{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.088 visninger | Oprettet:

Elektrisk halsbånd? {{forumTopicSubject}}



-Nej tak!


Men jeg har nu undersøgt markedet for div. træningshalsbånd, og har hørt lidt om et halsbånd der sprøjter med vand, citrus duft eller fløjter, når hunden gør... (Mit problem er, at Ivy gør om natten) Om dagen, hvis hun gør, så træner jeg hende med at sige nej, ignorere hende og rose hende til skyerne når hun ikke gør... Desuden er jeg igang med, at lære hende at halse på kommando.... (Har læst et sted, at en hund holder op med at gø, når den LÆRER at gø.. )


Mine spørgsmål er så: Har du/i nogen erfaringer med div. halsbånd? Kan de anbefales? Hvad trænede du/i med de halsbånd?


På forhånd tak for hjælpen smiley Håber der er nogle svar. Mvh Sandra og Ivy


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Elektrisk halsbånd?
  • #1   28. nov 2009 hende der har avlet min hund har et der sprøjtter koldt vand når hendes hund gøer. Nu behøver hun bare give den det på så gør den ikke, og hendes hun gør slet ikke så meget mere som før smiley

  • #2   28. nov 2009 Jeg er imod alle disse forskellige halsbånd, som inten sprøter vand eller har en anden ubehagelighed for hunden.

    Det er at spring over hvor gærdet er laves.

    Istedet for skal man lære hunden det den ikke må, og hvad den må.

    Lære foreks. hunden halsgivning ¨på kommando i stedet for, så vil hunden ikke gø i tide og utide.

    Men det kræver en del tålmodighed fra førerens/ejerens side.

    Når man lærer hunden forskellige ting, der det som regel med konsenkvent, konsenkvent , ros, konsenkvent, konsenkvent og ros.

    Lokker man hunden til en øvelse som hunden kan, og hunden ikke udfører denne, så er det konsenkvent i det, ingen godbid, den spiser hundeføreren foran hunden.

    Så det er bare om at gå igang med at træne på hvad hunden må og ikke ...


  • #3   28. nov 2009 okaay har aldrig hørt at hvis hunden ikke laver sit på komando s spiser man selv hundekiksen?? Mhm.. Det ville jeg ikke gøre smiley

  • #4   28. nov 2009 hehe.. Jeg har heller aldrig hørt eller set det praktiseret, at en hundefører spiser gufferen for at straffe hunden.


    *GG*


  • #5   28. nov 2009 Anna H
    Tja, man gør jo der der er nødvendigt, det er det man kalder for en positv straf,.. ( det behøver jo ikke at være kiksen, men noget andet som vi godt kan ha i lommen.


  • #6   28. nov 2009 Babett - det er negativ straf at fraholde hunden noget, den ønsker ;o)

  • #7   28. nov 2009 *CH* Tavlemafioso !
    Sorry - det gik lidt for hurtigt... *GG*


  • #8   28. nov 2009 Hvis hunden nægter at lære at den ikke må gø om natten så ville jeg ikke ha' nogen problemer med at fyre en stråle vand i sylten på den (Hvis den altså var i samme rum når man sover)
    Nemmere er det jo med vandsprøjtehalsbåndet (Det er vist godtnok pænt dyrt)
    Har hørt fra flere at de der halsbånd med lyd i ikke virker en dyt.

    Så vandspr'øjtehalsbåndet i et program på Animal Planet med hende der Victoria Stillwell.
    Det var en lille gravhund som gik helt bananas når de gik tur og der kørte en bil fordi. De havde prøvet en masse ting og metoder men der var ikke noget der hjalp.
    Efter så at hunden havde fået et par sprøjt i hovedet når der kørte en bil forbi, gik den helt pænt og roligt når der kørte biler forbi. Og den var IKKE hverken traumatiseret eller nervøs. Den gik bare afsted som enhver anden normal hund..

