{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
11.953 visninger | Oprettet:

Elektrisk halsbånd - for/imod? {{forumTopicSubject}}

Hej...inde på gruppen "Karelsk Bjørnehund" kom vi ind på elektrisk halsbånd, og synes faktisk at det er et meget interessant emne, da jeg kan se, at jeg åbenbart ikke er den eneste der er for?

Min mening:
Jeg vil ikke mene at et stød fra et halsbånd er værre, end et stør fra et hegn (som for øvrigt giver en noget større rap).
Jeg har en Karelsk Bjørnehund/spidshund, der trænger til at lære bl.a. hvor hendes grænser går til, og ja, jeg tror på at det kan læres med lang tids øvelse og træning, men jeg tror også på at halsbåndet virker bedre, da hun ikke bare ignorerer mig (Hvilket kareleren meget har tendens til, hvis der er andre spændende ting i farvande...).
Hun gør' også helt vildt, og jeg bor i en lille by hvor der bliver snakket meget, men her behøver folk ikke at snakke så meget, for hele byen kan høre Fifi.
Og jeg kan skråle nok så højt og nok så mange gange, og lige lidt hjælper det.
Det tror jeg bl.a. at et halsbånd kunne være godt for.

Og for mig er det ét fedt om en hest går i stødhegnet, eller om en hund for et lille stød, når de gør noget forkert...pricippet er vel det samme: Begge dyr skal blive indenfor rækkevidde, og gør de ikke det, for de et stød.
Fordelen ved halsbåndet og hunden er, at man kan advare hunden først, og så bestemmer den selv sit næste træk.

Er spændt på at høre jeres andre holdninger!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Elektrisk halsbånd - for/imod?
  • #1   20. jun 2007 Hej
    Jeg er også for.... Du kan desværre nok ikke bruge det mod gøen, men det virker ok på mange hunde, når de bare skal holdes inde i haven.

    Skal lige siges, at det er ulovligt at købe til sin hund, men hvis man siger det er til børnene er det ok.....Smil


  • #4   20. jun 2007 Hehe nej det er ikke en joke...

    Da min veninde skulle købe det til sin hund, fik hun at vide at det var ulovligt at bruge på hunde. Hun er lidt frisk og spørg så om hun må købe det til brug på hendes børn ( 18 & 23 år), og ja så var det helt lovligt....

    Det bliver brugt til hunden!!


  • #6   20. jun 2007 Man kan skrue i styrken....

    Kan godt se, at den der med at det havde en fejl er ikke for godt.

    Min venindes hund har kun dette halsbånd på når den skal ud i haven, og den kan faktisk stadig stikke af...

    En anden jeg kender, gav hans unghund halsbåndet og efter et par uger tog han det af igen. Hunden går stadig ikke længere en til tråden.


  • #8   20. jun 2007 Så skal vi altså til at afskaffe de elektriske indhegninger til kræaturer???

    Hvad er bedst: en stor fritløbende doberman eller en doberman der bliver i sin have?


  • #9   20. jun 2007 jeg er imod.. hvorfor... ?

    en hund kan gå i panik og kan gå igennem alligevel, og kan så ikk komme hjem igen...
    så har Anders Halgren fortalt om en kennel der bruge et stød halsbånd på en sådan måde : alle hundene i kennelen havde et stød halsbånd på, når de gøede udløste det et stød, et lille stød, det hele endte med at kennelen havde meget stille hunde, men de var også trykkede og hang i eet hjørne.... de var bange og nervøse... hvis man ikke kan styre sin hund i sin have må den så bare ikke være løs, og fordi hunden gør meget, er nok fordi den er understimuleret... kan man ikke holde det ud, så var det nok ikke den slags hund man skulle ha anskaffet....

    Jeg er meget imod stød halsbånd, synes det er svineri at gi hunden stød....


  • #10   20. jun 2007 Jeg synes det er rent dyreplageri, kunne aldrig finde på at bruge det..... Hold da op - stakkels hund.

    Mine kan så ikke gå med halsbånd begge to, da Leika mener Honey ikke skal have en på. Det har kostet 4 halsbånd, så nu er det kun Leika der har en.

    Men det kunne være man skulle prøve luft-halsbåndet, for at få stoppet Honeys gøen... Kan det hjælpe på det??


  • #11   20. jun 2007 det er det samme i en trænings situation, man straffer ikke sin hund, tværtimod skal det være positivt.. det kommer man længst med...

  • #12   20. jun 2007 heidi leidi >> måske du skulle prøve en vandflaske i stedet... hver gang den gø'r , så giv den et sprøjt samtidig med du siger nej... det har virket på de hunde jeg har set det blive gjort på..

  • #13   20. jun 2007 Meget imod stødhalsbånd..........og kære tilhængere......der ER altså en grund til, at de er ulovlige........de er ikke gode for hunden og det tangere mishandling.

    M.h.t at lære sin hund, at blive inde så er det altså muligt at lære den det UDEN tortur.....Emma løber ingen steder og så der går en kat klods op af haven........vi har trænet meget og hun ved hvor grænsen går.........det kræver bare at i gider bruge tiden på det.

    "Hvad er bedst: en stor fritløbende doberman eller en doberman der bliver i sin have?"
    Til denne vil jeg sige.........har i hørt om indhegning af den almindelige slags ?

    Jeg syntes det er forfærdeligt, at nogen syntes det er okay, at give sin hund stød.........Emma løb en dag hen til hestene som står her......hun snusede til dem udenfor hegnet men kom så til at rejse hovedet op i hegnet..........hun hylede og skreg og halen lå helt inde på maven og hun vidste bare ikke hvor hun skulle gemme sig.......virkelig skræmt:o(

    Er det sådan i ønsker at træne jeres hund ? med angst ...........





