2.963 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 25 Svar

Hund og asperger syndrom Hund og asperger syndrom

Jeg skal bruge en god artikel e.l., om hvad det kan gøre for en person med asperger med tendens til angst og depression, at have en hund ved sin side. Altså hvordan hunden kan hjælpe og hvor vigtig den er for den person at have den støtte.
Kan I hjælpe? ??

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Justering af TV der er hængt op for lavt 400 kr.
  • Hovede Rengørring og folde tøj 350 kr.
  • Utæt wc x 2 1.400 kr.
  • Ophængning af gardiner og persienner 1.800 kr.
  • Elektriker 400 kr.
  • Bygge terrasse for spejderhytte 5.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hund og asperger syndrom
  • #1   8. nov 2018 Altså jeg har jo hund og Aspergers Syndrom. Du kan skrive en besked med lidt mere uddybende spørgsmål, så svarer jeg gerne smiley
    Har selv stress og angst (angsten er ikke så slem mere) og haft flere svære depressioner.

• #2   8. nov 2018 Jeg sender lige en pb smiley

• #3   8. nov 2018 Jeg har også asperger syndrom smiley Og har haft hunde hele mit liv.
    Tror angst, depression og stress problemer er noget alle aspergere erfarer. Og det gør helt sikkert en kæmpe forskel at have hund.
    Svarer også gerne på spørgsmål, men ved desværre ikke nogen artikel.
    Jeg ved der er folk med asperger syndrom der får service hunde fordi det netop gør så stor en forskel smiley Den tryghed og komfortabelt selskab hunden tilbyder er nærmest uundværlig som asperger.

• #4   8. nov 2018 helt sikkert at en hund hjælper helt vildt! Jeg har ikke rigtig spørgsmål, da jeg selv har asperger og hund, men jeg mangler noget på skrift om det ??

• #5   8. nov 2018 Hmmm ved ikke lige hvor man kan finde noget. Men jeg kunne godt lide folks historier efter de har fået servicehund smiley
    http://servicehundeforeningen.dk/testimonials-brugeroplevelser-med-servicehunde
    Ved ikke om det hjælper, men personligt syntes jeg det var rart at læse.

• #6   8. nov 2018 Det vil jeg lige kigge på smiley

• #7   8. nov 2018 Så er der svar i beskeden smiley

• #8   8. nov 2018 Skal det være på dansk?
    Hvis ikke kender jeg disse to: https://www.dailymail.co.uk/news/article-3016489/asperger-syndrome-assistance-dogs-autism.html og https://www.huffpost.com/entry/aspergers-dog-video-samson-danielle_n_7594598

Jeg ved ikke hvor gode de er men det er nogen jeg selv har kigget på fordi jeg er nysgerrig smiley

Jeg har også Aspergers og haft hund meget af mit liv

• #9   8. nov 2018 tror det bliver for tungt hvis ikke det er dansk, desværre smiley

• #10   8. nov 2018 Jeg har nogle forskningsartikler på engelsk liggende omkring hunde/dyrs påvirkning på angst - og i terapi generelt - hvis det ellers har interesse, men det passer nok ikke helt på det du søger, så smiley

• #11   8. nov 2018 Det lyder rigtig spændende synes jeg! Men jeg er ikke særlig skarp i engelsk og tænker det bliver for tungt at komme igennem smiley

• #12   8. nov 2018 Helt fair smiley

• #13   8. nov 2018 jeg har mild autisme /aspergers + agorafobi, social fobi og generaliseret angst.
    jeg tror klart mine hunde hjælper mig på mange punkter - blandt andet at komme ud af døren.
    men.. lige så vel kan de nogen dage være det som får bæret til at flyde over.
    at man er stresset, angst provokeret og så skal det kulminere med man skal nå at gå med hunden og give den mad.

det har flere gange udløst panik anfald hos mig.
    Det jo ikke dem i sig selv - men helheden af dagen, der ender ud i jeg fx ikke overskuer mere.

så det kan være lidt på godt og ondt.. godt fordi de kan være rigtig gode til selskab, at man kommer ud, og får noget motion (hvilket man jo siger er godt for depression)
    men har man noget autisme eller aspergers, skal man være opmærksom på om man nu også kan overskue det hele.

jeg ville ikke undvære mine hunde for noget som helst smiley men jeg kan godt mærke nogen dage, at der har jeg egentlig ikke overskud til at have en hund.
    derfor priser jeg mig også lykkelig for at den race jeg har, ikke kræver enorme mændger motion eller mental stimulering.

• #14   8. nov 2018 hvor har du ret Malene. sådan har jeg det også indimellem. Nu har jeg heldigvis verdens nemmeste hund, trods han er en super aktiv race. Men du har ret i at indimellem, så skaber de mere uro end ro, selvom jeg synes det er sjældent. Trods det, vil jeg heller ikke undvære! smiley

• #15   8. nov 2018 Jeg har ikke asberger, men har ADD, angst, mild deprission, et snert af borderline og skitzotypal personlighedsforstyrrelse..

Ved mig hjælper en hund mig til at få stress niveauet ned, og kan også hjælpe mig med at møde andre mennesker på en positiv måde.

