{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.535 visninger | Oprettet:

Påkørt grævling {{forumTopicSubject}}

I aftes (nat), da jeg kørte hjem fra arbejde, ser jeg et par biler holde i vejsiden, med havariblink tændt, og nogen står på vejbanen og vifter med en lommelygte. Jeg sætter selvfølgelig farten ned, og kan så se, at der ligger en grævling midt på vejen, i mine vognbane.

Jeg stopper, midt på vejen, så jeg kan skærme dyret, med min bil, og springer ud af bilen. De 2 unge fyre, som står der, har ikke påkørt den. Og ved ikke meget om dyr, så STOR respekt for, at de rent faktisk var stoppet !! smiley Vi kan se at den bløder, og ikke kan bruge bagpartiet, så vi er ikke så meget i tvivl om, at den desværre er blevet påkørt.
Vi var alle 3 rystede over, at man “bare” fortsætter, uden at gøre noget, efter at have påkørt så stort et dyr, som en grævling smiley

Den ene af de unge fyre får ringet til Dyrenes Beskyttelse, som sender opgaven videre til Falck, som så skulle ringe tilbage. Og så står man bare der, på en mørk landevej, klokken 1.30 om natten, med et lidende dyr, og venter, og venter, og venter smiley Endelig ringede Falck, men han havde ikke fået fat i en jæger, så de kunne ikke gøre noget før det blev morgen, hvor han vidste, at de kunne få fat i en Schweiz-hund smiley smiley

Jeg ringede så til DB for at høre, om de eventuelt samarbejdede med en lokal dyrlæge. Nej var svaret smiley Vi skulle bare køre, så ville de sende en Schweiz-hund om morgenen smiley Hold kæft hvor jeg havde det skidt med den besked smiley
Jeg gav så god en vejbeskrivelse, som muligt (tal fra km-pæl, placering af dyret osv). Og lånte derefter et tæppe af den ene unge mand, som jeg lagde over grævlingen, og løftede den ind i vejsiden.
Jep, jeg var godt klar over, at en såret, vild grævling, kan give seriøse bidskader. Men jeg kunne bare ikke efterlade den midt ude på vejen, fuldstændigt hjælpeløs, så jeg tog chancen og flyttede den.
Havde den bidt mig, havde jeg om ikke andet, kunnet prale af, at være blevet bidt af en grævling, hvor mange kan sige det ? smiley

Kom efterfølgende til at tænke på, om jeg eventuelt selv kunne have ringet til en dyrlæge, og fået vedkommende til at aflive grævlingen ?
Nogen der ved om dyrlæger eventuelt er villige til at aflive vilde dyr ? (Selvfølgelig mod betaling). Eller om de bare henviser til DB/Falck ?

Stod til det sidste og håbede på, at der kom en jæger forbi, som kunne have aflivet den. Men nej, så heldige var vi desværre ikke smiley

Den stakkels fyr lå forøvrigt og var død, inde på marken, da jeg kørte forbi i dag, cirka 10 meter fra, hvor vi forlod den. Håber at den døde af sig selv, kort tid efter vi var kørt.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Påkørt grævling
  • #4   8. okt 2018 Hvad med politiet?

  • #5   8. okt 2018 Med fare for at lyde lidt kold; Det bedste i den situation, er at køre dyret over en gang til.

  • #6   8. okt 2018 Dejligt du stoppede og hjalp smiley
    Jeg giver heller ikke meget for DB mere,stod med en fremmed gravhund engang ud på de sene aftentimer,DB kunne ikke hjælpe,jeg ringede til politiet og efter lidt snak frem og tilbage hjalp politimanden mig og ringede efter en Falck vogn ,så for eftertiden ringer jeg til politiet og får hjælp der smiley


  • #8   8. okt 2018 Det er så frustrerende, at ingen vil hjælpe, når man står i sådan en situation smiley

    I efterlysningsgrupperne skrives der ofte at man selv kan "rekvirere" en schweisshundefører via SMS når DB ikke gider gøre det. https://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/dj-medier/nyhedsarkiv/2017/find-din-naermeste-schweisshundeforer-via-sms/

    Om den så holder i praksis, ved jeg ikke.

    Jeg vil lige bruge lejligheden til at huske alle på, at hvis man står i sådan en situation, hvor man opholder sig på/ved vejen, når det er mørkt, så tag refleksvesten på, som alle forhåbentligt har i bilen.
    Det kan koste ens liv ellers, da man kan være så godt som umulig at se.


