{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.491 visninger | Oprettet:

OT: Strejke og lockout - er du ramt? {{forumTopicSubject}}

OMG, jeg bliver sindssyg af det her strejke-halløj! Jeg har planlagt et stort netværksmøde for dem der findes af min slags i det jyske, og har inviteret nogle folk fra en styrelse for at gøre os endnu klogere. Mødet er den 10. april, som jo pt er den dato der varsles lockout. Så nu er jeg ved at finde ud af at flytte mødet, men det er bare ikke så nemt!

Jeg orker næsten ikke at tænke på alt det der kan ske, hvis lockouten bliver en realitet. Tanken om at det kun er chefer der er tilbage til at styre vores biks, giver mig kuldegysninger. Tænk hvor meget de kan rode på kort tid smiley

Er du ramt, hvis det bliver en realitet? Og hvad er dine tanker om det hele? Godt eller skidt?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  OT: Strejke og lockout - er du ramt?
  • #2   7. mar 2018 Jeg er offentligt ansat men er ikke udpeget til at strejke, men det kan jeg jo komme til på et tidspunkt smiley

  • #3   7. mar 2018 #2, men hvis du bliver lockoutet, har du jo ikke noget valg smiley

  • #4   7. mar 2018 Nope også derfor jeg skriver, at det kan jeg komme til smiley


  • #5   7. mar 2018 Jeg tænker lidt at siden fagforeninger blev startet, har der jo været perioder med strejke/Lock out, vi er blevet alt for forkælede og magelige, tænk hvis der skete noget rigtig forfærdeligt, hvordan pokker skulle man så klare det ? Jeg har været med til meget af den slags i min tid, og der er jo en grund til at det bliver gjort. Har selv stået med små børn der skulle i institution, og ingen bedsteforældre, det blev klaret alligevel, jeg valgte faktisk at deltage med ungerne. Mine bedste forældre talte glødende om fagforeningerne og deres berettigelse i samfundet, og det var bare sådan det var, selvfølgelig klarer vi at skubbe møder, tage på ferie på et andet tidspunkt når det ind i mellem er piloter/kabine personale der strejker, eller køre sammen i biler hvis togene står stille, det er sundt en gang i mellem at komme lidt ud af ens comfortzone.

  • #6   7. mar 2018 Jeg har ikke sat mig ind i sagen. Jeg er heller ikke offentlig ansat.
    Men hvis det ender i lockout/stejke er det så alle vuggestuer og børnehaver der lukker ned???


  • #9   7. mar 2018 Vi er ikke udpeget til strejke, og der er endnu ikke varslet lockout her, som der er i staten (er ansat i regionen)

  • #11   7. mar 2018 Tak for svar Ida.

  • #12   7. mar 2018 Ramt og ramt. Vi vil kunne mærke det da fkere sosuer strækker i kommunen så det vil nok kunne mærkes på jobbet.

    Men jeg hepper alt jeg kan på dem. Og krydser og håber de får noget ud af det og får noget reelt mere i lønposen.
    Det har de fandme fortjent synes jeg.

    Både for deres skyld men også for vi andre.


  • #13   7. mar 2018 Tjaeh, som gymnasieelev, er jeg ret hårdt ramt. Min klasse har ikke lavet andet end at stresse over det siden vi hørte om det. Folk panikker for måske vi så skal til eksamen i Juli osv osv. Jeg tager det helt roligt - men jeg skal selvfølgelig ikke bruge mit gennemsnit til en skid. Men jeg må da indrømme at tanken ikke er så rar.

  • #14   7. mar 2018 Der er sendt strejkevarsel fra SL som jeg høre under og de har bla. Udtaget min arbejdsplads så følger meget med i hvad der nu sker fremadrettet.

  • #15   7. mar 2018 Jeg bliver ikke ramt, men gruer for om min datters konfirmation ryger sig en tur smiley Det tyder det nemlig på pt smiley

  • #16   7. mar 2018 Som førtidspensionist bliver jeg ikke ramt direkte, men en lockout vil jo meget hurtigt påvirke os alle.

    Godt eller skidt?

    Nødvendigt!


  • #17   7. mar 2018 Går i gym. Vi rammes typisk ikke da vores privat gym. også har en kostskole. Så nej smiley

  • #18   7. mar 2018 Det jeg synes er lidt sjovt er. Jeg er omgivet af folk der er ansat af det offentlige og ikke en af dem nævner lønnen som særlig vigtig. Dermod vil alle meget gerne have bedre nomeringer. Virker som om fagforeningen ikke helt er i tråd med deres medlemmer.

    Dermed ikke sagt hvem der har ret. Dog finder jeg det underligt at begge parter bruger en forhandler som helt pbentlyst hader modparten, så i min verden virker det til det er ligeså meget personfnidder, som reeele forhandlinger der sætter en stopper for det.


  • #19   7. mar 2018 Jeg er ansat på en af de biokemiske afdelinger der er udtaget til at strejke af vores fagforening
    Jeg synes det er mega skræmmende, og håber de får lavet en løsning inden det kan træde i kraft - 4 april er det for vores vedkommende.
    Jeg støtter dog fuldt op om skridtet - og mener absolut det er det korrekte i denne situation.
    Er møg træt af at læse om mig selv som værende en udgift, doven, grådig etc.
    Vi har ikke de mest fantastiske arbejdsvilkår - vi har ingen personalegoder - de 2 stykker frugt om ugen pr medarbejder blev sparet væk for et par år siden - det samme gjorde julegaver og blade til vores venteværelser.
    Vi arbejder i 3-holdsskift alle årets dage, i et højt tempo og skal stå model til meget.

    Men jeg er GLAD for mit arbejde. Jeg har ikke lyst til at skulle skifte retning bare for at slippe for at være offentligt ansat!


  • #20   7. mar 2018 Det ser indtil videre ud til at datterens friskole ikke strejker, de er hvertfald ikke på listen inde på den frie læreforening (eller hvad den nu hedder)

    Jeg har ikke hørt min bostøtte eller rengøring (kommer begge imorgen) skal strejke..



  • #21   7. mar 2018 Jeg forventer da at både KL og regionerne følger regeringens lockout. Jeg kunne forstå på Djøf at der ville komme en melding i løbet af dagen, så jeg forventer da lockout på stat, region og kommune, og så er alle lissom ramt.

    Jeg er vild med Hope's "vi er hårdt ramt" smiley Undskyld, men jeg er nødt til at trække på smilebåndet over at det værste i verden er at få sin eksamen udskudt et par uger. Personligt synes jeg at dem der er "hårdt ramt" er de der er indlagt på sygehuse, de ældre som kun får livsnødvendig hjælp og forældre, som ikke kan få passet deres unger, og er nødt til at strikke panikløsninger sammen (som kan koste dem deres løn).

    Jeg er bare træt af at det kommer til at betyde at en masse af "mine" børn vil opleve voldsomt forlænget sagsbehandling. Hvis mine ca. 50 rådgivere sendes hjem i en måned, vil det tage år at få samlet op igen. Det kan godt gøre lidt ondt i maven! Og oven i det kommer, at unge mennesker der keder sig, laver mere ballade. Så bliver de sendt hjem fra skole i en længere periode, betyder det sandsynligvis en mærkbar stigning i sager hos os.


  • #22   7. mar 2018 KCH - at skolen er privat er ikke en garanti, der er flere privat og friskoler det strejker i hele landet

  • #23   7. mar 2018 frie skolers lærerforening var det den hed.

    https://www.fsl.dk/aktuelt/fsl-har-udsendt-strejke-og-blokadevarsel/


  • #24   7. mar 2018 Er ramt.. Er dog blevet en del af nødberedskabet smiley

  • #25   7. mar 2018 Haha A, jeg forstår godt din trækken på smilebåndet smiley det er skam bare brug af ordene jeg hører rundt på gangene, for de stakkels gymnasieelever er nærmest ved at gå i koma smiley

  • #26   7. mar 2018 Vi kommer til at planlægge nødberedskab. Er virkelig glad for at det ikke er mig der skal vurdere hvilke funktioner der skal bibeholdes og hvilke der skal lukkes ned. Hvordan skal det vurderes hvilke prøver der skal analyseres og hvilke der kan vente?
    Jeg kan slet ikke overskue konsekvenserne af det
    Vores apparater kan så heller ikke tåle at stå stille...


  • #27   7. mar 2018 Jeg bliver indirekte ramt som togpendler, men det finder jeg nok en løsning på. Jeg støtter op omkring de offentlig ansatte og håber, de får deres krav igennem. Det er ikke nemt at være offentligt ansat i dag

    Men der følger mange (i mit hoved uoverskuelige) konsekvenser med så massiv en lock-out


  • #29   7. mar 2018 Vi er begge privatansatte, så er ikke udtaget til strejke eller lignende.

    Men en lockout vil jo ramme nærmest alle...

    Børnenes skole vil være lukket, så de skal passes af mine forældre eller med på arbejde med en af os.

    Togene bliver måske også ramt, så skal Mikkel køre i bil i stedet ligesom mig (godt, vi har 2 biler så...). Vi diskuterede lige om vi skulle forny/forlænge hans månedskort eller vi bare skal sætte vores lid til bilen...


  • #32   7. mar 2018 Caroline - Mange steder har de noget nødpasning mens der er strejke eller lock out smiley

    Hør din dagplejer ad smiley


  • #33   7. mar 2018 Bliver ramt, indirekte, hvis strejken bliver en realitet. Jeg er tjenestemand, så jeg må ikke nægte at arbejde, men jeg kan ikke køre tog, hvis komandoposten ikke giver mig et signal at køre på, og personalet i kommandoposterne er udtaget til at strejke.
    Må indrømme, at jeg tager det med ophøjet ro. Hvis så mange mennesker strejker/bliver lockoutet, går der ikke mange dage, før der bliver skåret igennem, og en løsning bliver tvunget igennem.
    Samfundet kan simpelthen ikke overleve en total, landsdækkende strejke i alt for mange dage.

