{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.202 visninger | Oprettet:

Fællesøkonomi - for og imod? {{forumTopicSubject}}

Hej folkens..

Kæresten og jeg har talt om det her emne mere en gang fordi vi jo nu bor sammen og har fælles drømme.

Men vi kunne godt tænke os og høre andres tænker om det, da det altid er godt at få udvidet ens horisont (:

- Er det i øvrigt os smartest med at have samme bank eller er det ligemeget?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fællesøkonomi - for og imod?
  • #1   24. mar 2017 For nemheds skyld er det praktisk med samme bank, har i hus eller ejerlejlighed er det også en fordel. Vi har delvis fællesøkonomi, vi har hver vores lønkonto (lommepenge), fælles budgetkonto, fælles opsparing og fælles madkonto. Vi sætter hver et beløb ind på budgetten, også går det hele nemt.

    Vi har hus og bil, og samme bank. Det fungerer for os.


  • #2   24. mar 2017 Altså jeg er så pisse sær og min egen at jeg holder på hver sin økonomi.
    Altså mit hus, min bil, mine hunde osv.
    Men det er jo bare mig smiley


  • #3   24. mar 2017 Pernille - Vi havde os tænkt vi ville have fælles budget, fælles opsparing men hver vores lønkonto. Vi hæver penge til mad og puttet i kuverter så ingen madkonto xD

    Zenta - Det skal der også være plads til. Jeg er bare en meget 'vi' person og hvis vi en dag skal have hus osv sammen så synes jeg umiddelbart det smartest for mig.


  • #4   24. mar 2017 Jeg skrev jo også at jeg er sær smiley
    Hehe.
    Ej jeg er vant til at klare mig selv og at være alene om tingene. Så det er nok det det kommer sig af.
    Og så har jeg jo selv købt de ting jeg har, uden hjælp.


  • #5   24. mar 2017 Vi har fællesøkonomi, men stadig hver sin bank. Vi har haft fællesøkonomi, lige siden vi flyttede sammen.. Det faldt os bare mest naturligt. For os er det lidt irrelevant, om pengene står på hans konto eller min konto - det hele er i samme regnskab. Vores rådighedsbeløb plejer dog at stå hos mig, da jeg godt kan lide at holde øje med det - og det kan jeg nemmest gøre, når de er på min konto smiley

  • #6   24. mar 2017 For mig giver det ikke mening at have fællesøkonomi. Tænk at det bøvl der kan blive, hvis man ikke er enige i hinandens forbrug. smiley

  • #7   24. mar 2017 Zenta: Her i huset sætter vi også pris på ikke at have fællesøkonomi. Altså misforstå mig nu ikke, vi deles jo om udgifterne. Men det er sådan at jeg overføre et fast beløb til min mand hver måned, og så betaler han vores husleje, el, forsikringer osv. Og så betaler jeg mad til os og hundene.

    Jeg aner f.eks ikke hvad min mand har udbetalt, og jeg er egentlig også ret så ligeglad. Er der en af os som har en træls måned osv, så hjælper vi jo selvfølgelig også hinanden, er jo ikke sådan at den ene kan kaste om sig med penge, mens den anden ikke har en krone smiley

    Men vi går så også afsindig meget op i at huske vi er to individer , og ikke bare er et ægtepar.


  • #8   24. mar 2017 #6 Min mand er netop ikke herre over mit forbrug, vi har hver vores penge til fis og ballade. Vi er kun fælles om faste udgifter.

  • #9   24. mar 2017 "Og så har jeg jo selv købt de ting jeg har, uden hjælp."
    Ja, helt sikkert


  • #10   24. mar 2017 Vi er fuldstændig fælles om alt. Den ene køber ikke noget, uden at spørge den anden.. Men vi bruger så heller ikke rigtig penge på andet end mad og husstandsartikler.. Vi har altid været vant til at bo for små penge, så sådan noget som penge til os selv, er ikke noget vi har haft, efter vi er flyttet hjemmefra smiley

    Når vi så engang i mellem har råd til det, og den ene vil have noget, så plejer vi bare at sige ok, så har vi xx kroner hver i denne her måned smiley


  • #11   24. mar 2017 Zenta - Jeg synes nu ikke du er sær søde smiley Hvis det giver mening for dig er det jo vigtigst smiley

    Milla - Ja det er Linda os sådan det fungerer for os pt men jeg er ret glad for orden, så for mig ville det være rart at alle regninger var på 1 konto og al opsparing på 1 (:


  • #12   24. mar 2017 Jeg mener jo ikke at vi ikke deles om maden og sådan. Selvfølgelig, alt andet er jo underligt.
    Men flyttede han ind her i morgen, så ville det stadig være mit hus og mine ting. Så ville det sikkert ende med at se ud som om han bor til leje hos mig .. Hvis forholdet så ikke holder, så kan han jo bare tage sine ting og flytte og så er der intet indviklet i det.
    Det bliver straks mere indviklet med fælles økonomi.
    For mig altså.
    Ikke sikkert at alle andre har det sådan smiley


  • #13   24. mar 2017 Tak Anya, det var sødt sagt smiley

  • #14   24. mar 2017 Jeg synes det er nogle spændende vinkler nogle af jer bringer (: vinkler som vi ikke helt har talt over og overvejet.

    Zenta - haha selv tak smiley Jeg synes faktisk mest det sejt du er så selvstændig. Det har jeg aldrig været god til selv desværre.


  • #15   24. mar 2017 Det er også en god ting at være det, men samtidig tror jeg også at det er med til at gøre mig lidt sær smiley Hehehe

  • #16   24. mar 2017 Nu bor vi jo til leje, men alle de steder vi har boet har der kun været en af os der har stået på lejekontrakten, i starten var det min mand, nu er det mig. Det er helt tilfældigt hvem af os det har været, det kommer an på hvem af os der lige har meldt os søgende, og derfor har lagt boligbrev til smiley

    Det er så også mig der har betalt indskudet her, det syntes nogen måske er underligt når man er to, MEN så er det sgu bare MEGET nemmere hvis forholdet imod alle forventninger pludselig skulle ende.


  • #17   24. mar 2017 Vi har fælles økonomi,det har vi haft siden 1973..det fungerer fint.