  • #9   8. okt 2018 Kennel: Der er vi ofte heldige, at have bur i bilen, som vi evt. kunne placere dyret i, under transporten, så det ikke kan skade os, under kørslen. Jeg ville også finde det svært, at efterlade et dyr, der ikke var dødt ... men det kan være enormt svært, at finde en dyrlæge på den tid også. Her er der i forvejen ofte 60 km. til nærmeste vagtdyrlæge.

  • Sofie
    Sofie Tilmeldt:
    sep 2013

    Emner: 14 Svar: 107
    #11   8. okt 2018 Jeg giver heller ikke meget for hverken DB eller 1812, de gange vi har stået desperate og skulle bruge hjælp, har de absolut intet gjort, og kun kommet med halvdårlige råd.


  • #12   8. okt 2018 jeg er sikker på en dyrlæge gerne afliver dyret hvis man kommer med det.
    og ellers som kim skriver - selvom det kan lyde lidt brutalt.


  • #14   8. okt 2018 Man kan godt selv ringe til en schweisshundefører, det har jeg gjort. Ingen problemer i det. Det var dog ikke om natten.
    Men det værste der kan ske ved at forsøge at ringe om natten er vel, at vedkommende enten ikke tager telefonen eller vil komme før om morgenen, og så er man da ikke værre stillet, end hvis man ikke ringede.

    At ringe til en jæger i nærheden kræver jo i hvert fald, at man kender en jæger i nærheden. Det er jo ikke sikkert, at sådan noget sker tæt på, hvor man bor. Så det oplagte må være at forsøge en schwesshundefører, som er til at finde på nettet.


  • #15   8. okt 2018 Skrækkeligt! Jeg troede faktisk, der var hjælp at hente i sådanne situationer.

    Tænk at sådan et smukt dyr, skal ligge og dø af sig selv, fordi ingen vil bruge tid på at komme ud og gøre en ende på det smiley


  • #18   8. okt 2018 Det har jo meget at gøre med hvor travlt de har. Jeg har også fået samme besked med et rådyr jeg havde ramt, og som lå i en grøft. Det endte med at jeg selv måtte gå hen til det og aflive.

  • #20   8. okt 2018 1812 er til at lukke op og skide i, en anden gang sms HUND +postnr til 1220 så får du direkte på SMS tlf nr til de 3 nærmeste schweiss hunde på listen. Det koster sms gebyr. Det virker!!

  • #22   8. okt 2018 Eller kan man på Schweissregisteret selv bruge maps til at finde de nærmeste https://schweiss.dk/hunters-map

  • #23   8. okt 2018 Jeg er ikke i tvivl om, at DB og Falck gjorde alt hvad de kunne, for at få fat i en jæger, men det er lidt svært, når folk ikke tager telefonen. Begge parter sagde også, at de ville fortsætte med at ringe til folk, men at der var en risiko for, at det først blev omkring kl 7, at de kunne få fat i en jæger med Schweiz-hund.
    Jeg har en del kolleger som går på jagt, men jeg må indrømme, at jeg ikke bryder mig om, at ringe til folk kl. 1.30 om natten smiley
    Ville ønske, at jeg selv kunne aflive, men det kan jeg ikke, så det var ikke en mulighed. Desuden er en grævling et pænt stort dyr, så selvom jeg har en stor og tung bil, så ville jeg absolut ikke kunne få mig selv til at køre hen over et stort såret dyr smiley smiley Den slags kan jeg bare ikke smiley

    Nummer til schweizhunde listen er noteret. Tak for det ! smiley Det er jo desværre ikke utænkeligt, at jeg havner i en lignende situation igen smiley

    Prøver evt. vagtdyrlægen, hvis alt andet fejler.

    Tak for brugbar info smiley


  • #24   8. okt 2018 Et hårdt slag i panden med en donkraft (eller noget andet tungt og hårdt) kan tage livet af det meste smiley Det kræver selvfølgelig at man er "hård" nok til at gøre det.

  • #26   8. okt 2018 Fubert: ja, den slags burde virke, hvis man kan det, og det kan jeg desværre ikke smiley

  • #27   8. okt 2018 Det virker ja. Jeg er glad for at jeg ikke selv har problemer med sådan noget, men kan SAGTENS forstå at ikke alle kan. Det er ok, så længe man så i det mindste prøver at finde andre der kan.