    Synes at det er trist, at parterne har så svært ved at blive enige. Omvendt er jeg dog ret træt ved tanken om, at der endnu en gang skal ske forringelser af mine arbejdsforhold. Så jeg er indstillet på, at en strejke kan blive nødvendig.


  • #34   7. mar 2018 Jeg er privatansat, så bliver ikke direkte ramt. Til gengæld rammer det sikkert et hav af vores patienter mht. Til undersøgelser og behandlinger på sygehusene...

    For en del år siden under en storkonflikt, da jeg var radiograf på sygehuset strejkede vi. Vi fik ikke ret meget ud af det andet end vi skulle betale i ca. 3 år frem til strejkekassen dvs. en kæmpe underskudsforretning for os menige i systemet smiley På sygehuset har man et nødberedskab dvs. vi stadig var på arbejde i vagter, weekender osv. Jeg husker det ikke som en særlig sjov tid smiley

    Har dog holdt lidt øje med de statsansatte, da vi pludselig opdagede vores pas var udløbet her i februar ( har været på borgerservice i går) og vi skal til Wien i næste måned smiley Så lige på TV2 for lidt siden, at dem der udsteder pas ikke bliver ramt af strejke/lockout smiley


  • #35   7. mar 2018 Jeg er ikke udvalgt til at strejke, men om jeg skal lockoutes kan jeg ikke på nuværende tid vide smiley Jeg er ikke super glad for hvis det bliver til reel strejke og lockout, men på samme måde kan jeg ikke sige imod at vilkårene og lønnen kan kritiseres. Jeg forstår faktisk ikke hvordan den kan være SÅ lav set i lyset af både arbejdspresset men også hvor meget ansvar (særligt økonomisk) jeg har i min stilling (er socialrådgiver i myndighedsfunktion)

  • #36   7. mar 2018 Frk. Jensen

    Tror da ikke, der oprettes nødpasning?

    Det er jo “skruebrækkeri”?


  • #37   7. mar 2018 Jeg flipper rådden skråt over, at jeg fik ret!
    Da det hele begyndte at gå skævt, og ordet strejke blev nævnt, var jeg 100% overbevist om, at KL og regeringen ville lave samme svinestreg, som de gjorde i 2013 over for os folkeskolelærere...Og hvad sker der nu? Jeg fik ret.
    Hvis KL ikke får trumfet sin vilje igennem på den ene måde, så lockouter de, så de får det hele som de vil have det.
    På den ene side forstår jeg ikke, at KL holder hårdt mod hårdt, men på den anden side forstår jeg heller ikke, at fagforeningerne for de offentligt ansatte kræver SÅ høj en lønstigning (hvis den er så høj som jeg har hørt).
    En privatansat, som selv skal forhandle løn, får - i bedste fald - alt ml 0,5-1% i lønstigning over 1-2 år. De meget heldige kan få 1,5%....Men de offentligt ansatte har krævet 9%?! smiley

    Enhver virksomhed havde takket nej til den anmodning. Selvfølgelig skal de offentligt ansatte også have lønstigning, men ikke i den størrelsesorden.


  • #38   7. mar 2018 Jeg kan ikke forstå at det skal helt derud.
    Voksne mennesker må da kunne forhandle sig til en løsning uden at skulle "i krig". Det virker som om vi sidder fast i gamle dage.
    Jeg synes systemet giver mere rod end mening, og jeg er derfor imod det.
    Alt, alt for mange mennesker kommer i klemme - patienter, borgere, børn. Det er ikke rimeligt, synes jeg.


  • #39   7. mar 2018 Uden at være sikker - for der er ikke meldt noget klart ud fra nogen sider - så tror jeg diskussionen om lønstigning er det mindste problem i denne konflikt

  • #40   7. mar 2018 Malene - du skal huske på, at de offentliges arbejdsvilkår er blevet forringet betydeligt de sidste par år. Det både ved nedskæringer, besparelser på hænder samt pres på, hvor mange nye arbejdsopgaver der kræves af hver enkelt.
    Jeg kan godt forstå, at de offentligt ansatte sætter foden ned og kræver lønstigning for alle de ting, som de må overskue i løbet af en dag - samtidig med, at de er prygelknappe for den alm danske borger, som mener en offentligt ansat "bare dovner den af".


  • #41   7. mar 2018 Jeg er offentlig ansat i en styrelse og er ikke umiddelbart taget ud til strejke. Men min umiddelbare fornemmelse er, at vi bliver ramt af lockout.

    At sige, at stemningen i min enhed (ansat i HR) er en smule hektisk, er vist en underdrivelse af de store! Det er et MEGA apparat, der er i gang!


  • #42   7. mar 2018 Vi havde en produktionsstigning på 8% sidste år på min afdeling uden at få tilført flere ressourcer...

  • #43   7. mar 2018 Jeg kan huske, at jeg som lærer allerede i 2008 mente, at vi havde været igennem for mange besparelser, og samtidig skulle løbe meget hurtigere pga nye arbejdsopgaver, der liiige skulle presses ind fra toppen af.
    Sådan som tingene er nu, så er de forværret betydeligt - og jeg stoppede som lærer i 2013.
    Der har været besparelser hele vejen rundt - massivt - de sidste 10 år...Men arbejdsopgaverne er bestemt ikke blevet mindre.
    Problemet og forskellen ml det offentlige og det private er, at en privat ansat kan sige op og søge andet sted hen, hvor vedkommende kan sætte egen løn. Det kan en offentlig ansat ikke.


  • #44   7. mar 2018 Hvis jeg var dig, ville jeg ikke bruge tid og energi på at flytte mødet, hvis strejken og lockout bliver en realitet, er det sandsynligvis først fra Maj måned, da der er mulighed for 2x14 dages udskydelse.

  • #45   7. mar 2018 sarah jo det gør der.. oftes er det forældrene selv

  • #46   7. mar 2018 Nå ja ok, på den måde smiley

    Det tænkte jeg ikke på som nødpasning smiley


  • #48   7. mar 2018 Det håber jeg ikke, gør rent på en skole. smiley

  • #49   7. mar 2018 Jeg bliver jo nok ramt ved en lockout da jeg så ikke har nogle lærere. Men som netstuderende, har jeg alt materiale for at blive klar til eksamen alligevel, selvom jeg da vil komme til at mangle specielt min dansklærer. Eller i værste fald få eksamen udskudt (tror dog ikke den når så langt ud uanset)

    Hvis det så "bare" var dem. Men det er jo også bl.a. sygehusene der bliver ramt, og der har jeg det sgu noget mere stramt, for vi kan sgu ikke undvære vores sygehus, folk der skal behandles skal behandles og ikke have endnu længere ventetid, det er simpelthen ikke i orden.
    Det skal ikke forstås som at jeg ikke forstår at de kæmper for bedre vilkår og løn for det er jeg helt med på, og de skal selvfølgelig kæmpe for deres ret (jeg har ikke fulgt det, så ved ikke præcis hvad problemstillingerne er) men hvis vi når til en lock out bliver regeringen altså nødt til at blande sig.

    Noget er at jeg som skole elev må bruge min sommerferie på eksamen eller lign.
    Men at folk der er syge ikke kan få den fornødne hjælp er simpelthen ikke ok. Jeg ved godt at de akutte fortsat får hjælp, men de det allerede er planlagt og derfor inde i systemet kommer til at vente længere smiley


  • #50   7. mar 2018 Min arbejdsplads, kommunal sygepleje, er udtrukket til at strejke, og nu har KL så varslet lockout..
    Så lige nu er jeg spændt på hvad der sker.. Nødberedskab bliver ikke fastlagt før i næste uge..
    Og jeg går på ferie nu.. Lidt nervepirrende. .


  • #51   7. mar 2018 Jeg kan ikke huske, hvornår jeg sidst har fået en lønstigning ?? Men jeg vil egentligt være ok med det, hvis ikke vi stiger i løn, selvom vi løber stærkere nu.
    Det jeg er mest spændt på, det er om den betalte frokostpause forsvinder ? Tvivler på at man har gennemtænkt konsekvenserne af det, hvis vi selv skal betale for frokostpausen fremover !


  • #52   7. mar 2018 Jeg er offentligt ansat og har intet problem med hverken løn eller vilkår.
    Jeg synes en strejke - og da især en lockout - har alt for store konsekvenser for samfundet til at jeg kan retfærdiggøre det.


  • #53   7. mar 2018 Frk. Jensen, nej det er rigtigt. men vi rammes ikke grundet kostskole smiley

  • #55   7. mar 2018 jeg ser nu også helst bedre normeringer, men kan godt forstå det med lønnen altså skal følge med, der er jo ikke grænser for solidarisk de off. ansatte skal være i nedgangstider, alligevel er det aldrig dem der så skal hæves grundigt i opgangstider ....

    der kører en tekst på fb a la (kan ikke huske den helt) : Når ansatte på lavtlønsområder truer med strejke for højere løn skal det løses hurtigt ( regeringsindgreb) da det ofte er livsvigtige områder der rammes, hvorfor er ansatte på livsvigtige områder lavtlønnede ``


  • #56   7. mar 2018 My only - det er jo netop også for patienternes skyld at man går i konflikt.
    Arbejdsforholdene har en voldsom afsmittende effekt på servicen og vi befinder os efterhånden på et lavpunkt.
    Ansatte i sundhedssystemet, pædagoger, lærere osv er blevet pålagt enorme besparelser de sidste mange år og hvis ikke de siger stop, hvem skal så?
    De kan ikke altid udføre arbejdet på en ansvarlig måde.