    Min egen hund hoppede EKSTREMT meget op og alle de kloge-åge råd hjalp ligemeget ved hende..
    Vendte man sig om, hoppede hun op af ryggen. Satte man et knæ for brystet af hende, hoppede hun op af siden. Tog man fat i hendes poter, hoppede hun hurtigt op og ned mange gange istedet. Prøvede man med godbidder, hoppede hun op når godbidden var væk..
    Men et par sprøjt med en lille vandpistol, reducerede hendes hoppen op af gæster til næsten 0..
    - Det samme princip ville jeg gætte på var gældende hvis hun gøede om natten.


  • #9   28. nov 2009 Sandra


    Når Barbett skriver at: "Lære foreks. hunden halsgivning ¨på kommando i stedet for, så vil hunden ikke gø i tide og utide."

    ....så svarer det til at sige, at hvis man lærer hunden "sit" på kommando, vil den aldrig af sig selv sætte sig igen.

    Og det kan vi vist alle godt se, er noget værre sludder.

    Hvis der skal være noget som helst reason i denne påstand om, at hunde ikke gør, når de har lært at gø på kommando, kræver det selvfølgelig en udførlig forklaring, for det er da så absolut ikke tilfældet.

    Men.......hvis jeg skal komme med en forklaring, som TILNÆRMELSESVIS ligner denne påstand en smule, så hænger det sammen på flg. måde:

    Når man lærer hunden at "Halse/give hals", lærer hunden at sammenkoble kommando/signal med adfærden.

    Når ´det er lært, kan man sætte hunden i gang med at gø, for DEREFTER at lære den at stoppe. I selv samme øjeblik hunden stopper, belønnes den selvfølgelig på nøjagtig samme måde, som en hvilken som helst anden færdighed. Dvs. at man først belønner hunden mindst 5 sek. efter den er holdt op med at gø, da den ellers ( hvis den belønnes tidligere) kan risikere at misforstå og tro, at den bliver belønnet for at gø.

    Fordelen er altså bare, at man kan iscenesætte træningen. Hunden holder ikke op med at gø spontant blot fordi man lærer den at gø på kommando.

    Jeg har altid selv haft schæferhunde, som er en ret gøende race, såfremt man ikke vælger at dæmpe det. Jeg har aldrig brugt anden fremgangsmåde end at stoppe uønsket spontan gøeri ved et godt indlært "Nej".


  • #10   28. nov 2009 Jeg ville ikke bryde mig om, at hunden havde det halsbånd på, mens jeg selv lå og sov.



  • #11   28. nov 2009 CH -
    Det værste der kan ske er at hunden er enormt ren om hovedet og dufter dejligt af Citrus næste morgen smiley


  • #12   28. nov 2009 Det må man da håbe.

    Jeg går nu med livrem og seler - hunden har ikke halsbånd på, når han er uden for opsyn.


  • #13   28. nov 2009 Jeg må sige at jeg tilslutter mig Patruljehunde Babet, jeg er imod alle den slags halsbånd, jeg sammenligner dem med elektriske halsbånd der giver stød, for hunden opfatter dem særdeles ubehagelige.

    Og min hund skal ikke udsættes for den slags ubehageligheder fordi jeg ikke kan opdrage den ordentligt!

    Og jeg må sige at, lære hunden at gø på kommando, er med til at gøre at den ikke gør så ofte, men der skal naturligvis mere til end bare det.


  • #14   28. nov 2009 Nico

    Du skriver: "Og jeg må sige at, lære hunden at gø på kommando, er med til at gøre at den ikke gør så ofte, ..."

    Mine hunde kan også gø på kommando, men det afholder dem da ikke fra at gø, når de mener, der er nogen ved døren eller ude foran porten.
    ( - ikke at det er noget problem for mig, - jeg kan som sagt bare stoppe dem igen, ved et "nej")

    Men har svært ved at se, at en hund, som har lært at gø på kommando ikke vil gø eller vil gø mindre bare pga. dette faktum, når den ellers hører noget udenfor ( natdyr eller lign.)

    Hvad er logikkeg i at du mener, at en hund, som har lært at gø på kommando, vil gø mindre ofte???


  • #15   28. nov 2009 Lige en tilføjelse.....

    Vil en hund, som har lært at dække så også lægge sig mindre?


