Julens dilemma. {{forumTopicSubject}}
Hvad gør man..?
Vi har nogle genboer, som vi ved sidder ekstremt hårdt i det økonomisk.
Faren er syg, moren kæmper en brag kamp med at passe ham og deres søn som er ung teenager.
Min kæreste har vinteren igennem haft sønnen med til skole i bilen ind til byen, fordi hun kører jo vejen alligevel. Og så slipper han for at cykle 10 km. I mørke, tåge og glatføre og med bilister der kører forbi med 100 i timen.
Det har genereret et venskab, og da knægten her til aften er over for at sige han ikke skal med op og kører mere før januar, og vi vil ønske ham god jul så. Så får han sagt, at han nok lige kommer forbi inden jul med en julegave, fordi hans mor planlægger at lave noget til os.. Hvis hun når det.
Vi har før snakket om, om vi skulle finde på noget gave værk til knægten. Men har også haft det sådan lidt om det var at trænge sig på, for vi ved han ikke får gave. Men får en seddel til hvis han mangler noget praktisk.
Men nu har vi så bestemt at noget skal vi altså finde på til dem!
Vi er nået lidt frem til om det skal være noget ala en julekurv?
En flaskevin, lidt slik, og hvad der ellers er i sådan en.. Eller om det bliver for julehjælpsagtigt?
Hvis vi blot skulle give drengen, så ville vi slet ikke ane vores levende råd om hvad man giver..
Hvad synes i - er det at gå for tæt på? Vi vil heller ikke gøre dem forlegne.. Eller risikerer de føler de er nødt til at give en masse igen..
Vi er ikke typerne der kan lave noget selv,.
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 135 Hunde: 9 Annoncer: 2 Emner: 161 Svar: 12.820
Jeg havde gjort præcis det samme
jun 2008
Følger: 45 Følgere: 57 Hunde: 8 Emner: 239 Svar: 3.352
I julen vil det ikke være, at trænge sig på - efter min mening.
okt 2006
Følger: 58 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.866
Jeg synes det er lidt svært, for vi havde egentlig lidt fejet det af bordet igen, for ikke at de skulle føle de skulle give igen. Men hvis de giver, så gør vi altså også.. Det er trods alt os der har lidt.
apr 2008
Følger: 28 Følgere: 265 Hunde: 2 Emner: 262 Svar: 7.511
aug 2016
Følger: 1 Følgere: 15 Hunde: 2 Emner: 1 Svar: 276
dec 2012
Følger: 34 Følgere: 261 Hunde: 2 Emner: 35 Svar: 3.509
Og så ville jeg nok holde det til knægten...
Hvorfor giver i ikke en oplevelse til knægten...en tur i zoo med jer? eller et eller andet...det er lidt lettere at sluge...selvom det også koster lidt (men så kan man vælge noget billigere) og det letter nok måske lidt på samvittigheden for familier der ikke har så meget at gøre med
aug 2015
Følger: 5 Følgere: 8 Emner: 43 Svar: 1.197
istedet for en kurv - hvis de sidder hårdt i det.
en kurv virker måske også voldsom at overrække - men en beskeden lille kuvert med et kort i, og et lille brev - hvor der måske stod hvorfor man vil give det og de ikke på nogen måde skal føle sig tvunget til at give igen, men det en hjælp til dem til en god jul.
okt 2006
okt 2006
sep 2005
Følger: 1 Følgere: 102 Hunde: 2 Emner: 363 Svar: 6.228
Man kunne evt ledsage den med 'tak for lån af sønnike, hvor er han dog en dejlig dreng'. Så virker det måske lidt mindre 'julehjælpsagtigt'.
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1329 Hunde: 1 Emner: 204 Svar: 13.760
Den julehjælp min kæreste har fået har været 2 store bæreposer med mad og andet godt
okt 2010
jun 2013
Følger: 34 Følgere: 434 Hunde: 7 Emner: 102 Svar: 8.048
Jeg synes ikke det virker "julehjælps agtigt".
Måske en lille ting til knægten oven i?
Med tak for venskab med knægten..
Sådan en kurv kan være SÅ lækker at få, når man er havnet i et hul, og det behøver ikke at føles som almisser, det kommer an på hvordan den serveres
Det er præcis hvad julen handler om
okt 2006
Middag er jeg ikke så vild med heller. Jeg er ikke så glad for at være vært.
Og Faren er bundet til huset. Han er dement m.m. og er moren væk længere end hvad der passer med hans middagslur, eller med hjemmehjælpen, så aner hun ikke om der er et hus at komme hjem til..
Hvis man skulle finde på noget til knægten hvad tænker i så det kunne være?
