet:

Hvalp med Hjertefejl {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen, ved ikke helt hvad formålet med det her er, måske erfarings udveksling, eller historier hvis andre har prøvet det samme!

Som mange af jer nok ved har min lille (ehem store næsten 5 kg!!! stadigvæk den største i hele kuldet smiley ) Bob en hjertefejl, heldigvis er det ikke af slem grad så det er ikke fordi jeg er bekymret for hans ve og vel, den lille pille han får hver dag gør faktisk så tydelig en forskel på hans hjerte, dyrlægen ikke tror han kan blive indstillet til operation når han er 1 år, hvilket jo sådan set er godt!

Men for dælen hvor kan jeg mærke forskel!
op til i går havde jeg hans bror Uffe her hos mig, da hans familie lige var flyttet og skulle ordenligt på plads, og Uffe er jo en sund og rask hvalp, uden hjertefejl og der er bare kæmpe forskel!
Bob leger ja, og er en ballademager, elsker gåture og er ekstremt klog og lærernem, er meget meget stolt af ham og hold ferie hvor er han skøn!

men på samme tid, så er han meget rolig, han minder nærmest om en voksen hund, altså han får krudt i røven en gang imellem, men det gør hans mor jo også, men ellers er han bare så rolig, når folk kommer og hilser siger han stille og roligt hej, mens fx. hans bror nærmest sprang på folk.
hans opmærksomhed er sjældent flyvsk, nærmere modsat han fokusere kun på mig og jamen det er dejligt! det er det!
men hvor er det underligt at have en hvalp der ikke er så hvalpet!

Han starter til hvalpe træning med mig til Januar da alle de hold der har erfaring med hjertefejls-hvalpe er gået på juleferie, hvilket er okay, det giver mig ekstra tid med ham herhjemme smiley
han er ikke bange for andre hunde, ud over naboens schæfer, men det gør også af ham konstant så forstår godt han synes hun er lidt for meget!
Så han er jo faktisk meget nem at have med at gøre
bider ikke i hænder, fødder eller noget ligende det
giver godt signal når han skal ud og tisse
jamen han er en meget klog nem hund!
har også tænkt efter hvalpe holdet at begynde til LydighedRally med ham, fordi han jo lige netop er så opmærksom og rolig så det bliver da det letteste for ham nogensinde! smiley

er der andre der har prøvet lign.? altså at deres hvalp bare ikke er hvalpet??
Det er ikke brok, for han er en skøn hund! men det er bare så specielt, for hold da op hvor er han voksen og rolig, han er knap nok til at geare op, hans personlighed er bare helt unik smiley

Det er nok bare mig der er overrasket over hvad en lille hjertefejl kan betyde for sådan en basse, for når man ser på ham og hans bror der var hjemme, så er der bare så stor en forskel! Bob er bare mere voksen!

og lidt ekstra, sjove tricks man kan lærer ham??
han kan

cirkus (snurre rundt om sig selv på bagben)
sæt dig
Bliv der
Bagben
og vi er ved at lærer Pote, Læg dig og Rul rundt
Han er så skæg at træne med og så hurtig så vil gerne have en masse sjove tricks jeg kan lave med ham :D!


Kommentarer på:  Hvalp med Hjertefejl
  • #1   5. dec 2016 Din hvalp er ikke mere voksen. Det er klassisk dyr med hjertefejl (og børn også) at de er roligere, fordi kroppen ikke får ilt nok i aktivitet.


  • #2   5. dec 2016 Malene - selvfølgelig er det ikke fordi han er mere voksen, og ved godt det er hjertefejlen der gør han er mere rolig, dog får han ilt nok ud i kroppen, ellers havde han både været mindre end han er og meget mere indaktiv.
    dette blev testet hos dyrlægen da vi skulle finde ud af hvor slem fejlen var, fejlen er som sådan ikke noget at brokke sig over, den kan nærmest ikke være mere mild, og med medicin som nærmest reducere alle symptomer, så er han ikke belastet af fejlen overhovedet. heldigvis for det! smiley
    han er trods alt ikke træt hele tiden, og vil gerne lege og alt det en hvalp vil, det er bare i et andet tempo :).
    men har du erfaring med din egen hvalp eller lign? for det er sådanset ikke for at snakke om hvordan bob er, men mere hvilke aktiviteter vi kan lave sammen, eller andres erfaring med hjertefejls hunde smiley
    Da man ikke kan lave de samme ting med ham i samme tempo, det kræver noget mere ro omkring ham og et tempo han bestemmer, det tempo kan dog skifte fra dag til dag, men vil rigtig gerne høre andre om hvad de har lavet med deres hvalp smiley


