{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.337 visninger | Oprettet:

Glæde sig på andres vegne ... {{forumTopicSubject}}

Inspireret af en anden tråd, hvor jeg ikke vil ødelægge trådens emne ved at spørge om dette, sidder jeg og funderer over, hvornår kan man her, eller til andre irl, eller på sociale medier dele ting der glæder en, og hvornår er det for meget...

Hvornår flasher man fordi man kan, og hvornår er det ok ?

Jeg tænker lidt, mange andre ved måske ikke hvilke kampe og eventuelle afsavn eller anstrengelser det har været inden man når et givet resultat, eller kan købe en ting man måske har drømt o i årevis...

Hvis man skal noget, endelig efter års udfordringer, hvornår er det så man flasher man har råd på den dårlige måde, og hvornår er det ok, for juhuuu nu kan man ..

Eller hvis man har opnået noget i livet, fx ved omtanke og planlægning, enten selv eller nogle af ens nærmeste fx opnået noget på sit arbejde, eller har brudt en social arv, hvornår er det så "fedt gået" og hvornår er det for meget ...

Hvornår er noget man gerne vil dele ok og godt og hvornår fortjener det at rammes af Janteloven ..

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rengøring 750 kr.
  • Ophængning af 3 lamper 600 kr.
  • Rengøring 450 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Fastgørelse håndvask m.v 2.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Glæde sig på andres vegne ...
  • Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

Følgere: 673 Svar: 5.720
    #1   25. mar 2019 generelt så fuck janteloven.... del din glæde, så bliver den dobbel. del din sorg så halveres den.

Jeg synes det er op til individet.

• #3   25. mar 2019 @ Lens, den sætning kan jeg virkelig godt lide, og jeg synes den er meget rigtig ... indtil når man har delt enten det ene eller andet, og man så kan se det bruges imod en for "det er da for meget"

I en anden tråd bruges netop ordet at man flasher fx dyre ting man har købt, bare for at vise man kan, og det sker da helt sikkert, men jeg tænker, det kunne jo også være fordi man var møg glad for at kunne at have fået den ting, måske efter lang tids ønske, måske har man sparet op. måske har det været jul eller fødselsdag og man har fået en god gave ...

• #4   25. mar 2019 @ Isabelle, ja måske for nogen, jeg er ikke god til at se det, men gør som regel også det, at enten glæder jeg mig på vedkommendes vegne, ellers undlader jeg at kommentere ...

• #7   25. mar 2019 @ Pernille D

https://www.hundegalleri.dk/forum/off-topic/943336-er_vi_for_rige_i_dk?t=1553541538#comment9633106

Ja John, men som du kan se i den tråd, så er der en hårfin grænse for hvornår det i nogens øjne er for meget, og derfor spørger jeg lidt retorisk, hvornår er det ok ...

• #8   25. mar 2019 Jeg synes folk skal flashe som de har lyst til.
    Hvordan andre opfatter det har jo nok meget at gøre med hvordan man gør det og hvor ofte.

• #11   25. mar 2019 @ ch ... så man kan dele sine glæder og sejre for meget ??

ja det ikke fordi jeg ikke kan sidde overfor nogen og tænke " rolig nu" ...selvfølgelig kan jeg det, men hvor går grænsen, og hvem sætter den ...

• #12   25. mar 2019 Grænsen er vel individuel?

Ondt i røv og jantelov rammer også modsat - Christina beskriver det ret godt.
    Nøj, nogle reaktioner man kan få, hvis man som fattigrøv med røven i vandskorpen en gang imellem gør noget ekstravagant...

• #13   25. mar 2019 man skal så nok også lære sig at glæde sig over dem der glæder sig med en, end fokusere på dem der kommer med nidkære kommentarer ...

• #14   25. mar 2019 Jeg synes altid det er ok at flashe og blære sig. Især er det ALTID ok at blære sig med sine børn eller dyr smiley

• #18   25. mar 2019 @ CH ... ja det er grænsen helt sikkert, det gør det jo så ikke nemmere at begå sig smiley
    men sådan til sammenligning med tråden denne er på baggrund af, så gik der lidt imo lidt for eget "flashe" ( og i den tråd læste jeg ikke ordet som positivt ladet), i den ifht unge, eller ældre der tillod sig at vise ting frem de på den ene eller anden måde havde fået råd til det være sig ting, huse, biler eller tillade sig at rejse ... der blev ligesom indikeret mellem nogle linier at det måtte da være for at hævde sig af en eller anden grund ...

• #19   25. mar 2019 Anine, man kan bare aldrig vide om nogen synes de er bedre end andre medmindre de siger det.
    Også det ville være jantelovsagtigt.

• #20   25. mar 2019 Problemet er vel, hvis andre lader sig gå på af IKKE at have råd til det samme. Eksempelvis konfirmander, med familie der ikke har råd til store biler mm

• #21   25. mar 2019 # 14..@ Hjemmegående ... ja det kan jeg så sige at det er ikke alle enige i smiley

• #22   25. mar 2019 Hjemmegående - misundelse???

