{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.028 visninger | Oprettet:

Hilse pænt på gæster? {{forumTopicSubject}}

Jeg har lidt en situation med Floy jeg ikke har været i før.
Han er MEGET glad for gæster, de bliver nærmest ædt, og selvom gæster synes det er hyggeligt vil jeg gerne af med det.
Når vi kommer ind, er han ligeglad. Han kigger op og det er det. Vi har aldrig hilst på ham når vi kommer ind da jeg hader at blive hoppet på og ikke kunne komme ind med børn og varer.
Men han generaliserer ikke konceptet til andre mennesker?
Trænere påstår det må være løgn og at hunde generaliserer, men hans reaktion på familien og gæster er totalt omvendt.
Ved gæster bliver han overglad, han gør ikke, men bliver så spændt og glad. Han hopper på dem, slikker vildt på dem og følger dem over alt.

Lige nu gør jeg det at jeg fylder en kong, og hvis jeg bare har den i hånden når der kommer gæster er han ligeglad, og når kongens indehold er spist er spændingsøjeblikket overstået så han opfører sig normalt efter.

Mit spørgsmål... bør jeg gøre det anderledes? Vil der komme en dag hvor jeg ikke behøver bestikke ham med mad?
Han forlader rummet hvis bedt om det, og det har vi også brugt. Men problemet her er når han så får lov at komme ind, er spændingen så stor som hvis de kom ind. Så kong virker som et bedre alternativ?

Han er fyldt et år i dag, så gammel er han ikke. Men jeg vil gerne have den her adfærd stopper inden det bliver rutine.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hilse pænt på gæster?
  • #1   27. okt 2019 Har du prøvet enten at have ham i snor, eller putte ham i et andet rum til gæsterne er kommet ind?

  • #2   27. okt 2019 Det er fuldstændigt normalt at hunde hilser vildere på gæster end på egen familie.
    Det kan trænes: få gæsterne til at vende ryggen til hunden. Er den for vild, går gæsterne ud igen. Hunden opnår først at få lov at hilse, når den er i ro.
    Med 100% konsekvens lykkes det altid, selv med slædehunde og andre stædige spidser.

    Som med al anden træning skal hunden være grundigt luftet og mentalt stimuleret først.


  • #3   27. okt 2019 Snor har vi prøvet. Han kommer bare ikke rigtig over det og bliver 2 benet hele besøget.
    Derfor vi skiftede til at bruge mad. Han elsker mad mere end gæster og glemmer derfor gæsterne.
    Vi lærte ham at forlade rummet da vi renoverer og han blev fuld af maling nogle gange. Her har han lært at han må gå til døren (også selvom den er åben) og ikke længere. Men igen kan jeg ikke få ham rolig nok til at han kan komme ind senere uden at blive overglad?
    Mad indtil videre virker som det eneste der får ham ud af hans spændings mindset.
    Men måske jeg mangler noget? Han lystrer utrolig godt, bare der er mad.


  • #4   27. okt 2019 Malene - dette er altså 100% uden mad? For os lige nu er postbud og sådan det største problem. Men post damen virker utrolig hundevenlig, så kan garanteret overtales til at gå ud og ind nogle gange.
    Vi har prøvet det med min mor, men han ville hendes ryg og slikke hendes bukser lige så meget som fronten. Men skal måske bare gøres oftere?


  • #5   27. okt 2019 Hunde er som regel ikke dummere end at de kender forskellen på snor og ikke snor. Så en snor vil virke, lige indtil den kommer af...

    Jeg ville bruge en af to muligheder, og gerne kombinere dem.

    Dels aflede hans opmærksomhed fra gæster, og det gør du jo allerede med en kong. Og så skriver du at han er ok når kong’en er tom. Jeg ville nok kombinere afledning (kong) med et nej. Du kan sagtens have en finger i halsbåndet på ham de første gange. Når gæsten kommer ind, og han kører op, giv et bestemt nej, og det sekund han tøver, kan han få sin kong.