  • #3   5. dec 2016 Min hund ziga var også hjertehund. Hun var også stille, ikke så legesyg og aktiv, en rigtig rigtig nem hund, lidt for nem. Hun blev 6 år. Hun var også på medicin hele livet, så tror det er nomalt hjertehunde ikke er så aktive. Jeg sagde stop den dag, hun blev forpustet efter en gå tur på kun 5 minutter, så var det ikke længere et værdigt liv.

  • #4   5. dec 2016 Mette - det er jeg ked af at høre! men forstår uden tvivl godt dit valg!
    Altså han er massere af legesyg og hans aktivitet er heller ikke lav, han er vågen meget og leger meget, det er som sådan ikke det der er anderledes ved ham,. Det er nok mere tempoet, mens Uffe bragede gennem stuen så lunter Bob og nyder meget trække leg og lege hvor han skal hente ting, eller skal lede efter fx. mad eller ting (mere "rolige lege") mens Uffe bare legede med alt på sin vej! (sådan mere voldsom, trillen hvalpe leg, hvor han bliver mudret ind og ryger fra det ene hjørne til det andet)

    hvad legede du med din Ziga?? sådan noget specielt, hun kunne lide? smiley


  • #5   5. dec 2016 Min Coco har en hjertefejl, så lille at den ikke altid kan høres, og den sidder, så den ikke er hverken farlig eller medicinkrævende. Hun har dog også altid været en nem hund.
    Personligt har jeg aldrig tænkt over, at det kunne være pga fejlen, jeg har altid gjort meget i at aktivere både fysisk og mentalt, og har tillagt hendes opførsel det. Dermed heller ikke sagt, at jeg aldrig har haft en teenager der kravlede rundt på væggene - det har jeg helt sikkert smiley

    Jeg er lidt nysgerrig: hvad er årsagen til at du har valgt at beholde en ung hvalp med en hjertefejl, som åbenlyst påvirker dens levevis? Overvejede du ikke at levere den tilbage?


  • #6   5. dec 2016 Hvis jeg husker rigtigt, så er det en hvalp fra hendes egen hunds kuld.

  • #7   5. dec 2016 Jeg lavede rigtig meget tricks med ziga, samt aktiverings spil, det kunne hun bruge timer på. F.eks. Balto har slet ikke tålmodighed til eller ro til at løse opgaven stille og roligt for at få guffen ud, han tager den nemme vej, hvis han fik lov at øgelægge hele spillet. Men ziga hun elskede at finde ud af hvordan opgaven skulle løses. Det var som om hun nød det 1000 gange mere end en gå tur. Og hun kunne slet ikke holde ud at gå tur med Balto, hans energi var for meget for hende, så hun blev luftet allene.

  • #8   5. dec 2016 Aleksandoria; aha, ja, så er det jo så simpelt smiley

  • #9   5. dec 2016 Hvis hjertefejlen er minimal og hundens immunforsvar er intakt, så ville jeg tage den til hvalpemotivation med efterfølgende unghundehold og fx Rally-lydighed, præcis som med enhver anden hund, og så bare tilpasse længden på undervisningen til hundens aktivitetsniveau.

  • #10   5. dec 2016 A-S - som Alex siger er han fra mit eget kuld, så selvfølgelig beholder jeg ham! smiley ud over det er han ikke så påvirket at hans liv ikke er det værd, han er jo nærmere upåvirket, dyrlægen er både imponeret over hans væg, størrelse, aktivties niveau og hvor godt han reagere på den medicin han får. Til at starte med havde han en mislyd og man kunne se hjertet anstrengte sig en smule når det skulle pumpe blod, efter medicinen kan man næsten ikke høre fejlen og man kan se hjertet slet ikke anstrenger sig for at pumpe blod rundt, så alle er meget positive!
    dog vil han nok ikke kunne træne Agility når han bliver stor, men det er okay det er derfor vi tager Rally Lydighed smiley
    og når han i forvejen er så opmærksom og skide intelligent så bliver det bare vildt sjovt med ham!