    Derfor giver det i høj grad mening det de gør.




  • #57   7. mar 2018 Hurtige regeringsindgreb synes jeg er forkastelig.
    Løhdes indblanding lige nu er langt langt over grænsen.


  • #58   7. mar 2018 Jeg bliver ramt.. Både på det kommunale og statslige..

    Statsligt: Togene bliver ramt så jeg kan ikke komme ned på min skole.. Tager toget fra Næstved til Nykøbing F.. Min skole bliver ramt, så jeg kan ikke komme til eksamen i forbindelse med min 1. praktik som pædagogstuderende..

    Kommunalt: Min 1. praktik skal foregå i en SFO hvor jeg også skal være en del af en 1. klasse.. Så jeg vil ikke kunne få de fulde 7 ugers praktik og dermed have væsentligt kortere tid til at opnå mine lærings-, videns- og færdighedsmål..

    Så ja, jeg bliver i den grad ramt i forbindelse med min uddannelse hvis lockouten bliver en realitet.. Især hvis forligskvinden ikke udskyder den 2*14 dage..
    Starter nemlig i praktik på mandag d. 12/3 og slutter d. 3/5..

    Men fagforeningerne har min fulde støtte og forståelse ! Det er SÅ vigtigt det der bliver kæmpet for..


  • #59   7. mar 2018 Ch, som jeg skrev forstår jeg godt hvorfor de gør det, og at det er nødvendigt. Men derfra og så til at det er okay at det går udover de mennesker det går udover er der meget lang vej. Det er jo ikke dem de forhandler med det rammer, men syge mennesker. Jeg ved godt at de ikke har et valg og jeg ved godt at de bestemt ikke bryder sig om at skulle strejke, de arbejder jo netop i de områder fordi de ønsker at hjælpe mennesker.

    For mig er det ikke dem der er problemet, men at man ikke giver dem ordentlige vilkår og løn for deres kæmpe arbejde fra starten af.
    For de redder liv! Det var egentligt mere det jeg ville sige.

    Jeg mener i øvrigt heller ikke at regeringsindgreb er en positiv ting i forhold til forhandlinger og forbedringer, men for at alt ikke bliver ramt for hårdt. Jeg så dog gerne at de i stedet faktisk bare gav dem noget ordentligt!


  • #60   7. mar 2018 Jeg var faktisk i praktik på pædagoguddannelsen under en generalstrejke. Det fik ikke nogen større indflydelse.
    Jeg måtte naturligvis ikke strejke, så jeg var på job som vanligt.
    Der var ikke at lave smiley



  • #61   7. mar 2018 CH - Vi har fået af vide af BUPL, SL og PLS at os som er i praktik under en strejke eller lockout, skal møde op på praktikstedet hver dag, og ja, så bliver vi sendt hjem igen.. Vi må ikke arbejde, hverken os der er i ulønnet praktik eller dem der er i lønnet praktik..

  • #62   7. mar 2018 Jeg var under revalidering og måtte pænt møde op sammen med lederen og tillidsmanden smiley

    Jeg har også været sygehuspatient under strejken for 10 år siden...
    Hold nu kæft, der var beskidt allevegne...
    Behandlingsmæssigt mærkede jeg ikke noget til det, jeg kom under akutberedskabet.


  • #63   7. mar 2018 CH - Ahhh ok..
    Tror at reglerne omkring praktikanter og strejker/lockout måske er lavet om siden da.. smiley


  • #64   7. mar 2018 CH : Er man indlagt er det jo også "akut", hvor at jeg kan se at f.eks dagkirugisk her i Århus står til strejke . så folk der i forvejen har ventet i sikkert lang tid, kommer til at vente endnu længere.

  • #65   7. mar 2018 Alle sygehuse har heldigvis nødberedskab..
    Og så bliver ældre- og handicap området ikke ramt, ligeså med varme- og vandværker..


  • #66   7. mar 2018 Har KL varslet lockout? Det har jeg misset.
    Jeg arbejder på kommunen og bliver ikke ramt af strejke, men af lockout. Og min fagforening har ingen strejke kasse- vi får “tilgengæld” et såkaldt tilbud om at låne penge. Lorte fagforening! De stjæler ens penge.

    Min kærestes fagforening har strejke kasse og udbetaler penge under både lockout og strejke.
    Han rammes ikke af strejke, men måske af lock out.


  • #67   7. mar 2018 Lenja - KL har varslet lockout for 250.000 kommunaltansatte..
    Regionerne for 70.000 og staten for 121.000..

    Så i altså 441.000 mennesker..


  • #68   7. mar 2018 Men Carina, dem der ikke er akut patienter, men som stadig skal have lavet noget og sikkert ventet længe i nogle tilfælde, bliver udsat. De dør da nok ikke af det, for det vurderer de vel, men derfor er det stadig en ventetid de ikke har brug for.

  • Eva
    Eva Tilmeldt:
    jul 2012

    Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 16 Svar: 2.007
    #69   7. mar 2018 Jeg er statsansat men er ikke udtaget til strejke. Min arbejdsplads (universitet) bliver ramt af lock-out, men jeg er muligvis blandt de, der bliver undtaget. Det finder jeg forhåbentlig ud af i nær fremtid.

    Jeg synes ikke, at det er særligt fedt at være part i sådan en konflikt, og jeg ville egentlig gerne bare have lov at passe mit arbejde, men med tanke på de forringelser af arbejdsvilkårene, som de fleste offentligt ansatte har været udsat for gennem de seneste år, ser jeg jeg konflikten som et nødvendigt onde. Også selvom den betyder, at "det offentlige Danmark" går i stå, og jeg risikerer at blive sendt hjem uden løn.


  • #70   7. mar 2018 My only - Akutpatienter, kræftpatienter o.lign. bliver heldigvis ikke ramt.. De får deres behandlinger som vanligt..

  • #71   7. mar 2018 My only - hvis en strejke ikke var til gene for nogen ville den ikke give mening.
    Det SKAL gøre ondt.

    Alt der ikke er livsvigtigt kan vente. Der synes jeg at målet helliger midlet


  • #73   7. mar 2018 Carina det er jo lige netop det jeg siger.

    CH, jeg må vel gerne synes at det er synd for de mennesker det går udover ?
    Det betyder ikke at jeg ikke forstår eller synes det skal være bedre, det betyder at jeg synes det burde blive bedre uden det behøvede at gå udover syge mennesker, og så er jeg ligeglad med om vi snakker akutte patienter eller "bare" patienter, når man er syg uanset om det er akut eller ej har man sgu ikke brug for mere ventetid.
    Jeg siger ikke det er de der skal strejkes skyld, tvært imod mener jeg at det ikke kan passe at de skal helt derud for at have en chance for at få bedre vilkår og løn.


  • #75   7. mar 2018 Lige præcis Nicole.. smiley

  • #78   7. mar 2018 Diskussionen om den betalte spisepause er bare SÅ dum - og viser vitterligt hvor lidt de ved om hvad der foregår i sundhedssektoren!

    Vi er 4 mand på arbejde i en aftenvagt - og udfylder 3 forskellige funktioner (2 prøvetagere, og 2 forskellige analysefunktioner).
    Vi KAN ikke udføre hinandens arbejde - jeg kan eksempelvis ikke udlevere blod...
    Vi holder pause når det kan lade sig gøre - nogen gange er det kl 17.30, andre gange kl 19.30.
    Det varierer hvor længe vi holder pause - og hvor mange gange den bliver afbrudt.
    Nogen gange har vi en halv time sammenhængende - men det er godt nok sjældent...

    Hvad tænker de lige - skal vi så sætte alt på pause? Ærgerligt - kan godt være at du er involveret i et trafikuheld - men den der kan udlevere blod er til pause ?!?
    Eller ønsker de bare at vi skal arbejde 2 ½ time længere om ugen - og stadig forstyrres i det omfang i vores pauser?
    Jeg er bange for at det er det sidste de forventer - og det må alt andet lige siges at være en væsentlig forringelse af mine i forvejen ikke fantastiske arbejdsvilkår...


  • #82   7. mar 2018 Camilla: Lige præcis pausen er jeg mega spændt på ! Jeg kører satme ikke tog i min frokostpause, hvis jeg selv skal betale !!


  • #83   7. mar 2018 selv indenfor det off. administrative områder holder vi ikke konsekvente og uafbrudte pauser .... jeg sidder pt på et skolekontor, kommer der folk, elever, samarbejdspartnere, ringer telefonen osv så bliver det løst ... ja vi kan holde forskudt, men der er mange dage hvor kun er af os er tilstede ... jeg kører ude i institutioner, og ingen af os er fuld tid, så nej der sker næppe hver uge at man har en uafbrudt ½ times pause .... tilgengæld drikkes både kaffe og spises mad ved skrivebordet i for at være top fleksible ...

  • #87   7. mar 2018 Jeg er mest nervøs for min praktikeksamen og vejledning til bachelor ...

    Jeg vil gerne passe en håndfuld børn, hvis lockouten rammer ??


  • #89   7. mar 2018 min arbejdsplads er udpeget. Jeg står så i en forkert fagforening, så bliver ikke direkte ramt. men vi må se hvad der sker hvis der bliver lockout

  • Eva
    Eva Tilmeldt:
    jul 2012

    Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 16 Svar: 2.007
    #90   7. mar 2018 Jeg synes nu ikke, at den betalte frokostpause er så komisk endda.