  • #18   24. mar 2017 Præcis Rikke!
    Selvfølgelig er jeg ikke i et forhold hvor jeg regner med at det ender.
    Men den slags sker altså.
    SÅ derfor ville han "bo til leje" her hos mig. Det gør tingene så meget nemmere.
    Men jeg siger ikke at min måde er den rigtige måde at gøre det på smiley


  • #19   24. mar 2017 Vi flyttede sammen for omkring 5 1/2 år siden og i starten havde vi kun en fælles budget konto ellers havde vi fuldt opdelt økonomi. Senere hen begyndte Mathias at hjælpe mig lidt økonomisk da jeg var studerende og han havde job og min opsparing var ved at være væk - og efter vi købte hus (og jeg begyndte at tjene nogenlunde det samme som ham) valgte vi at få fuld fælles økonomi, da vi synes det giver mest mening for os når vi alligevel ejer det meste sammen og deler de fleste udgifter. Vi har en aftale om at hvis vi køber større ting skal vi lige snakke om det ??.
    Men det er klart en smagssag om man har lyst til at deles, og man skal gøre det der giver den bedste mavefornemmelse ??


  • #20   24. mar 2017 Det handler helt sikkert om at vælge det man selv som par syntes er det mest rigtige. I mine øjne er hverken det ene eller andet forkert, for os som par føles det bare mest rigtig at gøre som vi nu engang gør. Hvor andre mener det må være drønbesværligt ikke at have fællesøkonomi .

  • #21   24. mar 2017 Helt enig, ingen der siger at ens egen måde er den rigtige eller nemmeste for alle andre smiley
    Men det er sådan jeg gør det og det fungere.


  • #22   24. mar 2017 Vi også delvis fælles økonomi med hver vores lønkonto og fælles mad-, budget- og opsparingskonto. Det fungerer fint for os...har bil og hus smiley

    Vi har snakket om at ændre det til total fælles økonomi...men hvorfor ændre på noget, der fungerer upåklageligt smiley

    Vi har samme bank smiley


  • Lars N
    Lars N Tilmeldt:
    nov 2008

    Følgere: 7 Hunde: 2 Svar: 444
    #23   24. mar 2017 Har fælles økonomi. Jeg tjener mest og betaler mest. Det er helt fair. Vi er et par.
    Vi har samme bank og det hele.


  • #25   24. mar 2017 Vi har 100% fællesøkonomi og har haft det siden vi flyttede sammen i 1994.
    Alt i en pulje - vi har kun to lønkontoer for at sikre adgang til egen løn, hvis den anden skulle skride i svinget.

    Alle økonomiske beslutninger tager vi sammen og vi har egentlig en ret lav bagatelgrænse - vel ca 100 kr. Måske mindre.

    Jeg ville ikke udholde alt det der med dit, mit og vores.
    Det er et detailregnskab, jeg ikke vil have mellem os.


  • #27   24. mar 2017 Det er faktisk også af samme grund, vi har hver vores CH...

    Vi er også fælles om alt og alle større beslutninger smiley


  • #28   24. mar 2017 Personligt har vi det sådan, at vi har fælles budget, fælles madkonto og en fælles opsparing og hver sin lønkonto og hver sin private opsparing.
    Fungere fint - Fælles ting betales fælles og vi har stadig til hver vores sære ting, såsom får og hunde smiley

    Nu arbejder jeg i en bank.... Og lidt insider viden er, at hvis man har en god økonomi og påtænker at købe hus, så er det smart at man begge er kunde i den bank man stoler på og vil have til at finansiere hushandlen når den tid kommer.
    For så kender banken nemlig begge parter og på min arbejdsplads tager det under en uge inden man er godkendt til huskøb.
    Det tager lidt længere tid, hvis man skal indhente papirer og kigge tingene igennem for en kunde man ikke har kendskab til i forvejen = drømmehuset kan være væk-

    Men kræver man lige laver lidt shopping hos bankerne inden, så man har den bank man ved kan finansiere billigt og vigtigst af alt - At man har tillid til.
    Ellers er det jo ligegyldigt og så kan hver sin bank være lige så fint.


  • #29   24. mar 2017 Jeg tror også bare at man skal gøre hvad man selv føler for og hvad man føler er det rigtige smiley

  • #30   24. mar 2017 Janni, du har da også andre økonomiske fif. Måske du skulle delagtiggøre hg's brugere i dem

  • #31   24. mar 2017 Jeg ved at min søster "bor til leje" hos Malias far og det fungere upåklageligt.
    Men mine forældre feks. de har følles økonomi, men de har jo også været sammen de sidste 35 år eller sådan noget .. Måske det er anderledes når man har været sammen SÅ længe smiley


  • #32   24. mar 2017 Nej fandme nej.. smiley :D

    Fælles om fælles udgifter -helt sikkert. Men mine penge er mine penge, får jeg lyst til at købe noget til mig selv, så gør jeg det. Ligesom jeg vil købe noget stort til min kæreste uden at skulle spørge om lov -men på den anden side ville blive en smule småarrig over at få en stor gave -betalt af mine egne penge.. smiley og tænk hvis det er noget jeg ønsker mig knapt så meget som noget andet...sorry men så tæller tanken pludselig ikke længere for mig smiley

    Nej tak...jeg gider hverken diskutere andres og slet ikke mine egne prioriteter.

    Jeg har fri...det der med åbenhed, fællesskab, tolerance og forståelse...deling...de ressourcer er opbrugt i mit professionelle liv...privat er jeg en asocial egotripper der vil have lov til at bruge mine penge på..sushi! smiley smiley -og jeg gider bestemt ikke retfærdiggøre en sk*d...THERE MIIINE...mine i say! smiley


  • #33   24. mar 2017 Enig Obster, det er også lidt sådan jeg har det smiley
    Hvis jeg vil købe et eller andet, så er det altså mit eget valg smiley
    Men igen, jeg er også min egen smiley


  • #34   24. mar 2017 hahahahahahahahaha, for pokker som du kan sige det Minion smiley Jeg ser det nu ikke som egoistisk ikke at ville have fællesøkonomi, der kan jo være rigtig mange årsager, ligesom der kan være mange årsager til at have fællesøkonomi.

    Man skal vælge det man SELV føler er det rette. Bare fordi vi har valgt IKKE at have det, kunne jeg aldrig drømme om at svine folk til der har det, eller fortælle dem hvor forkert osv det er.


