{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
893 visninger | Oprettet:

Det der med at have bil.. {{forumTopicSubject}}

Dét er godt nok fristende! Jeg fik mit kørekort i forgårs (wuhuu), og var ude og køre lidt med mor og far i går (uha, men det gik godt smiley ) - og vi snakkede lidt om det, at have bil. Vi har jo egentlig ikke akut behov for en bil - den primære grund til, at den er nyttig, er hunden - træning, prøver, turmuligheder mv.

Men, som jeg nu er som person, så undersøger jeg lige det økonomiske aspekt først, og så kan vi se på, om det betaler sig i forhold til "affektionsværdien" at have en bil (luksusen) og hvad vi ville bruge på offentlig transport på det samme.

Desværre er det jo dyrt at ansvarsforsikre som ung - en gammel skoda fabia ligger f.eks. til ca. 4500 for min kæreste på 22 (næsten 23), men hele ca. 7500 for mig på 19!

Spørgsmålet er så: er der nogen der ved, hvad forsikringen vil koste, hvis vi begge skal stå som faste brugere af bilen? Man må vel gå ud fra, at man så skal betale den dyreste, ikke?

Og så er der det med selvrisiko. Jeg har læst, at hvis jeg f.eks. låner mine forældres bil og kommer i en ulykke/laver skade (de har kasko), så stiger selvrisikoen - tror det var op til 6000 kr.

Hvis vi forsikrer bilen, hvoraf både min kæreste og jeg står som faste brugere (og vi derved nok betaler den dyreste pris), vil selvrisikoen så stadig stige, eller er det så bare den man har valgt ved tegnelse af forsikringen? Jeg må gå ud fra det er det sidste, og der er derfor man betaler mere, desto yngre man er?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Det der med at have bil..
  • #1   22. apr 2017 rigtig godt råd! en bil fra 2004 eller efter er billigere i forsikring og en bil der køre 20 km eller mere pr liter er billigere i vægtafgift hver halve år (grøn afgift tror jeg det hedder)

  • #2   22. apr 2017 jeg får kørekortet d. 1 og min forsikring kunne give mig fuld kasko osv. til 1600 om måneden hvis altså bilen opfyldte de overstående krav smiley
    og med en lille motor 1,4 tror jeg det var smiley


  • #3   22. apr 2017 Jo yngre du er, jo dyrere forsikring smiley Men der er også andre ting, der spiller ind mht. forsikringens pris. Bilmærke, årgang, motorstørrelse, bopæl...muligvis mere smiley

    Før i tiden kunne man tage et køreteknisk kursus på en bane og få nedskrevet sin forsikring...men ved ikke, om dette stadig er gældende smiley

    Selvrisikoen er meget afhængig af ens forsikring...man kan også betale sig fra ikke at have selvrisiko. Men så stiger forsikringens pris. Det er en jungle...


  • #4   22. apr 2017 #1 Yep det har jeg styr på smiley Skal vi endelig ud og have en bil, bliver det farmand, som hjælper os. Han har købt mange brugte biler og er god til det (han har også nogle mekaniker venner osv.) - men tak alligevel! smiley

  • #5   22. apr 2017 #3 Køreteknisk anlæg er lovpligtigt nu, inden man tager sin køreprøve smiley

  • #6   22. apr 2017 Find en Aygo/C1/107. Det er en sublim begynder bil der er klart billigst i stort set alle sammenhænge smiley Lån evt penge og find en der har kørt under 100.000 og efter 2009.

    De koster 310/halvår, billig forsikring, køre nemt over 20km/l. Og så er bilen virkelig solid rent mekanisk. De fejler aldrig en skid og bruger ikke rigtig reservedele.

    Jeg har haft min fra ny siden 2008. 215.000km senere har jeg skiftet 3 lejer, 1 kobling og ellers blot alm service smiley


  • #7   22. apr 2017 #6 Jeg må ikke eje noget der er over 10000 kr værd, så det bliver en gammel bil, hvis vi skal have en smiley

  • #9   22. apr 2017 Pga kontanthjælp? I så fald, så må du gerne købe en ny bil, så længe det ikke er dig der ejer den før du har betalt sidste afdrag. Fordi.... Så smart er systemet smiley

  • #12   22. apr 2017 Jeg følger lige lidt med her, for vi står i helt samme situation som jer. Mangler egentlig ikke bil, men hold kæft hvor er det bøvlet at komme rundt med det offentlige. Det tager os 2 1/2 time at komme op til vores opdrætter, men 25 minutter i bil smiley men sådan en bil er også ret dyr...