    Den var - sammen med de såkaldte "kotumefridage" - en væsentlig del af grunden til, at jeg accepterede en betydelig lønnedgang, da jeg for ti år siden skiftede fra det private.

    I løbet af den seneste overenskomstperiode er vores kotumefridage blevet inddraget uden lønkompensation, så vi frygter naturligvis, at frokostpausen forsvinder ad samme vej, hvilket vil svare til en stigning i arbejdstiden på 7%.


  • #93   7. mar 2018 Spændende ar læse så mange holdninger!

    Jeg er lige startet som selvstændig, så for mig ændrer det intet. Dog skal jeg så køre i bil i stedetfor 2 timer frem og tilbage i tog. Det er træls, men det går nok.

    Jeg kom dog til at smile lidt af, at der var en der skrev at private kun 1- 1,5 procent om året og det er ikke helt korrekt. Tror aldrig jeg har fået under 5 procent og det var i en iværksætter virksomhed. Normalt får jeg 5-10 procent og folk der har refereret til mig i mine lederjobs har fået cirka 3 procent. 1,5 procent dækker dårligt inflationen, det giver ikke mening.

    Under finanskrisen har jeg oplevet, at mange fik nul procent (men det var en ekstrem tid). Men særligt udvalgte medarbejdere fik alligevel. For man vil ikke miste nøglemedarbejdere. Det sjove er, at nøglemedarbejdere typisk er godt betalt i forvejen, og derfor er det et lidt sjovt argument. Men man takker jo ikke nej.

    Jeg støtter fuldt ud op om bedre løn og bedre normeringer. Det er vigtigt at skellet mellem rig og fattig ikke bliver størere end det allerede er blevet. Det tror jeg er bedst for os alle og for staten/landet.


  • #95   7. mar 2018 @Caroline.
    En katastrofe er måske at overdrive lidt, men det er da træls.

    Men selv ved en lockout, så bliver der altid opretholdt et nødberedskab. Så landet skal nok klare sig. smiley

    Det er trods alt Danmark vi taler om.

    Men det lugter af regeringsindgreb for det er massivt at lockoute så mange og det underminerer den danske model endnu engang. Det er er lidt en katastrofe synes jeg.

    Men det er svært at forklare på skrift.


  • #97   7. mar 2018 Ej rolig nu, det er jo ikke ligefrem fordi det er blevet mere svært at få fat i stoffer eller våben nu, end før der kom grænsekontrol. Et par dage uden toldere er næppe det der gør nogen forskel .

    Med alle de skyderier, og alle de sager om stoffer der har været den seneste tid, lyder det ikke ligefrem til at de ting er svære at komme i forbindelse med smiley


  • #98   7. mar 2018 @Caroline.
    Bare rolig. Det gør det ikke.

    Så sætter man alternativ kontrol i gang.

    Men ja, det bliver nemmere for os helt almindelige danskere at slæbe almindelige var som øl og spiritus ind i størere mænger. Men våben smugleren, og andre grove kriminelle får det nok hverken være eller bedre i perioden.

    Har nu tiltro til samfundet.... smiley


  • #101   7. mar 2018 Er lidt spændt på om mit tog kører fra Hamburg til DK d. 6/4 smiley Har faktisk ikke turde bestille billet endnu heller.

  • #102   7. mar 2018 En anden ting som mange på det private glemmer når man snakker løn er at rigtig mange private overenskomster faktisk læner sig op ad de offentlige forhandlinger.
    Vi forventer i mit fag at kunne forhandle os frem til ca. samme lønstigning som de offentlige kan forhandle sig frem til.
    Jo mere de får jo mere kan man også tillade sig at forlange andre steder.
    Blot for igen at snakke lidt om løn. smiley

    Ikke der med sagt andre ting ikke er vigtige. Jeg synes især i en tid med øget stress og arbejdspres og længere tid på arbejdsmarkedet at feks seniorordninger er super vigtige for at fastholde og hjælpe de knap så unge til at kunne holde til arbejdslivet.
    Og ja for slet ikke at tale om muligheden for noget så elementært som at kunne holde en pause i løbet af dagen. At kunne gå på toilettet. At vide hvor og hvornår du skal møde på arbejde i ordentlig tid. Og hvis du indkaldes ekstra at du så bliver kompenseret for at tage ind på en fridag.
    Der er så mange vigtige ting at kæmpe for retten til.


  • Helle A
    Helle A Online Tilmeldt:
    maj 2017

    Følger: 3 Følgere: 1 Emner: 52 Svar: 285
    #104   7. mar 2018 Indtil videre bliver jeg berørt inddirekte af strejken, bl.a at togene ikke kommer til at køre og det vil være umuligt at finde p-pladser. Inddirekte at vores samarbejdspartner bliver ramt af strejke.

    Umiddelbart tror jeg så at jeg bliver ramt af lockout.

    Er der nogen der ved hvis man bliver ramt af lockout, hvad sker der så, skal man så møde hos fagforeningen (det skal man vel hvis man er udtaget til at strejke)?

    Jeg tror at arbejdsgiverne i denne situation ikke vil give sig og gå på kompromier, så enten slutter strejken ved at fagforeningerne løber tør for penge eller at regeringen går ind og blander sig, og så har fagforeningen for alvor tabt slaget.


  • #105   7. mar 2018 Hvad sker der egentlig hvis al offentlig trafik går i stå og man som privat ansat så ikke kan komme på arbejde ?
    Man kan vel håbe at finde en man kan køre med, men hvis man nu ikke kan ? :s


  • #107   7. mar 2018 Ja, Gomore er redningen.

    Jeg kører fra Esbjerg til Kbh mange af dagene. Katjing....

    Så jeg kan tjene penge på strejken, og være miljøbevidst samtidigt, og samtidigt fastholde mine solidariske holdninger hvis nogen spørger om min holdning til strejken. smiley

    Det ender nok med at jeg starter bussen op i stedet for den lille miljøbil, så er der plads til 9.

    8x250x2x20= 80.000 kr. Lige i lommen.

    Ok, hvis jeg græder over at strejken bliver afblæst, er jeg så dobbelt moralsk. smiley







  • #108   7. mar 2018 Det var selvfølgelig en idé, hvis man er så heldig at kunne finde en der alligevel kører den vej smiley
    Jeg håber dog ikke at vi når derud hvor det er nødvendigt. Men man bliver jo nødt til at begynde at tænke over hvad man lige stiller op, hvis det sker.


  • #110   7. mar 2018 Tjo.. smiley han starter jo nok med at finde ud af om der skulle være kollegaer der kommer den vej. Jeg tænker mange arbejdspladser nok også vil forsøge at få folk til sammenkørsel hvis det ender derude. Så det skal da nok gå, håber jeg.

  • #114   7. mar 2018 Tror det vil blev meget brugt.

    I min gamle virksomhed, der smed vi altid firmature på Gomore, og det er ret mange unge mennesker der benytter sig af det. Måske en smule ballade kan give gamle mennesker som mig, øjnene op for, at der er den slags muligheder.

    Men også firma folk benytter sig af det, har jeg oplevet. Piloter har jeg haft med nogen gange. For København-Esbjerg koster omkring 400 kr med tog, og cirka 160-170 som medkører. Plus det er ret hyggeligt ikke og side alene og glo i en bil for chafføren, når det nu skal være.

    Hvad der er sparet er tjent. smiley



  • #117   8. mar 2018 Jeg er TR på sygehusafsnit (sygeplejerske) og jeg er ved at tisse i bukserne over det hele, for har kun været TR 4 mdr smiley vores afd er ikke udtaget til strejke heldigvis, men ved ikke med lockout smiley

  • #119   8. mar 2018 Tvivler på min afdeling bliver lockoutet - der vil ca dø 1 patient om dagen, hver dag, så... de er virkelig syge på min slags kræftafdeling!

  • #121   8. mar 2018 Tja, jeg tænker vi bare kan droppe fagforeninger fremover hvis det her bliver realitet. Med den omfattende lockout der er varslet er der jo lagt op til lynhurtigt regeringsindgreb, og hvis arbejdsforhold ikke længere skal reguleres af overenskomster men i stedet af lov, så er fagforeningerne jo nærmest overflødige. Trist.

    Ang. Frokostpauserne så er sikker på de blot er bragt på bane for at man senere kan sige at jo jo, vi har jo givet noget. Der findes allerede domme der siger, at hvis ikke man har fri (som i helt fri) i sin pause, så skal man ikke selv betale den, og alle parter har jo tilkendegivet at man ikke umiddelbart agter at sløjfe den betalte pause (man vil bare ikke skrive det ned sort på hvidt), så det er da bare en afledningsmanøvre.



  • #122   8. mar 2018 Buch, lockouten træder tidligst i kraft 10.4., så din togtur 6.4. kan jo ikke påvirkes.



  • Eva
    Eva Tilmeldt:
    jul 2012

    Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 16 Svar: 2.007
    #123   8. mar 2018 A: Dele af Banedanmark er jo udtaget til strejke, så en togrejse den 6/4 kan vel godt blive ramt?

  • #124   8. mar 2018 Men strejken gælder også først fra 10. april, ikke?

  • #125   8. mar 2018 Der er varslet strejke fra den 4.

    Og lockout fra den 10.


  • #126   8. mar 2018 Bane Danmark har modtaget et strejkevarsel fra d. 4/4, så vidt jeg husker. Hvis ikke dette udsættes af forligsmanden, så skal togdriften der efter foretages af tjenestemænd, som udgør omkring 25% af styrken. Det må betyde lidt problemer hist og her.