Man kan altså godt glæde sig over hvad andre har selvom man ikke selv har meget..

• #23   25. mar 2019 man kan også glæde sig over noget andre har fået eller opnået, men som man overhovedet ikke selv er interesseret i, men glæde sig på deres vegne fordi de har kæmpet for det .. eller ønsket sig det ...

• #24   25. mar 2019 DET kan man - og det kan jeg heldigvis også. Men det er måske svært når man er 14 år og oplever ikke at have samme muligheder som ens kammerater. Læste en artikel om, at flere unge gældsætter sig, fordi de skal leve det liv, som Instagram eksempelvis `viser` andre lever. Jeg synes som skrevet altid det er ok at fortælle om sine bedrifter eller ting man ejer eller.... ja uanset. Men det er jo supersynd for dem der ikke kan håndtere det. Det betyder ikke, at jeg synes det er dem der viser frem der har eller er problemet, men hele kulturen omkring, man tror man kun er god nok, hvis man har visse ting er problematisk. Håber jeg kan lære mine børn, værdien i de små såvel som store ting.

• #25   25. mar 2019 Jeg tænker som hjemmegående, at det kan handle om, at nogle lader sig gå på af det, andre har opnået, hvis de mener, at de forsøger at hævde sig. Det er deres følelse og det kan aldrig blive andres problem eller ansvar. Jeg holder på, at man skal dele ting, som man er glad for at have opnået, fået eller købt. Man kan ikke tage hensyn til alle og man har ikke ansvaret for, at andre bliver generet, fordi man er glad.

• #26   25. mar 2019 Tak Therese - det var præcis det jeg mente

• #27   25. mar 2019 gad vide om det er sværere for de unge .. er ikke sikker på at det er bedre blandt såkaldte voksne ...

men man bør som forældre bestræbe sig på at vise vejen, ved at kunne glæde sig på andres vegne ...

• #29   25. mar 2019 Og jeg håber for den sags skyld også jeg kan lære mine børn altid at glæde sig på andres vegne - for det har da MINDST lige så stor værdi, som at glæde sig på egne. Tænk hvor heldig man er, at man eksempelvis får lov at opleve, at glæde sig, hver gang en af ens nære meddeler, at de venter sig. Jeg har jo kun fået muligheden for at glæde mig på egne vegne over det 2 gange smiley så jeg elsker at få lov at følge mine veninder og venner på ‘fertilitetsrejsen’. Eller over andres nye hunde, huse Etc.

• #30   25. mar 2019 Jeg må erkende jeg ikke tænker så meget over hvad folk deler, eller hvad folk er stolte over. Jeg kan sagtens glædes på andres vegne over det ene eller andet, hvor andet bare er så ligegyldigt for mig at det altså ikke vækker nogen følelser hos mig smiley

Jeg tænker ikke at man kan gøre det så sort/hvidt op, som at hvis man mener der er en tendens til at vise alle sine fine dyre ting frem, at så kan man ikke glæde sig på andres vegne.

Generelt lever vi vel bare i en tid hvor vi gerne deler de gode ting fra vores liv, og gerne vil anerkendes, mange deler kun alle glansbillederne og alt det gode. Jeg deler alt muligt, fordi JEG har lyst til at dele det/ dele min glæde over det ene eller andet, om andre så finder det interessant, jamen det er jo deres valg. Jeg scroller da også selv jævnligt over opslag på Fb, fordi det ganske enkelt bare ikke siger mig noget ( f.eks opslag om børn og heste ) .

• #31   25. mar 2019 @ Rikke ... ja som jeg skrev, har jeg ikke noget godt at sige, fordi det ikke interesserer mig fx, så kan jeg jo bare surfe videre og holde min mund ..

men det er sgu sært som man også kan opleve at nogen bringer noget op som andre eller en selv glæder sig over, og så kalder det flashe på en måde så deres holdning til "at det er da for meget" ikke kan skjules ... det kan da få nogle til at tænke sig om før de deler deres glæden fremover .... og ja det overlever man selvfølgelig, men jeg synes jo ikke det kan være rigtigt det skal være sådan ...

sidder og kan ikke rigtig selv finde ud af hvor det skiller for mig om nogen bare er fedt glade for noget, stolt over noget, og hvornår de bliver trælse pralrøve ...

• #32   25. mar 2019 Jeg flasher fordi JEG har lyst smiley

• #33   25. mar 2019 Hvis jeg synes nogen "flasher for meget" eller på anden vis bare er for meget, så springer jeg da typisk bare deres indlæg over (eller undlader at følge dem på FB, undlader at opsøge dem for meget IRL eller hvad der nu måtte være relevant).
    Generelt synes jeg da folk skal have lov at glæde sig, når de har noget at glæde sig over.

• #34   25. mar 2019 Jeg sidder f.eks. I disse dage og glæder mig over den åbenlyse stolthed over Sten og hans træningsresultater. Synes det er skønt at læse fra en der bare er stolt og glad for sin nye hund og sin egen træning.

