{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.780 visninger | Oprettet:

Når kommunen tager dit barn {{forumTopicSubject}}

I aften kl. 20:45 på DR2 sendes programmet "Når kommunen tager dit barn".

Et par fra Aarhus kommune, tidligere misbrugere og kriminelle, fik tvangsfjernet deres barn få timer efter fødslen.
De flytter til Esbjerg hvor de får endnu to børn, og Esbjerg kommune vurderer ikke at der er grund til tvangsfjernelse af disse.
Forældrene vil gerne have deres ældste datter hjem, men nu er kommunerne uenige om, hvorvidt de er egnede.

Hvis I også har planer om at se programmet, kunne det være spændende at høre jeres tanker smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Når kommunen tager dit barn
  • #2   13. aug 2018 Hvis jeg ikke var flyttet ville kommunen have taget min datter..

    Nu bor hun med hendes far


  • #3   13. aug 2018 Vi skulle være fjernet men blev det ikke forskellige årsager. fordelene er at jeg i dag ved hvordan en mor ikke skal gøre:)

    ser den. men efter klovn !


  • #4   13. aug 2018 Nu har jeg kendt én, der arbejdede med sådanne sager. Kommunen fjerner IKKE for sjov!
    Jeg hader sådanne udsendelser pga de gør ondt i hjertet.
    Efter jeg fik kendskab til, at kommunen ikke kunne fjerne en lille pige på 10 mdr fra forældrene, selvom pigen var placeret i huset, i hendes tremmeseng stoppet med aviser, fyldt med lort - og forældrene boede i en campingvogn i haven pga pigen skreg....så har jeg simpelthen ikke brug for at se sådan noget.


  • #5   13. aug 2018 Hvis datteren er fjernet ved fødslen og derved har fået tildelt nogle andre forældre ville jeg (personligt) nok lade hende blive.. Nu kan jeg ikke lige se at der står noget om hvor gammel hun er, men selv en treårig (et barn pr år) ved vel hvem der er forældre og hvem der ikke er.. Det virker for mig underligt, selv hvis det er en tvangsfjernelse.. Men kunne godt finde på at se programmet i hvert fald.. smiley

  • #6   13. aug 2018 Nogle gange ER det sundere for børnene at bo ved andre end forældrene...
    Se blot den udsendelse med den familie,hvor de ikke udviste omsorg for deres søn, men efterlod ham siddende i en stol eller alene i et hjørne, imens de lavede noget andet..Han er dybt skadet i dag.


  • #10   13. aug 2018 Ved mig mente de at mine diagnoser ville skade hende psykisk.

    Så der var det ikke fordi jeg bare lod hende være, næsten modsat smiley

    Så hun bor nu ved hendes far (Som stadig er min kæreste, næsten på 12. år, datter er 9 år), da jeg ikke kunne se hvorfor hun skulle fjernes når han jo var godkendt som forældre..

    Så jeg "tvangsfjernede" mig selv istedet for smiley


  • #11   13. aug 2018 #7 - kommunen mente, at forældrene skulle have em chance for at forbedre sig. Dengang i 90´erne var de mere fokuseret på børnene kun kunne bruge forældrene, uanset hvor uduelige de var smiley Den pige endte som narkoman, fik jeg senere at vide. Hun blev ikke så gammel....

  • #12   13. aug 2018 10: jeg synes så også at der er stor forskel mellem situationer og at man skal se på den enkelte situation.

    Men jeg synes det er fantastisk at du og kæresten har fået det til at virke smiley


  • #13   13. aug 2018 Den hér sag går stadig lige i hjertet...Og forældrenes inkompetence viser også, hvor stor skade sønnen Jørn tager af det. Sølle 4 mdr...og så er han allerede skadet for livet.. smiley

    http://nyheder.tv2.dk/samfund/2017-05-10-han-blev-danmarkskendt-som-baby-for-20-aar-siden-her-er-han-i-dag


  • #16   13. aug 2018 vores barndom ligger 40 år tilbage. min brors og min altså. Jeg tror de er bedre i dag mon ikke?

  • #17   13. aug 2018 Jeg skal helt sikkert se det senere.

    Jeg ville ønske, at kommunerne fjernede tidligere i nogle tilfælde. Og satte ind med mere intensiv, omfattende hjælp med det samme.


  • #18   13. aug 2018 Ved Jørn tror jeg ikke KUN det er den manglende omsorg, men også de gener hans forældre har..

    Jeg tror ikke han ville være blevet ret meget bedere af at blive fjernet med det samme (Men hans liv ville sikkert være bedere)


  • #19   13. aug 2018 Nu har begge mine børn autisme og ADHD, havde vi ikke allerede meget tidligt sat ind og bedt om at PPR og børnepsykiatrien kiggede på dem, så var de IKKE blevet så gode som de er i dag.

  • #22   13. aug 2018 Det er så forfærdeligt. Jeg har også både hørt om de tilfælde, og stået bag underretninger i massevis, uden at det virker til at føre nogen vegne

  • #23   13. aug 2018 Skifter lige over til en udsendelse om Herlufsholm men vender tilbage smiley
    Beskrivelsen var tydeligvis forkert på tvtid....

    Men i det her tilfælde virker det helt absurd, hvorfor moderen kun har samvær med sin datter 2 timer (!) hver 3. uge, med deltagelse af plejemor og konsulent - og så leger de kun i køkkenet... hvilket barn ville ikke reagere på det.
    Samtidig får vi selvfølgelig ingen information fra datterens side, og det er hendes reaktion de begrunder det begrænsede samvær i. Det er spøjst.