  • #127   8. mar 2018 @93: "Jeg kom dog til at smile lidt af, at der var en der skrev at private kun 1- 1,5 procent om året og det er ikke helt korrekt. Tror aldrig jeg har fået under 5 procent og det var i en iværksætter virksomhed. Normalt får jeg 5-10 procent og folk der har refereret til mig i mine lederjobs har fået cirka 3 procent. 1,5 procent dækker dårligt inflationen, det giver ikke mening. " Du er da godt nok heldig så smiley
    Jeg er privatansat. Jeg har i mange år kun fået 1.5% i lønstigning. Min mand har i mange mange år fået et fint rundt 0% i lønstigning. Og ja, det betyder at lønstigningen ikke følger inflationen og at reallønnen falder. Jeg fik så en forfremmelse sidste år. Det gav 10% ekstra, men det betyder så også et markant større ansvarsområde og det er gået ud over min fritid.
    Som privatansat er det ikke unormalt at man ikke har 29 minutters sammenhængende pause. Min frokost bliver ofte til 'frokostmøde' eller frokost foran PC'en for at nå en deadline. Jeg har ikke betalt frokost.
    Jeg synes det er svært at finde ud af hvad jeg synes om denne her konflikt. For at jeg kan beslutte mig til om jeg synes noget er rimelige krav eller ej, så mangler jeg facts. Det eneste jeg har hørt er at man vil have mere i løn osv. Men jeg har svært ved at vurdere om jeg synes det er OK eller ej når man ikke rigtigt ved hvad udgangspunktet egentlig er. Som udgangspunkt synes jeg jo at folk skal have en ordentlig løn for det de laver. Men jeg aner simpelt ikke hvad skolelærere, sygeplejersker og pædagoger tjener. Mit eneste udgangspunkt er jeg selv var statsansat for 13 år siden og fik en fin løn, der faktisk var højere end hvad jeg kunne få for et tilsvarende job i den private sektor.


  • #129   8. mar 2018 Mette - at du arbejder i din pause er jo så selvvalgt. Det ER mere end en gang slået fast (når der er kørt sager på det), at hvis man forventes at give et nap med i pauserne, så skal man ikke selv betale dem.

    Jeg er i øvrigt ok tilfreds med min løn (er lægesekretær). Den er ikke overvældende, men ok synes jeg. Jeg ville også være helt ok med selvbetalte pauser, MEN så vil jeg altså kompenseres på anden vis. De betalte pauser er jo en del af den pakke jeg har sagt ja til da jeg blev ansat. Jeg får ikke en kæmpe løn, til gengæld får jeg betalt pause og en bedre pensionsindbetaling end mange private.
    Selvbetalt pause uden anden kompensation vil være = 7% lønnedgang. Det vil jeg altså ikke bare acceptere, ville du?

    Men som sagt, pauserne er blot en afledningsmanøvre. De har aldrig reelt været i fare. Og det virker, bare se hvor meget taletid de har fået.

    Jeg er meget mere interesseret i seniorordninger og fritvalgsordning end i pauser.


  • #130   8. mar 2018 Jeg må så tilstå at jeg undrede mig lidt over de der kutymefridage dengang jeg selv havde en af dem. Hvorfor skulle skatteyderne betale for at jeg holdt en dag fri til at købe julegaver ? Jeg fandt det så sært at jeg ikke holdt den fridag.

  • #133   8. mar 2018 Jeg går så aldrig arbejdet et sted, hvor vi havde flere/andre fridage end privatansatte.

  • #134   8. mar 2018 "Selvbetalt pause uden anden kompensation vil være = 7% lønnedgang. Det vil jeg altså ikke bare acceptere, ville du? " Det gjorde jeg så rent faktisk da jeg skiftede til det private smiley (sammenlignelig stilling, samme løn men uden betalt frokost). Min årsag til at skifte var at jeg som statsansat inden for mit felt kun kunne få åremålsansættelser. Det bliver en smule stressende i længden at man hele tiden skal søge sin egen stilling.
    Hvad pokker er en fritvalgsordning ?


  • #135   8. mar 2018 Trine - men det er selvvalgt at man ikke gør noget ved det. Reelt Nan man bare gå til fagforeningen, sagen er nærmest vundet på forhånd. At det i praksis er lidt mere kompliceret end det ved jeg godt, men som privat har du altså ret til at forlade matriklen helt, hvis det er hvad du lyster. Jeg har totalt stillesiddende arbejde, men ikke engang i min pause kan jeg bevæge mig lidt, fordi jeg forventes at være klar ved telefonen osv. Hvis det betød jeg kunne rejse mig og gå en tur e.l. betalte jeg gerne selv min pause.


  • #136   8. mar 2018 @132: Nemlig!
    Jeg har fri på de officielle helligdag og så har jeg mine 5 ugers ferie og en 1 uges 'flexferiedage'. Vil jeg holde fri juleaften, nytårsaften eller grundlovsdag så er det ferie.


  • #139   8. mar 2018 @135: En ting er teori noget helt andet er praksis smiley

  • #140   8. mar 2018 Mette - men du kunne jo så lave andre ting end arbejde i din pause + at du accepterede pakken ved ansættelse. Det har vi andre ikke sagt ja til smiley

    Fritvalgsordning går sådan groft sagt ud på, at der er en pulje penge man har forhandlet sig til og den enkelte medarbejder kan så vælge, om man vil have disse penge i form af mere udbetalt i løn, mere indbetalt til pension eller mere frihed. Jeg ved ikke om der er andre end HK der har haft dette på programmet.


  • #141   8. mar 2018 @138: Ikke desto mindre findes de (min søster - ansat i region - har stadig ret til at tage en fridag til at købe julegaver). Men det kan da godt være at de ikke hedder kutymefridage.

  • #144   8. mar 2018 @142: Og det er så ikke iorden.

  • #145   8. mar 2018 Trine - i know, og det skriver jeg jo også. Men i privaten bliver du formentligt ikke manchet hvis du forlader dit skrivebord 5 min og går en lille tur, hvor du i øvrigt bliver på matriklen. Jeg synes i det hele taget vi har meget dårlige vilkår rent fysisk for at kunne holde til mange års arbejde. Der er meget snak om bevægelse for kontoransatte. Det gælder så bare ikke min faggruppe. Det ville jeg faktisk give rigtig meget for at få lov til.

  • #146   8. mar 2018 @143: OK. Jeg kan bare huske at min undren var stor da jeg kom fra en privatansættelse til staten og fik at vide at 'så kan du forresten tage en fridag til at købe julegaver i' smiley

  • #147   8. mar 2018 Mette - men den fridag er vel betalt af feriedagene? Eller hvem er det der har den? Den fi Des i hvert fald ikke indenfor de områder jeg har arbejdet.

  • #148   8. mar 2018 Man kan tale om løn og frokostpauser og det er bestemt vigtigt.
    Det, der for alvor er på spil er den danske model.
    Med den enorme lockout har Løhde umuliggjort en reel strejke og dermed tvunget et regeringsindgreb og et ikke-kompromis ophøjes til lov. Dette er i høj grad til arbejdsgivernes fordel og fjerner fuldstændig det ene magtmiddel lønmodtagerne har - strejken.

    Man underminerer hele fagbevægelsen - en manøvre, der har stået på i årevis, men det her kan blive dødsstødet.

    Mit ydmyge håb er, at danskerne får nok, fyrer de gule og kommer ind i kampen.




  • #149   8. mar 2018 Spot on CH!
    De gule underminerer fagbevægelsen og dens berettigelse. Netop pga så mange ikke vil betale, hvad det koster at have den sikkerhed.
    Jeg har fra dag 1 været medlem af en af de "rigtige" fagforeninger og pt er jeg medlem af både Danmarks Lærerforening samt HK - jeg tør ikke andet.


  • #152   8. mar 2018 Ok.

  • #153   8. mar 2018 Jeg er ikke engang på arbejdsmarkedet endnu, men er pædagogstuderende og er også medlem af en "rigtig" fagforening..

    Altså har ikke engang fået specialisering endnu, men har valgt at melde mig ind i BUPL alligevel..
    Derudover er jeg så medlem af PLS..

    Synes at det var det eneste rigtige..


  • Helle A
    Helle A Online Tilmeldt:
    maj 2017

    Følger: 3 Følgere: 1 Emner: 52 Svar: 285
    #154   8. mar 2018 Åh ja, julegaveindkøbsfridagen. Det var en "tradition" da jeg engang for mange år siden blev ansat i staten, men efterhånden blev den og kaffepauser inddraget.

    Et sted jeg var hvor den egentlig var afskaffet, der gav vores chef os fri alligevel, mod at vi selvfølgelig ikke snakkede højt om det.

    Hvis den betalte frokostpause blev inddraget, så ville det betyde 2 ting for mig, for det første var jeg så ikke til rådighed (hvilket jeg er nu) og for det andet vil jeg komme en halv time senere hjem, det har så den betydning at det med at blive lidt længere for at nå en opgave, det kommer jeg heller ikke tid.


  • #155   8. mar 2018 Jeg har haft lidt samme tanke som CH: Det er virkeligheden vores flexicuritymodel/den danske model, der er under angreb. Dvs. det der kan stå på spil er at vores løn og arbejdsforhold ikke længere er noget der forhandles mellem arbejdsgiver og arbejdstager/fagforeing. Men istedet noget der er fastsat ved lov så vi kommer til at ligne de andre EU lande mere. Det er dælme ikke et ønskescenario for nogen dansker uanset om man er privat eller offentligt ansat og uanset om man arbejder under en overenskomst (gør jeg fx ikke) eller ej. Måske folk burde læse lidt op på betydningen af kanslergadeforliget.