Han interesserer sig for landbrug, maskiner og i den dur...
okt 2006
okt 2010
maj 2008
Følgere: 64 Hunde: 2 Emner: 124 Svar: 6.583
I har allerede gjort det smukkeste - nemlig tænkt tanken. Godt gået!
dec 2012
Gokart, Lasergame og Bowling...og så en pizza et sted... det lyder da som sjov for jer alle tre
okt 2006
Vi snakker videre om det herhjemme om hvad vi gør
God aften
feb 2006
Følger: 4 Følgere: 33 Hunde: 1 Emner: 562 Svar: 13.129
dec 2010
Følger: 10 Følgere: 26 Hunde: 6 Emner: 278 Svar: 8.703
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 46.991
Jeg ville glemme den viden et øjeblik og give dem noget top-lækkert...
En omgang summerbird chokolade, special øl, god vin eller lignende...
aug 2006
dec 2012
dec 2012
maj 2008
dec 2012
maj 2008
mar 2011
Følger: 1 Svar: 1.036
Hvad med at give noget det kunne samle familien i julen? Vi har fx altid spillet meget spil, der har alle i familien kunne deltage og der brugt mange timer sammen på den måde.
aug 2013
Følger: 10 Følgere: 73 Hunde: 3 Emner: 263 Svar: 7.763
dec 2012
Og ja...det kan godt være det bare er mig...men jeg ville have svært ved at se folk i øjnene bagefter. Et er hjælp generelt, et andet er at føle sig mindre...
Og jeg går meget ind for gaver...at glæde andre...og hjælpe hvor man kan
aug 2008
Følger: 31 Følgere: 1466 Hunde: 9 Annoncer: 2 Emner: 30 Svar: 30.210
Hvad I vil give, synes jeg er op til jer, jeg mener ikke at der er regler for hvad man kan give eller bør give.
Giv hvad I føler for
mar 2013
Følger: 2 Følgere: 5 Hunde: 2 Emner: 2 Svar: 1.401
Alternativt kunne I også give ham en video-gave: Chips, cola, slik og hvad der ellers hører til, samt en dvd hele familien ville kunne lide
aug 2006
okt 2010
aug 2008
Nu har jeg ikke mange penge, MEN uanset hvad ville jeg da blive glad for en kurv.
aug 2013
Følger: 10 Følgere: 73 Hunde: 3 Emner: 263 Svar: 7.763
Jeg forstår det altså heller ikke, hvorfro må man ikke give en kurv, hvis folk sidder stramt i det, uden det så skal tolkes som medlidenhed og julehjælp ? Men man kan godt give den til sin mormor på 70 der ikke mangler noget, så er det bare en skøn gave. Det giver jo ingen mening .
aug 2008
aug 2006
mar 2013
Følger: 2 Følgere: 5 Hunde: 2 Emner: 2 Svar: 1.401
jul 2009
Følger: 12 Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 134 Svar: 2.174
Noget sotervand, slik, chip, chokolade og så feks. Et lille kort hvor i kunne skrive om hvor glad i er for jeres hyggelige stunder sammen
Her han i jo involvere moren spøger om det er okey med sådan en kurv og om han har noget bestemt han kan lide
dec 2012
Det bliver ret håbløst at vise sin taknemmelighed hvis man med en lille gestus (som kan føles som en kæmpe for en kvinde med så tunge byrder i hverdagen) pludselig bliver overtrumfet med en gave den anden vej...
At modtage julehjælp er for mange en nødvendighed, som man kan gøre med en vis værdighed for individet.
At modtage en kæmpe julegave fra nogen man gerne vil være ligeværdige med i relationen.... det kan bare være ret akavet.
At nogen forkæler ens barn...det er bare lidt mere acceptabelt idet det ikke er meningen det er helt samme mellem-voksne ligeværdige relation generelt..
aug 2006
4 flødeboller fra Summerbird - topforkælelse og ikke over the top.
Man kan også overtænke det..
dec 2012
jul 2015
Følger: 2 Svar: 204
Eventuelt kan man jo så, som foreslået, give lidt flødeboller eller andet lækkert med til forældre sådan rent symbolsk.
jun 2010
Følger: 45 Følgere: 61 Hunde: 2 Emner: 126 Svar: 3.846
Ginne - hvis I ikke er typen, der bager og laver andre hjemmelavede ting, så KAN I jo bruge det som "undskyldning" for at køben noget ekstra lækkert, så det bliver givet mere som "vi ville gerne have lavet noget lækkert til jer, men vi er ikke så gode til at gøre det, så det har vi fået nogen andre til".
aug 2006
Hvor er det da trist at det skal være så kunstigt at give en lille ting bare fordi de sidder hårdt i det.
Vær dog naturlig omkring det, som man vil være det med alle andre.