  • #24   13. aug 2018 Min den ældste ville have fået en meget lettere og udbytterig barndom, hvis blot kommunen havde gidet at lytte til os forældre. Var han blevet i den skole, de kom ham i, havde han ikke levet i dag. Eller hvis vi havde anbragt ham udenfor hjemmet, som de også ville.

  • #29   13. aug 2018 Det er et enormt traume og overgreb at blive anbragt uden for hjemmet. Og det er langt fra altid gode steder, de anbragte havner. Men i nogle tilfælde er det bare bedre for barnet, trods alt

  • #31   13. aug 2018 Caroline: Man skal leve op til forskellige krav og godkendes af det lokale socialtilsyn smiley
    Derudover skal man bestå et grundkursus og have en vis efteruddannelse, så vidt jeg er orienteret


  • #32   13. aug 2018 Jeg starter med programmet fra i dag.

    Nej, I får givetvis ikke hele historien. Det er ikke kommunen der kan diagnosticere en fødselsdepression, det er en psykolog og en læge, alternativt en psykiater. Hendes egen læge har ikke set tegn på det, psykologen har ikke set tegn på det. Psykologen er i øvrigt autoriseret, og det er derfor man som kommune vælger at bruge dem. En del FKU’er laves af kommunens egne psykologer, men mange laves af eksterne.

    Faktum er at moren har været så fraværende i forhold til datteren, at hun har taget varig skade. Det er altså massivt omsorgssvigt der skal til. Det er noget med 0 øjenkontakt, ingen kærlig relation og ingen kropskontakt.

    Jeg er slet ikke i tvivl om at det var korrekt at fjerne barnet! Under et ophold på et mor/barn-hjem er der støtte 24/7, men det forventes at der ses en udvikling hen imod at forældrene selv kan varetage omsorgen. Ses der ikke udvikling, kan forældrene ikke få barnet hjem.

    Et barn skal ikke vokse op på en institution, og derfor vælger man en plejefamilie, som alt andet lige er det bedste alternativ.

    Det at sagen stadfæstet med 2 års genbehandling, fortæller noget om at der er en vis substans i sagen. Mor åbner også for at hun egentlig ikke mener at have skadet barnet (hun siger at barnet ikke er skadet).

    Det er muligt at sønnen trives, men der havde mor dels en mand, dels var hun mere OBS på situationen. Det er slet ikke et særsyn at et barn er anbragt, og at flere er hjemme hos forældrene.


    I sag nummer 2, tror jeg at sagen i et vist omfang blev omgjort fordi der var formelle mangler ved udvalgsafgørelsen, altså at det kun var FKU’en der dannede grundlag for anbringelsen. Måske havde de været oplagt til mor/barn-hjem dengang, men det er svært at sige uden at kende sagen.

    Var den plejefamilie en af vores, var de blevet indberettet til socialtilsynet og blacklistet. Det var under al kritik, det stunt de lavede! De er ansat som medarbejdere, sådan groft sagt, og de skal udelukkende handle ud fra hvad de får besked på af kommunen, og hvad der er bedst for barnet. De gjorde det modsatte af alt, og jeg synes kommunen fik lavet en fin løsning.


    Når så alt det er sagt, så er der gode og dårlige socialrådgivere, og der er gode og dårlige ledere. Jeg har desværre set begge dele i mine 3 år i afdelingen, og der er ingen tvivl om at der sker fejl, både bevidst og ubevidst. Der bliver nogle gange lagt for meget eller lidt vægt på noget, der bliver nogle gange tænkt i penge vs effekt og alt mulig andet.

    Men som en anden skriver, er der ingen kommuner der anbringer for sjov. Det er dyrt, og det er sagsbehandlingsmæssigt virkelig tungt. Så det er bestemt ikke et ønskescenarie. I den perfekte verden havde kommunerne flere midler, og kunne opkvalificere og efteruddanne personalet konstant, uden at tiden gik fra kerneopgaven. Og så havde alle kommuner en ekstern konsulent som gennemgik alle anbringelsessager. Sådan hænger verden bare ikke sammen.

    I min afdeling er vi tæt på at køre det så godt som det lader sig gøre. Samtidig med at vi over 4 år har sparet 23 millioner. Det har kostet virkelig hårdt arbejde, hvor vi i den grad er blevet modarbejdet af vores samarbejdspartnere - særligt plejefamilierne. Vi får aldrig tilfredse kunder i butikken, men vi gør alt det vi kan, med de penge vi får, og vi gør det bedste for at bruge pengene hvor de gavner mest.

    Og et PS. Jørns bror blev anbragt ved fødslen, og var fortsat anbragt i den sidste udsendelse om Jørn. Jørn var dybt skadet, og dengang var det ikke en mulighed at fjerne børn tidligere end det skete. Det blev (forsøgt) ændret ved Barnets Reform i 2011, men der er stadig en konstant afvejning af barnets tarv versus forældrenes retssikkerhed.


  • #33   13. aug 2018 A er det ikke generelt bedre I dag end for 40 år siden? jeg har svært ved at tro tingene ikke har udviklet sig.

    Det er ikke et nemt område at arbejde med


  • #35   13. aug 2018 Jeg er heller ikke i tvivl om, at det var korrekt at fjerne barnet, når omsorgssvigtet er i den grad de vurderer. Men det var også noget her henad moderen selv sagde: at hun ikke var i stand til at tage sig af sit barn på det tidspunkt. Jeg ville have haft et andet syn på hende, hvis hun havde tænkt sig som fejlfri og det hele var kommunens opspind.