  • #156   8. mar 2018 Jeg har haft rengøring idag og hun vidste desværre ikke endnu om de strejker smiley

    Min bostøtte er indlagt på sygehuset, så har ikke kunne spørge hende endnu


  • #157   8. mar 2018 Vi må så sandelig ikke håbe, at de danske lønmodtageres kamp for bedre vilkår kommer til at ramme dig frk Jensen smiley

  • #158   8. mar 2018 Nu er min rengøring nogen fra kommunen der kommer, og det er noget min bostøtte har sat i værk.

  • #159   8. mar 2018 Jensen - men selvom det selvfølgelig er lækkert at få gjort rent ofte(re), så er jeg ret sikker på, at man godt liiige kan klare et par uger uden rengøring. Ja, så trænger der sikkert til en støvsugning, gulvvask mm. Men på et par uger bliver det næppe så slemt, at det bliver problematisk smiley
    -rengøring er på ingen måde i nærheden af livsnødvendig, når det kun drejer sig om ret kort tid, man skal undvære.

    Jeg synes, som andre også påpeger, at det værste ved det her scenario bliver, at vi formentligt ikke længere kommer til at forhandle overenskomster (i hvert fald højst rent proforma), istedet bliver arbejdsvilkårene lovbestemt. DET synes jeg fandme er trist smiley


  • #160   8. mar 2018 Nu handler tråden jo netop om om man bliver ramt eller ej..

  • #162   8. mar 2018 Jo det gør jeg.. Og jeg syntes det er fint de vil strejke..

    Der blev spurgt om man bliver ramt.. Og det er det som jeg svarer på..


  • #164   8. mar 2018 Ups Hr. Ziegler..

  • #165   8. mar 2018 Jeg er ergoterapeutstuderende og skal i klinik fra 3 - 9/4, så havde egentlig ikke overvejet at jeg ville blive ramt nu jeg heller ikke er på arbejdsmarkedet. Men nu bliver jeg da lidt bekymret for transporten før d. 10. april, for jeg er 100% afhængig af offentlig transport i de dage hvis jeg skal pendle 70 km hver vej, og vil da egentlig meget gerne bestå mit semester smiley

    Jeg hælder vel mest til at sige, at det er en nødvendighed - men som studerende bliver jeg jo heller ikke rigtig ramt.


  • #166   8. mar 2018 Hvem i staten har de der kotumefridage ?
    Hvis jeg kan være heldig, at få fri juleaften, betaler jeg selv med en feriedag. Så det er åbenbart ikke brugt hos alle statslige virksomheder.


  • #168   8. mar 2018 Ida: Godt bud.
    Gad vide om kontorfolkene i min virksomhed får kotumedage ? Egentligt er det lidt unfair overfor os andre, der pænt må arbejde hele julen, nytåret osv. uden ekstra fridage. Hvis det altså forekommer i samme virksomhed ?


  • #169   8. mar 2018 Ann-Marie - sådan er det jo bare i nogen jobs. Da jeg arbejdede i bofællesskaber var der jo også altid nogen, der arbejdes juleaften og nytårsaften, mens andre holdt fri (det gik dog på skift fra år til år).
    Der hvor jeg tog min lægesekretæruddannelse var vi 35-40 sekretærer. Kun 7-8 af disse kunne risikere at skulle arbejde d. 24. og 31. januar (samt påske og alverdens andre helligdage), fordi netop deres job var i akutmodtagelse/sengeafdeling, mens alle andre var i ambulatorier, hvor der jo ikke kommer patienter disse dage. Samme job, samme chef, samme arbejdsplads, men nogen holder altid fri de dage, mens andre på skift er på arbejde på helligdage (og weekender i øvrigt).


  • #170   8. mar 2018 Batdog: jeg har tossen med, så jeg kan kun køre med ICE tog, i bussen må hun ikke komme med.

  • #172   9. mar 2018 Michelle: Ja, jeg er godt klar over, at kontorfolkene ikke skal arbejde i julen, da kontoret holde lukket. Mens vi andre må arbejde i julen, da togene jo skal køre, jul eller ej.
    Jeg forstår bare ikke, hvis de også skal belønnes med ekstra fridag (betalt frihed) ?

    Ved ikke om det er tilfældet i mit firma ? Men det virker unfair, hvis det er tilfældet, da de så både har fri til jul, og får en ekstra fridag (betalt).
    Men vi andre ikke får hverken ekstra fridag, eller mulighed for at holde fri i julen. Kan du følge mig ?


  • #173   9. mar 2018 Det må handle om hvad de forskellige overenskomster indeholder.
    Det må man jo sige varierer meget fra område til område. Jeg formoder at togførere og kontorfolk ikke er organiseret samme sted.


  • #174   9. mar 2018 Er der nogen der ved hvilken fagforening regionstandlægerne på Vejle sygehus går under?

    jeg skal i fuld narkose og have lavet bisserne i maj måned.. de har allerede aflyst den ene af 2 tider og håber på at kunne lave det hele den anden tid.

    Håber ikke den bliver aflyst for har efterhånden svært ved at tygge min mad smiley


  • Eva
    Eva Tilmeldt:
    jul 2012

    Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 16 Svar: 2.007
    #176   9. mar 2018 Kotumefridagene er netop ikke en del af overenskomsterne. Derfor har de kunnet inddrages uden lønkompensation på linje med for eksempel en frugtordning af den enkelte arbejdsgiver. Den betalte frokostpause er heller ikke indskrevet i overenskomsterne, og derfor frygter fagforeningerne, at den lider samme skæbne som fridagene.

    På det statslige område er der to overenskomster: OAO, som dækker fagforbundene under LO, og AC, som dækker akademikerne. De to overenskomster er ret ens bortset fra "lønsystemerne".


  • #178   9. mar 2018 Altså de der fuc**** fratrædelsesgodtgørelser i det offentlige system skulle simplethen afskaffes.

  • #180   9. mar 2018 Noget kunne tyde på, at det er djøfferne, der reelt styrer landet. Meget betryggende på det teoretiske plan, der dog lige mangler at blive forventningsafstemt med det praktiske smiley

  • #181   9. mar 2018 Ida: Jo, vi får tillæg, når vi arbejder juleaften, og det tillæg er så hverken større eller mindre, end når jeg arbejder en helt almindelig søndag.

    Er godt klar over, at kontorfolk og togpers. selvfølgelig hører under 2 forskellige fagforbund, og derfor også har hver sin overenskomst. Bryder mig bare ikke om tanken om, at folk i samme firma ikke får de samme goder.

    Når det så er sagt, så ved jeg ikke, om kutymedage overhovedet findes i mit firma ? Studsede bare over begrebet: kutymedage.


  • #182   9. mar 2018 Men Ann-marie, hvis også kontorperonalet skal hives ind på arbejde på en helligdag, skal de jo have div. tillæg (og evt. overtidsbetaling), så selvfølgelig hiver man kun det personale ind, der er nødvendigt, når hver time koster ekstra.
    At man er i samme firma er jo helt ligegyldigt, når ens job er SÅ forskellige. Det forstår jeg slet ikke kan være et problem.


  • #183   9. mar 2018 Michelle: Enig, selvfølgelig skal de da også have tillæg, hvis de skal arbejde i julen. Men hvorfor skal de belønnes med en ekstra fridag, oven i at de også har fri til jul ?
    Det er den del der undrer mig ?
    Hvorfor skal vi andre snydes for en ekstra fridag ?

    Og bare lige for en god ordens skyld. Jeg ved stadig ikke, om det fungerer sådan i mit firma ?


  • #184   9. mar 2018 Nu har jeg ikke læst de sidste indlæg, men jeg hørte i dag i radioen at ALLE, der har en gul fagforening, de SKAL i arbejde under en evt strejke eller lockout, da de ikke er under samme overenskomst som de rigtige fagforeninger....

  • #185   9. mar 2018 Gul fagforening/ a-kasse: Krifa og Det Faglige Hus

  • #188   9. mar 2018 I hele min kommune, har vi kutymefridage, altså dage der lønmæssigt ses som helligdage. Alle ansatte, uanset overenskomst, har dem.

    Jeg er Djøf'er, og synes generelt at jeg har super gode vilkår, og det er et bevidst valg. Jeg har valgt en meget lavere løn, mod at jeg tilgengæld har en arbejdsuge der sjældent overstiger 40-45 timer. Var jeg privatansat, ville jeg tjene det dobbelte, men have en arbejdsuge på mindst 50 timer.

    Min timeløn er temmelig meget lavere end i det private, og lige netop den med at offentligt ansatte er andenrangs-ansatte, rammer mig. For min faglighed fejler bestemt ikke noget! Jeg har bare andre prioriteringer i livet, og karriere er ikke det jeg prioriterer højest.

    Hvis min arbejdsplads var udtaget til at strejke, så havde jeg gjort det med glæde. For selvom JEG har rimelige vilkår, så er der mange af mine kolleger i det offentlige, som er urimeligt presset. Der er nødt til at være en kant for HVOR meget man kan forvente folk kan præstere, og den grænse er nået nu.

    Vi har i min kommune nedbragt sygefraværet fra ca. 15% til 10%. 10% er 2 sygedage pr måned! Det er MEGET! Det er faktisk rigtig, rigtig meget! Og jeg kan ikke andet end tro at det høje sygefravær er begrundet i et for stort arbejdspres.

    Lønnen er ikke det eneste parameter, og nej, de færreste problemer løses med mere i løn. Men bedre nomeringer og tid til at holde pauser, er altså noget af det der kan bidrage til gladere medarbejdere=mindre sygefravær=større effektivitet.