  • #14   20. jun 2007 Jeg mener at en hund ikke skal opleve smerte eller ubehag.........hverken fysisk eller psykisk. Hvis man påtager sig ansvaret for en hund.......specielt en bestemt race man på forhånd ved kan have svært ved at lystre, gør meget eller andet......så må man regne med at skulle bruge den tid og energi der skal til for at opdrahge hunden.
    At vælge bevidst at sende strøm igennem et levende væsen kan aldrig retfærdiggøres......! Det er et spørgsmål om at man blot springer over hvor gærdet er lavest. Hvis man mener at det er i orden, mener jeg at man alvorligt skal sætte sig ned og overveje om man har valgt den rette race, eller om man har viden nok til i det hele taget at holde hund.
    At undskylde sig med at man sætter strøm til andre dyr også.....det siger blot noget om mangel på empati (evnen til at sætte sig i et andet individs sted) hos den der udtaler sig. Er det også i orden at anvende pisk på en hund.....det gør man jo på heste?
    Jeg har desværre oplevet hunde der er ødelagt for livet af at have fået chok i forbindelse med stød på el-hegn. Har selv måtte aflive en enkelt der forandrede personlighed, blev nervøs og utilregnelig, hunden blev i øvrigt fuldstændig rædselsslagende for heste ved den lejlighed.

    /Lise


  • #15   20. jun 2007 Fuldstændig enig Susie.....

  • #16   20. jun 2007 Ved ikke hvad jeg synes...

    men nabo have det til hans hund, det hjalp lidt..

    min fars søster og mand har et hegn næsten nede ved jorden og rundt om hundegården da den løber hvis den kan... og det er meget jagt ved dem så det vil de ikke have..


  • #17   20. jun 2007 En ulydig jagthund????????.....øhhhh....

  • #18   20. jun 2007 ...stikker den også af med fasanen???

  • #19   20. jun 2007 Nej ikke på jagt så kommer den altid...

    Der var en gang den var løbet væk og han gå og brokket sig over den lorte hund.. 2 minutter inden de gik på jagt kom hun tilbage...


  • #20   20. jun 2007 Et ord:
    IMOOOOOOD!!!!!!!!!!!!!!

    Her kommer lige lidt flere ord: Kunne ALDRIG NOGENSINDE komme i tanke om at sætte det på min hund.
    Her træner vi med belønning frem for straf, og ender op med glade hunde, der gerne gør, hvad man bér dem om.

    Men f..... nej om jeg kunne komme i tanke om at give min hund stød!!!

    Så hegn dog haven ind i stedet for, så den ved, hvor den må gå til!!!! Hvor svært kan det være!!!????


  • #21   20. jun 2007 Min hund går løs i haven.......uden nogen form for hegn. Det kan sagtens læres.....og Fie & Dennis *......en jagthund der er absolut lydig når den er på jagt men ikke når den er hjemme????

  • #22   20. jun 2007 Mine hunde bliver trænet og jeg bruger ikke stød.

    Men nu er det jo ikke nogen hemlighed at det er f.... let at anskaffe sig en hund og det er altså ikke alle der har fattet at man træner en hund.

    Loven kræver at man har elektrisk indhegning til kreaturer. Og fordi der er noget der hedder ridepisk er det ikke ensbetydende med at den er indrettet til at piske hesten.

    Nadia og dennis

    Det var lige netop det halsbånd jeg mente.


  • #23   20. jun 2007 Hmmm... Bryder mig slet ikke om tanke, at der skal bruges strøm.....

    Det er dyrplageri og jeg er ikke bleg for at melde folk der bruger dette forbandet instrument..

    Der er stor forskel på om det er en fold, som skal holde heste og køer mm inden i folden.

    Men at bruge strøm på en hund, det er sq da noget mærkelig noget.... disse mennesker egner sig sq ikke til at have hund....


  • #24   20. jun 2007 den video jeg lige så, hvor den unge mand får et stød, når han siger lyd... han ved hvor det kommer fra, det ved en hund ikke, stødet kunne lige så godt komme fra himlen... det giver kun en angst og nervøs hund...

    SÅ LAD VÆRE MED AT BRUGE DET, DET ER MISHANDLING.....


  • #25   20. jun 2007 Jeg ville heller ikke være bleg for, at melde folk der brugte det... det dæleme synd for hunden...



  • #26   20. jun 2007 min stdfar havde 3 schæfere på et tidspunkt... ikke een af dem gik ud fra grunden uden de havde fået lov, og der var intet hegn om... det kan trænes...

  • #27   20. jun 2007 Imod.

    Kun tåber vil kunne finde på at bruge et stødhalsbånd på sin hund. Det viser bare hvor dårlig en ejer er, hvis træning skal foregå på den måde.


  • #28   20. jun 2007 Fairy tales

    Kan kun give dig ret...det kan trænes, men det ændrer jo stadig ikke på det faktum at der altså findes folk der ikke gider træne.

    Bobby går altid løs ude i vores gårdsplads og ved helt nøjagtig hvor han må gå til. Han er trænet til det.


  • #29   20. jun 2007 Mine hunde går løs uden hegn..
    Den lille har dog så meget jagtdrift,at hun fuldstændig slukker når hun får fært..
    Hun er ikke en jagthund,men nogen Rottweilere har bare bare jagtdrift..
    Hun har så ikke muligheden for at stikke,da hun ikke kommer til at rende helt frit,før hun fatter at man ikke må jage..
    Men kunne da aldrig drømme om at sætte et stød halsbånd på hende..
    enten lærer hun det,via træning og atter træning ellers må vi hegne et stykke ind..
    Har dog haft en tæve med samme adfærd og hun lærte det..
    Det tog lang tid,men sådan er det at ha hund..
    det skal jo ikke være nemt det hele..


  • #30   20. jun 2007 Nu må jeg altså blande mig lidt.
    Jeg har haft stødhegn oppe. Julle kan ikke tåle at der kører biler forbi på vores vej. Vi har prøvet alt og jeg mener virklig alt. Vi har købt hegn for mange tusind kroner. Men selv det højeste hegn kunne han komme over og det var 180.
    Jeg har op til flere gange søgt gode råd herinde og hos adfærsbehandler. Men det har ikke hjulpet et hak.
    Så satte vi hvid tråd op hvor der var stød i. Der var ikke ret meget power på, men nok til at gøre ham forskrækket.
    I dag bliver han i haven. Stødet er pillet fra men det hvide hegn er der endnu.
    Jeg er ikke tikhænger af at man bruger stød. Men det havede endt med at vores hund ville være blevet kørt ned hvis vi ikke gjorde noget.
    Hilsen Anja


  • #31   20. jun 2007 alexandra >> det er rigtigt, der er mange der ikke gider træne det, så åbenbart hellere et stødhalsbånd... :o/
    dem, hvis hunde, har et problem med at holde dem inde på grunden, må så bare lave en ordentlig indhegning....