  • #13   22. apr 2017 #5 Mener du glatbane? For det var også obligatorisk, da jeg tog kørekort. Men man kunne tage et udvidet kursus i egen bil efter man havde fået kørekort smiley Men jeg ved som sagt ikke, om det stadig kan ændre på forsikringen smiley

  • #14   22. apr 2017 Jo mindre motor, jo billigere forsikring smiley
    Min lille Chevrolet med 0.8 motor kostede kun 350 kr i forsikring om måneden, med kasko, vejhjælp og det hele.
    Vores nye med dobbelt så stor motor, giver vi vist 550 kr for om måneden for i forsikring. Samme slags forsikring, med kasko osv.


  • #15   22. apr 2017 Techno forsikring har jeg hørt skulle være god og til fornuftige penge for unge - Mener dog bare man skal være fyldt 21 ?

    Vores forsikring tager ikke højde for hvem der står som bruger , da de forventer at personer på samme adresse , med kørekort , bruger bilen .


  • #16   22. apr 2017 Som Linda skriver har der været kurser, hvor især unge, har kunnet tage et ekstra kursus, og så har de kunnet få forsikringen billigere.

    Det er værd at undersøge smiley


  • #17   22. apr 2017 Jeg har ikke kørekort...endnu...men jeg sidder også bare i samme tanker...har ikke brug for bil i hverdagen. Men jeg gad godt når jeg skulle til jylland -og vil jeg have en nummer to hund er det udelukket med offentligt...osv.

    Men jeg kan heller ikke helt udregne det fulde budget i sådan en :S

    Og STORT tillykke med kortet smiley smiley


  • #18   22. apr 2017 Der findes mange "dele bils foreninger", hvor man kan booke en bil i det tidsrum hvor man skal bruge den.

    Det er altså super smart, hvis man ikke skal bruge bilen dagligt smiley
    Og det er dejlig nemt at gennemskue, hvor meget det koster, i forhold til at have sin egen bil.


  • #19   22. apr 2017 Ja men må man have hunde i sådan en...?

  • #20   22. apr 2017 Det måtte man gerne der hvor vi havde dele bil i hvert fald, de skulle bare være i bur eller i bagagerummet smiley

  • #21   22. apr 2017 Stort tillykke med kørekortet smiley
    Det er vildt dyrt at have bil, specielt som ung bilist, så medmindre I har en rigtig god økonomi, så ville jeg helt klart overveje at bruge en delebils-ordning (hvis I kan), indtil I reelt har brug for en bil.
    Man kan sagtens sætte sig ned og lave et budget ud fra forsikring, vægtafgift, evt. billån, brændstofforbrug, vejhjælp osv.
    Men, så er der også lige den der ukendte størrelse som hedder mekanikerbesøg, og det kan sgu være en grum overraskelse af og til smiley


  • #23   22. apr 2017 Husk også at tænke reparationer ind i budgettet. Vi mangler heller ikke en bil i hverdagen, men når vi skal besøge min far i Vejle, mine svigerforældre, handle stort ind osv, så ville det sgu være fedt med en bil. Men vi syntes simpelthen det er for stor en udgift, så ville vi skulle mangle en masse andre ting, og det gider vi ikke smiley
    '
    Så lejer vi hellere en bil ind imellem, eller tager en taxa hjem efter storindkøb osv.


  • #24   22. apr 2017 Rikke: Det var også den model jeg brugte, mens jeg boede i København, og ikke havde behov for en bil. Man kan fa'me køre meget i taxa for det samme, som det koster at have en bil !

  • #25   22. apr 2017 Ann-Marie : Præcis!! Og det er altså ikke hver måned jeg må tage en taxa hjem fra Bilka, fordi jeg har købt for meget til at kunne slæbe det smiley

    Skal vi besøge min far, så låner vi altid en bil af en ven, eller lejer en bil. Nu er vi så også så heldige at min mand arbejder hos europcar, så vi får jo så også billeje til en MEGET god pris smiley


  • #26   22. apr 2017 Vi lever efter devisen: Det er altid...uden undtagelser...dyrere at have bil, end man regnede med. Og den har endnu ikke slået fejl smiley

  • #27   22. apr 2017 Det med delebil dur ikke, fordi så kan jeg ikke bruge den. Man skal være 23 år i den delebilforening der er i Nordsjælland, desværre.. Men nu bliver bil måske lige endnu mere relevant.. Vi har lige sagt ja til at leje et hus med have - og det ligger ret øde smiley