    Mette- træning og aktiverings lege, som tester hans intelligent og som han lige skal "tænke" en ekstra gang over er også noget han nyder til det fulde! så hvis du kender nogle gode spil eller lege er jeg mere end åben! smiley
    dog kan han ikke undvære sine gå ture og løben på marken med de andre hunde! det er også noget han nyder helt vildt, så det fastholder jeg selvfølgelig! smiley vi går alligevel ture på omkring 1½ time med ham, uden han virker påvirket, og sommetider vil han nærmest gå i længere tid.
    (vil lige sige vores gåture består af 15 - 20 min. hen til vores ynglings spot, så bliver snoren sluppet og så løber de rundt og leger som det nu passer dem, drikker vand og hygger sig til de ikke gider mere og så 15 - 20 min hjem igen)
    så det er ikke fordi vi trækker ham rundt og tvinger ham til at gå!

    Malene- det var også det jeg havde tænkt mig smiley dog er de på juleferie mange steder så det første hold starter til januar, hvor jeg selvfølgelig vil starte op med ham smiley Vil trods alt gerne på et hold der har haft hunde med hjertefejl før, så de ved hvad det indebærer, og måske chancen for at lærer andre med hvalpe som har hjertefejl at kende smiley


  • #11   5. dec 2016 Min havde minimal hjertefejl... og der var INTET at mærke... så hvis din er så påvirket, og det er han jo, når der er så tydelig en forskel, så er den nok desværre ikke så minimal eller måske men stadig med større betydning.

    Jeg ville give hunden så godt et liv, så længe som det er muligt.. og håbe på mange år.


  • #12   5. dec 2016 så påvirket? forskellen er jo i tempo og voldsomhed, så vil ikke sige det er så ekstremt som det kunne være, netop også på baggrund af hvad dyrlægen siger og kan se smiley
    Håbe på mange år er ikke noget jeg som sådan gør, som dyrlægen selv sagde ville han sagtens kunne få et langt almindeligt hundeliv, lige præcis fordi fejlen ikke er så slem smiley
    og hvis det bliver værre er fejlen noget der kan kureres med en operation, efter han er fyldt et år.
    så igen fejlen er bestemt ikke så stor den hverken kan fixes eller genere ham synderligt smiley
    at han ikke er helt oppe og kører betyder jo ikke han er ved at dø eller ikke har det optimalt smiley


  • #14   5. dec 2016 AT - det er ikke noget man kan se eller høre på hjertet, nu, efter medicinen, så dyrlægerne der har med ham at gøre mener bestemt ikke det er noget der har særlig betydning, altså ud over han ikke er så voldsom.
    Så fejlen er ikke "større" ift. hvad hans fejl er, han har den mildeste grad af det, og hvis han om et år er syg nok, kan han få en operation der helbreder ham helt, så det er ikke noget der er vildt frygteligt, hvis det bliver værre får han jo bare operationen smiley
    han kom på medicin da vi fandt ud af hvad fejlen er, da fejlen belaster hjertet når det pumper blod (det er en forsnævring) og før han kom på medicin kunne man både høre og se fejlen tydeligt.
    så medicinering er jo nødvændig for at aflaste hjertet.
    men efter han er kommet på medicin er mislyden meget lille og man kan se via. scanning at hjertet overhovedet ikke arbejder så hårdt
    så han er ikke påvirket af det, hvalpe med samme fejl ville normalt sakke meget bagud i udviklingen og været meget tilbageholdene, samt være små, bob er stadigvæk den største i kuldet og er bestemt ikke tilbageholdene, han fare bare ikke rundt som en stukken høne.
    Som dyrlæge sagde det, ved Bob ikke selv han er syg, da han ikke kommer op i et tempo der gør han ligger mærke til det, han overbelaster aldrig sig selv og det er jo kun godt smiley


  • #17   5. dec 2016 Ulla - han er BESTEMT ikke overvægtig! og motion og aktivering får han nok af, gå endeligt ind på min profil og se ham!