  • #32   20. jun 2007 Kort : Imod!

  • #33   20. jun 2007 Imod !

    Damn jeg er glad for jeg ikke er jeres hund !


  • #34   20. jun 2007 Hej Lykke.

    Ved ikke om der er nogen der har forslået det, men du kan købe et halsbånd der sprøjter med vand. Jeg har set det i et dyreprogram og det var meget effektivt!

    Hunden det handlede om gik amok på gåturen når der kom biler. Så fik den halsbåndet på og *Puff* et lille sprøjt mod kæben. Der skulle ikke mere end et par sprøjt til, så var den kureret.. Efter var den helt rolig...

    Du kan k'øbe et med fjernbetjenning, til træningsformål så hunden ved fra hvem og hvorfor vandet blev sendt.
    Og du kan købe et der bliver udløst af hundens gø'en ( kan ikke udløses af at andre hunde gør ) Det er mere til når den f.eks er i haven og gør af alt og alle....

    Hunden tager på ingen måde skade. Det er ganske harmløst, bare irriterende for hunden.

    /Stine


  • #35   20. jun 2007 er meget imod...

    hvis du ikke kan styre din hund på almin(lovlig) vis, så skal du nok overveje om det er den rette race du har anskaffet dig...

    hader når folk anskaffer sig en hund fordi den ser sød ud, man er sku nødt til at sætte sig ind i den enkelte races behov...


  • #36   20. jun 2007 En hest lærer hurtigt at der er stød i indhegningen, og de fleste hunde husker også hvis de på et eller andet tidspunkt har fået stød ved en indhegning.
    Og hvis det halsbånd er med til at undgå at en af mine hunde bliver overfaldet af en løs hund, er det ok med mig. På den måde er jeg for.

    Selvfølgelig så jeg helst folk gad træne deres hunde, men det er nok i en anden verden det sker....


  • #37   20. jun 2007 Glemte helt ...

    Her er der et link til en af mærkerne...

    (link fjernet)

    Ellers så søg på Google efter : collar , water , spray så kommer der nogle engelske sites med de halsbånd op.. Du skal vist lede lidt...


  • #38   20. jun 2007 Alexandra..........kan du lige forklare nærmere, hvad du mener med denne:

    "Og hvis det halsbånd er med til at undgå at en af mine hunde bliver overfaldet af en løs hund, er det ok med mig. På den måde er jeg for."

    Hvad har det med løse hunde at gøre ? ;o)


  • #39   20. jun 2007 Hvis halsbåndet kan holde en hund inde i haven...
    I den lille by hvor jeg bor, vrimler det med løse hunde og er mildest talt godt træt af det. Det er ikke alle hundene der er lige venlige mod andre hunde.


  • #40   20. jun 2007 Alexandra......jamen kan de løse hunde så ikke bare gå ind i haven til din hund ?

  • #41   20. jun 2007 Anskaf dig en hund, og træn og leg med den, så den ved hvor den hører til, og så kan du glemme alt om at bruge vold imod hunden,

    Positiv og konsenkvens træning, det er vejen frem.


  • #42   20. jun 2007 Det er ikke mine egne hunde der skal have halsbåndet, men de hunde hvis ejere åbentbart ikke gider træne deres hund eller hegne rigtigt...

    Og jo de løse hunde kan faktisk komme ind og stå foran vores hundegård....hvilket indimellem giver lidt ballade..


  • #43   20. jun 2007 er helt klar imod stødhalsbåndet...til gengæld synes jeg godt om luft/vandhalsbåndet, det skader ikke hunden og har den samme virkning.

    Ville dog stadig helst træne hunden på normal vis, så man slap for alt det andet....halsbåndet er bare at springe over hvor gæret er lavest !


  • #44   20. jun 2007 Helt klart IMOD !!!

    Man må være en sk...de dårlig ejer/hundeføre hvis det skulle være nødvendigt !


  • #45   20. jun 2007 Stød vil fjerne symptomerne, ikke årsagen, og så ender man med en frustreret hund som manifesterer sig ved at være røv-irriterende på andre måder.

    IMOD


  • #46   20. jun 2007 IMOD - og behøver jeg sige hvorfor? Det er DYRPLAGERI og du får en SKRÆMT og BANGE hund ud af det.
    Træning træning træning - det er vejen frem til en god, afbalanceret og kærlig hund.
    Drop de halsbånd.


  • #47   20. jun 2007 Dem som mener stødhalsbånd er okay har vist ikke opfattet, at der faktisk er arbejde med, at have en hund.........den kræver træning.

    alexandra......okay på den måde........jeg tror nu ikke, at de personer går voldsomt op i at træne deres hund til, at blive hjemme........og dog........det kunne såmænd sagtens være dem som ville ty til denne "lette" metode.


  • #48   20. jun 2007 Jeg er meget imod, og jeg har set det blive brugt, da min far her to et til hver hund, men den ene er helt lige glad, når den vil på jagt tager den på jagt lige meget hvor mange stød den får, den anden er som regel ordentlig så den får ikke stød, undtagen når de kommer til at trykke på den forkerte knap og så sidder hun der og ved ikke noget om hvad hun har gjort, og hun har jo så heller ikke gjort noget, det er meget synd.
    Men da det ikke hjælper stå de i hundegård hele døgnet, hvilket også er meget synd, manden gider ikke bruge tiden på sine hunde og skal til at have en ny og af med en af de andre, men her har det ikk hjulpet.