  • #35   24. mar 2017 Nej nemlig Rikke, der er jo intet forkert i hverken at have fællesøkonomi eller ikke have det smiley
    Man gør vel alle hvad man finder mest rigtigt.


  • #36   24. mar 2017 Ps. Obster spiser meget Sushi .. smiley

  • #37   24. mar 2017 Rikke jeg går ud fra den var hertil smiley

    Jeg synes det er SÅ fint med folk der har fællesøkonomi smiley jeg erkender bare det ikke ligger til hverken mit temperament eller personlighed. Og det ville i mine forhold skabe flere problemer end glæder.

    Vi er heldigvis ikke alle ens smiley og jeg kan sagtens se det "fra den anden side" smiley jeg fastholder bare min...mit... du ved smiley smiley


    Janni...sindsygt meget sushi faktisk smiley :D smiley smiley der ville ryge mange surround sound systemer og computerdele og ting til bilen....på at jeg stoppede mig med rå fisk, hvis jeg havde fællesøkonomi med en kæreste smiley smiley


  • #38   24. mar 2017 Jeg tror også at det er dig der er Minion smiley

  • #39   24. mar 2017 Vi har også fælles økonomi. Vi ejer huset 50/50
    Jeg har dog firma så derfor forskellige lønkonti. Så har vi en fælleskonto til mad og fornøjelser, en budgetkonto. Derudover har vi et fast lommepenge beløb som vi kan bruge som vi lyster, hvis vi skal lave investeringer større end det taler vi om det eller hvis den ene lige har lidt ekstra, men den anden mangler noget så ryger pengene frem og tilbage. Men vi har også et ok overskud i økonomien, så er det noget nemmere smiley
    Men ligegyldigt hvilken løsning man vælger, så tror jeg nøglen er at tale om det.
    Har også oplevet par uden fælles økonomi, hvor de alligevel bliver sure på hinanden over partneren har brugt penge på sko, bil ect og ikke har fået talt sammen.


  • #40   24. mar 2017 Nu kan jeg ikke tale udfra egne erfaringer, da jeg bor selv.
    Men jeg har hørt om flere, hvor begges løn går ind på en konto og derfra bliver fordelt på henholdvis mad-, budget-, opsparing(til ferier mv.) og en lommepenge konto til hver.
    Så har begge f.eks har 2000 kr. til lommepenge hver måned og udfra den skal man så betale frisør, tøj, biograf, tandlæge mv. Hvis den ene så gerne vil have et nyt jagtgevær eller lignede, og den anden syntes det er åndsvagt at bruge penge på, så er det bare ærgerligt, hvis partneren har sparet sammen til det fra sine lommepenge.
    Ved denne metode ender man ikke med at den ene i forholdet har 1000 hver måned og den anden har 3000 tilrådighed hver måned. Det kan jo blive lidt problematisk hvis man som par gerne vil noget, men den ene ikke kan finde penge til det.
    Derudover kan det også være at den ene arbejder mere end den anden(deraf en lønforskel), hvor den som arbejder mindst bidrager til at få huset til at spille(lave mad, gøre rent, købe ind, passe børn o.lign.) hvilken jo er noget som aflaster den som arbejder mest. Og det brude jo ikke være noget som bliver straffet økonomisk, da en husstand gerne skulle være en dynamisk fællesskab.


  • #41   24. mar 2017 Vi har fælles økonomi, fælles lønkonto, fælles budget, fælles opsparing osv.

    Vi hæver vores penge, når de faste udgifter er betalt, og så fyldes der i kuverter. Er der en af os, der gerne vil have noget, snakker vi om det, og så bliver det købt, hvis der er råd.

    Det kan vi sagtens enes om. smiley


  • #42   24. mar 2017 Det er naturligvis forskelligt fra parforhold til parforhold, men hos os kan vi sagtens ønske os og få ting, som den anden ingen interesse har.
    Vi har ikke noget der hedder lommepenge, men under da hinanden de ting, vi hver især ønsker, hvis vi har råd.
    Det er ikke så kunstigt smiley


  • #44   24. mar 2017 Lommepenge smiley Hehe

  • #47   24. mar 2017 Obster: Haha ja, jeg ved ikke hvorfor jeg vil kalde dig det ind imellem, tror det er din hunds skyld smiley At jeg så er træt og forslået hjælper nok ikke , lorte vægtstang smiley

  • #48   24. mar 2017 Kan huske da jeg boede hjemme .. Husker ikke hvilken alder.
    Der fik jeg 100 kr. i lommepenge hver 14 dag smiley :O smiley


  • #50   24. mar 2017 Jeg har aldrig fået så lidt lommepenge før, som nu smiley Hehe

  • #52   24. mar 2017 Jeg tror også der er rigtig mange ting der spiller ind i folks valg, og igen for mig er det ene ikke mere rigtig end det andet smiley

    Jeg ved at min mand får flere penge ind på kontoen hver den første , end hvad jeg gør. Men jeg er virkelig ligeglad, han har selv tjent de penge , og hvis han så vil købe trøfler for alle pengene, så skal han være velkommen til det smiley

    Om han reelt har flere penge at bruge på tant og fjas end mig, det aner jeg igen heller ikke, for jeg aner ikke hvad han har af udgifter udover de fælles vi deler. Vi snakker aldrig om penge, kun hvis en af os har en dum måned og lige skal have hjælp af den anden. Men så skændtes vi da i hvert fald heller ikke om penge, den ekstra bonus er jeg også ret glad for smiley


  • #53   24. mar 2017 Det er jo heller ikke på den måde at man ikke hjælper hinanden og sådan skal det jo heller ikke være smiley

  • #55   24. mar 2017 Overhovedet ikke, jeg er faktisk en ret gavmild kæreste der elsker at glæde andre med gaver eller lækker mad.

    Jeg tror bare netop også at det er bedst hvis man er et sted hvor man skal have alt for meget fokus på økonomi. Og der er det for mig...personligt...bedst ikke at skulle deles om det.


  • #56   24. mar 2017 Præcis smiley
    At man ikke har fælles økonomi betyder jo ikke at man ikke hjælper hinanden i et forhold. Slet slet ikke.