  • #16   28. nov 2009 En anden ting, jeg synes er problematisk ved at bruge denne type redskaber til at stoppe gøen.

    For mig at se er gøen en kommunikationsform for en hund, og hvis man straffer HVERT et gø, der kommer ud af munden på hunden, så tager man lidt af dens måde at "tale" til os på væk.

    Jeg synes det er super at få uhensigtsmæssig gøen væk, men er ked af at stoppe en naturlig kommunikation 100%.


  • #18   29. nov 2009 Lise L

    Nu er der stor forskel på hvordan man lærer hunden at gi hals på.

    Hjemme er et fristed for hunden, (her hos mig) det vil sige at hunden får lov tiol at slappe af, her bliver ikke trænet eller noget andet.

    Og ang. halsgivning kan den ikke sammelignes med en anden kommando som f.eks. sit. som du beskriver.

    Når vi er hjemme så er der mig der "passer på" og ikke hunden,
    Det vil sige at naboen og andre kan gå og nyde de gode dage i haven uden at hunden skal vogte over dem eller gø af dem.

    Halsgivning kan kompromeres med andre øvelers, f.eks. rundering, her skal hunden finde genstanden, sætte sig, gi hals, og bevogte genstanden, til HF. kommer frem til hunden.

    Og når man så har lært hunden at gi hals, så kan man også indlære hunden i at være stille, så hvis hunden begynder på utidig halsgivning, kan man gi den en kommando "stille". og så holder hunden kæft.

    På samme måde, at hunden skal forholde sig total i ro når den opholder sig i bilen, selv om bagklappen står åben og en anden hund passere, skal den ikke fare i flint og splitte buret ad. men bare forholde sig i ro.

    Men det er igen hvad det er man indøver hvordan hunden skal være. og hvad den evt. skal reagere på..

    Et andet eks.
    Hjemme træner vi ikke. og hvis jeg gir hunden en kommando, vil hunden glo på mig, og ligesom fortælle mig, at her holder jeg fri, så det kender eller forstår jeg ikke.



  • #19   29. nov 2009 hvor kan man købe det halsbånd der sprøjter vand??min ene poms hun gør også hele tiden,,,dag og det halve nat,,,jeg prøver at ære hende det men dte er lidt svært om natten og alle i huset er ved at dø af træthed

  • #20   29. nov 2009 LISE L..... nu har jeg altså lært min at gø på komando og vi har faktisk fred i huset og vi for ikke hjerte slag mere når vi sider og i stuen..... hun gør kun når vi ikke er hjemme...... og det er meget begrændset når vi ikke er hjemme at hun gør... hun markere kun lige at hun er her og det er så det... så den med det er noget sluder kan du godt pakke sammen igen

  • #21   29. nov 2009 Barbett

    Du skriver: "Nu er der stor forskel på hvordan man lærer hunden at gi hals på."


    Nej - det vil jeg ikke mene, at der er. Samtlige metoder går ud på at frustrere hunden, hvorved den giver lyd, som derefter belønnes.

    Kender du andre metoder, så lægger jeg gerne ører til.



    Du skriver: "Og ang. halsgivning kan den ikke sammelignes med en anden kommando som f.eks. sit. som du beskriver."


    Hvorfor mener du ikke, at man kan sammenligne halsgivning med andre ting, som hunden kan finde på at gøre spontant?

    Jeg spørger dig om logikken i din påstand - for du påstår, at "Lære foreks. hunden halsgivning ¨på kommando i stedet for, så vil hunden ikke gø i tide og utide."

    Det er ganske simpelthen noget vrøvl at skrive, for der er INTET logik i det udsagn.


    Du skriver: "Når vi er hjemme så er der mig der "passer på" og ikke hunden, "

    Hvad så, hvis man har problemer med at hunden gør spontant udenfor hjemmet?

    Skal man så også bare lære den at gø på kommando - for så holder den op, eller hva´?

    Kan du så forklare, hvorfor mine hunde kan finde på at gø selvom jeg er her i huset, når det f.eks. ringer på døren?

    Jeg har jo lært dem at gø på kommando, - men de gør stadig, når der kommer nogen og ringer på.