  • #28   8. okt 2018 De unge mænd kunne heller ikke. Den ene blev ret bleg, da Falckmanden i telefonen spurgte om nogen af os havde en kniv smiley
    Vi var 3 kyllinger, som holdt “komsammen” midt på Lolland. Men for fa’en hvor var det et par søde unge mænd smiley


  • #29   8. okt 2018 Sådan noget er så modbydeligt.
    Jeg kørte en kat ned for ca et år siden.
    Da jeg gik hen for at se til den, bad jeg til vor herre om at den var død, hvilket den selvfølgelig ikke var.
    Den lå og cirklede rundt med et knust bagparti.
    Jeg aflivede den, for aldrig i livet om jeg ville lade et levende væsen ligge og lide i timevis


  • #30   8. okt 2018 jeg har haft lidt blandede oplevelser med dem. Første gang påkørte jeg en hare. Da jeg ringede kunne de ikke finde vejen på deres kort. Jeg oplyste vej navn mv. skal dog sige det var i et sted militæret bruger til øvelse og jeg forklarede grundigt hvor jeg var, hvilke småbyer jeg var i nærheden af. De bad mig selv om at aflive haren og forklarede hvordan jeg skulle holden den i bagbenene . Det synes jeg sku ikke er i orden. Heldigvis kom en kollega forbi og han havde sine kokkeknive med i bilen. Haren blev aflivet.
    Anden gang påkørte jeg et rådyr i næsten samme område. Der blev der stillet om til en sweiss fører og jeg fik markeret stedet af. så han kunne finde stedet og følger sporet. Han ringede et par timer senere og oplyste mig om han havde fundet dyret og aflivet det.
    sidste gang ramte jeg en kat . her spurgte de om jeg havde mulighed for at køre den til dyrlæge i nærmeste by. Da det nok var hurtigere end de kunne nå frem . Det var et kvarters kørelse for mig, så det kunne jeg naturligvis. DB kontaktede dyrlægen og meldte jeg var på vej med katten.


  • #32   9. okt 2018 Man slår ikke med sikkerhed noget ihjel ved at give det et ordentligt gok i nødden. Har man ikke andre muligheder, så læg hovedet ind under et fordæk på bilen og kør det over.
    I "gamle dage" havde jeg altid min jagtkniv i bilen, men nu om dage må ikke engang jægere køre med kniv i bilen medmindre vi er på vej på jagt. Vi mister jagttegnet hvis vi gør..
    (Vi må heller ikke komme og aflive et dyr med skydevåben, kun med kniv uanset om vi er blevet tilkaldt)
    Kun certificerede Schweisshundeførere må aflive med skydevåben på fremmed/offentlig jord.

    Så sent som en aften for fire dage siden kom jeg forbi en bil som havde påkørt et rådyr . Hvis det var i "gamle dage" havde jeg ladet Preben finde det, og aflivet det ved at stikke det i nakken med kniven.
    Men jeg kunne ikke hjælpe, henviste dog til 1220


  • #34   9. okt 2018 Jeg har ikke kniv med i bilen uanset hvad jeg ved jeg kan møde på min vej. Lovgivning er lovgivning og jeg sætter ikke mit jagttegn på spil på grund af tomhjernet lovgivning.
    Så må dyrene desværre lide.. smiley

    Nej du kan ikke dømmes for at aflive et dyr. Kun for at køre med kniv eller skyde på anden mands jord.


  • #35   9. okt 2018 Ved nærmere eftertanke: Jo du kan faktisk godt dømmes for at aflive et dyr, hvis du ikke er "uddannet" i det.
    Lovgivning er ikke altid rationel.

    Men et dyr som allerede er kørt over - så blev det vel bare kørt over i hovedet. Medmindre der er veganere som vidner..


  • #36   9. okt 2018 Hov Ulrik ikke alle veganere er uden rationel sans.

    Og jo man kan godt dømmes for aflivning af dyr, men tænker ikke man vil blive det når dyret er i lidelse.


  • #38   9. okt 2018 Jeg tvivler nu på at der er nogen der har fået fletningerne i postkassen fordi de har aflivet et vildt dyr som er påkørt, med mindre de har brugt ulovlige metoder (skydevåben/våben de ikke har tilladelse til o.l.) uanset hvad loven siger.

    Er der tale om et tamdyr, er det selvfølgelig ejeren der har ret til at bestemme.


Kommentér på:
Påkørt grævling

Annonce