{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
859 visninger | Oprettet:

Sund mad! {{forumTopicSubject}}

Jeg er begyndt på en livsstils omlægning!
så der skal både trænes i motions center, og generelt motioneres en helvedes masse! smiley
MEN alt det vægt går jo ikke ned hvis man spiser som en sulten tiger! smiley

SÅ er gået i gang med sund mad også, puha smiley
så tænkte at vi kunne dele opskrifter og daglig mad der er sund! smiley

det kunne jo være nogle sad derude med god viden! og lækre retter! smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sund mad!
  • #2   30. okt 2017 Morgenmad : lille skål skyr med 2 spk. Müsli eller 1 stk. frugt

    Morgenmad: 2 kogte æg med rugbrød og gulderod

    Formiddag : gulderødder

    middag : 1 rugbrød (meget kernet) med mager pålæg og grøntsager (her har jeg brugt kål og spinat)

    eftermiddag: 1 knækbrød eller rugbrød med mager ost/ pålæg og grøntsager

    aften : salat (iceberg, tomat og agurk, lidt mager feta) med magert kød, jeg spiser kun kylling fordi jeg er kræsen smiley

    MINDST 2 L vand om dagen (mere for midt vedkommende for er dehydret D: )


  • #3   30. okt 2017 Lens fik målt alle mine tal, forbrænder ca 1977 kcal uden at gøre noget, så det var helt okay!
    jeg var dog ret dehydreret så træneren blev faktisk helt bekymret for mig smiley

    så er rigtig gået i gang, onsdag får jeg en kostplan som flere damer i fitness centret har brugt (de har tabt sig mellem 20 og 40 kg på 6 mdr! smiley )
    og vil begynde at følge den

    så skal jeg lærer at spise varieret er nemlig røv kræsen smiley

    så skal jeg holde mig fra kartofler og begynde at spise mere end 1 - 2 gange om dagen!

    GLÆDER mig til at se det rasler af mig

    mit mål er om 1 år at være en strand babe smiley


  • #4   30. okt 2017 sunde romkugler kan laves af dadler og mandler, de smager virkeligt godt ..

    har lige til aften lavet persillesovs af blendet blomkål, det var også en ok erstatning til en opbagt mælkesovs ..

    generelt vil jeg sige at veganske retter ofte er sundere da de indeholder mange grøntsager


  • #9   30. okt 2017 1) Aldrig sulten! Spis når du er sulten. Jeg anbefaler gulerødder

    2) Spis, spis, spis! Det holder din forbrænding høj. Alt i grønsagsafdelingen kører du bare ind - alt det du har lyst til. Pas lidt på større mængder frugt, de indeholder ret meget sukker

    3) download gratis app'en MyFitnessPal. Du kan indtaste dine dataer, og hvad du spiser - den modregner fx din træning og fortæller dig hvor mange kalorier du har tilbage. Det tjener to formål a) Du lærer hvad ting indeholder af kalorier, du tror du ved det - men du ved det faktisk ikke. Det gjorde mig meget klogere. b) du ved om du har fortjent et stykke kage

    4) drop badevægten. Det er et stressmoment, og den er en dårlig pegepind. Den tager ikke højde for fyldte tarme, fyldt blære og væske i kroppen. Ej heller for øjet muskelmasse. Fat i et målebånd, og mål dig selv om livet i dag og notér det ned.

    5) Det er ikke forbudt at synde, du skal bare overveje hvor meget. Jeg havde det godt med at jeg må spise alt, jeg skal bare vælge om jeg vil have smør eller mayonnaise på min æggemad, eller meget lidt af begge. Ingen af delene er forbudt - bare alt med måde.

    6) "you cannot outrun a doughnut" - din træning i sig selv, skal ikke betyde "jeg kan spise kage" - for det tager evigheeeeder at forbrænde kage. Motionen hjælper dig til at føle dig sund, så spiser man automatisk sundere. Desuden øger det din muskelmasse - der øger din forbrænding i døgnets 24 timer. Desuden er det sundt for dit generelle helbred, men man kan ikke tabe sig med motion alene

    7) drop proteinshakes, bar etc. Det indeholder vanvittigt mange kalorier, og en masse studier har bevist, at før du når elite-niveau, får du intet ud af det hvis du ellers spiser fornuftigt. Ofte har man indtaget de samme kalorier man har forbrændt, og de smager sjældent lækkert.