    Ud fra udsendelsen af dømme virkede hun dog fint i stand til at tage sig af sit yngste barn sammen med dennes far, og jeg undrer mig over, at hun har SÅ lidt (overvåget) samvær med sin datter - noget hænger ikke sammen og vi får i den grad kun historien fra moderens synsvinkel. Jeg ville gerne have hørt om reaktionen fra datteren, for det er svært at danne sig en mening ud fra en udsendelse som denne.


  • #38   13. aug 2018 Ida - Ja, det er måske dét afsnit jeg troede kom i dag, for der stod en forkert beskrivelse på tvtid. Var komplet forvirret de første 5 minutter af udsendelsen smiley smiley

  • #40   13. aug 2018 Det finder jeg da lige frem smiley

  • #42   13. aug 2018 Bumle - Et barn på 3 ved helt sikkert hvem deres forældre er. Haley er 9 mdr og hun kan snildt kende forskel på Jens, jeg også andre smiley

    Jeg har ikke set udsendelsen fordi det magter jeg ikke pt, men jeg tror på de ikke fjerner børn for sjov, selvom en del vil mene det på facebook. Jeg sidder i hvert fald i en del forældregrupper hvor en del brokker sig over hvor uretfærdigt det er.


  • #45   13. aug 2018 Rotterne: Jeg tror bestemt ikke du skal være bekymret.

    Det jeg ser i de grupper for psykisk syge, jeg er medlem af er, at dem der fra start forebygger evt. komplikationer, har behandlere på sidelinjen, og kommunen, de er også dem der får den bedste start, og også der hvor børnene trives, selvom mor eller far skulle blive indlagt fx. pga. fødselsdepression, i en længere periode.

    Dem jeg ser hvor det går galt, er særligt misbrugerne. Generelt dem der ikke har sikret sig så meget stabilitet i deres liv, og sygdomme (være clean, tage medicin, sørge for struktur, søvn, sund mad etc.) i mindst 1½ år før de begynder projekt baby. Hvor deres forhold også er ustabilt, og hvor de fra starten af, ikke vil have hverken behandlere eller kommune indblandet, det er en klar indikation på, at risikoen for at nogle børn, kommer til at betale en høj pris, er stor. Kaos i et barns første leveår er første skridt imod en svær personlighedsforstyrrelse.

    Man kan vise forældreevne allerede inden man begynder projekt baby. "Bare" det, at have fx. en hund, og kunne tilsidesætte egne behov, er et godt tegn. Dem der ikke magter at varetage et kæledyr magter vel næppe et barn ... Det at forberede sig på at barnet kommer, ved at sikre støtte, skulle det blive nødvendigt, er også et godt tegn.

    Jeg har set nogle i grupperne, der lader deres frustrationer gå ud over fx. deres hund, hvor de sparker ud efter den etc., og stadig mener de klart, at de er egnede til at være forældre ...
    Man er med på sidelinjen, mens de tager stoffer under graviditeten, mens barnet bliver født, og omsorgssvigtet, imens moren og faren kører krig omkring barnet i systemet, hvor barnet fjernes, kommer hjem igen, fjernes etc.

    Der er så også rigtig mange af dem, der ikke vidste de var syge, da de fik børn, som har deres børn i aflastning. De er så forældre i det omfang de kan ... Det må være hårdt, men de har selv bedt om hjælpen, for at deres børn skulle tage mindst mulig skade.

    En ret stor procentdel der ved de er syge, hvor sygdommen er arvelig, får abort, hvis de ved et uheld bliver gravide, eller lader sig sterilisere.
    Men det er jo de mest velfungerende i denne gruppe.

    Min opfattelse er ikke, at der tvangsfjernes børn for sjovt. Tværtimod får forældrene ofte for lang snor. De fleste der får fjernet deres børn mener selvf. at de er ofrene i det her, og at det er systemets skyld, selv om systemet går meget meget langt for at holde forældre og børn sammen.


  • #46   13. aug 2018 A med: Jørns bror blev ikke anbragt fra start. Kun i aflastning. Hans far (som ikke er Jørns far), som heller ikke var "normal" i hovedet, fik lov til at have forældrerollen. Anni måtte have drengen hjemme, men KUN hvis det var manden, der tog sig af det. Og det gjorde han ikke, som i slet slet ikke. Og her var aflastningsmoderen også inde over virkelig meget, da hun så hvordan det gik ud over både barn og mor. Der blev lavet nogle vilde fejl, fra kommunens side, som i ret ekstreme.

    Anni havde spurgt sin sagsbehandler, som de ville tage det nye barn fra hende, da hun blev gravid., da hun ellers ville have fået en abort. Men hun fik ikke noget klart svar. Så hun endte med at gennemføre graviditeten, i den tro, at hun ville få lov at beholde ham.

    Det er heldigt det ikke er gået værre end det er med ham. Han er også skadet i dag. Hvad der er gener, og hvad der er miljø, det er ikke godt at vide.