    Selvfølgelig er han blevet scannet? så hele hans fejl er kigget godt til af kyndige dyrlæger, både med scanning og lytning! så hele konklusionen af hans fejl er lavet ud fra hvad man kan se på hjertet og hvordan hjertet reagere.


  • #19   5. dec 2016 Uanset hvor mild hjertefejlen er, så beskriver du jo selv, hvor påvirket hvalpen er... og ja hunde reagerer netop meget forskelligt på hjertefejl.

    Da min blev scannet blev det forklaret ret fint af Jørgen Koch... lille mislyd kan sagtens påvirke nogle hunde mere end større mislyd påvirker nogle hunde mindre...


  • #20   5. dec 2016 A T - selv tak! smiley
    Altså forskellen ligger jo hovedsageligt i tempo af de to hunde, og selvfølgelig er han mere rolig fordi han har en hjertefejl! men han er også mere lydig, opmærksom og generelt mere "chill", fejlen påvirker ham jo til en hvis grad, også selvom det er minimalt på medicin! smiley
    Personlighed spiller selvfølgelig også en rolle, for Uffe har kanon meget krudt i røven og har altid meget travlt, er ikke så opmærksom og sådan! smiley
    tro mig jeg var panisk til at starte med, for jeg var sikker på nu var bob dødeligt syg og ih og åh, men heldigvis har jeg en dejlig special dyrlæge der ikke brokker sig over jeg insistere at få ham scannet konstant, så jeg kan følge med i udviklingen af hjertet smiley

    Louise - Altså mislyd har ingenting at sige ift. hvor slem fejlen er, det er KUN scanning der kan fortælle hvordan det ser ud, det var i hvert fald hvad jeg er blevet fortalt, så jeg har selvfølgelig fået ham scannet flere gange for at se udviklingen
    men igen han er jo ikke påvirket nok til han er doven, eller ikke gider noget, hans tempo er bare mere roligt ift. hans brors og selvfølgelig er hjertefejlen noget der påvirker, men det er ikke noget der belaster hans liv overhovedet, vi går lange gå ture, vi leger kast og hent, vi trækker torv og gør de samme ting som jeg ville gøre med hans bror, forskellen er bare at Uffe løber efter det torv der bliver kastet og Bob han lunter, han har ikke så travlt.
    det betyder jo ikke han er nær dødens rand eller hans fejl er så kæmpestor det sætter en klods i hans trivsel, for det gør det bestemt ikke! han er jo en aktiv hund med et godt hoved! smiley

    har aldrig oplevet han er blevet forpustet, eller ikke har kunne lege med! han er bare ikke så voldsom som hans bror og det er trods alt noget man lægger mærke til!


  • #21   5. dec 2016 Jeg ville gå spor med ham.


  • #22   5. dec 2016 Anni - Spor? hvad er det?? smiley

  • #23   5. dec 2016 Ved du ikke hvad sportræning er ? smiley

    Der findes flere former for spor, blandt andet schweiss og id spor.
    Schweiss er det jægerne bruger når de finder anskudt vildt, eller vildt som er kommet til skade ved at blive kørt ned.
    Så ringer man efter en schweishundefører som kommer med sin hund, som følger det sårede dyrs spor indtil de finder det.

    ID spor er blandt andet det politihunde går.
    Hunden lærer at følge et menneskes spor og finder "tabte" genstande.

    https://www.youtube.com/watch?v=ksjrIiUu8e0


  • #24   5. dec 2016 åårh, kan genkende din forklaring, men vidste ikke det hed spor træning smiley
    det lyder da ellers spændende!!


  • #25   5. dec 2016 Det er rigtig spændende og det kan foregå i hundens tempo.

    Det var det eneste jeg kunne lave med min da hun havde brækket bagbenet.