  • #49   20. jun 2007 Kan da kun være enig i at det er det bedste at træne hunden....og hvis halsbåndet er en slags træning, så er
    det da at ty til den lette metode.

    Jeg vil ikke blande mig i hvordan folk opdrager deres hunde, for så havde jeg da vidst nok at se til... men siger da min mening.

    Min veninde som bruger halsbåndet, gør det med omtanke, hvis man kan kalde det det. Da deres gamle hund døde, ville de hjælpe en anden hund og hente en fra et internat. De fik at vide at hunden var blevet afleveret pga af skilsmisse, men det viste sig at være løgn. Hunden blev afleveret fordi den stak af.

    De har sat rionet op rundt om hele haven, men den kan stadig stikke af. Hvis folk der kommer ikke lige er opmærksom, render den forbi dem i døren og er væk.


  • #51   20. jun 2007 VIl lige indskyde at jeg har overvejet at få et til kærsten, og så give ham stød hvergang han ikke hører efter, tror det kunne være rigtigt godt.

  • #53   20. jun 2007 Alexandra B
    Se Zifs profil.......min hund går løs i min have uden hegn eller andet.....og den kunne ikke finde på at smutte.....


  • #55   20. jun 2007 Vil lige indskyde:

    Der er KÆMPE forskel på stødhegn til heste og kvæg!!!

    Og vil lige indskyde at jeg har set jagthunde der bare vare det man kalder for "Harefræsere" - dvs INGEN form for dressur hjælper - den vil altid gå i sort og tage en haretur. Den kan udmunde sig i - enten hunde bliver kørt ned (i bedste tilfælde) eller folk i trafikken kommer til skade når hunden passerer vejen.
    Jeg har selv en erfaring tæt på kroppen - en hvalpekøber til mig - deres hund rendte af h til efter ræv -over vejen - bliver ramt af en bil som derefter drøner i grøften! Heldigvis fik den unge pige lettere skader - bilen totaltskadet -hunden døde på stedet.
    Så heller give den et enkelt stød eller to - derved havde den først og fremmest været i live - pigen ingen traumer over at have kørt den ned....så ærlig talt - jeg ved ikke hvad der er værst!


  • #56   20. jun 2007 Mænd er bare sværer at opdrage end hunde.
    Tror snart at det er den eneste løsning til kærsten, på med halsbåndet og for at sørge for at han ikke tager det af kommer der bare en masse gafatape omkring og så er det løst.


  • #57   20. jun 2007 Den eneste der ikke blander sig er Lykke *gg*

    Ikke tilhænger af stødhalsbånd.
    MEN jeg ville ikke værge mig mod evt. at sætte hegn op med en stødtråd i som absolut sidste udvej - hvis det blev nødvendigt.
    Vi har sådan en stødtingest - og jo, jeg har selv rørt ved det - og det er den absolut svageste man kan få.....og man mærker det faktisk ikke.
    Jeg har ikke haft den oppe da det pt. ikke er nødvendigt - om det ville hjælpe skal jeg ikke kunne sige - for som sagt så giver den ikke et større rap end mine unger bare siger "Uh" og ikke andet.

    Men stødhalsbånd er ikke så godt - for som flere skriver, så kan de kortslutte, og det er ikk fedt for hunden.
    Og desuden kender jeg en hund der havde sådan et på i regnvejr - og det forstærkede simpelthen strømmen så hunden fik så meget strøm at den lå i kramper - i dag er den aflivet, det ødelagde den fuldstændigt!!!
    Drop det halsbånd - det er ikke pengene værd, og det gør meget mere skade end gavn :o)
    Min mening..


  • #58   20. jun 2007 ~• Jeniki - Tilhænger Af Tavlekræ •~
    Hvis du ser på hvornår lykke lavede indlæget, så var det 03:56:11, så det er nok lidt længe siden hun loggede af.


  • #59   20. jun 2007 Hvis ikke man gider træne sine hunde, skulle man ikke havde anskaffet sig dem, for det høre med til det at havde hund !!

  • #60   20. jun 2007 Chalotte L

    Jeg forstår ikke hva du mener? Der er da ikke hegn om jagterne i Danmark? -


  • #61   20. jun 2007 Og kom ikke og sige denne hund og så mange andre kontinentale hønsehunde IKKE var trænet! Det er nok en af de mest trænede racer der findes..

  • #62   20. jun 2007 Karin

    Ja, jeg kender også nogen der har været nødt til at gøre det ved deres jagthunde..
    Problemet er netop når de har så stærke drifter og ovenikøbet er trænet til jagt, så er det ikke lige til at træne "bliv i haven"...
    Jeg er stadig ikke vild med halsbåndet og er generelt imod, men i det tilfælde kunne selv jeg godt se at der ike rigtig var så meget andet at gøre.. det er trods alt jagthunde, ikke familiens kælse-sofahund.
    Og i sidste ende ville det jo gå ud over vildtet hvis hundene bare stak af


  • #63   20. jun 2007 Søster "Jagthund"

    Jeg har jo selv 3½ af slagsen med MEGET stærke drifter. Men det er ikke haven der er problemet - den er hegnet ind som Fort Knox - så der løber de ikke fra.
    Men ude på marken! Det er der det kan ske - og Ditto har været en meget ihærdig ung dame når langøre dukkede op. De andre har været ok med at træne dæk med så de render ikke efter. Men Ditto...hun har dog dækket de sidste gange - men men og hun er 4 år nu. Så det har bevirket jeg ikke kan stille på en markprøve med hende - ej heller går på markjagt hvor der er veje i miles omkreds.
    Så det er ikke svært at forestille sig hun får halsbåndet på endag!


  • #64   20. jun 2007 hmm... vedkommende burde selv have det på og have stød...
    at bruge sådan noget på børn og dyr er da godt nok sygeligt... tænk at der findes folk der kan være sådan....


  • #65   20. jun 2007 Naja........tror nu ikke der er nogen der har tænkt sig, at bruge det på børn ;o)

  • #66   20. jun 2007 ups.......Naja.....som hedder tina *S*

  • #67   20. jun 2007 Jeg har ikke læst samtlige indlæg, men vil kommenterer på dit indlæg.