  • #53   14. aug 2018 Lidt ligesom Rotterne skriver har jeg også altid været klar over at mine udfordringer gør at jeg ikk evner at være en forældre som jeg sys man burde kunne være, for at kunne forsvare at få børn.. Sys at rigtigt mange burde tænke meget mere over hvad de kan tilbyde et barn (lidt ligesom man bør tænke seriøst over hvorvidt man er i stand til at gi en hund alt den har behov for på alle måder for et godt liv).. Det kunne MANGE mennesker dælme lærer af.. Men selvindsigt ER noget svært noget!! Men damn der er mange der ikk burde ha børn.. Sys tit det bliver set på som en ret man har, det at få børn.. det sys jeg er helt forkert, man bør virkelig tænke sig godt om både mht arvelige sygdomme (alle slags) samt hvilket liv man kan tilbyde et barn - meget lig det man som ansvarlig hundeejer ville tænke over før anskaffelse..

    Blev så irriteret når min veninde (måske ca 10år siden) kunne finde på at sige at hvis hun blev gravid ved uheld, så ville hun ligemeget hvad ikke ha en abort, fordi det ville hun ikk igennem - nej så er det da meget bedre at få et barn som man slet ikk kan gi hvad et barn fortjener smiley Sys det er så egoistisk.. Når man vælger at sætte et barn i verden kræver det virkelig at man kigger indad og er ærlig omkring ens formåen.. større ansvar får man simpelthen ikke!


  • #54   14. aug 2018 Det er ikke unormalt, at et barn bliver anbragt og dets søskende ikke gør. Det kan undre mig i nogle tilfælde, mens det giver god mening i andre

  • #56   14. aug 2018 jeg blev som 10 årig fjernet sammen med min Søster på 5, men vores 6 måneder gl. bror blev ikke fjernet??

    vi kommer fra et ret så voldeligt hjem, og jeg står jo derfor uforstående overfor at min bror ikke også blev fjernet. I dag er han ude at "skide" med stoffer og hvad der været dertil ??:'(

    endvidere satte de endnu en datter til verden, som også blev i "familien"..

    vores Mor døde da den yngste var 15 - og hun er desværre ikke til at rette helt op:'(

    så det er ikke altid kommunerne tager barnets trivsel seriøst desværre:'(

    synes der er mange groteske sager derude - og bliver ganske enkelt gal over sådan en udsendelse, så ser dem sjældent..


  • #57   14. aug 2018 Tak for tip, den må ses i dag!
    Min søster er social rådgiver og arbejder med sådanne sager. Det har hun ville lige siden hun så det program med Jørn i gymnasiet. Men hun fortæller at hvor i 'gamle' dage, selv bare 90'erne, tænkte man mest på forældrene og deres krav på at være forældre , hvorimod i dag tænker man mere på barnet. Men kommunen vil altid prøve at hjælpe og aflaste forældrene så meget som de evt kunne have behov for, og så stadig beholde barnet, så det er kun når set mislykkes at de fjerner der.


  • #58   14. aug 2018 ikke for at forsvare men det gøres tit svært ved at disse familier flytter en del. Jeg håber der er sket ændringer der så de ikke bare kan flytte og gemme sig som man desværre har set

  • #59   14. aug 2018 Det kan de Lens, og de gør det. smiley

  • #60   14. aug 2018 og det er virkelig skidt. Det burde man se på. er det politisk det ansvar ligger for en ændring?

  • #61   14. aug 2018 Jeg kender desværre til sådan en familie. De har tre børn, og da vi besøgte dem, lå der hunde- og katteafføring under møbler, på gulvet og kattetis i skoene. Der var så beskidt, at vores tøj blev sort. Deres røde sofa var mere sort end rød. Hver gang kommunen kom for tæt på, så flyttede de til næste kommune. smiley

  • #62   14. aug 2018 Ja, dén med at omtale problemerne og at “måske det vil ændre sig hvis hun er her altid”, synes jeg også var lidt bizar. At pigen bliver kastet direkte og blivende ind i det miljø hun reagerer på vil jo ikke løse noget på magisk vis. Det er ikke en fair løsning.

    Jeg tror til gengæld at jeg overhørte, at der har været så alvorlige problemer med datteren. Jeg opfattede at hun “reagerede på samværet” bagefter og hvem ville ikke det. Men man fjerner selvfølgelig ikke et barn for sjov.

    Jeg er forresten halvvejs i afsnit 1 nu.


  • #65   14. aug 2018 Der er jo også tilfælde, hvor anbringelsesstederne absolut ikke er til gavn for barnet. Hvor valget mellem opholdsstedet og familien er et valg mellem pest eller kolera


  • #66   14. aug 2018 enig Kris. Jeg har hørt grumme historier fra de steder også

  • #67   14. aug 2018 Ja, Lens, der er ganske forfærdelige historier iblandt smiley

  • #68   14. aug 2018 #65. Ja, der er plejefamilier, der faktisk er næsten værre end den biologiske familie.

    Her er en video af en plejemor.

    Advarsel, det er et barskt klip at se:

    https://www.youtube.com/watch?v=FPCHAV4RscQ





  • #70   14. aug 2018 Det er forfærdeligt. Jeg kender også til sager om seksuelle krænkelser, og psykiske og fysiske overgreb. Det gælder både i plejefamilier og på institutioner

  • #71   14. aug 2018 Ja samme her

    smiley


  • #72   15. aug 2018 Sådan af nysgerrighed - hvor meget tror I en plejefamilie får i løn i gennemsnit?

