{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.497 visninger | Oprettet:

Ny hvalp med gammel hund...? Psykiatrisk servicehund. {{forumTopicSubject}}

Hej jeg står i den trælse situation at min gamle Labrador Retriever tæve på 11 har fået gigt i albuer og hofte, og det er ikke til at vide hvor lang tid jeg har tilbage med hende.
Det ideelle ville være at lade hende få lov til at være gammel i fred, men jeg ville have rigtig svært ved at bo alene på grund af angst og
Hun hjalp mig ud af en mange årig depression og frygten for at den vender tilbage igen er stor, da jeg er meget afhængig af hende..

Så min mor er begyndt at snakke om at få en anden hund der ville kunne hjælpe mig igennem tabet, så jeg ikke ville være helt alene til den tid.

Det har hele tiden været min plan at jeg ville prøve at få trænet den næste hund jeg får til psykiatrisk servicehund. Da jeg udover angst også har asperger (en form for autisme der gør at jeg har det svært socialt)

Rosie er en stille, rolig og venlig gammel dame der tillader alt og som ikke kan sige fra overfor andre hunde og som ikke kan holde til vilde lege eller har interesse i dem.
Den eneste grund til at jeg overhovedet overvejer det er at min labbe pige er meget social. Så snart hun høre naboerne gå forbi min have med deres hunde styrter hun ud til lågen for at snakke med dem og det er en ren glæde for mig at se hvordan hendes kropssprog ændre sig og halen køre.

Den anden hund skulle være en af de små racer måske en yorkshire terrier? da jeg bliver ved med at vende tilbage til den når jeg læser om de forskellige racer. For at blive en servicehund skal vi igennem en hel del træning. Jeg ville skulle kunne bruge den som støtte når jeg er til møder eller i forskellige sociale sammenhæng og udflugter så den skulle kunne lide at komme med rundt og have psyken til det.

Hvad har i af erfaringer med en hvalp/ung og gammel hund sammen?

Har en Yorkie og en Labrador en chance sammen? Ville yorkien styre labben helt vildt?

Kan hvalpen trænes til at lade den store være/ leve harmonisk sammen? Eller ville den have for meget krudt i røven.

Andre meninger til emnet? Det er ikke en let beslutning at tage, og min hunds psyke kommer altid før min egen...


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ny hvalp med gammel hund...? Psykiatrisk servicehund.
  • #2   4. jun 2019 Jeg ville så sagtens turde tage en hvalp af en så lille race ind til en tæve som din. Hun lyder meget sød og overbærende, og når hvalpen bliver for slem, skal du selvfølgelig træde til og skærme din voksne tæve. Men de små lærer hurtigt hvor grænsen går, og selv søde, gamle hunde, ender med at sige fra.

    Jeg håber du finder den helt rigtige hvalp. Kig dig godt for, og få den hjælp du kan, for at få en sund og rask lille hvalp.

    Pøj pøj med det smiley


  • #3   5. jun 2019 Din hund kan jo først blive godkendt som Servicehund, når den er over 2 år. Så hvis jeg var dig, ville jeg kigge efter en voksen hund.
    Kia ville have hadet, at skulle bo sammen med en anden hund. Og det ville ligefrem sænke hendes livskvalitet væsentligt, hvilket specielt de sidste år, ville være synd.
    Men hvis din hund er glad for andre hunde, så har du bedre forudsætninger for, at det går godt. At du vælger så lille en hund, mindsker jo også risikoen for, at din store hund, kommer til skade, når nu hun i forvejen ikke har det så godt.

    Det vil være dit ansvar at opfylde deres meget forskellige behov i forhold til aktivitet og ro. En hvalp kommer ikke veltrænet, og hvor trænbar den race du har kik på er, ved jeg ikke. En race der er trænbar, må være at foretrække, hvis den skal være Servicehund, især hvis du selv vil stå for det meste af træningen.

    Det er godt, at du gør dig nogle gode overvejelser omkring dette smiley

    Jeg skal selv have en hvalp om nogle uger. Mit mål er også at træne den op til Servicehund. Jeg har brugt et år på at finde ud af, hvad jeg ville/kunne. Var der kommet en voksen hund, der allerede havde noget grundtræning, som ikke var mere end 2 år gammel, af en race jeg synes om, så ville jeg nok have valgt den. Der kom nogen der var tæt på, men ikke den rigtige. Så nu bliver det en hvalp.

    Det år uden hund har været meget hårdt, men også givende på en måde. At skulle takle angsten, uden at bruge hunden som sikkerhedsstrategi hele tiden, har gjort noget godt. Men det er også hårdt, og er man ikke klar til det, så er det klart bedre, at gøre som du overvejer. At forebygge det slip der ellers ville komme, når din seniorhund skal herfra.


  • #4   5. jun 2019 Sofia A og Sanne M, Jeg havde tænkt på det med en voksen hund, men jeg må ærligt indrømme at tanken om at have en hvalp igen tiltaler mig mere. At være med fra start af med op ture og ned ture. At være med til at se den vokse op og være en del af dens opdragelse er nu noget helt specielt.. Og nogle hunde knytter helt specielle bånd med deres ejere fra hvalp af. Jeg håber lidt at jeg ville få det bånd med den hvalp jeg engang får,
    Sanne M Lige nu når jeg skal til læge, møder eller steder hen jeg ikke kender har jeg en bostøtte eller familie med. Rosie er ikke en servicehund så hun støtter mig mest ved at jeg kan bo alene.. Jeg ville gerne blive mere selvstændig og det skulle en servicehund gerne kunne hjælpe mig med.. Jeg har ikke travlt og mon ikke jeg ville kunne få tilladelse til at tage en lille hund der ikke fælder og (hvis det er yorkien) kan være i en taske, med alligevel nogle steder så længe det ikke er et mad sted? på den måde ville den jo sådan set være begyndt på sin træning fra begyndelsen.. Men sker det at hunden ender med ikke at egne sig som servicehund er det selvfølgelig træls men sådan kan det jo gå selv med voksne hunde...