    Jeg synes det er rigtig dårligt lederskab, hvis du ikke vil bruge den tid det nu tager, at træne din hund, til det du ønsker den skal kunne.

    Du skriver også, at den ignoerer dig når du kalder, hvilket du skriver er typisk for denne type hund. Hvis du har været klar over dette, hvorfor så anskaffe sig en hund som ikke matcher det du ønsker. På mig lyder det lidt som om, at du skulle have haft en knap så egenrådig hund der ikke kræver helt så meget som denne race gør.
    Jeg vil mene, at du med dit valg af race, også forpligter dig til at bruge den tid på træning, som nu engang kræves.

    Jeg vil også lige nævne, at hvis du formår at være en god leder for din hund, så vil den have langt større lyst til at lytte til dine anmodninger.

    Hilsen Eline


  • #68   20. jun 2007 Eline K

    Hmm - du tager ikke højde for instinkterne ....og du kan ikke (efter min mening) bare afgøre at det er ens for alle racer. For det er det laaangt fra.


  • #69   20. jun 2007 Hej Lykke...JA nu er jeg jo også i Kareler-gruppen, og ja vi kan blive enige om at racen er MEGET svær at få til at gå uden snor, og det er en meget gøende hund (og det er altså uanset hvor meget de bliver aktiveret her i hustanden) og de har et meget udpræget jagtlyst og er en race der "stiller" vildtet.For os er det muligt at ha vores hunde løs på store åbne områder hvor vi kan se godt ud til alle sider.... men så stopper det også der... og det har vi bare accepteret smiley hjemme i haven har vi 2m hegn.... tanken om stødhalsbåndet bryder jeg mig ikke om... som beskrevet af andre i tråden, mener jeg ikke at indlæring ved hjæl af frygt, er en brugbar metode. Vores Takki løb engang ind i et stødhegn med meget lidt strøm i... han blev så bange at han tissede ud over sig selv... ikke et rart syn smiley

  • #70   20. jun 2007 Okay, er glad for at se folks meninger, og høre hvordan div. hunde tager det.

    Jeg har aldrig sagt at jeg har et, eller vil købe et, jeg vil bare gerne vide mere om det!

    Og til alle jer hvis hunde har gået i et hestehegn, skal det lige siges at det på ingen måde kan sammenlignes, da hestehegnet er noget mere krads end stødet i et halsbånd.

    Jeg kunne aldrig finde på at tage om et hestehegn for sjov, men at gnuppe armen op ad en sofa, og rører en anden og få et lille stød, har jeg prøvet rigtig mange gange!

    Jeg ville aldrig give min hund et stød, jeg ikke selv kunne tage!

    Til dig Christel C:
    Jeg Quoter lige:

    "Til trådstarter - jeg kender dig jo fra et andet forum, har jeg lige opdaget, og ved at du rask væk ignorerer de råd du får, når det ikke lige er noget der passer dig at høre. Det er sikkert også derfor du stadig tror, du kan få din hund til at holde op med at gø ved at råbe ad den. Det vil hunden opfatte som om du selv gøer, og så bliver den ekstra ivrig.
    Prøv dog at sætte dig lidt ind i hundetræning, og gør en indsats i stedet for bare at tage de nemme løsninger hver gang...

    Har vist før skrevet til dig, at du ikke bør have hund, og denne tråd bekræfter mig desværre bare i den antagelse."

    Hvor har du mødt mig før?
    Hundeforum inde på jubiidebatten, dengang med hvalpene? Hvis det er derfra, så læs lige hvad Ulrikke skriver om Bounty her:
    http://www.hundegalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=25287

    Bounty er min gamle hvalp, og ligesom alle mine andre 6 hvalpe, har jeg kun hørt godt fra dem!

    Hvilke råd har jeg fået, som jeg har ignoreret?

    Jeg tager altid imod råd, bedømmer rådet, og bruger det hvis jeg selv synes om det! Gør alle ikke det? Jeg har fx fået et råd af en ven om brug af elektrisk halsbånd, men efter at have læst om div. hunde der er blevet ødelagt af det, vil jeg ikke engang overveje det mere, så synes du skal tænke lidt over det du skriver, inden du skriver det!
    Tak!

    Stine P >> Mange tak...det var virkelig brugbart, vil jeg se nærmere på!


  • #71   20. jun 2007 Ja nu vil jeg også lige give et bidrag til denne, efterhånden, omgribende diskution.

    Jeg ser ingen steder i Lykkes indledende indlæg, at hun har, eller vil købe, et stødhalsbånd. Hun skriver bare, at hun ikke synes det er værre at give en hund stød end en hest. Hvilket jeg for øvrigt er enig i! Bare der er passende forhold mellem dyret og strømstyrken.

    Dermed ikke sagt at jeg er for stødhalsbånd - bestemt ikke!

    Og Christel C. >>

    Quote:
    "Til trådstarter - jeg kender dig jo fra et andet forum, har jeg lige opdaget, og ved at du rask væk ignorerer de råd du får, når det ikke lige er noget der passer dig at høre. Det er sikkert også derfor du stadig tror, du kan få din hund til at holde op med at gø ved at råbe ad den. Det vil hunden opfatte som om du selv gøer, og så bliver den ekstra ivrig.
    Prøv dog at sætte dig lidt ind i hundetræning, og gør en indsats i stedet for bare at tage de nemme løsninger hver gang...

    Har vist før skrevet til dig, at du ikke bør have hund, og denne tråd bekræfter mig desværre bare i den antagelse."

    Dette indlæg er lige så respektløst og uforstående over for Lykke, som du PÅSTÅR hun er over sin hund! Jeg kender Lykke udemærket og også omtalte kareler og ved at hunden er meget glad for Lykke og i øvrigt er en dejlig og kærlig hund. Kareleren er bare en selvstændig hund, som Lykke også skrev i første indlæg. Derfor opstår der nogle konflikter når hunden opdager noget mere spændende.
    Lykke er meget omsorgsfuld overfor sine dyr, og er bestemt ikke en dårlig person, hvilket dit indlæg måske nok giver udtryk for. Det er fint du vil have din pointe frem, men prøv at lade være med at hakke andre ned, der er (næsten) altid en pænere måde at sige tingene på.