    Grønsager, grønsager, grønsager. De er sunde, lækre og vejen frem. Kog, damp, steg, krydr, rå, rist, grill - eksperimenter! Men det er den nemmeste vej frem.

    Ps. hvis du spiser for få kalorier eller holder op med at spise - tænker kroppen hungersnød og nedsætter din forbrænding.

    Pps. hvis du er konkurrencemindet - så lav et væddemål med en eller anden - det gjorde jeg med en kammerat. Den bedste fik sin sushi betalt af den anden når måneden var slut, og så startede væddemålet forfra. Det hjalp enormt.


  • #10   2. nov 2017 tak for de gode råd! og den gode app! smiley

    som det ser ud nu med motion og kost står jeg til at tabe 8 kg på 5 uger, så er død motiveret og vildt spændt på hvad vægten siger om 5 uger!!

    appen skælder mig dog lidt ud, for selvom jeg spiser ofte, grøntsager og salat primært, får jeg ikke nok kalorier om dagen så den siger jeg spiser for lidt, men har ærlig talt aldrig spist så meget/ ofte før så ved ikke helt hvad jeg skal gøre smiley


  • #11   2. nov 2017 Ja, den skælder dig ud, fordi du er for motiveret - men hvis du indtager for lidt, går din forbrænding i stå og kroppen har brug for fedt, også selvom den er på slankekur. smiley

    Jeg anbefaler en avocado med en smule thoundsand iceland dressing. Det skal nok bringe dit kalorieindtag op, og det er en sund og lækker mellem snack.

    Jeg bruger stadig appen ind i mellem. Ikke så slavisk som da jeg startede. Nogle dage gør jeg det, fordi mit hovede tror jeg indtager tilpas kalorier, men appen retter mig ind i mellem til, og siger at jeg er lige lovlig optimistisk i forhold til hvor lidt jeg bevæger mig.


  • #14   2. nov 2017 mit problem er jeg må indtage 1900 kalorier om dagen, så forbrænder jeg ca. 450 ved cirkeltræning og indtager måske kun 900 kalorier D:
    i går var jeg nødt til at spise lidt pasta for at få den op på 1100 kalorier, så den var tilfreds! men jeg vil helst undgå sådan noget!

    men vil prøve advokado, så måske spise sådan en eller to om dagen? smiley

    spiser kun rugbrød og magert pålæg,(kalkun primært) og grøntsager dampede eller kogt for det meste og et halvt ton gulderod smiley (de er rå)

    så laver jeg salat med kål, salat, tomat, agurk og ærtet og selleri strimler

    og så spiser jeg ca. 20 stk mager feta

    spiser primært kylling ( er trods alt ikke vild med andet kød)
    men prøver at åbne mit sind for andet kød!

    fisk rør jeg ikke, heller ikke tun og makral D:

    og så får jeg en lille skål skyr med to spsk. müsli på om morgene. (sommetider spiser jeg en banan)
    men må kun få 2 stk frugt dagligt


  • #15   2. nov 2017 Der sker ikke noget ved at spise 3 stykker frugt, når dit øvrige kalorieindhold er så lavt. Ulempen ved frugt er at det består af hurtigt frugtsukker.

    Rugbrød og havregryn er gode produkter, der også har et højt kalorieindhold.

    Hvis jeg tager 2 skiver solsikkerugbrød og smørrer med en smule skinkesalat og et æg på hver. Luksusmorgenmad - har jeg allerede tilføjet 553 kalorier. Rugbrød alene er 170 kalorier.

    Jeg må maks indtage 1500 excl motion.

    Du har ikke mængder på noget af det, men jeg ville sige du skulle indtage større mængder. Du skriver i startoplægget at spise som en sulten tiger - det skal du bruge mere! Sulte-kur er den værste kur, også selvom du ikke er sulten. Indtag noget mere.