  • #75   15. aug 2018 Det afhænger af barnet man tager ind og hvor krævende barnet er. overvejer det selv så har tjekket reglerne

    min uro går kun på om det kan påvirke eget barn negativt hvis det er børn med store problemer. hvis nogen har erfaring med det hører vi det gerne


  • #76   15. aug 2018 Jeg ser ikke de programmer.
    To årsager - jeg er pædagog og har arbejdet på både normalområdet (hvor man mærker hvor sindssygt svært det er at få en kommune til at handle på omsorgssvigt) og på specialområdet med anbragtes unge, hvor man ser konsekvensen af en anbringelse og finder ud af hvorfor det ikke bare lige kan og skal gøres. Dertil hvad konsekvensen er ved både overilet handling fra kommunens side og alt for nølende handling.

    De programmer er så stærkt vinklede at det i forvejen er tilrettelagt hvilken følelse, man skal ende op med.
    Det er mere underholdning end det er dokumentar.
    Og underholdes af historier om hvad børn er blevet udsat for har jeg svært ved. Det interesserer mig ikke det mindste når det er hvad det er - historier.
    Har man haft en smule kontakt med det område er det ikke svært at se at substansen i den type programmer er mere end mangelfuld og fagligt set - sorry to say - banal og kedelig.


  • #78   15. aug 2018 Jeg kan fortælle at her i kommunen (som ligger ret tæt på landsgennemsnittet) får en plejefamilie i gennemsnit 5 vederlag med tillæg af et skattefrit beløb til kost og logi, også kaldet omkostningsdelen. Et vederlag er 4.222 kr, og den skattefri omkostningsdel er ca. 5.700 kr. (reguleres en smule ifht. barnets alder).

    Det betyder altså at gennemsnittet får 21.000 kr i vederlag, med tillæg af den skattefri omkostningsdel.

    De der her i kommunen får lavest løn, får 3 vederlag plus omkostningsdel. De der aflønnes med 3 vederlag, har fuldstændig uproblematiske børn, som ikke har diagnoser eller vanskeligheder, som fungerer i skolen, har et aktivt fritidsliv osv.

    Først ved de "tunge" børn, aflønning med 7 vederlag eller højere, kan vi stille krav om at den ene plejeforældre går hjemme eller arbejder på nedsat tid. Det betyder altså, at alle som aflønnes med 3-6 vederlag, typiske kan (og bør have) et almindeligt arbejdsliv ved siden af.


  • #80   15. aug 2018 Selvfølgelig er det underholdning og selvfølgelig er det vinklet. Jeg tror endnu jeg har til gode at se et program i fjernsynet, der ikke er det. Det skal jo nå ud til den brede befolkning og her er det ikke fagligheden og det nuancerede billede, der er fokus på. Om det er lig med, at man underholdes af, hvad børn har været udsat for... well, det kan man vist ikke se sig fri fra, hvis man ser noget som helst i fjernsynet, så.

  • #81   15. aug 2018 Nej, det kan man netop ikke sige sig fri for.

    Netop derfor er der typer af programmer jeg helt vælger fra.
    Det her er en af dem.



  • #84   15. aug 2018 John, så mindst 12.000 kr (plus skattefri omkostningsdel) er ikke “money” - forudsat at barnets udfordringer matcher 3 vederlag (=ukompliceret barn, velfungerende, god i skolen, fritidsaktiviteter)?

    Det må jeg sige at jeg er overrasket over! Som sagt ligger langt de fleste af vores på 5 vederlag, og vi har kun ganske få i den tunge ende. Jeg synes altså at et ekstrajob med en hyre på over 20.000 kr og omkostninger dækket, er ok. Endda også hvis man ser det som et ekstrajob.


  • #87   15. aug 2018 Jeg har talt med plejefamilier, som også har været ved at give op, fordi forholdene er urimelige. Enten føler de sig modarbejdet ift. de ting, de gerne vil have ændret for at optimere barnets trivsel, eller også føler de, at kommunen tilsidesætter barnets behov for at have de biologiske forældre "med" i barnets liv og hverdag

  • #89   15. aug 2018 Hmm... 12.000 er ikke "money".

    Det er lidt mere end hvad jeg får udbetalt i førtidspension alt inklusive...



  • #91   15. aug 2018 Nej John, sådan fungerer det ikke hos os. Vi kører 3, 5 og 7 vederlag, eventuelt med tillæg af endnu et vederlag, fx ved “barsel”.

    CH, 12.000 kr er “money” når det er OVEN I anden løn.

    Isabelle, plejefamilier kan opsige og opsiges med 1 måneds varsel. Det sker KUN at kommuner opsiger, hvis det er tvingende nødvendigt at flytte barnet. En flytning af barnet skal i øvrigt godkendes af børn og unge-udvalget, og kan påklages til Ankestyrelsen. Vi har desværre haft en del plejefamilier der sagde op med 1 måneds varsel, og det er sgu træls at stå med de børn bagefter.

    Sofia, jeg er ikke helt med på godkendelsesproceduren længere, efter den er overgået til socialtilsynene. Men vi har da enlige uden børn, som er godkendt. Først ved tunge børn kræver vi relevant uddannelse (pædagog, specialpædagog og lign.), og først ved 7 vederlag kan vi kræve at barnet er “fuldtidsarbejde”. Så ved 3 og 5 vederlag, er det meningen at man har fuldtids- eller deltidsarbejde ved siden af.

    Det bunder i, at man (hos os) vægter højt at barnet kommer ud i en “normal” familie, og det indbefatter typisk at forældrene arbejder.

    Jeg vil tro at 95% af vores nuværende plejefamilier er allerhøjeste kvalitet, på alle områder. Søde, dejlige, kærlige mennesker, som vi har et godt samarbejde med. De få knap så gode, er nogle vi simpelthen ikke kan samarbejde med, og som bliver ved med at hænge sig i hvad vi gjorde før i tiden. Vi kan ikke gøre det om, at vi i en lang periode ikke gjorde vores arbejde godt nok, men det gør vi altså i dag. Og de “dårlige” er ikke nogle vi vælger at bruge igen, når deres plejebørn er blevet store og flytter hjemmefra.