    Der er ingen grund til at du flyver op og siger at Lykke ikke bør have hund, for du aner ikke en fis om hvordan Lykkes og hundens indbyrdes forhold er. Det er farligt at "skue hunde på hårene" ogdå i denne sammenhæng, og jeg synes dit indlæg er noget groft. Det er selvfølgelig godt der er nogen der går meget op i at hundenes velfærd forbedres, men der er ingen grund til at svine Lykke til offentligt, når du egentlig slet ikke ved en sk*d om hvordan hun er. Man kan altid se det dårlige i det folk skriver, og nej, det er måske ikke ideelt at skråle efter sin hund når den gør, men vil du påstå at du ALDRIG har gjort noget forkert, eller handlet på en måde som måske ikke var den ideelle, når du var stærkt presset?

    Det er ikke os alle der er hundepsykologer, men vi prøver så godt vi kan!



  • #72   20. jun 2007 Har ikke rigtig noget imod disse halsbånd, ligesom jeg ikke har noget i mod at heste, får, tyre, køer, geder og andet går bag et stødhegn, er det også mishandling?

    Så nu er jeg så både en dårlig leder, en dyrmishandler og uegnet som hundeejer.

    Men jeg ville da først prøve med ihærdig træning og hjælp fra folk der virkelig har styr på den bestemte race og hvad de generelt laver.


  • #73   20. jun 2007 Jeg er meget imod.
    Det er noget værre svineri og hvis folk ikke gider træne med sin hund og bruger sådan nogle metoder, skal folk ikke ha hund...


  • #74   20. jun 2007 * Sekretær for Team Vomløs * >>
    Enig!

    "Så nu er jeg så både en dårlig leder, en dyrmishandler og uegnet som hundeejer" < lige præcis hvad jeg tænkte! Folk har virkelig en tendens til at generalisere og dømme folk helt ud uden at have undersøgt sagen ordentlig eller kende hele historien...

    Kan også love dig at Lykke prøver med alm træning og har gjort det lige siden hun fik hunden i December! :o)


  • #75   20. jun 2007 jeg er SÅ meget imod . .

    det er en gang svineri . . også brude man skii ikk have hund . . hvis man ikke kan gå ind i det og opdrage ordentligt på sin hund i stedet for at bruge det som en løsning på den måske ikk er opmærksom på dig . .

    folk brude skamme sig der bruger sådan noget . .


  • #76   20. jun 2007 Tanja, *smiler* det her ER jo altså HG, hvad havde du regnet med...*smiler*??

    Tror skam ikke at nogen kaster sig ud i det halsbånd, bare for sjov. Og synes ikke Lykke er et dårligt menneske....halsbånd eller ej smiley


  • #77   20. jun 2007 Og vil gerne vide hvorfor det er ok at have andre dyr indhegnet med stød og ikke hunde????

  • #78   20. jun 2007 Lykke - hvis du ikke vil træne din hund såå skulle du nok ikek have købt en Spidshund og nok slet ikke en kareler . .

    ( har ikek læst tråden igennem kun første indlæg ) . .


  • #79   20. jun 2007 Hvor står der at Lykke ikke gider træne sin hund????

  • #80   20. jun 2007 Ihh altså - hvis bare folk indimellem ville læse hvad der bliver skrevet før de "angriber" og taler nedsættende til folk....
    Og mht selve emnet - så er jeg meeeeget ambivalent til det med stød.... !


  • #81   20. jun 2007 Team vomløs - formulerede det forkert . . glem det . .

    smutter . . har sagt min mening . .


  • #82   20. jun 2007 Lige et sidespring...
    Christel >> Jeg går ud fra at du er Chibo inde på Jubiidebatten, og går ud fra at du hentyder til denne tråd:
    (link fjernet)
    Jeg sender linket, da jeg på ingen måde føler mig "skyldig" i denne tråd, men derudover mener at du overeagere!
    Hvis folk er interesseret i at vide hvad vi snakker om, kan de jo læse tråden...Jeg har først skrevet i andensidste indlæg.

    Tilbage på sporet igen...
    * Skiilotte - Vil ha en Aussie (: * >> Hvis du ikke vil læse hele tråden, synes jeg ikke du bør svare, da du ellers ville hav set at jeg har ændret min mening!
    Bare et godt råd til en anden gang.



  • #83   20. jun 2007 Ceteris Paribus- Cleo the VID - Very Important Dog . >>
    Det er faktisk rigtig, det med epilepsien...det har jeg slet ikke tænkt på.
    Jeg har selv epilepsi, og det er ligesådan ved mennesker.
    Det er ikke så meget stødet, der premprovokere det, men stress...
    Mine anfaldbliver fremprovokeret ved høje, pludselige lyde, eller shock (fx et stød).

    Men halsbånd eller ej, så er det jo ikke alle der har hegn, og det gør det jo ikke mere usikkert fordi den har et halsbånd på.


  • #84   20. jun 2007 Lykke - du ber om vores mening ??

    og jeg skriver den ?! og jeg læser aldrig hele tråden igennem da jeg enlig ikk gider bruge tiden på det . .

    og som skrevet længere oppe så formulerede jeg mig forkert eller opfattede det forkert og glem det som skrevet . .


  • #85   20. jun 2007 og hvis du ikke vil have man siger sin mening inden man har læst tråden så skriv det i dit første indlæg ?!


  • #86   20. jun 2007 Christel >> Jo det er Tanja...og kan ikke se at der er noget galt i det.

    * Skiilotte - Vil ha en Aussie (: * >> Jeg skrev for at høre folks meninger, og fair nok at du omformulerede dig forkert...er bare ikke fedt for personen der bliver hakket nd på! ;o)


  • #87   20. jun 2007 Hmmm.......jeg har endnu ikke hørt en god grund til, at man skulle bruge dette halsbånd..........findes den mon ?