Fortænkt og fortolket... hvad med bare at give af glæde?
aug 2006
Jeg er et menneske, der er vant til at klare mig selv og jeg sætter en stor ære i det. På godt og ondt beder jeg ikke ret meget om andres hjælp og heller ikke da min mand og jeg var i en rigtig dårlig økonomisk situation for en lille række år tilbage.
Jeg er og har altid været meget meget dårlig til at modtage gaver. Jeg bliver forlegen og krymper mig, ved ikke hvor jeg skal gøre af mig sig. Bliver lille bitte...
Kvinder, der udmærket vidste dette om mig, gjorde min stolthed til skamme og tog fat der, hvor det nødvendigt. Både ud fra den intention at hjælpe min mand og mig, men da også ud fra den intention at føle glæden ved at give.
Og heri ligger hele forskellen for mig.
Jeg modtog gaver i forskellige former, sendt fra mange forskellige mennesker i mange dele af landet. Alt orkestreret herinde fra... Hver eneste gang, jeg modtog en pakke, blev jeg bittelille - krympede mig og blev perpleks. Alt sammen i ren og skær taknemmelighed.
For den største gave, jeg fik i denne situation var - ud over naturligvis, den helt nødvendige akutte hjælp, jeg aldrig ville have bedt om, så var det at mærke hvor meget det glæder andre mennesker at få lov til at glæde mig.
Og jeg har aldrig nogensinde oplevet en gavmildhed og en kærlighed, der var større....
Det lærte mig SÅ meget. Jeg blev tvunget ud af min stolte comfortzone kun for at se, hvor fantastiske mennesker er, når de giver ud af deres hjertevarme...
Og her se jeg så, hvordan man taler for IKKE at dele den hjertevarme? At holde sig tilbage fordi de har det svært økonomisk, at det er en stolt kvinde.... Skam....
Tror I ikke ærligt talt, at gavmildhed NETOP er det, man har brug for i den situation?
Man behøver ikke at træde på folk alene fordi man giver dem en gave.
Men at lade være med at give en gave fordi man er bange for at såre deres følelser synes jeg faktisk er ekstremt berøringsangst.....
Jeg har lært en livslektie. Jeg er stadig lige dårlig til at tage imod, men jeg har set det skønne i mennesker og det var en lektion af de store!
Jeg under andre det samme.
dec 2012
1) alle giver LIDT -det er ikke det samme som at modtage en STOR gave fra en person og om du vil eller ej så er en kurv altså en ret stor gave.
2) du er blevet forberedt på det (og har haft chancen for at frabede dig det)
3) du skal ikke se folk i øjnene hver eneste dag fordi de bor lige der
4) du skyldte ikke disse folk i forvejen
Og jeg hader at fremstå som en idiot...for det er jeg ikke...jeg har lige doneret julegaver til mit arbejde for en anseelig mængde penge... og jeg kunne SAGTENS finde på at stille en stor fed julekurv til en værdigt trængende MEN jeg ville og gør det...til hver en tid anonymt...
Og jeg taler bestemt ikke om IKKE at give dem en gave eller være gavmild...jeg taler om at skabe en situation der kan ende med at demonstrere uligheden imellem dem uhensigtsmæssigt.
Taknemmelighedsgæld er altså en ting om man så føler det eller ej, så må man anerkende at der er en rimelig chance for at andre gør det...
aug 2006
Situtationen dækker alle dine fire punkter fuldt ud - intet af det der var jeg forberedt på overhovedet, jeg var lamslået!
Man kan godt tænke sig til at det er et stort problem, men summasummarum - det ER noget tænkt. En tanke man aldrig ville overveje et sekund, hvis ikke de var økonomisk udfordrede.
Det er en gammeldags tanke og det er et udtryk for dyb berøringsangst.
Vi må ikke begave dem, der har det svært, så føler de at vi træder på dem, det er skamfuldt.
Hvem hulen giver det SÅ mening at begave? Dem der har hvad de skal bruge?
Vi taler jo altså ikke om tusinder af kroner her...
aug 2006
Det synes jeg er værd at huske på...
dec 2012
Jeg ville også føle mig ubehageligt til mode hvis jeg prøvede at glæde nogen med en lille ting -og så fik en kæmpe ting givet indenom.
Og ja det er to markant forskellige følelser -men selvom de ikke er farlige så har de en betydning for individet og dets videre liv... og helt ærligt, hvem vil give folk følelsen af evt. skam i julegave? farlig eller ej...
Hverken du eller jeg kan afgøre hvordan nabofamilien i dette tilfælde vil føle....men deres følelser bør anerkendes ligemeget hvad
Og man kan altså også glæde folk med en mindre ting -som f.eks de fire summerbird flødeboller
aug 2006
Og så kommer berøringsangsten ind i billedet - for tænk hvis nu, de bliver forlegne?
Gaver mener jeg man skal give fordi man ønsker at give dem. Og det, man giver skal man give, fordi man ønsker at give det.