  • #58   24. mar 2017 Hvis min kæreste ikke havde ønsket at have fællesøkonomi, havde jeg nok også haft det helt ok, med bare at dele udgifter smiley

    Men nu er vi så heldige, at vi er enige, og det faldt os helt naturligt smiley Men ja, selvsagt giver vi ikke rigtig hinanden gaver, fordi vi jo egentlig køber ting for den andens penge så. Som regel, så aftaler vi, det her ønsker du dig rigtig meget, så det er din f.eks. fødselsdagsgave - eller at vi laver noget hyggeligt sammen, f.eks. tager ud og spiser, som "gave" smiley


  • #59   24. mar 2017 Men Milla, man skal jo også bare gøre hvad man finder rigtigt smiley

  • #60   24. mar 2017 Ja, helt bestemt smiley Det var bare for at sige, at jeg kan egentlig være med på begge sider, hvis min kæreste havde en anden mening smiley

  • #61   24. mar 2017 Selvfølgelig smiley

  • #64   24. mar 2017 Når man har været sammen i en årrække og det går op for en af at man ikke slipper af med modparten, så er det måske også noget andet smiley :D smiley

  • #65   24. mar 2017 Jeg har været med til at betale mandens gæld efter en skilsmisse, og jeg er fløjtende ligeglad. Vi skal bare have det godt, og regningerne skal betales. Sådan er det bare.

    Havde han ville have haft hver sin lønkonto, som vi havde i starten, så havde det også været ok med mig, det var bare lettere for os med fælles. Jeg skiftede alligevel bank til hans efter nogle år, fordi jeg var utilfreds med min.

    Men ok, vi har også været sammen i 21 år, hvor vi har været gift i de 18 af dem. smiley


  • #68   24. mar 2017 Vi deler ALDRIG op i lommepenge, med mindre vi tager på Kliplev Mærken. smiley

    Vi har dem i en stor pulje, og nogle måneder bruger han mest af puljen, og andre måneder bruger jeg mest. Vi har ingen problemer med at blive enige eller med at lave plads til hinanden. smiley

    De fleste af vores penge går alligevel til børn og dyr. smiley


  • #69   24. mar 2017 "De fleste af vores penge går alligevel til børn og dyr."
    Også her. Hehe


  • #72   24. mar 2017 Fælles kan vel både betyde fælles om ALT, men mindre kan vel også gøre det?
    Eller?


  • #73   24. mar 2017 Spændende svar fra jer alle sammen smiley

    Jer der har fælles økonomi, har i samme bank?


  • #76   24. mar 2017 smiley smiley :D

  • #79   24. mar 2017 Ej Minion, SÅ små sko mener jeg som sagt ikke at man bør gå i smiley
    Det er ikke noget jeg bruger.


  • #83   24. mar 2017 Vi skændes aldrig om penge.
    Min mand forsørgede mig uden at kny i næsten 5 år - vi er sammen om ressourcerne uanset hvad der sker.

    Pengegaver, vi får fra andre ryger også nogle gange ind i puljen, hvis der er behov for det og ingen er nøjeregnende med, om den der fik penge sidst fik noget til sig selv for dem.

    Vi gør bare, hvad der er nødvendigt.. intet at skændes om.


  • #88   24. mar 2017 Øh ja jeg vil gerne "eje det der er ens eget", men håber da ikke det betyder at jeg altid vil være enlig pga "den indstilling" lol smiley smiley

  • #89   24. mar 2017 vi har fælles - og her er der ikke lommepenge - dit og mit.
    vi er fælles om alt.

    også hundene selvom jeg havde Keiko inden jeg mødte kæresten.
    det fungere uden problemer.

    vi betaler sammen de ting der skal betales - og de resterne penge bruger vi sammen på det vi nu vil.
    er det så kæresten køber et spil til 500 kr den ene måned - eller jeg bruger 500 kr på noget til min sy hobby eller lign.
    det holder vi ikke regnskab på.

    biograf - spise ude - osv - igen har vi pengene så gør vi det.
    her går vi ikk op i om det så er mine penge eller hans der bliver brugt.

    og vi deler selvfølgelig også om at betale de ting vi har måtte låne nogen penge til.


  • #90   24. mar 2017 #30
    Alle, der har sendt pb til mig, får svar. Men mine pølsefingre og mit tastatur er ikke altid lige gode venner. Vær tålmodige smiley


  • #91   24. mar 2017 Min mand må da gerne låne mine kjoler og smykker hvis han vil smiley

    Vi har få ting som altså er enten mit eller min mands, f.eks er det MIN computer jeg sidder og skriver fra jeg har selv sparet op og købt den. Den computer min mand bruger er HANS computer, den har han selv sparet op og betalt. Men vi tænker ikke sådan om f.eks opvaskemaskinen og tv som min mand har betalt, sofaen og køleskab som jeg har betalt, det er vores smiley

    Men jeg har altså personligt behov for at have nogle ting der er MINE, så kan det godt være min mand må låne ( f.eks computeren og mine vintagesmykker, ahahahaha smiley ) , men det ændre ikke på at det er MIT.

    På præcis samme måde er det min mands trommer, det er HAM der har købt dem og ham der bruger dem, men ville jeg måtte jeg da med garanti gerne låne dem , men det skåner jeg mine omgivelser for smiley

    Så må folk skam gerne mene er jeg er egoistisk, for mig er det som sagt bare vigtigt at have noget der altså kun er mit, for jeg er ikke kun "os", jeg er også "mig" . For mig er det også federe at have købt noget og så vide at det har jeg HELT selv sparret op til smiley

    At andre har det anderledes er igen helt fint, folk skal jo vælge hvad de vil, og hvad de mener føles rigtigt for dem smiley


  • #92   24. mar 2017 Jeg har da også min computer og mine katte. Men min mand har så sit værktøj og sin bil. Vi låner da gerne af hinanden, hvis der er behov. Det er jo ikke sådan, at han konsekvent smider kattene på gulvet, når de vil nusses, eller at jeg ikke må køre nogen steder. smiley :P smiley

    Pt. sparer vi op til HANS hund. Men jeg må gerne nusse, passe og pleje den. smiley


  • #93   24. mar 2017 Susanne: Nej men for mig ville det ikke føles som MIT, hvis det bare var betalt af en fælleskasse. Det er jo noget JEG føler, hvor andre føler noget andet. Det ene er ikke mere rigtig end det andet, men vi vælger alle efter hvad der for os føles rigtig smiley

  • #94   24. mar 2017 Sådan har jeg det så slet slet ikke. Faktisk har han foræret mig min sidste pc. Han fik nogle uventede penge, og min com var gået død. smiley Derfor er det stadig min. smiley

  • #95   24. mar 2017 Vi har fællesøkonomi og er fælles om ALT. Min mand tjener og arbejder lidt mere end mig, tilgængæld så sørger jeg for mere af det huslige.
    Hvis en af os vil shoppe, så snakker vi om det, og for det meste er der råd. (Der var dog lige dengang jeg forelskede mig i et par gucci solbriller til 270 euro, det syntes manden var i overkanten).