    Kender ikke helt til light-feta, men pas på lightprodukter. Ofte indeholder de bare en masse skidt tilsætning.

    Kylling og kalkun er fint.

    Da jeg trænede meget, startede jeg morgenen med en shake af mælk, havregryn, banan og valleproteinpulver (skummetmælkspulver) i en blender. Om fredagen kom der kakao i. Du skal kigge på om du får protein nok, specielt fordi at cirkeltræning er vanvittig hårdt. Pas meget på skader og lyt efter din krop.


  • #16   2. nov 2017 Trine - jeg sulter absolut ikke nu! spiser 6 gange om dagen så ingen sultekur bare roligt smiley

    førhen spiste jeg kun aftensmad som så også var en kalorie bombe! smiley (derfra sulten tiger)

    jeg spiser ikke æg D:
    så mine rugbrøds madder indeholder ikke nær 500 kalorier!

    spiser meget gulderods salat (revet gulderødder og citron

    så det jeg synes er svært er simpelthen jeg føler jeg spiser hele tiden men alligevel ikke indtager nok D:


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.318
    #17   2. nov 2017 Det hjælper ikke meget med sund mad og så have en usund livsstil. 900 kalorier om dagen er vanvittigt.

  • #18   2. nov 2017 Heller ikke æg? De er gode, mmm.. Jeg elsker æg.

    Hvordan kan man lave en kaloriebombe til aftensmad så? Pyt.. Meget OT og den forkerte vej.

    Jeg er nød til at spørge - det er vigtigt for mig smiley kan du heller ikke lide bacon?


  • #21   2. nov 2017 hahaha Trine nej det kan jeg ikke smiley

    men min aftensmad førhen bestod ofte af kartoffelmos (lavet med smør og fløde) sovs lavet på fløde og kylling
    det er en kalorie bombe uden lige! smiley

    har faktisk købt grov bulgur nu, til at putte i salaten smiley


  • #22   2. nov 2017 kan ikke lide rosin og mange nøddetyper brydes jeg mig heller ikke så meget om...
    det er flovt jeg er så kræsen!


  • #23   2. nov 2017 Du kan simpelthen ikke lide bacon? smiley Puuh ha.. Det var et hårdt stød. Hvordan kan man ikke lide bacon? smiley

  • #24   2. nov 2017 nej D: måske en rå skive i ny og næ er okay, men stegt bacon er simpelthen bvard D:

    kan heller ikke så godt lide salt smiley
    peberfrugt rør jeg ikke, og mad med peberfrugt i spiser jeg ikke!
    mange nødder er no go, mange frugter spiser jeg heller ikke.. kun 1 type rugbrød jeg gider og kun kalkun pålæg (rullepølse og sådan noget svinekam kan også gå an)
    kan ikke lide de fleste former for dressing, ketchup, de fleste mælk (kun skummet og sød)
    meget kød kan jeg heller ikke lide
    andet salat end iceberg og hjerte
    kan ikke lide mest fisk.. (laks inkluderet)
    altså listen er lang.... D:


  • #25   2. nov 2017 kartofler skal være mast ellers spiser jeg dem ikke...
    ris skal der være sovs til ellers spiser jeg det ikke, det samme gælder pasta...
    kan kun lide løg hvis der er halve runde stykker
    Altså meget af det er også sådan en "spisevane" altså tingene skal være på en bestemt måde ellers spiser jeg dem ikke..

    gulderødder bryder jeg mig heller ikke om medmindre de er kogt til smask ellers skal de være rå!

    altså meget usundt og sådan kan jeg heller ikke lide! smiley så det har fordele! smiley


  • #26   2. nov 2017 Du kan ikke lide minimælk og letmælk, men godt skummet og sød? Jeg tør godt blindteste med en middag på højkant (du vælger menuen smiley ) at du ikke kan smage forskel på skummetmælk og minimælk smiley

    Wow... Jeg misunder ikke at lave madplan hjemme hos jer. Er det ikke vanvittigt besværligt at skulle sortere i alt? Hmm. Mit mad er sorteret i: smager fantastisk, smager godt, smager knap så godt, men okay.. Jeg sorterer chilier fra, for kan ikke lide følelsen/smagen/bi-virkningerne ved stærk mad - alt andet er bare i rangorden, men spises gerne.

