4.559 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 14 Svar

Vedligeholdelse, hvem skal, os eller udlejer? Vedligeholdelse, hvem skal, os eller udlejer?

Vores vask er stoppet, det har medført en mindre vandskade i vores skab.

I vores kontrakt står der følgende.

Lejer har ubetinget pligt til at forny og vedligeholde låse, nøgler, ruder - herunder termoruder - gas - og vandhaner - herunder blandingsbatterier og hàndbrusere - radiatorventiler, elafbrydere (alle kontaffier og HFl-relæet) samt tekniske installationer, som lejer selv eller eventuelt tidligere lejer har installeret.
Endvidere skal lejer vedligeholde og forny Wc-kummer, cisterner, badekar, køleskabe, komfurer, vaskemaskiner og lignende installationer, med mindre det drejer sig om nødvendig fornyelse som følge af almindelig slid og ælde.

Da vi kontaktede udlejer sagde han bare at det stod i vores kontrakt at vi selv skulle sørge for at rørene blev lavet. Men nu har jeg kigget det hele igennem, og det her er hvad jeg kan finde som vi selv skal stå for?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Luge ukrudt 1.375 kr.
  • Flyttet et klædeskab. 700 kr.
  • Løs flise skal repareres / udendørs 500 kr.
  • Skrue ting ned ifm flytning 550 kr.
  • Plæneklipning med opsamling 1.000 kr.
  • Samle Ikea sovesofa Landskrona sammen 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Vedligeholdelse, hvem skal, os eller udlejer?
  • #2   6. nov 2017 Jeg vil sige det kommer an på hvor i systemet den er stoppet...

Jeg bor privat, og min udlejer vil ikke betale for noget inden i lejeligheden, men hvis det er stoppet helt nede i bunden og der skal en VVS'er ud, så SKAL de betale (Selvom min udlejer prøver at komme uden om det)

• #4   6. nov 2017 Den der kontrakt burde ingen skrive under på. Udlejer lægger udskiftning over på lejer, og det må man ikke, med mindre der er tale om misligholdelse naturligvis.

Når det så er sagt, så afhænger udbedring af skaden af hvem der har forårsaget den.
    Hvis jeres manglende vedligeholdelse har medført stoppet vask og dermed vandskade, er det jer selv der skal bringe skabet tilbage til den stand det var i da I overtog det, minus alm slid.
    Er det udlejer der er skyld i skaden, fx ved ikke at skifte rør med tiden som de slides, så skal denne bringe skabet tilbage til god stand.

• #5   6. nov 2017 Jeg ved ikke hvor den er stoppet henne, vi har prøvet at bruge afløbsrens, og svuppe og skille det ad. Men der står vand helt op til vasken. Når det løber fra, løber det ud.

• #6   6. nov 2017 Vi flyttede ind i Maj, og vi har af 3 omgange haft et kloakfirma ude og ordne vores kloak fordi den har været stoppet helt til. Sidste gang var der også vvser på fordi toiletterne skulle af og de skulle have et kamera ned.

• #7   6. nov 2017 Så må problemet være udlejers. Med mindre I skyller en blanding af hår og margarine eller friture ud dagligt, kan I umuligt nå at stoppe en vask til fra maj til nu.

Fremover så brug et rensebånd og kogende vand i stedet for afløbsrens. Det er langt mere effektivt.

• #8   6. nov 2017 tak smiley altså for rådet ang. rensebånd og kogende vand.

Jeg tænker bare det er mærkeligt det er vores toiletvask, kunne bedre forstå det hvis det var vores køkkenvask, for der ryger da om noget lidt fedt ud i den. Men vores toiletvask har haft taget en smule kattehår og ellers min brors skægstubbe. Det burde det ikke stoppe af.

profilbillede
  • #9   6. nov 2017 Det kan være to forskellige systemer.

Hvad fandt kameraet ud af?

• #10   6. nov 2017 Kameraet fandt ud af at der var nogle ret store kallaflagringer i vores hovedkloak.
    Dem brugte han 4 timer bagefter på at fjerne.

Vores lejlighed har været erhverv, og tvivler på den er blevet brugt ligeså flittigt som den bliver nu.

• #11   6. nov 2017 I rigtigt mange af den slags problemer finder kloakfolkene rødder fra træer indgroet i rørene. Er det muligt hos jer - er der træer tæt på?
    Noget må jo være helt galt.

• #13   6. nov 2017 Vaskens afløb hænger ikke sammen med bruseren, vel?
    Der kan sidde rigtigt meget hår i sådan et afløb.

• #14   6. nov 2017 nej. Ikke hvad jeg ved af, det var vores brugsers afløb der hang sammen med toilettet, hvor når vi gik i bad, eller trak ud, så steg vandet i brusekabinen.

Vores toilet har ikke boblet og der har ikke været vand løbet over i vores brusekabine, siden. Dog var der lige dagen efter til 2 dage efter at kloakmanden var der sidst, hvor det larmede, men så stoppede det også.

Billedet er fra i maj.

profilbillede
  • #15   6. nov 2017 Tænker det samme som Malene. Sidder der en rist i gulvet et sted? Vores bruser og vask i badeværelset løber igennem samme vandlås. Og den skal renses nogle gange årligt - ellers får vi fodbad på badeværelset. smiley

• #16   6. nov 2017 Vi har ingen rist som sådan i vores afløb?
    Ved jeg i min gamle lejlighed rensede den en gang om året.

Min far har haft vandlåsen af, inde under vasken, og nu har vi lånt sådan en børste, til røret som går ned i gulvet. Ingen rist.

Det lyder dog som om at han har fået hulv på bylden nu, med børsten.

evt kig på https://www.hundegalleri.dk/forum/off-topic/694786-stoppet_afloeb__what_to_do_ billederne her,.

• #17   6. nov 2017 Et gulvafløb har en p-vandlås, em s-vandlås eller en indbygningsvandlås. Det fremgår tydeligt af fotoet, at der er vandlås under håndvasken - altså må den ikke gå i gulvafløbet. To vandlåse i serie er skidt håndværk. Men det kan selvfølgelig ikke helt udelukkes.
    En dårlig installation er ejers udgift, men desværre nok lidt jeres problem indtil videre. Ring til lejernes landsorganisation og hør, om de vil tage sagen. Vil de, så må du melde dig ind hos dem. Det er ofte en god forretning.

Kommentér på:
Vedligeholdelse, hvem skal, os eller udlejer?

Annonce