    Er der ikke noget med at hvalpe lære fra de voksne hunde? Det ville ikke gøre noget at en evt. hvalp lærte hundesprog fra Rosie smiley


  • #5   5. jun 2019 Jeg har også overvejet at få en hund der kan trænes op til servicehund smiley

    Synes slet ikke det lyder som en dårlig ide, at få en hvalp! Især hvis man gerne selv vil vælge racen. Det er jo netop fordelen ved at vælge en hvalp fremfor en færdigtrænet hund.

    Hunden må vist allerede begynde at komme med rundt når den kan bære vesten hvorpå der står "hund i træning" og de må, så vidt jeg ved, begynde træning når de er 1.5. Og mon ikke man kan få lov at tage den med mange steder før, når det er så lille en hund? smiley

    Grunden til jeg ville vælge hvalp er dog, at jeg kun er 16 og Trinitas (som er den ene forening der certificerer psyk. servicehunde herhjemme) de certificerer ikke hunde til folk under 18. Derfor er det perfekt at få en hvalp der, når jeg er 18, er 2 og derfor kan komme i træning og blive certificeret.



    Jeg ville selvfølgelig bare gøre kommende opdrætter opmærksom på, at du vælger hvalp ud fra ønsket om at træne den op til servicehund. Jeg ved at blandt andet Trinitas også gerne er behjælpelige i valget af hvalp.

    PS. Det er selvfølgelig vigtigt at vælge en race der egner sig, så chancen for den ikke kommer til at fungere er mindre smiley


  • #6   5. jun 2019 Måske jeg ikke har nok erfaring med bittesmå racer som yorkien, men jeg kan slet ikke se den som servicehund.
    Der er meget ofte en hel del lyd i dem, og det kan da drive selv den mest velfungerende med angst til vanvid.
    Jeg ville absolut gå efter en trænet voksen hund, med mindre du virkelig har styr på adfærd, indlæring og træning selv. Ellers bliver det et sats, der nemt kan udvikle sig i forkert retning.


  • #7   5. jun 2019 Malene jeg har heller ikke selv styr på de små racer andet end at de gøer meget som de fleste er lavet til så det kommer jeg næsten ikke udenom.. De forskellige hjemmesider med deres racebeskrivelse er ret modstridende med hinanden så jeg skal have en god snak med opdrætterne og møde deres hunde for at få en fornemmelse af dem.

  • #8   5. jun 2019 En yorkie kan sikkert godt bliver psykiatrisk sevicehund.
    Jeg er træner hos Trinitas (som certificerer psykiatriske servicehunde) og mange brugere vælger at få en voksen hund, da det er lidt lettere at vurdere om hunden kan opfylde de krav der er.
    Men hvis du hellere vil have en hvalp, så er det da det du skal have.


  • #9   5. jun 2019 Jeg har to Yorkier, som er med mig overalt.
    En Yorkie er ikke en alarmhund, så den gør ikke mere end andre hunde.
    En robust hund, der naturligt falder ind i omgivelserne.
    Den er så lille, at den ikke vil kunne gøre nogen skade på din Lab.
    Så det vil jeg ikke være nervøs for, men selvfølgelig skal den også have fred for en lille krokodille med skarpe tænder.
    Jeg vil mene, en Yorkie er et godt valg, og ja find en hvalp af god afstamning.
    De (og du) vil garanteret få glæde af hinanden.


  • #10   5. jun 2019 Hvis du skal have hvalp, så kan det anbefales, at vælge en opdrætter, der får hvalpene adfærdstestet, så du ender med en hvalp, der som udgangspunkt har de egenskaber du har brug for.
    Min opdrætter får hvalpene testet. Vi er denne gang 2, der gerne vil træne dem op til Servicehund. Så det vil der blive taget højde for.
    Det sidste kulds hvalpetest viste overraskende meget, i forhold til hvalpenes styrker og svagheder. Der var der en af dem, der skulle være Servicehund. Det er vildt at se, at det allerede der kan gives en vis fornemmelse for, hvalpens sind, om den er selvstændig, om den har brug for meget støtte etc.


  • #11   5. jun 2019 med din hunds alder, og ikke mindst skavanker er jeg nok af den mening at det vil være synd at få en hvalp, ikke mindst hvis Rosie fx med de lidelser får perioder med smerter, så er det en udfordring at skulle finde overskud til en hvalp, og når så hun samtidig er god som dagen er lang, så vil jeg være bange for man byder hende for meget, at hun kommer til at finde sig i for meget...
    Det vil efter min mening i hvert fald stille store krav til menneskene omkring hundene og deres årvågenhed så den ældre hund ikke sættes i urimelige situationer ..

    det er ikke for at være lyseslukker, men det er min mening med hvalp til så gammel hund med lidelser ...

    Hvad med at forberede dig grunddig ifht race, derefter tage kontakt til gode opdrætter og så være godt forberedt den dag du har sagt farvel til Rosie, så kan du også med god samvittighed bruge alverdens tid med den nye hund ...


Kommentér på:
Ny hvalp med gammel hund...? Psykiatrisk servicehund.

Annonce