{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.130 visninger | Oprettet:

Adfærdsproblemer 2 årig mops {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen,

Har fulgt med fra sidelinjen i mange af trådene, og min kæreste og jeg har forsøgt os med forskellige råd, men flere herinde påpeger at det er vigtigt at have den fulde kontekst for at give bedst muligt råd i den givne situation - så det kommer her.

Lidt information om Pablo:
Mops
Alder: 2 år
Kemisk kastreret
Daglig motion: 60-75 min

Pablo er den dygtigste hund, pånær i meget specifikke situationer:
- Han gør uhæmmet når der kommer (nye) gæster eller hvis mennesker vil sige hej til ham når vi går tur
- Han gør uhæmmet når han ser dyr (især hunde) i tv'et
- Han gør når han registrerer lyde fra opgangen

Vi har forsøgt/forsøger:
- Aflede ham med bl.a. legetøj eller leg
- Tydligt "Nej" for derefter at belønne med godbidder så snart han stopper
- Komme lydene i forkøbet, hvis ikke han har hørt dem, ved at aflede opmærksomhed

Dertil skal siges at han stopper så snart vi rejser os, men begynder derefter igen når vi har sat os.

VI kan ikke greje om hvorvidt det er stress/frygt eller opmærksomhed som trigger hans gøen.

Håber meget på at nogle kan byde ind med oplysning eller gode råd til hvad vi kan gøre.

På forhånd tak :-)!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Adfærdsproblemer 2 årig mops
  • #1   26. nov 2019 Vi haft 2 alarmhunde som har begge er/var meget insiterende i deres gøen.
    Vi har gjort det, at vi træner et stopsignal. Først prøvede vi også med højlydte verbale kommandoer som "NEJ" og "HOLD MUND!", hvilket ikke havde stor effekt.
    Så forsøgte jeg mig istedet med et stille "Shhh", og når det var rigtig højt så navn først. Det havde til gengæld en super effekt.

    Først Indøvede vi en verbal kommando for at gø, og så dæmpede vi det med en stille/hviskende kommando (Raff) og ved et højt VOV satte vi fingeren op for munden og sagde "shhh", hvorefter vi sagde "raff" igen. For hver gang deres gøen blev lavere fik de ros og en godbid.
    Vores gamle tæve fangede den hurtigt, og det var nok at give udtryk for at vi havde hørt hende og var opmærksomme og så bede hende være stille. Vores nuværende tæve kan så længe der ikke kommer gæster, eller manden kommer hjem. Men nu er det også en alarmhund, og det ligger til dem.

    Nu ved jeg ikke hvor lærenem en mobs er, men det er et forsøg værd.


  • #2   27. nov 2019 Altså jeg tænker lidt at han keder sig... en times motion om dagen er næppe nok.

  • #3   27. nov 2019 Hvor udpræget er det? Gør han HVER gang der er en lyd på opgangen eller bare engang imellem?

    Har set herinde at mange lære deres hunde at gø på kommando og at stoppe igen på kommando også kan de bruge det i situationer hvor hunden gør og det er uønsket (altså at få den til at stoppe)

    Hvordan tolker i situationen når han gør og I har gæster eller folk vil hilse? Er det frygt/utryghed eller er det fordi han er oppe at køre, glad og vil ha opmærksomhed? Er ikke sikkert grunden er den samme i de to situationer selvom han gir sig til at gø i begge situationer..


  • #6   27. nov 2019 du skal lære ham at tavshed betaler sig. Jeg ville få en rådgiver ud og vise jer hvordan en gang for alle.

    hvordan afhænger af årsag og individ samt ejers formåen. redskaberne skal tilpasses disse ting for at virke hurtigt og optimalt

    at gø er selvbelønnende da det frigør en række stoffer i hjernen som føles rare. det er derfor vigtigt at I griber det korrekt an fra start


  • #7   27. nov 2019 Jeg har en hund der gør en del i visse situationer, men hun holder op hvis jeg sætter mig ned til hende (hun er 32 cm i skulderen) eller jeg løfter hende op på min arm, der tier hun også stille. Det er eksempel nyttigt hvis nogen taler til mig (der gør hun nemlig ofte en opmærksomhedskrævende gøen). Det er selvfølgelig kun symptom behandling smiley men det virker og lige dén gø-situation gider jeg simpelthen ikke arbejde/træne med.

    Hvis mops gø’er hver gang nogen går på trappen kan I måske se om han gør det uanset hvilket lokale han er I? Hvis han kun vil gø lige foran døren, kan I forhindre ham i at komme til døren med børnegitter, måske han så vil blive mere trænbar?


Kommentér på:
Adfærdsproblemer 2 årig mops

Annonce