    Du skriver: "Halsgivning kan kompromeres ...."

    Hvad betyder "kompromere"?


    Du skriver: "Og når man så har lært hunden at gi hals, så kan man også indlære hunden i at være stille, så hvis hunden begynder på utidig halsgivning, kan man gi den en kommando "stille". og så holder hunden kæft."


    Se, det er jo netop den forklaring, som jeg HAR givet, - men det var hverken det DU eller Nico sagde til at begynde med, - men hvis det er dét, du rent faktisk mener, så er det jo også en HELT anden sag, som ligger meget langt fra den påstand om, at man bare ved at lære hunden at give hals så også automatisk får en mere lydløs hund.


    Du skriver: "og hvis jeg gir hunden en kommando, vil hunden glo på mig, og ligesom fortælle mig, at her holder jeg fri, så det kender eller forstår jeg ikke."

    Hm - ved ikke hvordan du træner, men mine hunde ved sgi godt at "sit" betyder "sit" uanset hvor i verden vi er. Og jeg har da ved Gud heller aldrig mødt en veltrænet hund, som har stået fuldstændig blank og uvidende ved en kommando bare fordi den er givet hjemme.
    Du må træne din hund på en for mig fuldstændig ubekendt facon.

    At man ikke skal rende rundt og kommandere med sin hund, når den har fri og er hjemme, på samme måde som man gør det på træningspladsen, kan der selvfølgelig være reason i - men at hunden ligefrem slet ikke kender kommandoerne bare fordi man er kommet hjem - det forekommer mig som endnu et højst besynderligt udsagn.


    Endelig vil jeg sige, at Sandra fortæller, at hendes hund gør om natten. Mange hunde, især lidt unge, bliver noget lettere en smule skræmte eller ophidsede om natten. Desuden kommer der simpelthen dyr frem om natten, som ikke er aktive om dagen.
    Når en ung hund om natten hører disse lyde er det bestemt ikke ualmindeligt, at den går lidt i forsvar, og forsvarsdriften er ikke en drift, som trættes, som f.eks. byttedriften. Den er ikke det, man kalder stimuli-trættende, - men derimod aktions-trættende.

    Det betyder, at man ikke kan "mætte" hundens lyst til at gø, ved at få den til at gø på kommando. Den vil gø, når den føler sig forsvarslysten og så længe den føler denne drift, med mindre den har lært et "stop-signal".


















  • #22   29. nov 2009 Hvor er det dog dejligt, endelig, at se en konstruktiv diskussion uden de personer som bare ikke kan finde ud af, at skrive pænt.. smiley Dem ser jeg desværre ikke så tit herinde, mere.. smiley Tusind tak for jeres udtalelser og erfaringer. Jeg tror stadig der er en "debat" igang, og jeg læser fortsat med på sidelinien.. smiley



  • #23   30. nov 2009 Lise L.

    Selføllig vil hunden halse hvis der kommer nogen, det ligger jo i dens natur, og at dens vagt-instinkt vækkes.

    Men samtidigt halser hunden heller ikke over for de mennesker der kommer i huset,
    -Og hvorfor sden ikke gør det, ved jeg ikke, - har aldrig lært hunden dette.
    -Det samme med postmanden og skraldemanden, de kan komme og gå uden at hunden siger noget til dem. (dejligt)

    Men jeg tror også at det er noget med, hvordan man har det i hjemmet, om der er ro og fred i hjemmet, eller om der er meget uro, det kan selføllig også spille ind. (miljøet)

    Selføllig får man mange ting forærenden, som hunden selv finder ud af, og så er 2 hunde ikke ens., selv om det er samme type og mange drifter, så er der stadig stor forskel .
    Det du kan lære den ene hund på en måde, kan du måske ikke lærer den anden hunden, den skal måske ha det på en helt anden måde.