    Du må ikke misforstå spørgsmålet: har du borderline? Anretning har jo utrolig lidt at gøre med at være kræsen ang. smagsløgene - men meget mere at gøre med generel opfattelse af mad, præsentation og hvad man har lyst til personligt


  • #27   2. nov 2017 Helt ærlig, der var nok mere plan i at arbejde med den kræsenhed! Det er dæleme ikke sundt at udelukke så mange fødevarer og ærlig talt, så kan man lære at spise rigtig meget hvis man prøver.


  • #28   2. nov 2017 kan man altså godt! smiley (men holder mig ofte fra mælk så det er ikke så slemt smiley )

    altså herhjemme laver jeg mad til mig selv og mad til min kæreste og hans bror (han bor her lige pt)

    fordi jeg er meget kræsen.. og jeg spiser ikke ude det er for pinligt..

    her for noget tid siden var vi til bryllup (en weekend på slot)
    med morgenmad, middags og aftensmad alt valgt af bruden og gommen super fine fancy retter...
    kokken måtte lave alt specielt til mig fordi jeg ikke kunne lide noget af det der blev serveret hverken morgen middag eller aften...

    altså det er flovt og det er flovt jeg også skal have maden på en bestemt måde, fx. hvis en kogt gulderod er lidt hård så kan jeg ikke spise den og så må det laves om..
    bananer skal være grønne
    og æbler skal være sådan helt
    selvlysende grønne også

    hvis jeg er ved andre spiser jeg bare ikke, medmindre jeg selv laver maden..

    der er absolut intet at misunde! det er faktisk noget anstrengende og igen så pinligt!
    spiser også lidt sjovt så nogle gange får jeg kommentare om hvorfor jeg gør sådan og sådan...

    men har jo altid haft det sår'n så det er jo en ting jeg har vænnet mig til ! smiley


  • #30   2. nov 2017 Bodil - jeg smager ALTID på mad jeg ikke har smagt før eller retter med ting jeg ikke bryder mig om i!
    men det gør altså ikke jeg kan lide dem smiley


  • #31   2. nov 2017 stegt ris knaser og får sådan en underlig farve, ris skal være våde smiley
    så nej ikke rigtig smiley

    (en god sovs så måske... )

    så overkoget ALTID ris smiley


  • #33   2. nov 2017 førhen da jeg spiste ris kogte jeg ris og grøntsager sammen smiley

    kogt tis drikker jeg ikke smiley smiley


  • #35   2. nov 2017 HAHAHAHA smiley

    der er jo faktisk en dame der drikker sin egen urin smiley
    og bader i det og sådan... hun mener det er godt for hendes helbred...
    hun er tynd i hvert fald! smiley MEEEEEEEN ..... smiley


  • #37   2. nov 2017 hahaha den lyder lækker hvis man kunne lide den slags smiley
    Mørk chokolade er no go og varme æbler IIIIIVR D:
    Æblekage er et nooooo herhjemme! Generelt kage... Kan lide is nogle gange smiley men ELSKER chokolade mousse! smiley


  • #39   2. nov 2017 Ja! Og kunne godt finde på at lave den til min kæreste, tror han villr ELSKE den! smiley

    Overvejer også lidt at ligge billeder op af aftensmaden herhjemme for at inspirere! smiley

    Får nogle gange dårlig samvittighed over min kræsenhed D:
    Havde en veninde der lavede bøffer med bernaice(godtnok ikke fra bunden!) og pommes til os en dag jeg skulle spise der..

    Den type pomfritter hun havde købt kan jeg ikke lide (de takkede) bryder mig ikke om bøf og den bernaice sovs hun lavede var fra jensens bøfhus og jeg kan kun lide den fra knorr...
    Så maden var lavet helt forgæves og der er så synd..

    Til fødselsdage er jeg begyndt at få afvide jeg enten må tage mad med selv eller så spørg de om det er okay der kun er xx til mig..
    Amen er nærmest helt flov over bare at skrive det smiley


Kommentér på:
Sund mad!

Annonce