• #35   25. mar 2019 Måske det er nu man skal lave en …. blære … prale … flashe … vise frem … Seeee hvad jeg lige har købt , som jeg er glad for tråd .

Og det må være lige fra … et hus på Rådhuspladsen til 50 millioner …. en bil som den på billedet her …. en ny gryde … eller en ny top-madras … ( som jeg lige har købt ) …. ha ha ha . smiley smiley smiley

profilbillede
  • #36   25. mar 2019 En fornemmelse af entitlement reagerer jeg på.
    Når jeg får en følelse af, at den der flasher fremviser sin succes med en selvfølgelighed, der ikke levner plads til taknemmelighed eller erkendelse af det privilegie, vedkommende har.

Det handler ikke om ikke at undecandre det godt eller ikke at glæde sig på andres vegne - tværtimod en undren over hvor lidt glade nogle er for det, de har i livet.

• #39   25. mar 2019 @ CH ...ja hvis man har den evne til at fornemme det ... jeg har bare oplevet at noget jeg faktisk er meget glad for og ydmygt stolt over, bliver nedgjort som pral (mellem linierne ), elegant forklædt vel og mærke, så sidder man lidt med en sær fornemmelse, også fordi man at de der "nedgør" på ingen måde ved hvad der er lagt af anstrengelser ...

• #40   25. mar 2019 Hanne - i sådan en situation tænker jeg, at man skal have mere ondt af den, der ikke under andre den glæde end man skal føle sig ramt. Du har helt sikkert haft grund til at glæde dig

• #42   25. mar 2019 @ jinx ... ja den røg af sporet, også derfor jeg ikke tog emnet her op i den ... men der blev både inddraget om man "flasher" muligheden for rejser, huse, biler, ting man selv havde tjent til, eller glæden ved fx noget nogen i ens familie har formået ... og indikeret at det gjorde man nok nærmere for at dække over noget andet, end af en ærlig glæde ved tingenes tilstand ....
    det var derfor jeg kom til at summe ... ordet jantelov ko fra mig ...

• #44   25. mar 2019 Jeg har valgt at sætte nogen på filter der kommenterede negativt på alt hvad jeg lagde op, det gad jeg ikke se på..

• #45   25. mar 2019 @ Frk Jensen ... ja det er jo en mulighed, det ville jeg også gøre hvis det var problemet ...

• #47   25. mar 2019 Jeg synes nu ikke, det er noget, jeg støder særligt ofte på - sådan, blær for blærets skyld. Der er på et eller andet punkt også noget selvmodsigende i at skulle trække en grænse for, hvornår det er "ok". Hvordan vurderer man lige at "du blærer dig for meget" ?

Til gengæld snakkede jeg på et tidspunkt meget med en veninde, som nærmest ikke kunne glæde sig på mine vegne uden at inddrage sin egen elendighed; det gjaldt både økonomi, min familie, venner, endda juleaften; alle aspekter af livet. Sådan nogle venskaber løber ud i sandet, når man får skyldfølelse over - og faktisk stopper med - at dele sin glæde.

Og det er mega ærgerligt, men at få skyldfølelse over at dele glæden (om man så har knoklet 0 timer eller 100 timer for det).. det er ødelæggende.

Så ja, folk skal flashe det de vil. Hvis det er på en ubehagelig måde, så mærker de det nok alligevel.

• #50   26. mar 2019 Hanne, du skal da bare nyde livet, og dele din glæde over ferier osv. med os, der formår at dele din glæde, og være glade på dine vegne smiley Du har været igennem en hård tid, så du fortjener da i den grad alt godt der kommer til dig smiley

Hvis nogen føler sig provokeret over din glæde, må de jo springe dine indlæg over smiley

• #52   26. mar 2019 Selvfølgelig skal man have lov til at glædes over noget og flashe det, fordi man har lyst. Er det noget, andre ikke gider se på, så scroll dog videre. smiley

Jeg tager mig den luksus, at jeg indimellem tager på katteudstillinger. Jep jeg ved godt, at det koster på den ene og anden front, men jeg har en mega hyggelig dag, og den kan jeg leve længe på bagefter. Så det er min prioritering.

Jeg kan sagtens glæde mig på andres vegne, også selvom jeg ikke selv har meget. Sukke lidt misundeligt over andres fantasktiske rejser, nyde deres billeder og synes, at det er fedt. smiley

• #55   26. mar 2019 Jeg synes altid man skal have lov at flashe de ting man er glad over/stolt af. Fuck hvad andre tænker om det smiley Livet er alt for langt til at gå op i hvad andre tænker om én.
    Og det er hvad enten det er ens superlækre nye bil, den kage man bagte der eksploderede i ovnen, eller 10.000 billeder af sin hund.

Den tråd der blev linket til, var da godt nok deprimerende.

• #56   26. mar 2019 Jeg får lavet negle gratis hos min veninde smiley

Kommentér på:
Glæde sig på andres vegne ...

Annonce