  • #92   15. aug 2018 Bodil. naturligvis men det er jo heller ikke det jeg skriver. du overså ordet negativt

    penge er slet ikke drivkraften. Vi mener vi kan gøre en forskel for et menneske. Jeg har snakket kort med kommunen om det og jeg tror ikke aflastning fungere hvis jeg fx skal sende et barn hjem til fulde eller voldelige forældre med mellemrum. det skete for vores vennepar som er plejefamilie i dag så der er en del der skal være på plads før jeg går ind i den slags

    men tanken har vi haft længe



  • #94   15. aug 2018 Hold nu kæft.. Ville lige se episode 1.. Og der var kevin, min barndoms kammerat fra skolen...

    Er helt paf, for jeg husker kevin som den gode dreng der altid opførte sig ansvarligt..


  • #95   15. aug 2018 Åh ja, Lens, har også talt med plejefamilier, som er frustrerede over at skulle sende børn hjem til forældre, der er misbrugere eller som begår fysiske og psykiske overgreb på barnet.

    Det er et kompliceret område. Jeg kunne godt tænke mig at arbejde på et opholdssted eller være plejefamilie for børnene selv, men jeg ville have så svært ved at sende "mine" børn hjem til mistrivsel ...
    Samtidig er der jo også faren for, at nogle plejefamilier ser børnene så meget som sine, at det er svært at dele - at man simpelthen ikke er professionel nok til at anerkende barnets behov for kontakt med bio-forældrene og derfor "ser spøgelser" i form af problemer, som ikke er der.


  • #96   15. aug 2018 Ja det kræver nemlig en masse ressourcer og overvejelser

  • #98   15. aug 2018 Det er et utaknemligst job at være en god plejefamilie.

    En god plejefamilie er kærlig, og giver barnet en stabil og tryg tilværelse. Det er nemt nok. Men så skal plejefamilien hjælpe med at barnet får en god kontakt med forældre og øvrigt netværk. Det kan i sig selv være svært, fordi bioforældre tit ser plejefamilien som fjende.

    Fra kommunens side skal der hele tiden være en afvejning af barnets tarv (som vejer absolut tungest), og bioforældnes rettigheder. Plejefamilien er egentlig slet ikke en del af den ligning, for de er “bare” ansat til at udføre en opgave, som de bliver betalt for.

    Jo bedre arbejde en plejefamilie gør, des større chance er der for at barnet bliver hjemgivet.

    Den gode plejefamilie er nødt til at have overskud til at kunne samarbejde med (ofte urimelige) bioforældre, samtidig med at de skal give barnet kærlighed og tryghed, vel vidende at barnet kan forsvinde når som helst. De skal kunne rumme at barnet begæres hjemgivet hver gang en hjemgivelse er afsluttet i byretten, så hele møllen starter forfra. Der går ca. 1 år fra barnet begæres hjemgivet, til sagen har været gennem udvalg, Ankestyrelse og Byret. Det er uundgåeligt at den omgang påvirket barnet (som jf. loven SKAL høres hver gang).

    Det kræver altså nogle helt særlige mennesker for at være gode plejeforældre, og vi er pisse heldige at vi har mere end 100 familier, som er fantastiske. Og vi forsøger at behandle dem så godt som vi kan - men det skal altid huskes at barnet og forældrene er det vi SKAL prioritere.


  • #99   15. aug 2018 puha A. Jeg tror jeg knytter mig for meget

  • #100   15. aug 2018 Radar - nej, det skal du endelig bringe på banen. Jeg så faktisk netop den udsendelse (afsnit 2) inden. Jeg hører selv under kategorien ekstremt præmatur og er sluppet utroligt heldigt fra det.
    Mine forældre valgte dog at jeg ikke skulle genoplives, hvis det kom på tale. Drengen på samme stue som mig vågnede op svært hjerneskadet efter dette. Hvordan kan man vurdere om det er et værdigt liv eller ej? Ikke én situation er ens, intet er sort/hvidt og man kan ikke vurdere at noget pr. definition er rigtigt eller forkert.
    Meget rørende udsendelse.


  • #101   15. aug 2018 A - jeg synes jo i høj grad det er "money" - jeg undrede mig over at man kunne tænke det ikke var...

    Det får mig til at tænke på sko til 2000.
    Vi har alle vores eget perspektiv smiley


  • #102   15. aug 2018 Husk på at det trods alt er et arbejde.


    Bare rolig, der er ingen risiko for at man lader mig glemme at FP IKKE er det...

    Men jeg vil da gerne bytte og have mit gamle job på opholdssted tilbage i stedet for at være uarbejdsdygtig.



  • #105   16. aug 2018 Nej, med en netværksanbringelse får man tabt arbejdsfortjeneste (plus omkostningsdel). Vi bruger også netværksanbringelser, men absolut kun når det giver mening!

    I de tilfælde hvor barnet er "tungt", giver det ikke mening at lave en netværksanbringelse - allerede fordi en almindelig familie sjældent kan håndtere et tungt barn i pleje.

    Jeg kan godt se at vi behandler vores plejefamilier ret godt her i kommunen (selvom de forsøgte at overbevise os om det modsatte sidste år da vi ændrede i lønnen), men vi sætter altså stor pris på deres arbejde, og derfor vil vi gerne have at de gør det samme.