Hunden dømmer ikke en og er jeg ligeglad med om man ikke lige forstår den med det samme smiley

• #16   8. nov 2018 Min søn har IA og min datter har AS - begge har ADHD. Det at jeg har både hund og kat hjælper mine børn ENORMT meget. Min søn lærer at beherske hans, til tider, voldsomme adfærd, da det smitter på hundene og og han gider ikke de er vilde. Min datter har det bedre med kattene, da de har lært hende ansvarlighed samt at styre sin trang til at kramme. En kat betaler ved "kasse 1", hvis den er utryg og bliver klemt. Omvendt kan den vise kærlighed på en mere rolig måde end mine hunde kan, da min datter ikke kan putte med hundene på samme måde.

Min søn elsker hundene over alt på jorden og viser tydeligt følelser over for dem, noget han har svært ved over for nære venner eller familiemedlemmer. Det er kun os i husstanden, som han viser kærlighed til - alle andre har han slet ikke føling med og har svært ved at udvise empati.

• #17   8. nov 2018 Jeg tænker ikke man kan konkludere at løsningen altid er en hund.
    En hund kan være lige så uroskabende og angstfremkaldende som den kan være gavnlig og hjælpende. Alt afhænger af ejers personlighed og evner matchet med korrekt race og nøje udvalgt voksen hund.

Hvis man som menneske med udfordringer ender med en hund med udfordringer - som jo er virkeligheden for rigtigt, rigtigt mange mennesker, der handler hund - så kan ens problemer forværres i høj grad.

Så der er jo ikke en ens løsning for alle med autisme og lign. Jeg tror absolut ikke en hund er løsningen for alle, for hunde har behov, som ejer måske ikke vil kunne opfylde - og omvendt.

• #18   10. nov 2018 Malene- jeg er helt enig! Det kan ligeså godt være det der gør at korrhuset vælter for mange, netop fordi det stresser mere. Men nu er det mig selv og jeg finder ro i min hund, på en måde jeg ikke finder andre steder. Jeg vil ikke lige gå i dybden offentligt, hvorfor jeg har brug for den slags læsning, men det er egentligt bare noget om emnet jeg mangler:)

• #19   10. nov 2018 Hvis det udvider dit søgefelt lidt, så alt efter om -og hvornår vi implementerer ICD-11 som diagnosesystem så ryger asperges ud som diagnose og erstattes af autisme som så opdeles efter sværhedsgrader smiley

Det er muligt der er lidt flere artikler om dyre/hunde terapi med autisme generelt

• #20   10. nov 2018 Obst.. Hvor kan jeg finde mere om det?
    Vores yngste mistænkes for Aspergers men er ikke diagnosticeret endnu. Man kan kun én ting ad gangen og børneabsencer kommer først smiley

Julius er i øvrigt enormt glad for vores hunde og knytter sig helst til én.

• #21   11. nov 2018 obst..Vil det så sige at der ikke længere vil være noget der hedder Aspergers, men i stedet har man autisme og så opdelt i sværhedsgrad? Hvad med os, som har diagnosen asperger, har vi stadig asperger eller skal vi opdeles i grader af autisme?:)

• #22   11. nov 2018 Aspergers er autisme (en Autisme Spektrum Forstyrrelse). Det er bare én af de typer autisme man kan have smiley

Og ja der kommer ny måde at inddele det på. Men det ændrer jo ikke på, at det er det man har. Det bliver så bare inddelt på en ny måde. Man får ikke den "nye" diagnose med mindre man udredes igen. Den der står i ens papirer fra psyk er jo den gældende.

• #23   11. nov 2018 Vi fik det forklaret således, at min datters diagnose Asperger, bevarer hun på papiret, og der skal ikke ændres i tilgangen til hende, men unge afdelingen på børnepsyk, kalder det fredadrettet autisme.

Min søn har Infantil Autisme, og både min eksmand samt skolens pædagoger har læst en masse på nettet om IA, så de mener ikke han har IA - men noget a la min datter.
    Børnepsyk forklarede, at selvom min søn har et formfyldt sprog og er ekstrem intelligent, så HAR han IA, da der var tydelige tegn på autisme for alle før han var 3 år.

• #24   11. nov 2018 Der er vist kommet svar på det, men ro på....det var mere ment som at man kunne bruge det som et understøttende argument - der går nok et par år før ICD 11 bliver brugt...og de kan også nå at skrotte det endnu smiley

Jeg synes godt man kan argumentere for at aspergers og autisme er det samme -begge dele er også enormt gradopdelt og differentieldiagnostisk er det godt nok tit svært at se forskel.
    Men jeg tror også at folk beholder deres diagnoser medmindre man bliver udredt igen (og da det er en lidt kompliceret størrelse -som du Louise c også er inde på, så tror jeg ikke det sker lige bare sådan) smiley

• #25   12. nov 2018 Ja okay, det var også bare for at høre om man så skal igennem en ny udredning, men det skal man vel kun hvis man vil have den "nye titel", hvis man kan sige sådan. Det ændrer jo ikke på, som I siger, hvordan man har det og hvad man fejler - det var egentligt bare af interesse jeg spurgte smiley

Kommentér på:
Hund og asperger syndrom

Annonce