    Den eneste grund jeg lige kan få øje på i tråden er, at jagthunden ikke skal stikke efter harer under jagten..........hvorfor er der så brug for at benytte det til alle mulige andre racer ?.........hvad er undskyldningen der ?


  • #88   20. jun 2007 Karin H.

    Jeg er ikke sikker på, at jeg forstår din kommentar..
    Jeg snakker ikke om, at noget er ens for alle racer. Tværtimod.. Jeg mener jo netop, at der er forskel på racer, og det er noget man som hundeejer med stor fordel kan sætte sig ind i, inden man anskaffer sig en hund.

    God aften til alle


  • #89   20. jun 2007 Er der egentlig nogen der kan sige hvor mange volt der er i sådan et elektrisk halsbånd?

  • #90   20. jun 2007 Når jeg taler om instinkter mener jeg at du ikke "bare sådan" kan opdrage disse ud af kroppen på hunden - og der må alternative metoder til.
    Og det på trods du kender din race til bunds - så sker det filmen knækker for de varme hunde.


  • #91   20. jun 2007 PRØV AT HØR HER

    jeg hader alle jeres uuuh det er ulovligt !
    Vil ikke mene det er ulovligt når man kan købe det over alt vores to hunde har det selv, da vi er meget glad for vores hunde også de ikke bliver kørt ned da vi bor op ad en stor hoved vej!!!!!!!

    Og vi kan da ikk rende rundt og sætte hegn op på 5000kvad...m da vi bor ude på landet!

    Alle ude hos os selv naboerne sys det er en god idee.

    og info det er billigere at købe i tyskland


  • #92   21. jun 2007 og det skal lige siges at, vi har brugt det nogle gange, min hund Jonas har det kun på når den stikker af ellers prøver på det!
    og ellers har de den aldrig på.. de går ikk længere end snoren!
    og sys det er mere dyreplagerri at sætte dem i en lang snor så de kan løbe.. måskke 50m


  • #93   21. jun 2007 Doris.......hvis du ikke vil hegne 5000 ind så kunne du jo nøjes med et mindre område til hundene......og at naboerne syntes det er okay.....dette argument gør det ikke mere rigtigt i mine øjne.
    Hvordan ved du at din hund vil stikke af ?......kalder du ham så ind så han lige kan få halsbåndet på inden ? *G*

    Det er så muligt at du ikke mener det er ulovligt når nu man kan købe det........men det ER det........så kan man tro og mene hvad man vil ;o)


  • #94   21. jun 2007 stakkels hund...

  • #95   21. jun 2007 Det er i aller yderste instans man bruger et elhalsbånd - ikke fordi hunden ikke bliver på grunden - gøer eller andet. For det er der andre råd for.
    Det er kun i de tilfælde hvor alt andet ikke giver pote - og bestemt ikke fordi man ikke har hegn om sin have.

    Doris P - jeg har hegnet 2500 m2 ind - og det er mega stort til 4 hunde - så mon ikke du kunne finde en løsning?


  • #96   21. jun 2007 hmmm... altså mine forældre har 28 tønder ..de bor lige ud til Holbækmotorvejen .... de har da hegnet et stykke ind til deres hunde ....

  • #97   21. jun 2007 Nu bliver jeg altså lige nød til at tilføje...det er ikke alle der har råd til et hegh!
    I lyder som om at det bare lige er noget man gør, men hegnpæle og hegn koster altså!


  • #98   21. jun 2007 Lykke - nej bestemt ikke - det ER dyrt.
    MEN - kik i den blå avis - der fandt jeg bla hegnspæle gratis - har købt hegn her og der - og ja nu ligner det Fort Knox - så det kan lade sig gøre.


  • #99   21. jun 2007 karin H.. ja det er det samme her.... vi har sgu heller ikke meget at rutte med... og nu var det doris p jeg refererede til med mit indlæg.... hun skrev ikke at hun ikke har råd... bare at man ikke kan når man har så stor en grund

  • #100   22. jun 2007 Lisette

    Ja man kan godt læse mellem linierne du er meget ked af det - og det er da forståeligt. Og din holdning til økonomi i den forbindelse - ja det gør man bare efter min mening.

    MEN - jeg forebygger - dvs - bygger kæmpe hegn - træner osv ... og alligevel har jeg en fræser! Her tager instinktet fuldstændigt over og hunden er totalt døv.
    Det kan koste liv - dens - mennesker - og gør det hvert år.
    Det er en kæmpe misforståelse hvis du og andre tror man "sætter" strøm til hunden - nixen da - det ville smadre hunden - og det er jo netop for at beholde den man gør det. Det drejer sig ofte om at man bruger det EN GANG I HUNDENS LIV - som herefter er blevet forlænget adskillige år!

    Pest eller kolera?


  • #101   22. jun 2007 altså her må jeg lige blande mig. Jeg er ABSOLUT imod brug af disse torturinstrumenter. Der bliver skrevet at det ikke kan være værrer end hvis kreaturer går i hegnet. Vi har en tidliger travhest som er blevet trænet på travbanen (før vi fik ham) der blev brugt en grisestøder til ham under træning i opløbssvinget, så han kunne løbe stærkere. Senere i hans liv stak han af med en sulky i to døgn i skoven, og da man fangede ham blev han sat i vandbad og fik stød, så ku` han lære det. Denne hest er ødelagt for livet, han er rædselslagen for elhegn og det har taget os mange år at få ham til at tro på mennesker. Vi har haft hunde som har fået stød af vores elekstriske hegn omkring foldene og hvis i havde hørt deres hyl ville i ALDRIG bruge disse halsbånd. Indhegn dog forsvarligt jeres haver og brug i stedet tid på, at stille jeres hunde i haven - få andre til at gå udenfor haven og hver gang at hunden gør går i imellem og kommer med en kommando om at stoppe. Lige så snart hunden stopper, så ros og giv godbid. Det samme kan bruges hvis i ikke vil have hunden til at løbe på vejen - gå selv ud på vejen, giv kommandoen "nej" lige så snart hunden tager et lille skridt frem mod jer. Det kan lykkes på denne måde, har selv 4 styks som har lært det.
    HUSK REMEDIER ER FOR TABTE OG DESPERATE SJÆLE.