  • #106   16. aug 2018 Jeg orker næsten ikke se disse udsendelser, for de viser altid kun en side af sagen og modparten bliver ofte ikke hørt eller må ikke udtale sig i den konkrete sag.
    Jeg er selv sygeplejerske på en barselsafdeling, og jeg ved, at der skal meget til, før der skrides ind før et barn tvangsfjernes, og ofte får forældrene flere muligheder for at bevise deres forældreevne.



  • #108   17. aug 2018 De to små, dér er du nok nødt til at være lidt mere specifik, for der er temmelig mange i den serie der får tvangsfjernet børn smiley

  • #116   17. aug 2018 sikke et program.... har aldrig set det... men kender dog hende fra USA... Hun er ikke just egnet til forælder var min tanke

  • #117   17. aug 2018 Der er en del anbringelser i DUM:
    https://realityportalen.dk/rcarticle/de-unge-moedre-tvangsfjernelser-paa-stribe/


  • #118   17. aug 2018 Kris - genial forkortelse smiley

  • #121   17. aug 2018 Jeg håber virkelig også, at de har besluttet sig for navnet efter først at have grinet højlydt af forkortelsen smiley

  • #123   17. aug 2018 Jeg elsker DUM! Eller, jeg så det meget før i tiden, dengang jeg så tv smiley

    Jeg er vild med hende fra Randers, der var sikker på at barnets far var neger, for hun havde ikke været samme med andre. Så kom der et helt blegt barn ud, og hun fik en lille snak med en fagperson om “avlingsperioden”, og pludselige var der 2-3 andre i spil smiley

    Eller Malou Stella der skal huske p-piller inden havnefesten smiley


  • #125   17. aug 2018 Jeg synes det program er så forfærdeligt smiley Tænk hvor dårlige signaler det sender til unge piger, som sidder og ser det og måske ser op til de rædselsfulde unge de ser som slet ikke har fattet hvad det at være mor vil sige, i mange tilfælde nok fordi de selv er børn smiley

    Jeg bliver så ked af det indeni, og at det har levet i over 20 sæsoner siger ikke så lidt. Der er dog enkelte i det program som ikke falder i stereotypen.


  • #126   17. aug 2018 Nu er alle deltagerne jo ikke lige forfærdelige. Der er alligevel en del af dem, der viser hvor hårdt det kan være, og hvor meget arbejde det kræver for, at få det hele til at hænge sammen.
    Der vil altid være nogen, som ikke kan finde ud af det.

    Måske der skulle laves et lign. program om alle de "gamle" mødre, der er ved at være trenden.

    Jeg tror der er fordele og ulemper ved begge.

    Der hvor det oftest går galt ved de unge, er der hvor de ikke kun er alt for unge, og umodne, men hvor de også har diagnoser. Der er det ikke helt fair, at sammenligne dem, med raske ... Deres miljø, hvor var deres egne forældre, og hvor belastet var det miljø, at vokse op i?

    Jeg tror ikke, at vildt mange raske fornuftige unge piger, ser op til DUM. Jeg håber det ikke.
    Der er ikke noget galt i at være ung mor, og som tidl. nævnt, er der da en del af dem, der klarer det fint.
    Der er noget galt i, at være en dårlig mor ...


  • #128   17. aug 2018 Min onkel være kæreste med Ann-Beths mor da Ann-Beth var i sæson 1 af DUM smiley

    Hun blev faktisk sødere af at få et barn, før det var hun en sæk smiley


  • #130   17. aug 2018 Sanne - enig i fordele og ulemper ved begge. Her i huset er vi (forholdsvis) ung mor (25 da jeg fik den første) og gammel far (40 ved den første) og kan da klart se, at overskuddet til små børn og søvnløse nætter er lidt anderledes ved 40 end ved 25 for eksempel

  • #131   17. aug 2018 Jeg tror nu også det er ret få der ser op til de unge mødre, jeg kender i hvert fald ingen der gør det, selvom vi altså har set programmet siden det startede.

    Jeg syntes faktisk efterhånden der er en hel del fornuftige personer med, også selvom de har noget at slås med. Ja der vil altid være en eller flere hvor de gør noget man kan korse sig over, men der er altså ikke ligeså mange "frygtelige" som der var før i tiden.


  • #133   17. aug 2018 forbilleder er de næppe....

    en serie de gamle mødre kunne være sjovt. de lider af andre ting når den er gal der

    eller

    de hellige speltmødre

    eller

    de forbandede curling mødre

    eller

    de perfekte mødre

    eller

    de rebelske mødre

    jeg har mødt dem alle. selv er jeg naturligvis heeeeelt normal smiley


  • #135   17. aug 2018 hahaha Sofia

    eller de trætte mødre

    så filmer man bare almindelige mødre om aftenen efter baby sover. hov vent.... Det program findes allerede på ramasjang


  • #136   17. aug 2018 Min mor skulle have været med i " de skrappe mødre" smiley Da jeg var barn havde jeg en veninde der boede i blokken ved siden af, og en dag hvor vi skulle et eller andet sted hen med min mor, udbrød veninden " din mor er så skrap , at hun kan klare alle børn i hele verden" , ahahahahahahaha smiley

  • #137   17. aug 2018 hahaha

    de fleste mødre

    det er bare de der helt almindelige i ved lool


  • #138   17. aug 2018 Apropos børn og mødre (forældre) ...
    kan I huske det program, der kørte i en periode, hvor de skulle bo flere familier sammen og så skifte opdragelsesmetode? Det var vist nok singler og deres børn