    Det er ret utopisk at tro at noget som helst virker i knolden på ham lige nu. Teenager og spidshund - så er der altså ikke mange brikker at arbejde med. Men det skal nok komme! Og det er egentlig ikke et dårligt tidspunkt at indlære “god opførsel”. For uanset hvad du gør, vil han. Være en bandit de næste måneder, sådan on/off, men der er mange ting som alligevel sidder fast, selvom det ikke virker sådan.

    Gæster skal selvfølgelig instrueres i at de ikke må tage kontakt til hunden, indtil han selv stopper med at hoppe op.

    Du kan også vælge at gæsterne smider en håndfuld mad til ham, men den løsning er lidt mere ustabil, fordi det kræver at gæsterne forstår timingen.


  • #6   27. okt 2019 Hvis det virker med en Kong, så ville jeg da bruge det. Det er muligt du på et tidspunkt kan nedgradere til en tyggepind eller noget og når han er 6-7 år og voksen, vil han måske ikke have behov for noget.

  • #7   27. okt 2019 A - indtil videre er 90% af gæster “jamen jeg elsker jo glade hunde!” Typen. Så jeg stoler aldeles ikke på dem med mad xD
    Har jeg mad behøver jeg dog ikke at holde på ham. Han går i trænings “mode” og glemmer gæsterne. Også her jeg er bange for om det overhovedet siver ind hvad vi træner?
    Føler f.eks ikke at et “nej moment” opstår når der er mad til stede. Da hans fokus er på mig hele vejen.
    Men vil det resultere i at han vil kunne hilse pænt når han ikke engang virker som om at han registrerer gæsterne når der er mad?


  • #8   27. okt 2019 Så må du træne dine gæster lidt smiley

  • #9   27. okt 2019 Kunne prøve at få min mor til at have godbidder og så ud og ind nogle gange. Og så avancere til flere mennesker når hun er blevet rutine.
    Tak for svar! Har fået lidt idéer til hvordan vi kan avancere.
    Ved at han har en sjov alder, vil bare helst ikke have at den adfærd der er kommet med alderen fortsætter til voksen livet. Han er heller ikke så stædig selvom træning kræver lidt mere for tiden end før. ??


  • #10   27. okt 2019 #4, ja metoden kan bruges uden mad.
    Du kan dog sagtens som ejer belønne og rose, når hunden har alle fire ben på jorden, men hunden skal bare ikke kun blive nede hvis du har mad. For når maden så ikke er der længere, hopper hunden jo igen. Hunden skal blive på jorden, fordi den har lært det er rette valg - både med og uden mad.

    Jeg ville køre en rutine:
    1) Stimulere hunden roligt mentalt før gæster og før træning
    2) Træne det med gæster, du har instrueret i projektet
    3) Rose og belønne når hunden selv vælger at blive på jorden. Gæster vender ryggen til, ignorerer og forlader eventuelt huset igen, hvis ikke hunden finder ro.


  • #12   27. okt 2019 Du har allerede fået en del gode råd, men du kan også prøve at indlære en ny hilseadfærd, som ikke kan laves imens der hoppes op. Gerne en adfærd, som hunden også synes er sjov. Ex. kunne være at lave snudedut på gæsters hænder og så god belønning for det.

    Atlas er retriever, så det fedeste er at bære rundt på ting. Når jeg kommer hjem, så får han et eller andet at bære på, som regel mine nøgler, og så løber han ind i sengen og ligger og venter på, at jeg har tid til at komme ind og sige hej.


  • #13   28. okt 2019 Som Amalie skriver, så har du allerede fået mange gode og brugbare råd.
    En ekstra ting kan være, at mødes med gæsterne udenfor (med ham i snor) og gå en lille tur op og ned af vejen eller bare ude i haven sammen med dem, og så følges ad ind, når der er ro på ham. Det kan også tage stressen ud af situationen for en del hunde smiley


  • #14   28. okt 2019 Problemet med at forlade sig på instruerede gæster er, at det kan blive slået tilbage til start, hvis posten kommer med en pakke, der kommer indsamlere i weekenden eller nogen andre banker på døren uden aftale.

    Jeg ville nok ikke forlade mig på noget der så hurtigt kan ødelægges.


Kommentér på:
Hilse pænt på gæster?

Annonce