Og så er modtagerens levefod fuldstændig ligegyldig. Det er ikke det, gaver handler om.
Jeg er med på at vi har forskellige værdier og at det at få noget for nogle betyder at man bliver nødt til at til at give og det at give noget medfører en forventning om at få. Det kan man rent faktisk tale sig ud af, hvis det virkelig er et issue...
Jeg synes i virkeligheden spørgsmålet her er, om Ginne har LYST til at give den gave.
Hvis ikke, skal hun lade være. Hvis hun har, så skal hun give det, hun føler for.
Man bliver ikke forvandlet til støv at at få en kurv med lækre ting i til 150 kr fordi man ikke har meget at gøre med...
aug 2006
dec 2012
Og hvis så konen kommer med en 2 liters frostpose med vaniljekranse i og lidt gavebånd om...så er jeg bare bange for at hun føler hendes gode intentioner bliver overtrumfet
Og schh med de flødeboller...deres juleudgave ser jo helt ekstremt lækker ud...
aug 2006
Det er jo om at finde et passende leje - også for en selv i forhold til den, man giver til.
Det giver ikke mening at give for 250 kr. til en nabo, synes jeg. Men en lille erkendtlighed, om det så bare er en pose matadormix, en flaske rødvin og en gang julechokolade pakket pænt ind, det tænker jeg ikke er så tosset... (Man KAN også sammensætte det lidt bedre end mit forslag, tænker jeg *GG*).
En lille slagterkurv ville være skøn - jeg ville selv elske det. Lidt pølse og lidt ost... eller sådan noget.
Det kan holdes under hundrede kroner og stadig være hyggelig. Og så koster det ikke mere end de forbandede fire flødeboller, jeg nu sukker sådan efter *GG*
dec 2012
Ej det er den bare i mine øjne...(også fordi det hurtigt løber op) og det er i en kurv, fordi jeg umuligt kan bære det selv i to hænder hvis ikke
okt 2006
Men, ang. Kurv så var tanken egentlig at bruge nogle af de sodavand vi alligevel har, den rødvin vi selv har fået i sin tid som gave og som vi ikke drikker, og så fylde op med lidt snolder. Eller som foreslået en god chokolade mm. Der er altså ikke tale om at vi går ud og køber for flere 100kr... det er vores budget jo heller ikke til - men vi har da mere end intet.
vi snakker også jævnligt med moren på vejen, over hækken osv.
Tanken var at have noget klar til hvis de giver os noget. Vi går ikke over og sætter noget på trappen bare fordi.. Skulle moren ikke nå det eller hvad ved jeg.
aug 2006
Hvis der er noget, der ubehageligt, er det, hvis en gave er givet af pligt og ikke af et ægte ønske om at glæde andre.
Alt det der med at stå i taknemmelighedsgæld synes jeg er et udtryk for noget milimeterdemokrati, som bestemt ikke hører julen til. Ihvertfald ikke hvis vi snakker om de helt grundlæggende værdier...
aug 2006
aug 2006
Det betyder ikke noget for jer, Ginne, men for den ressourcesvage familie er det ret pinligt"
ARJ! Der kan du dælme ikke tale for alle!
Det er så trist at se på den indstilling der.
Med den logik kan man ikke give gaver til folk, der har færre ressourcer end man selv har fordi forskellen bliver udstillet.
Det er for mig noget vrøvl. Man tillægger virkelig mennesker nogle kedelige tanker der.
Os, der ikke har ret mange ressourcer KAN faktisk godt blive glade og taknemmelige for gaver - også selvom de er lækre og også selvom vi aldrig ville have haft råd til at købe det selv.
Jeg synes man reducerer det at give gaver til at give almisser. Dælme ikke det samme!
Hvor er det synd, at ressourcesvage familier skal fraholdes lækre gaver fordi man er angst for at udstille dem.
Det er en eller anden sær form for selvophøjelse i mine øjne....
aug 2006
Gætværk..
okt 2006
Det var inden drengen snakkede om de måske giver noget.
Så jeg vil hjertens gerne give dem en lille ting. Jeg vil bare ikke give dem forlegenhed.
Tror vi ender på en ting til knægten og så måske lidt godt til de voksne.
jun 2013
Følger: 34 Følgere: 434 Hunde: 7 Emner: 102 Svar: 8.048
Jeg er SÅ enig, meget smukt og ærligt skrevet og hvor har du ret!
Jeg har stået i en lignende situation for år tilbage, og kan med tårer i øjnene nikke til det skrevne.
dec 2008
Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.220
Jeg syntes det er oveskudsagtig af naboen at tænke på en gave til jer. Har man så lyst til at give en flaske vin retur. Fint. Sværere er det vil ikke.
Julens dilemma.