    Fællesøkonomi, hvor vi er fælles om alt, er det der fungere bedst for os. Vi skændes ikke om penge, for vi er begge gode til snakke med hinanden om hvad vi ønsker os, og også realistiske om det er noget vi har råd til.


  • #96   24. mar 2017 Puha fællesøkonomi nej tak smiley mit er mit.
    Vi deles om de fasteudgifter og det er så det. Det med fælles bank kan jeg forstå. smiley
    Jeg kan sjældent forstå det min kæreste bruger penge på og ligeså den anden vej. Selv om jeg selvfølgelig under ham det, han vil have. Bare ikke for mine penge smiley


  • #97   24. mar 2017 100% fælles økonomi får vi nok aldrig. Jeg vil gerne selv have overblik over mit forbrug og mine penge, så jeg kan spare op og bruge dem igen, når jeg vil!
    Jeg synes heller ikke at man som par skal gå og blande sig for meget i hvad hinanden går og bruger penge på, jeg ville i hvert fald synes det var pisse irriterende, hvis min kæreste skulle bestemme over mine penge smiley

    Hvis min kæreste havde haft gæld, som var stiftet inden mig, så havde han altså også fået lov til at betale den selv smiley

    Vi har dog hus og bil sammen, og derfor også samme bank. Vi har også fælles med konto.


  • #98   24. mar 2017 I vores tilfælde er det kun mig der har gæld da min kæreste er yngre end jeg og har været mere beslutsom end jeg var som yngre.

    Derfor er det også noget jeg føler vi er nød til at tale om, da han jo i det tilfælde ville være med at betale min gæld.

    Dog vil vi os gerne have hus sammen på sigt og det bliver jo nemmere jo flere penge vi har og mindre gæld (:


  • #101   24. mar 2017 Jeg vil så også være ærlig og sige, at det betyder rigtig meget for mig, at min kæreste har styr på sin økonomi.
    For selvom vi har separate kontoer, så påvirker det da også mig, hvis han ingen penge har!

    Da jeg var sammen med min ekskæreste, var det fx altid mig, der skulle betale til arrangementer, rejser og indskud til lejligheden.
    Han lykkedes altid at bruge alle sine penge på fastfood og computer spil.

    Det blev jeg sku træt af.. Jeg er selv under uddannelse, og knokler med deltids job ved siden af, så det er ikke lige frem fordi jeg tjener kassen.
    Men jeg måtte jo betale for os begge to alligevel hele tiden, eller også kom vi aldrig nogle steder hen, og så ville vi ikke have haft en lejlighed.

    Så for mig er det vigtigt at min kæreste har styr på sin økonomi.
    Det betyder ikke, at det er vigtigt at han tjener kassen, men det betyder at det er vigtigt for mig, at vi har de samme principper i forhold til hvad der er fornuftig økonomi, og hvad der ikke er..


  • #102   24. mar 2017 Jeg ville ikke bryde mig om at have fælles økonomi. Jeg ville få stress og dårlig samvittighed hver gang at jeg brugte penge smiley


  • #103   24. mar 2017 Vi har også fælles økonomi og jeg kan kun nikke genkendende til det CH skriver.

    Vi havde separat økonomi de første 14 dage vi boede sammen, det er 30 år siden i år smiley
    Vi har hver sin lønkonto, men i samme bank, netop, hvis der skulle ske den ene af os noget.
    Økonomi har aldrig været noget vi skændes om, og vi er enige om, at det er underordnet, hvem der slæber mest til huse, vi deles om det der er og prioriterer indkøb alt efter, hvad der er mest brug for.

    I perioder ser økonomien ganske fornuftig ud, i andre har vi virkelig været nede og skrabe bunden, uanset hvad er vi to om at få tingene til at hænge sammen og få det bedst mulige ud af det beløb, der er til rådighed.



  • #104   24. mar 2017 At have samme bank, ville ikke være et problem for mig.
    Det er da ret uskyldigt smiley


  • #109   25. mar 2017 Jeg tjekker altså også for hjerte/lungeorm af og til smiley

  • #111   25. mar 2017 Spændende nok at høre hvad der virker for jer andre (:

    Mike - Jeg kan ikke se hvad det gør af forskel/hvorfor det skulle være relevantl? (:

    Vi har nogle omstændigheder der gør at vi synes fællesøkonomi burde virke bedre for os. Dog er jeg ikke vild med tanken om én lønkonto.

    Jeg tænker vi har hver vores lønkonto også en fælles budget og fælles opsparing. Mad hæver vi altid penge til smiley Kuvert system så vi har styr på hvad der bliver brugt (:


  • #114   25. mar 2017 Som jeg skrev tidligere mener jeg ikke det er anbefalelsesværdigt at dele en lønkonto.
    Skulle katastrofen ske og en af parterne dør pludseligt, bliver alle den dødes konti frosset - inklusive lønkontoen. Og dermed har den efterladte ikke tilgang til sine egne penge.

    Vores måde at have fællesøkonomi på er simpel.
    Vi har hver vores lønkonto, en budgetkonto og en "opsparingskonto".

    Stort ser hele min mands løn går direkte fra hans konto til budgetkontoen.
    Vi har dankort til min konto og den bruges til forbrug.