  • #190   9. mar 2018 Kotumefridag = en betalt fridag, uanset hvor den måtte falde ?
    Har jeg misforstået det eller ?


  • #191   9. mar 2018 Nej smiley Kutymefridage = 24 dec. 31 dec. og grundlovsdag. Betalte fridage hvor arbejdsfunktionen alligevel er lukket ned. Så det ikke tæller ind i ens ferieregnskab

  • #192   9. mar 2018 Obster: Jamen så har jeg jo forstået det rigtigt ? Kotumefridag, er en fridag, hvor du stadig får din løn, ikk’ ?
    Uanset hvornår de så end måtte være forhandlet til at ligge.

    Min pointe er, at jeg synes at det er unfair, hvis kontorfolkene i en virksomhed får betalte fridage juleaften og nytårsaften, mens folkene i produktionen selv skal betale, med feriedage, for at kunne holde fri juleaften og nytårsaften.


  • #194   9. mar 2018 Ann-Marie jamen jeg er så enig i at det er uretfærdigt at man får fri disse dage når andre må betale med ferie for dem.
    Men jeg synes nu også det er lidt unfair med tvungen ferie generelt...


  • #195   9. mar 2018 Men det er så også op til 3 betalte fridage om året, som vi andre, der arbejder på disse dage snydes for.
    Et eller andet sted burde det da være os, der arbejder på disse dage, der skulle belønnes med ekstra fridage, som tak for at vi må afstå fra at holde jul og nytår hos familien.


  • #196   9. mar 2018 Obster: Enig ! Jeg ville sgu også synes at det er ret træls, hvis jeg overhovedet ikke havde noget at skulle have sagt mht. hvor min ferie skal ligge.
    Jeg foretrækker at holde ferie udenfor skolernes sommerferie, og det har jeg heldigvis mulighed for selv at bestemme smiley


  • #198   9. mar 2018 Helt enig Ida, jeg arbejder hver anden weekend (er på job nu), og arbejder i helligdagene, og det lever jeg så med. Men jeg synes stadig at det er unfair, hvis kontorfolkene i min virksomhed bliver tildelt 3 ekstra, betalte fridage om året, og os i produktionen ikke får en skid smiley
    Det kan godt være at jeg får søn-og helligdagstillæg, for at arbejde juleaften, men det får jeg jo så også, når jeg arbejder en lørdag eller en søndag. Men jeg får ingen ekstra fridage, og jeg får slet ingen juleaften smiley


  • #199   9. mar 2018 Og så vil jeg for øvrigt skynde mig ud og passe mit arbejde nu smiley God aften til alle smiley

  • #200   10. mar 2018 "Jeg bliver ramt fordi jeg har et vigtigt møde med min sagsbehandler i perioden! Kan fandme ikke være rigtigt de strejker!"

    Men bliver du ikke også ramt, når din sagsbehandler er under SÅ stort arbejdspres at hun langtidssygemelder sig med stress, og din sag ikke kommer nogle vegne, fordi de øvrige sagsbehandlere er under ligeså stort pres og ikke kan overtage din sag?
    Når hun har så enormt mange borgere at hun nærmest ikke kan huske hvad du tidligere har sagt? når du aldrig kan komme igennem på telefonen og altid får at vide hun er til møde? Og når din sag tager så urimeligt lang tid om at komme nogle vegne fordi hun sidder med alt for mange borgere?

    "Jeg bliver ramt fordi min hospitalstid måske bliver aflyst! Den er altså meget vigtig og jeg har ventet længe!"
    Men bliver du ikke også ramt netop fordi du har ventet 10 måneder på en tid? Fordi det ikke er en selvfølge at du ender på en stue med det samme når du bliver alvorligt eller akut syg, men måske skal ligge på gangen? Bliver du ikke også ramt når din alvorligt syge søster ikke responderer på sin behandling men der går alt for længe for først at komme til MR scanning, dernæst komme til sygeplejerske, og til sidst komme til speciallæge? Bliver du ikke også ramt når sygeplejerskerne på hospitalet har så travlt at de overser at du hiver i den røde snor og først kommer lang tid efter? Bliver du ikke også påvirket når din farmor bliver indlagt og hospitalets normeringer ikke tilgodeser hendes behov for både pleje men også omsorg?

    "Jeg bliver ramt fordi vi måske står til at stå uden lærere og skal op til eksamen!"
    Men bliver du ikke også ramt når der bliver stillet større og større krav til dine lærere, og hvor effektive de skal være? Hvor villige de er til at benytte deres fritid til at rette dine opgaver i, eller hvor hurtige/sløsede de skal være til at rette dem? Når de i deres arbejdstid ikke både har tiden til at håndtere eventuelle problemer i klassen, støtte dem der har behov for ekstra hjælp og støtte, forberede sig til undervisningen, forestå selve undervisningen, rette opgaver, tilegne sig ny viden og nye metoder?

    "Jeg bliver måske ramt fordi min hjemmehjælper måske strejker, så jeg ikke får gjort rent!"
    Men er du ikke også ramt fordi der er skåret så meget ind til benet at din hjemmehjælper kun kommer hver 2-3 uge? Er du ikke ramt fordi hun/han skal være SÅ effektiv at hun/han skal køre for stærk for at nå fra hjem til hjem? Er du ikke også ramt fordi rengøring halter fordi medarbejderen skal være TOP effektiv? Er du ikke også ramt hvis hjemmehjælperen er din mor, der bor langt væk's, primære sociale kontakt og medarbejderen ikke længere har tid til en sludder?

    Jeg synes måske folk i den daglige debat glemmer det faktum at det rammer os alle når der skæres igen og igen på den offentlige sektor. Der er stigende krav til effektivisering, hvad man gjorde sidste år skal man kunne gøre i år lidt hurtigere, selvom der er sparet endnu en stilling væk i ens afdeling. Der forventes man er tilgængelig hver dag, også i ens pause (i mange stillinger ihvertfald). Hvem i alverden vil dog betale for at blive forstyrret i pausen..
    Ja, det er bare min mening. Nu er det jo meget nomeringer mit indlæg omhandler, men jeg synes, at det giver et udtryk på vi alle i større eller mindre omfang påvirkes af forringelser af den offentlige sektor.


  • #201   10. mar 2018 Ann-marie - du er imod tvungen ferie, men det er jo altså det du ønsker for kontorfolkene, hvis du ikke vil have de får fri. Jeg forstår ikke hvad du vil have arbejdsgiver til at gøre her. Hvis det er fordi du selv vil have fri de dage, så skulle du nok have valgt et andet job.

  • #202   10. mar 2018 Hos os lukker butikken ned sidste hverdag før jul, og åbner første hverdag efter nytår. Det betyder at vi har tvungen ferie i de hverdage der er mellem jul og nytår. Det er feriedage vi jo teknisk set ikke selv kan disponere over, og som ikke kan undlades af holdes (med mindre man flexer i stedet). Som kompensation for at vi ikke selv kan råde 100% over vores feriedage, får vi fri med løn på juleaften, nytårsaften og en halv grundlovsdag. Det vil sige at de dage sidestilles totalt med fx påskedagene, hvor vi jo har fri med løn.

    Den der skal på arbejde de dage alligevel, typisk sundhedspersonalet og pædagogerne på opholdssteder, får så helligdagsbetaling.

    Ann-Marie, hvordan ville dit ønske-scenarie se ud? Hvad ville du HELT konkret have i stedet?


  • #203   12. mar 2018 Michelle: Jeg ønsker ikke at folk skal have tvungen ferie, omvendt så er det en realitet for de fleste, da folk enten arbejder et sted hvor virksomheden er ferielukket, eller hvor vi ikke alle kan have fri samtidigt. Det kan godt være, at jeg har frit ferievalg, men ønskede jeg kun at holde ferie, når skolerne har ferie, så ville det ikke kunne lade sig gøre. I teorien kunne jeg også blive tvunget til at afholde min restferie. Det kommer så bare ikke til at ske for mig, da jeg er god til at afholde min ferie, udenfor de perioder, hvor der er optaget i feriebogen (skolernes ferie).
    Jeg ønsker ikke, at folk skal tvinges til at arbejde i julen, men jeg forstår bare ikke, hvorfor folk skal betales for at blive hjemme og holde ferie ?
    Jeg går ud fra, at man bliver informeret om, virksomhedens lukkedage, når man bliver ansat ? Så står det vel en frit for, at søge et andet job, hvis ikke man ønsker at bruge sin ferie i juledagene ?
    Det er forskelsbehandlingen som jeg opponerer imod. Forstår ikke hvorfor 1 personalegruppe skal betales for at holde fri i julen, mens en anden personalegruppe selv må betale for at holde fri i julen, i samme virksomhed ? Det er unfair.
    Og ja, lige præcis juleaften, der HADER jeg at have aftenvagt. Men jeg overlever det, og glæder mig over, at jeg er glad for mit job alle andre dage. Kompromis er en del af livet smiley

    A med: Mit ønskescenarie er, at enten så skal alle selv betale alle deres feriedage, eller også skal alle have tillagt x antal ekstra feriedage.
    Du skriver, at I også får løn i påskedagene. Dvs. at I reelt har omkring 1 uges ekstra ferie om året, i forhold til mig, og alle andre, der må betale ALLE deres feriedage selv. Det synes jeg er unfair. Jeg bryder mig ikke om forskelsbehandling. Og jeg ser det her, som forskelsbehandling.


  • #204   12. mar 2018 Jeg synes forskelsbehandling til den gode side er godt.
    At nogen områder har særaftaler og lokalaftaler er da kun fint, hvis det er til lønmodtagerens fordel.