  • #26   5. dec 2016 det lyder og ser også ud til at være noget han ville elske!! han er jo stor fan af at finde godbidder og gemt legetøj! og han er fokuseret og opmærksom! ej hvor kunne det være sjovt! smiley
    har du gode tips til at komme i gang med det? så hunden ved hvad den skal og sådan? smiley


  • #28   5. dec 2016 Tak smiley
    Altså man kan når jeg tænker over det godt mærke forskel på når han får medicinen og før han får den, dog slet ikke i samme grad som i oplevede! det er da helt vildt! smiley
    han får dog også kun meget lidt! 1/8 del af en pille hver dag til middag cirka, så han har fået mad og fyret lidt energi af, så han er ikke helt død på det og hans hjerte kan stadigvæk følge med. så er da glad for han ikke får mere!
    dyrlæge sagde at svimmelhed kunne være en bivirkning, men det har vi heldigvis ikke oplevet!
    Det han får hedder atendolol sandoz, som skulle være en selektiv beta-blokker, men kunne forstille mig det er det samme !
    Tænker også spor lyder som noget vildt sjovt! han er jo det mere opmærksom og koncentreret, så han ville sikkert elske at finde ting smiley
    er meget meget glad for ham!
    Han har virkeligt givet godt liv til flokken herhjemme i en positiv retning, det er som om han var skabt til at blive her smiley


  • #30   5. dec 2016 Puha, det lyder til hans medicin slog hårdt! heldigvis kommer Bob først op på en kvart pille når han fylder 6 mdr. ! tror jeg ville være den reagerede værst hvis Bob pludseligt ikke kunne lege pga. hans medicin! smiley
    Kan virkeligt godt forstå det der betyder noget er, at hunden har det godt! sådan har jeg det bestemt også med Bob! han skal være en glad hund der kan lige hvad han vil, og lige nu er det i hvert fald sådan! smiley
    er bare glad for det er blevet opdaget så tidligt, så jeg har muligheden for at følge med i hvordan hjertet ser ud og hvis der er en forværring når han fylder 1 år, jamen så tager vi en tur til tyskland ned til doktor dyr og får en ballon pustning (hvad end det hedder) og får hans hjerte fixet! for hvis det er muligt betaler jeg gerne pengene! bare min lille Bobbelobber kan blive rask igen smiley


  • #32   6. dec 2016 puha stakkels Knud! hvor var han heldig at have jer til at give ham et værdigt hundeliv smiley
    min dyrlæge sagde faktisk til mig, at hvis bobs hjerte ser ud som nu, om 1 år så må han ikke engang blive opereret, fordi det åbenbart ikke er slemt nok så, jeg insisteret jo på han skulle opereres hvis det var muligt, men det gør de åbenbart kun hvis det er af slemmere grad smiley
    træls han ikke kunne få det, men selvfølgelig hvis hjertet har lidt for meget overlast så kan man ikke altid ordne det, heldigvis er hjertet ikke forstørret eller skadet på bob, altså ud over den forsnævring han har, men det er okay for medicinen hjælper virkelig på belastningen!
    håber jeres nye lille skat er sund og rask som en havørn! smiley


  • #33   8. dec 2016 undskyld jeg blander mig, men der kan altså også være forskel på raske hvalpes energi niveau. vi har to søskende fra samme kuld, hvor tæven har ild i røven 24/7 hvor hannen er mere rolig og nem at arbejde med. De kan begge to geares op og ned igen, men der er stor forskel på deres energi niveau smiley

    Held og lykke med din smukke hvalp smiley


  • #34   8. dec 2016 Min gamle Carlson havde en mislyd på hjertet. Den blev opdaget ved en af hvalpevaccinationerne. Det var en hjerteklap, der ikke lukkede helt godt nok til. Han var en MEGET aktiv konkurrencelydighedshund hele livet. Man kunne intet mærke på ham nogensinde. Han blev ti år gammel i fin stil inden han desværre fik lymfekræft, der i løbet af et par uger, tog rigtig hårdt på ham. Jeg valgte at sige farvel til ham inden han blev helt afkræftet. Jeg kan ikke det der med at have en hund, der ingenting kan mere. Jeg siger farvel mens mine hunde stadig er i rimelig stand og stadig kan lave noget af det de elsker at lave.
    Nyd den tid du har med ham og sig farvel når et almindeligt hundeliv bliver hårdt for ham.


  • #35   8. dec 2016 Bamse havde en hjertefejl. Hans blev først opdaget da han var 4 år gammel. Han blev ni aflivet af andre grunde. De sidste to år fik han dagligt medicin og var ellers så frisk som han plejede smiley

Kommentér på:
Hvalp med Hjertefejl

Annonce