  • #115   25. mar 2017 Isabelle - Jeg tror helt sikkert du har ret i at det vigtigt at tale om det, så man er på samme side hvad sådan noget angår (;

    CH - Ja det er også sådan jeg forestiller mig det næsten (: Vi hæver så bare penge til mad og husligt i stedet. Jeg er glad for mit kuvertsystem xD


  • #116   25. mar 2017 Jeg tror virkelig det handler om, hvem man er som person og hvilket forhold man har sammen. Det ene er ikke bedre end det andet objektivt set, men jeg tror, at det ene ER bedre end det andet, når man ser på parret og individerne smiley

    Min kæreste og jeg havde været sammen i 1 år, da vi flyttede sammen.. men vi havde kendt hinanden i to år. Og vi havde fællesøkonomi fra dag 1.. men vi levede så også for 800kr om måneden til mad, transport og diverse, så hvis vi skulle dele det op ville det bare blive endnu sværere smiley


  • #117   25. mar 2017 Vores samliv startede også med at vi var totalt på røven - det kan godt være det er fordrende for den kollektivistiske tilgang smiley

    Vi har ikke meget, lad os smide det i en bunke og få mest muligt ud af det smiley


  • #118   25. mar 2017 Vi havde begge boet alene i nogle år da vi flyttede sammen og vi har ikke fælles økonomi, som i slet ikke, den der handler ind betaler, jeg betaler telefon, internet og tv, el, varme m.m betaler min mand, vi har vær vores bil og betaler udgifterne til den, huset vi bor i er Min mands, jeg betaler intet til det, hvis jeg vil have ny sofa så køber jeg den, vi beslutter i fællesskab hvad vi vil når der fx skal laves forbedringer m.m på huset, hvis det er noget jeg meget gerne vil have fx nyt tapet så betaler jeg, men det er ikke noget vi diskuterer smiley den der vil et eller andet betaler;)
    Jeg køber fx min mands tøj, jeg er nemlig ikke ligeglad med hvordan han ser ud;)
    Det lyder lidt rodet når man skriver det ned, men det har fungeret upåklageligt i 12 år nu;)


  • #120   25. mar 2017 CH & Milla - Vi var os nød til at flytte sammen ret hurtigt og nu har vi nogle andre omstændigheder som gør at vi tænker det mest praktisk at lægge det sammen så vi går mest ud af pengene, som i også siger. smiley

    Mike - Tja, Det os fint det er sådan for dig smiley Men sådan er det ikke for os.

    Vi var nød til at flytte sammen efter 1 måned sammen og har boet sammen siden og passer bare godt sammen. Jeg synes ikke tid altid er en god indikator for om forholdet er seriøst eller fungerer.

    Det føles rigtigt for os og det er dét vigtigste for mig (:


  • #121   25. mar 2017 Tanten og Bent har haft fælles økonomi siden Tanten flyttede ind i Bent`s hus i skibbinge for over 30 år siden, helt nøjagtig 1 maj 1984, købte den første gård sammen pr 1 august 1984, og fik det første barn 14 februar 1985 smiley
    Vi mødte hinanden D 21 februar 1984.
    Akke ja, som tiden dog går, idag har vi stadig fælles økonomi, vi har aldrig villet have det anderledes, og har flere gange rystet på hovedet, over familiemedlemmer med delt økonomi, når de ryger i totterne på hinanden netop over penge smiley
    Vi tænker faktisk ikke særligt meget over det, Tanten køber det hun synes er nødvendig, og Bent ditto. Når Bent bliver sendt i brugsen efter mælk, og kommer hjem med smør, kød-pakker på tilbud, rosinboller ( som regel flade ) og sine elskede hotwings, samt et par skrabelodder, får han kun skideballe over at han glemte mælken smiley


  • #122   25. mar 2017 Fælles økonomi med to lønkontoer kan også gå galt. Jeg har et eksempel lige for næsen af mig.

    Den ene part betaler ind til hver den første på budgetkontoen, men den anden part gør ikke. Det endte med, at de blev ringet op, at der manglede tre måneders husleje, som banken ikke havde kunne betale.

    Nu står den ene part snart som hjemløs.


  • #123   25. mar 2017 Haha - der er jeg da en heldig part eftersom alt, der står på min konto er til at leve for, og stort set alt, der går ind på min mands konto går til at betale faste udgifter smiley

    Men men - vi har begge fuldmagt til hinandens kontoer, så det bliver lidt svært at løbe om hjørner uden det bliver opdaget meget hurtigt smiley


  • #124   25. mar 2017 Med de par stykker jeg har boet sammen med, har der ikke været fælles økonomi, og det har fungeret fint ( jeg har ingen erfaringer fra giftemål dog )

    Den sidste jeg boede sammen med, havde ikke helt samme indtægt som jeg. Vi var fælles om husleje, men da der var forskel i indtægt, betalte jeg bilen og udgifterne ved den, selvom hun brugte den ligeså meget som jeg. Madbudgettet blev delt alt efter overskud.
    Det kan fungere fint med adskilt økonomi, men sikkert også med fællesøkonomi for andre.


  • #126   25. mar 2017 125#

    Ulla læs mit indlæg, det modbeviser lidt det, at det ikke kan være ens trods lidt lønforskel. Hvis lønnen ikke er helt den samme, vil de fleste nok finde en naturlig måde at opveje det på, så begge parter har ca. samme rådighedsbeløb.


  • #129   25. mar 2017 Ulla hvad er forskellen på det du nævner og så når man har fællesøkonomi og begge parter gerne vil have noget, men det er kun den ene der kan få, så den anden må vente til næste måned?

  • #131   25. mar 2017 Men man risikere stadig at måtte behovsudsætte... og det var vel netop din pointe at man skulle behøve...?

  • #133   25. mar 2017 Præcis min pointe Ulla, og derfor synes jeg din kommentar lidt længere oppe er overflødig. Et dårligt argument mod adskilt økonomi smiley

  • #136   25. mar 2017 Nu bor jeg selv.. og har gjort det i snart 4 år. Når jeg engang finder en fyr, jeg gider spilde min tid på ( smiley smiley ), så vil jeg ikke have fællesøkonomi. Jeg er ligeså egoistisk som Obster, jeg vil dog ikke bruge alle mine penge på sushi, men pasta carbonara nede fra den italienske. smiley . Dog ikke ment som i, at jeg ikke ville give ham lidt, hvis han pludselig var på røven, og jeg havde stort overskud. Der ville jeg selvfølgelig hjælpe.. Men ellers vil jeg for min egen sikkerhed, have det adskilt. smiley

  • #137   25. mar 2017 Vi har været sammen siden vi blev studenter, så vi har været igennem alle perioderne fra ikke at have en rød ører og gæld, til at en af os tjente mest - På skift hver af os.