    Ang om natten.
    Så er hunden mere overvågen om natten eller når det er mørkt. og kommer der en lyd som hunden ikke kender vil den sige til,

    Jeg gjorde det i starten, at begyndte hunden at gø, af et eller andet, som jeg ikke kunne høre eller se, så sendte jeg hunden ud, så den kunne finde ud af hvad det var der havde forstyrret den,

    I langt de fleste tilfælde var der ingenting, det var måske et pindsvin som puslede uden for, men hunden fik undersøgt området (haven) uden at der var noget.

    Jeg fandt også ud af, at hunden som går i baghaven i hundegården om natten, begyndte at gø ret voldsom, så man vågnede af det, jeg gik så ud for at se hvad der var galt, men kunne ikke finde ud af noget.
    Så jeg åbnede hundegården,
    Hunden sprang ud, og løbe om til carporten, her kom der bare hals, jeg gik derom, og fant en mand som var i færd med at bryde ind i bilen.

    Senere fandt jeg ud af, at hunden kunne fornemme grænsen til martriklen går, og tager man bare et skridt ind over denne grænse, tændte hunden af.

    Men igen er det ikke utidigt halsgivng, her er det hundens instingter der bliver vække, og det er forskellen.


  • #25   30. nov 2009 Barbett

    Du skriver: "Selføllig vil hunden halse hvis der kommer nogen, det ligger jo i dens natur, og at dens vagt-instinkt vækkes."

    Jamen det er da rart at vide, at di så alligevel er enig med mig her - men igen var det jo heller ikke det, du skrev i dit først indlæg til Sandra, hvor du skriver, at hvis man lærer hunden at gø på kommando, så vil den ikke gø i tide og utide.




  • #26   30. nov 2009 HL -

    De fik sprøjt i 8 timer ?

    Sig mig - er der en hel hekto-liter vand i de små halsbånd der, eller hvad ??

    Hvis det skulle kunne lade sig gøre med de 8 timer, må de da i DEN grad kræve en hund med kraftige nakkemuskler .. for det må da være usædvanligt tungt med alt det vand der skal til for 8 timers sprøjt ...



  • #28   1. dec 2009 Du skriver at halsbåndet med den hund du om, gik i stykker og hunden derfor fik sprøjtet på sig i 8 timer.

    Så her er der altså tale om et halsbånd der netop IKKE virkede - og derfor mit spørgsmål, for der må ha været pænt meget vand i det halsbånd, hvis det kunne sprøjte så meget i 8 timer at hunden ligefrem havde brug for en behandler for at blive "reddet", som du skriver.

    Så igen - hvor meget vand er der i de halsbånd ? Og hvordan ved du iøvrigt, at halsbåndet gik i stykker da ejeren trådte ud af døren ? Og hvordan ved du hvor meget og hvor mange gange det omtalte halsbånd sprøjtede på hunden i de 8 timer ?

    For vi kan vel blive enige om, at den ikke bare fik én lang stråle non-stop - men hvor lange intervaller var der imellem at den blev sprøjtet ?

    Var der video sat op, så man rent faktisk kunne <i>se</i> hvad der skete ? Eller er det bare noget du gætter dig frem til ?




  • #29   2. dec 2009 Til de sidste par indlæg: HAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAHAHHAA!! Ej, undskyld men... HAAAAAAAAAAAAHAHA!!! Det var sgu lidt komisk.... Jeg har desuden bestemt ikke tænkt mig, at Ivy skal have halsbåndet på om dagen... Det er KUN til om natten... Jeg går hjemme til den 15. januar og der er ingen problemer med hende om dagen... -Desuden træner vi jo også "non bark" metoder om dagen, HVIS der skulle være gøen uden grund... (hun må gerne gø når det pusler ved hoveddøren, eller der kommer post. (hvilket vel egentlig er det samme? :S nå..) smiley


    Hun er faktisk ved at blive bedre til ikke at gø om natten... Men min depression gør desværre det, at jeg ikke har overskud til at gå ned til hende om natten og irrettesætte hende.. smiley (har rækkehus, så sover på 1. sal og hun sover i køkkenet, nedenunder) .


  • #32   9. aug 2012 Det var en gammel tråd, du fandt frem her smiley

    Positiv straf er, når man tilfører en hund et ubehag.


Kommentér på:
Elektrisk halsbånd?

Annonce