    At andre så gerne ville have det samme forstår jeg godt. Men hvorfor skal man altid gå ned mod fællesnævner. Det var da bedre at arbejde for at skubbe dem som så ikke får lidt ekstra op ad. Måske det ikke lader sig gøre lige med en juleshoppe dag eller hvad man skal kalde det. Men så noget andet der giver mening i den funktion. Der kan jo være mange goder som arbejdstager. Feks muligheden for at indgive ønsker til hovedferie. Fleksibel barns to sygedage. Arbejdsuniform. Diverse udstyr der stilles til rådighed. Det skal jo gerne også give mening og passe ind i stillingen.


  • #205   12. mar 2018 Jamen, Ann-Marie, jeg har jo et job hvor vi IKKE arbejder i weekender og hellligdage. Du har valgt et arbejde hvor der er drift 24/7/365, og så er det jo klart at der er nogen der skal arbejde. Jeg er sikker på at du får helligdagstillæg på helligdage, nattillæg om natten og weekendtillæg i weekender.

    Forskelsbehandling? Næh, du har truffet ét valg, jeg har truffet et andet.

    Hvad ville du have at din virksomhed skulle gøre for at lave ens vilkår for alle? Lukke ned i weekender og helligdage?


  • #207   12. mar 2018 Jeg er helt enig i, at det er fedt for dem der har fået tilkæmpet sig en ekstra gratis ferieuge (eller hvor mange dage det end måtte være). Hurra for det.

    Jeg synes såmænd bare, at der er unfair, at vi ikke alle får de ekstra feriedage.


  • #208   12. mar 2018 Ann-marie - det er jo netop derfor det er en god ide at støtte de røde fagforeninger...

    Fair og unfair er ikke kriterier, man arbejder med, når der forhandles vilkår på arbejdsmarkedet..


  • #210   12. mar 2018 Helt enig CH. Af samme årsag har jeg i ca 30 år været medlem af røde fagforeninger smiley Men kan konstatere at de har sovet i timen, når det handler om at forhandle sig til ekstra feriedage smiley
    Kotume fridage eksisterer også i min virksomhed, men kun for kontorpersonalet smiley


  • #212   12. mar 2018 Ida: jeg mener at man selv skal betale sine feriedage, uanset om man vælger dem selv, eller ej. Mere enkelt kan jeg ikke sige det smiley

  • #214   12. mar 2018 Ida: Ja, jeg er imod tvungen ferie. Men jeg erkender også, at det dårligt kan undgås, da det vil være umuligt at alle kan få ferie, når de ønsker det, desværre.
    Om du kalder det fridage eller feriedage, er ligegyldigt for mig. Du får betaling for ikke at tage på arbejde, og det ville jeg da ønske, at det også var en mulighed for mig og mine kollegaer. Vi må selv betale for at holde fri.


  • #215   12. mar 2018 Nu som både strejke og lockout varslet..
    Spændende hvad der sker når jeg vender retur på arbejde efter påske!


  • #216   12. mar 2018 Det er da enhver arbejdsgivers drøm..

  • #217   12. mar 2018 Ann-Marie - det er jo meget simpelt, så må du finde et andet job, hvis du gerne vil blive hjemme juleaften mm.

    Jeg kan ikke se, hvordan det er relevant, om man kan holde sin sommerferie i "de gode uger" eller ej - ingen arbejdsplads, der ikke holder 100% lukket, kan give alle fri på samme tid, det har ikke rigtigt noget med overenskomst eller branche at gøre (medmindre altså ens branche altid lukker helt ned x antal uger).

    Men du vil altså give tvungen ferie til kontorpersonalet, blot fordi du selv har valgt et job, hvor man ikke har fri på helligdage? AT det er samme virksomhed er jo hamrende ligegyldigt - overenskomsterne er ikke de samme, jobbet er ikke det samme og er man utilfreds med sin overenskomst må man jo sparke til fagforeningen eller skifte branche.


  • #220   12. mar 2018 Jeg troede lockouten galdt for alle hvis de ikke blev enige inden d 10.
    Jeg arbejder indenfor handicap-området og fik i dag besked på at vi vist pt ikke bliver berørt hverken d. 4 eller d. 10


  • #222   12. mar 2018 Okay. regner med at nogen gider oplyse mig, hvis jeg skal blive hjemme smiley

  • #223   12. mar 2018 Ann-Marie, jeg forstår det stadig ikke helt. Vil du helst arbejde 37 timer, faste dagvagter mandag til fredag med kutymefridage, fri på hellligdage og 5 ugers ferie? Eller vil du have det fleksible arbejdsskema med tillæg for alt ud over hverdage 8-16?

    Har du regnet på hvad din løn ville være hvis det var uden tillæg for skæve arbejdstider? Og ville du så stadig hellere have faste dagvagter, mod 3,5 årlige betalte fridage?

    For så er valget jo nemt. Du skal skifte branche.

    Det er faktisk så simpelt at folk er forskellige, og heldigvis er der jobs der matcher alle typer mennesker.



  • #225   12. mar 2018 Lockout= ingen løn.

    Da jeg blev lockoutet i 2013 fik jeg tilbudt af min fagforening at tegne et lån, som jeg skulle afdrage over 4 år...


  • Eva
    Eva Tilmeldt:
    jul 2012

    Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 16 Svar: 2.007
    #226   12. mar 2018 Cecilie: Nej, vi får ikke løn under lockout.

    Nogle fagforeninger betaler konfliktydelse, mens andre giver konfliktlån.


  • #227   12. mar 2018 Jer der bliver lockoutet skal være opmærksom på at nogle A kasser har en forsikring der dækker lønnen.

  • #228   12. mar 2018 Jeg er i Banedanmark men er ikke omfattet af strejke eller lockout da jeg er tjenestemand. Om jeg bliver berørt må tiden vise, mange af mine kollegaer er ikke tjenestemænd og vil derfor være omfattet af strejke/lockout.

  • #229   12. mar 2018 Lige en note til Ann- Marie, da jeg var i driften (trafikleder) både ved DSB og Banedanmark og havde vagter på helligdage og jul/nytår, fik vi da en anden fridag inden for den samme måned istedet, hvis vi havde vagt på en helligdag. Er du sikker på det ikke er sådan hos jer?

  • #230   14. mar 2018 Michelle: Nej tak til et andet job. Jeg er godt tilfreds, selvom jeg skal arbejde i helligdagene smiley
    Jeg undrer mig bare over at folk får betalt en fridag, som de fleste vel ikke ville have lyst til at arbejde på, og derfor ville søge fri på, hvis ikke virksomheden havde lukket ?
    Har aldrig tidligere hørt om kutymefridage, så jeg blev overrasket over at det eksisterer. Men godt for jer, der får ekstra fridage, betalt af arbejdsgiver.

    A med: Nej tak til at arbejde i dagvagter. Det har jeg prøvet, og det er ikke noget for mig smiley Jeg er udpræget B-menneske, og har valgt at arbejde fast aften/nat.
    Jeg er meget tilfreds med mit arbejde, men derfor kan jeg vel godt undre mig over en gode, som andre personalegrupper har ?
    Har stadigvæk svært ved at se logikken i at folk skal betales for at holde fri på dage, hvor stort set alle, ville søge fri hvis de havde muligheden. Men fedt, at jeres fagforening har fået lavet den aftale.

    Lene: Ja, jeg er 100 % sikker på at vi ikke får en erstatningsfridag for at arbejde på helligdage. Hvis det var tilfældet, havde jeg godt nok mange dage tilgode, da jeg lige har haft 25 års jubilæum smiley
    Eneste ekstra fridage, som jeg får, er sove-og hviledage, som tildeles for at undgå, at vi får alt for mange overarbejdstimer, da rigtigt mange af vores vagter er på omkring 9 timer.


  • #231   14. mar 2018 ikke at få lønkompensation for dage, man ikke kan få lov at komme på arbejde vil for mange betyde en reel lønnedgang.

    Påsken, eksempelvis, vil være virkelig grim for timelønnede og nogle år med mange helligdage i hverdagene i uge 51 og 52.



  • #232   14. mar 2018 Jeg lavede lige en hurtig beregning. En ufaglært fabriksarbejder tjener i omegnen af 135 i timen. Brutto ca 1000 kr pr dag og ca 20.000 pr måned.

    Påskens 3 lukkedage er dyre. 3000 ud af 20.000 er dælme meget.
    Specielt fordi det er lavtlønsområdet.


  • #233   14. mar 2018 #227
    Ved strejke får vi dækket løn ja, men ved lockout kan vi tage et lån via fagforening i banken og betale tilbage via lavere kontigent i en periode (mener jeg)..
    Skal til info herom i slutningen af ugen da min arbejdsplads er omfattet af begge varsler..


  • #234   14. mar 2018 Er der slet ingen, der kender begrebet søn- og helligdags penge?

  • #236   14. mar 2018 I dag er de vel i praksis lagt ind under fritvalgskontoen, men kartoffel kartoffel smiley

  • #237   14. mar 2018 Én skrev noget om at vi i det offentlige kræver 10% lønstigning?

    Retteligt kræver vi 8,6% (fordelt på 3 år). Djøf har lagt dette billede ud:


    profilbillede
  • #239   14. mar 2018 Lærernes arbejdstid er ikke det der fylder for de kommunalt ansatte, sorry to say!

  • #241   14. mar 2018 Var det ikke også lærerenes arbejdstid der var problemet sidst der var lock out?

Kommentér på:
OT: Strejke og lockout - er du ramt?

Annonce