    I starten kørte vi konceptet med at betale halvdelen hver af de faste udgifter.
    Det kørte fint.

    Da vi så fik fast job og købte hus, så gjorde vi det, at vi som nævnt tidliger havde hver vores lønkonto og opsparingskonto og så fælles budget og opsparing til de uforudsete udgifter, rejser ol.
    Vi regnede vores bidrag til de udgifter ud, så vi havde lige stort rådighedsbeløb, uanset at min mand tjente mest på det tidspunkt.

    Vi gjorde det sådan fordi, at vi havde valgt at ville leve sammen og investere i et fælles hjem sammen og det ikke skulle betyde jeg skulle leve af ingenting, mens han havde rigeligt.
    I de perioder jeg har tjent mest har jeg så bidraget mere og omvendt.

    Men med hver sin lønkonto - Så kan vi selv disponere over vores rådighedsbeløb og kan købe julegaver osv. på kort uden at vi kan se hvad vi har købt til hinanden smiley


  • #138   25. mar 2017 Hahah Luffe smiley

  • #139   26. mar 2017 Jeg kæmpede imod fælles økonomi i årevis, men overgav mig for 3 år siden og jer fungerer det MEGET bedre end før.
    Alle penge ind på en fælles lønkonto, alle udgifter betales fra en konto og så bruger vi bare til der ikke er flere.
    Det var aldrig gået sammen med min gamle kæreste, som (på trods af at vi ikke havde fælles økonomi), hele tiden lige skulle spørge hvad det halsbånd eller de sko mon havde kostet og om jeg havde råd til det.


  • #140   26. mar 2017 Fælles økonomi kræver gensidig tillid og respekt, men ville man bo sammen med een, hvor disse ting ikke var på plads?
    Jeg er sgu da ligeglad, om min kæreste spiser sushi eller carbonara - bare der samtidigt er penge til dagligdagen


  • #142   26. mar 2017 Ligeså kunne man jo postulere at det også kræver tillid og respekt at lade være med at have fællesøkonomi. Hvor man helt afgiver kontrollen over den andens og stoler på de arbejder for det fælles bedste ....helt af dem selv smiley

  • #143   26. mar 2017 Obster - det giver da ingen mening, men det var måske heller ikke hensigten smiley

  • #144   26. mar 2017 Søren...tjah...det kommer vel an på hvem man vil have tillid til... Banken der laver en gældende aftale og overfører penge automatisk.

    Eller at ens partner af sig selv betaler sin del af de fælles udgifter smiley


  • #145   26. mar 2017 Vi har delvist fællesøkonomi, med fælles budgetkonto til faste fælles udgifter, fælles madkonto til mad og andre husholdningsting, men så har vi hver vores separate lønkonto og opsparing (Dog sker der en lille smule opsparing på vores fælleskonti også). Det fungerer fint hos os. Vi er begge to på SU, men så har jeg et job ved siden af, og det giver mig et større rådighedsbeløb end min kæreste. Han gider ikke have et job mens han læser, og det er et valg han selv har taget, derfor har vi også hver vores lønkonti og hver vores rådighedsbeløb. Dermed ikke sagt at jeg ikke ville hjælpe ham med at købe noget, hvis han virkelig gerne ville have noget, eller havde brug for det, men han er nu meget sparsommelig, og trækker ellers på sin forholdsvist store opsparing smiley Udgifter til både kanin og hund ligger hos mig, for det er mine interesser og ønsker, men dermed ikke sagt at hvis jeg står med en kæmpe dyrlægeregning hvor jeg, trods forsikringer osv, lige mangler 1000 kr, at så vil han ikke hjælpe med pengene så jeg kan betale tilbage.
    Om det ændrer sig på et tidspunkt aner jeg ikke, men lige nu fungerer det meget godt, og vi snakker ikke rigtigt om penge, det kører bare smiley


  • #146   26. mar 2017 Obster - de fælles udgifter er kun en del af problematikken. Det er ikke skidesjovt at stå med en kæreste, der de sidste fem dage inden lønningsdag har nul kroner på kontoen. Jeg gider ikke at tage alene til koncert, på restaurant eller lignende.
    Men bortset fra det, så fungerer fællesøkonomi kun, hvis begge er indstillet på det. Jeg har aldrig prøvet andet og ved derfor i sagens natur intet om lyksalighederne ved separat økonomi. Mine kommentarer er udtryk for spekulationer smiley


  • #148   26. mar 2017 Søren, men problemet er vel ikke større end at hvis man ikke synes det er sjovt..så giver man vel bare?

    Hvor er det romantiske i hele tiden bare at aftale hvordan man bruger fælles penge? hvor faen er overraskelserne? og det at man virkelig GIVER noget til en, fordi man har lyst? Hvor er spontaniteten?

    Uden det skal lades negativt, så er termen "på bekostning af en selv" lidt gældende. Jeg bliver i hvert fald personligt gladere af at blive inviteret ud at spise, end at vi aftaler at gøre det..

    Og så er jeg bare sådan en der ikke gider lave alt muligt kun med en partner, og som også synes min partner skal lave ting for sig selv... og det gider jeg simpelthen ikke sidde og tærske langhalm på...at skulle aftale at den må det, og den anden så kan det økonomisk.

    Jeg har ikke behov for at have en medkontrol i min partners penge og måder at bruge dem på. Så længe det fælles er dækket....så vil jeg langt hellere risikere at han ikke altid prioriterer mig økonomisk...end at det er en given ting smiley


  • #150   26. mar 2017 Obster - vi taler så meget forbi hinanden. Det er ok smiley

  • #151   26. mar 2017 Jeg er glad for alt inputtet.

    Jeg tror vi lander på at have mest fælles men lidt adskilt.
    1 budget, 1 opsparing og hver vores lønkonto (: også fortsætte med at hæve til mad og tidligt smiley


  • #152   26. mar 2017 Og tidligt? smiley
    Lyder som en fin plan smiley


  • #154   26. mar 2017 Mikala nemlig smiley og der er jeg bare en person som dig smiley det handler nemlig ikke om selve handlingen at dele penge, men om ens subjektive behov, Indstillinger til et forhold og personlighed.