    Men vi skal bare finde 1000-2000 kr. mere i budgettet, så har vi faktisk råd til bil, så det er måske slet ikke så urealistisk alligevel, på lidt længere sigt smiley


  • #29   22. apr 2017 Man skal bare huske at når man køber slidt gammel bil til under 10.000, så kan uforudsete regninger kom i hobetal, og så skal man lige overveje hvad man vil ofre på en bil der koster ca det samme som skrot værdien smiley

    Til under 10.000 kan jeg anbefale dig at kigge mod de gamle Toyota'er hvis du kan finde en der ikke er plum råden af rust. Især Starlet og Corollaen smiley Alternativt kan man også købe Daihatsu som er datterselskab til Toyota og deler motor program.


  • #31   22. apr 2017 Holy crap smiley 400.000 i en Picanto? Hvilken model og motor er det med?

  • #34   22. apr 2017 Lens: Men som jeg husker bor I jo heller ikke i en forholdvis stor by, så gætter ikke på at det offentlige er super godt ?

    Jeg vil 1000 gange hellere have råd til at tage ud at spise, have råd til at købe et par nye bukser osv, end jeg vil kaste penge efter en bil vi ikke vil bruge dagligt smiley

    Men det kommer jo også an på ens økonomi, og hvad man vælger er det vigtige smiley


  • #37   22. apr 2017 Lens: vi har bus hver 10 minut, altså bare den ene linje. så er der en der køre hver ½ time, og så er der også 3 blå busser, ved ikke lige hvor ofte de køre. Så for os der ikke har et dagligt behov, kan det simpelthen ikke betale sig.

    Havde vi nu haft højere indtægter så vi ikke skulle tænke så meget over det, så havde vi da nu nok ogås haft bil, netop pga. friheden. Men som det er pt, er det bare ikke det værd for os smiley


  • #38   22. apr 2017 Har du ikke et billede af 400.000 jubilæumet? smiley Sejt. Det er en lille 3 cylinder motor. Og mange tror at de ikke er meget værd. Men de køre bare. Der er også flere Aygo'er der har rundet både 300 og 400.000.

    Send det da ind til Kia, måske der er noget at hente. Der var vidst en eller anden gut i USA der fik en splinterny truck, fordi hans vidst havde rundet 1mio på samme motor. Skal lige se om jeg kan finde historien.


  • #45   23. apr 2017 Det er lidt som at købe et lotteri, når man køber bil - du aner ikke, om du er heldig og får en solid bil, der bare holder, eller om du får noget en mandagsmodel, der går i stykker dagen efter smiley

    Men jeg vil som minimum sætte 10.000 af til rep. om året.
    Og selv hvis den ikke går i stykker, skal den stadig til service og syn, have nye dæk osv. Et sæt vinterdæk koster gerne 3000-5000 kr.

    Jeg blev i hvert fald meget overrasket over hvor meget det kostede, at have bil, da jeg købte min første! Den gav jeg 20.000 kr for, og reparerede den for 24.000 kr i løbet af de 1½ år jeg havde den smiley

    Min kæreste havde derimod en gammel VW Polo på 22 år, den var ikke til at tage livet af. Den kostede 10.000 kr, og han reparerede den kun for 18.000 kr - fordelt på 3 år!


  • #46   23. apr 2017 Syn skal selvfølgelig betales, men alt sådan noget med dækskifte, reperationer mv, der får vi heldigvis til vennepris smiley

    Og så er min far også ret god til at finde brugte biler, så på det punkt ved jeg, at han nok skal finde noget ordentligt (hvis jeg selv skulle finde noget, ville det være en helt anden historie smiley )


  • #47   23. apr 2017 Johnny han havde kørt 1mill. MILES i hans Tundra.. altså omkring 1,6 mill. Km og holdt fuldt service ved Toyota, han var til service et par gange om mdr. så Toyota gav ham en sprit ny Tundra fordi de gerne ville have den gamle over og have den skilt ad for at se hvad der bliver slidt efter så mange Km.. smiley

  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
  • #50   23. apr 2017 Det rigtigt Steffen. Mente også at det var en Toyota truck af en art. Jeg var bare ikke sikker. Men alligevel vildt at han fik foræret en ny bil! smiley

  • #51   23. apr 2017 Det er vist også kun dig der har gjort det john.

  • #52   23. apr 2017 Det er da god stil så var alle glade smiley

Kommentér på:
Det der med at have bil..

Annonce