  • #102   22. jun 2007 Annette.......helt enig........og hvor er det dog forfærdeligt med den hest........hvorfor skal folk opføre sig så ondt når noget ikke lige er som DE vil ha det ?......føj!!.....super, at i har taget jer af den stakkels hyp.

    Vi har også trænet Emma præsis, som du beskriver........og hun bliver inde på vores grund......og uanset hvor vi nu er......på camping, i sommerhus eller på ferie syd på, hvor hun er med.......så finder hun lyn hurtig ud af, hvor grænsen går........og det er UDEN remedier af nogen art........og det er altså slet ikke fordi hun er en top trænet super hund.......men vi har bare lagt mange timer og kræfter i alt lære hende lige netop det.


  • #103   22. jun 2007 Lisette...
    Skrev også til dig privat, men tror den skal postes herinde også...

    Har du læst alle mine indlæg igennem?
    Jeg skrev i mit nr. 2 (tror jeg det var), at jeg havde ændret mening efter at have hørt hvordan folks hunde har reageret på det.
    Jeg tager det måske ikke så tungt som du gør, at andre bruger det (self. alt efter hvem det er, hvor meget og på hvilke hunde).

    Jeg tror måske at hovedgrunden til at halsbåndet er blevet gjort ulovligt er, at nogle har brugt det forkert (=for meget), og ødelagt deres hund af det, men det skal jeg ikke kunne sige...

    Men jeg har aldrig sagt at jeg VILLE købe et halsbånd til hende...sagt sagt at det måske kunne være en god idé, men efter at have læst herinde, tager jeg de ord til mig igen!


  • #104   22. jun 2007 Annette R

    Det var da en rædselsfuld beretning- føj da!!
    Sådan gør man også i cirkus skal jeg hilse og sige - har selv været med et rundt og set med egne øjne, så ...

    Men det du beskriver er ekstremt? Burde have være anmeldt og straffet - hårdt!

    Jeg har nu heller ikke problemer i den alemene træning - kun på mark med en af mine - så jeg ved hvad jeg har med at gøre her.


  • #105   24. jun 2007 MEGET IMOD!!! Det er frygteligt at nogle mennesker bruger kvælerhalsbånd og halsbånd der giver stød!!!! al dårlig opførsel ved en hund kan fjernes ved korrekt træning. Og at give hunden stød er ikke en af mulighederne!!!!!

  • #106   23. aug 2007 IMOD!!!!!!!!!!!!
    det kan man bare iikk gøre! DET er stød. man må heller ik holde hunde i stødhegn vel , så det kan du jo ik samligne det med , NEJ NEJ Og atter NEJ støøød HALSBÅND ER ULOVLIIIGT! og det er der en grund til.. Th. stakkels hund


  • #107   23. aug 2007 Melissa U >> Hvorfor skriver du at jeg bruger stødhalsbånd? Det har jeg aldrig gjort!
    Jeg skrev at jeg havde overvejet om det var en løsning, og hvad jeres meninger om det var...


  • #108   29. dec 2008 Jeg er helt enig, i alt hvad du skriver.
    Dog er det ikke alle hunde der har psyken til et stød, men min kareler ville have psyken til at blive tævet med et alubat og blive svinget rundt i halen bagefter uden at mentalt at tage skade af det.
    <i>(overdrivelse fremmer forståelsen, og nej, det har jeg aldrig gjort, og nej, det kommer jeg heller aldrig til)</i>

    Men sådan en hund som min kærestes blanding, skal man bare sige BØH til, og så tisser han på gulvet.
    <i>(IGEN, overdrivelse fremmer forståelsen)</i>

    Men den er svær, for det er desværre ikke alle mennesker, der tager hensyn til sindet. :o(


  • #109   17. mar 2009 (FOR) hvor kan man købe dem?

  • Leo
    Leo Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 1 Svar: 76
    #110   3. okt 2009 Det er så enkelt det kan være, det er for det første ulovligt, for det andet er det dyreplageri at på føre et uskyldigt dyr smerte, mere er der ikke i det.
    Hvad vil du helst kriminel eller dyremishandler.


  • Leo
    Leo Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 1 Svar: 76
    #111   3. okt 2009 Tortur er tortur, også selv om du synes at det er i en højere sags tjeneste, det ligitimerer ikke brugen af tortur.

  • #112   3. okt 2009 <b>Leo S</b>
    Men så kan man også sige at et kvælerhalsbånd er totur - Det er ikke ulovligt, og mange bruger det...


  • Leo
    Leo Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 1 Svar: 76
    #113   4. okt 2009 Kære Karelermutti, det er jo ikke et argument, det er heller ikke ulovligt at gå med træsko, men hvad hvis du sparker hunden mens du har træsko på. Man kan ikke argumentere på den måde, det giver ingen mening.

    Kvælerhalsbånd mener jeg også kun er lovligt under visse forudsætninger bl.a. ved daglig brug skal det kunne fikseres sådan det ikke kan kvæle. Mange træningspladser forbyder også brugen af det.
    Hovedårsagen til det ikke er forbudt er fordi det ikke giver en øjeblikkelig smerte som et pighalsbånd eller elhalsbånd gør, men det er dog årsag til mange skader på længere sigt, og jeg er bestemt ikke tilhænger af kvælerhalsbånd.


  • Allan M
    Allan M Tilmeldt:
    jan 2009

    Følger: 1 Svar: 2
    #114   12. jun 2011 jeg synes også at det er ok med sådan et stødhalsbånd... jeg overvejer at købe et... jeg har et nedlagt landbrug på 2 ha. hvor jeg har tænkt mig at ligge en ledning rundt om... hunden får mere plads at boltre sig på end en lille kundegård på 10 m2

  • Allan M
    Allan M Tilmeldt:
    jan 2009

    Følger: 1 Svar: 2
    #115   12. jun 2011 min mening

Kommentér på:
Elektrisk halsbånd - for/imod?

Annonce