    Det ene er ikke bedre end det andet....men der er noget der er bedst for en selv! smiley


  • #156   26. mar 2017 Hahaha der skulle stå husligt xD

  • #157   26. mar 2017 Driller dig bare smiley

  • #160   26. mar 2017 Ulla - så sort/hvidt kan man sjældent sætte det op. Fordi man får fælles budget konto betyder det ikke at man ikke stoler på sin anden halvdel smiley

    Jeg stoler fuldt ud på min kæreste. Jeg synes bare det nemmere når banken gør det automatisk. Det sparer os for selv at skulle sidde og flytte penge/betale regninger og kan bruge tiden på andre ting smiley


  • #161   26. mar 2017 Hvorfor er det at den løsning man ikke selv har valgt skal rakkes ned, og man nærmest siger at folk der ikke har fællesøkonomi ikke har tillid til hinanden ?

    Det har da overhovedet intet med det at gøre. Alle vælger da den løsning de finder bedst for DEM. Jeg har intet behov for at rakke folk og deres valg ned, fordi de har valgt at have fællesøkonomi, for det har de jo valgt fordi DE syntes det er det rette for dem.


  • #162   26. mar 2017 Fordi at sådan er nogle personer bare.
    Sørgeligt, men sandt.


  • #163   26. mar 2017 Hør nu hvem der præker moral smiley

  • #164   26. mar 2017 Rikke - Ja jeg studsede os over det (:

    Søren - Hvor ser du nogle der prædiker?


  • #166   26. mar 2017 Men Zenta prædker da ikke? Hun giver Rikke ret? Og jeg er i øvrigt os enig med Rikke.

    Jeg synes det mærkeligt at man skal hakke ned på andres valg? (:


  • #168   26. mar 2017 Jeg prædiker moral?
    Men i det mindste fylder jeg ikke halvdelen af HG med løgn.


  • #170   26. mar 2017 Lens - Ja, jeg er lidt chokeret. Jeg troede ikke der var så mange herinde der synes det okay at blive personlige og blande andre ind i ens egne mellemværender.

  • #171   26. mar 2017 "Men i det mindste fylder jeg ikke halvdelen af HG med løgn."
    Nej, så havde du vel været millionær


  • #172   26. mar 2017 Bliver man millionær ved at fylde andre med løgn da?
    Så kan du da umuligt mangle penge.


  • #173   26. mar 2017 "hvis man ikek har tillid til ens partner betaler sin del af udgifter og har mere tillid til at banken gør det,
    hvor mangler der så ellers tillid i forholdet "

    Ja jeg er faktisk enig her...jeg mener så bare at fællesøkonomi er der hvor banken gør arbejdet smiley

    mens man uden faktisk behøver en partner der aktivt tager et valg ved hver måned/udgift smiley


  • #174   26. mar 2017 Jep, og jeg skal da gerne indrømme, at han ikke får ligeså mange gaver mere, som han ahr gjort - jeg bliver nemlig også emsig, når han bedermig tilbagebetale en 50´er, han lagde ud i Fakta.

    Det der gad jeg ikke
    Lykken er for os at ingen bliver nøjeregnende og at der ikke opstår tanker om at den ene giver mere end den anden..

    Og jo, man kan sagtens give gaver og overraske med fællesøkonomi - det er jo altså ikke penge, der er det vigtige når man vil glæde sin partner.


  • #177   26. mar 2017 Skrigehunden, hvem taler om at lave nogen om?

    Skriver bare at JEG ikke gad det der nøjeregnende noget, hvor der kan gå lidt flueknepperi i, hvem der gav hvad sidst og så gå og holde øje med hinanden...

    Det giver mig mindelser om "venskaber", hvor en part blev ved med at holde styr på, hvis tur det var at komme på besøg hos hvem, hvem der gav mad sidst og om det var billigt mad, der blev lavet, for så skal der sørme ikke laves dyr mad næste gang smiley

    Det er et regulært mareridt sådan noget smiley


  • #180   27. mar 2017 Vi har en nem-konto, så man kan godt. Vores er oprettet for ca et år siden, så med mindre det er helt nyt, at man ikke kan, så kan man godt smiley

  • #184   27. mar 2017 Jeg har også kun en nemkonto smiley

  • #185   27. mar 2017 En ting vi skelner mellem, det er fødselsdagspenge. De tilhører, den, som får dem smiley Han/hun kan så vælge at bruge dem til noget fælles, men det er kun den persons beslutning. smiley

  • #186   27. mar 2017 Men det er jo også ens egne gaver smiley

  • #187   27. mar 2017 Ja, præcis smiley

  • #189   27. mar 2017 Vi har fødselsdag i Juni og December, så den går ikke herhjemme smiley

  • #190   27. mar 2017 Vi har begge fødselsdag i Januar med en uge imellem. Men vi får aldrig gaver og giver aldrig hinanden gaver, så det er så let med det. smiley

  • #192   27. mar 2017 Altså vi har fødselsdag i april og maj så det går heller ikke helt her, men i år er der ikke gaver til hinanden.

    Vi vil hellere bruge de penge på ting at gøre sammen. Som at spise ude og gå i biffen og andet smiley


  • #193   27. mar 2017 Igen, man skal jo gøre som man har lyst til og ikke som alle andre ønsker smiley

  • #194   28. mar 2017 I år har vi begge rund fødselsdag smiley
    Her i april bliver Bent sørmer 60 år smiley og selvfølgelig skal Tanten da finde en fin gave til den umuligus smiley
    Beløbet til at betale den, bliver hævet fra vores konto, dvs han er selv med til at betale den smiley

    Men hvad fanden skal man finde på, han ønsker sig ikke en skid smiley smiley


  • #195   28. mar 2017 VI har både fællesøkonomi og hver vores økonomi. Vi betaler en fast del af vores løn ind på et par fælleskonti, der bruges til at betale vores faste udgifter og vores almindelige forbrug. Resten beholder vi selv til at spare op af, bruge på vores hobby, købe tøj og sko, frisør, kiropraktor osv. Ingen af os går ind for 'millimeter demokrati', så betaler en af os for noget fælles så er det ikke sådan at man afregner det bagefter. Vi ejer huset 50/50 og en bil hver. Sommerhuset har vi delt 2/3 vs 1/3, da min mand havde flere penge at skyde i det end jeg havde på daværende tidspunkt.

Kommentér på:
Fællesøkonomi - for og imod?

Annonce