  • #139   17. aug 2018 De enestående, hed det, og det kørte på TV 2. Det var et spøjst koncept

  • #142   17. aug 2018 Men det er næppe ganske almindelige og fornuftige unge mennesker, der ser op til DUM-deltagerne

  • #143   17. aug 2018 Det her er en usmagelig kommentar fra Kaare Sand:

    https://politiken.dk/kultur/medier/art5390051/De-unge-mødre-er-i-modvind-igen-efter-tvangsfjernelser


  • #145   17. aug 2018 Sådan synes jeg ikke, man kan stille det op. Faktisk ville det jo være bedre, hvis ressourcestærke piger fik lyst til at være forældre efter at have set DUM - for så ville børnene (og mødrene) have en større chance for at trives.

    Jeg siger bare, at det jo ikke (kun) er tv-programmet, der er noget i vejen med ... nogen skulle jo have hjulpet de ressourcesvage piger langt tidligere. Inden de når at blive inspireret af DUM-deltagerne


  • #146   17. aug 2018 Dea Louise og Rasmus fik tvangsfjernet deres datter ved fødslen.
    Hannah Melissa fik tvangsfjernet sin datter, men har fået hende hjemgivet igen og har efterfølgende fået yderligere 3 børn.
    Natascha Linea (Princess) fik tvangsfjernet sin datter umiddelbart efter fødslen, men har fået hende hjem igen efter få måneder. Venter nu 3. barn.
    Natacha Nikita fik tvangsfjernet sin søn da han var ca 1 år.
    Nadia Shila fik tvangsfjernet sin søn i USA ca 2, 5 år gammel, han er tilbage i DK, bor i pleje. Hun har fået en datter i USA.

    Derudover har der været en enkelt fængsling af en mor hvor et barn fortsat er i pleje og en frivillig anbringelse.

    Tilbage til programmet omtalt i startindlægget... Jeg forstår slet ikke, at man som mor vil byde sit barn at skulle rykkes op med rod som 6-årig, "bare" fordi man vil have hende hjem. Pigen har boet hos sin plejefamilie siden hun var 4 mdr gammel.. Tænker moren slet ikke over hvad det gør ved barnet at skulle flytte "hjem" til en kvinde hun ser 2 timer hver 3. uge?


  • #148   18. aug 2018 hvilket jo siger en del om moren... uden at have set det dog

  • #149   18. aug 2018 Det med at børn ikke kan komme hjem efter flere års anbringelse, hedder en videreført anbringelse. Kriterierne er at barnet har været anbragt i mindst 3 år, og at det kan dokumenteres at barnet har en større tilknytning til anbringelsesstedet end til bioforældre.

    Bestemmelsen er lidt svær at anvende i praksis, fordi børnene skal spørges direkte om det helt vil bo det ene eller det andet sted. Altså barnet skal spørges “vil du helst bo hos dine plejeforældre eller hos din rigtige mor”.

    Vi har endnu ikke fået en videreført igennem udvalget, men har en god slat vi vil prøve at lægge op.

    Når barnet er anbragt på en videreført anbringelse, kan forældrene ikke begære barnet hjemgivet, med mindre der er nye forhold der gør at det skal overvejes, og sagen skal ikke behandles med de typisk 2 års interval, som de almindelige anbringelser skal.


  • #150   18. aug 2018 A: hvilke nye forhold kunne det fx være?

  • #151   3. sep 2018 Ser I programmet i dag?

  • #153   3. sep 2018 Hvad er dine umiddelbare tanker?

  • #155   3. sep 2018 Det er også mit indtryk.

  • #157   3. sep 2018 Det er også frustrerende, at systemet ikke fungerer

  • #159   3. sep 2018 Ida: Ja, det er helt rigtigt!



  • #161   3. sep 2018 For mig handler det også om, at kommunerne træffer deres afgørelse på baggrund af fakta frem for fordomme, og at beslutningerne altid er til barnets bedste

  • #164   3. sep 2018 Jeg må ærligt indrømme, at jeg også undrede mig over hans (manglende) reaktion. Men så igen ... det er en ekstrem situation, og nok også uvirkelig at stå i lige pludselig efter så lang en kamp, som man har tabt flere gange tidligere

  • #165   3. sep 2018 Det er en unormal reaktion over for et barn. Jeg synes ikke barnet bør blive men de sparer nok lige håndøre i kommunen...

  • #166   4. sep 2018 Hov Kris, jeg så ikke dit spørgsmål om nye forhold. Nye forhold er typisk kun når der sker ændringer i anbringelsesstedet, fx plejeforældre dør, institutionen ophører eller lign. Hele den videreførte bygger på barnets tilknytning til anbringelsesstedet. Der kan selvfølgelige også ske det at barnet selv begærer sig hjemgivet når det fylder 15 år.

    Den igår, hmm, jeg er helt enig i at samværet ikke skulle afbrydes. Det er virkelig indgribende, særligt set i lyset af at forældrene faktisk har et andet barn hjemme. Om barnet skal hjem, kan jeg ikke udtale mig om. Der er igen den situation hvor barnet har har en stor tilknytning til plejefamilien, og det vil være en kæmpe omvæltning at komme hjem. Særligt når der er en ny baby på vej.


  • #169   4. sep 2018 Caroline, jeg er ret sikker på at det var 3 uger.

Kommentér på:
Når kommunen tager dit barn

Annonce