{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
876 visninger | Oprettet:

Bliv {{forumTopicSubject}}

Hvordan belønner I jeres "bliv" kommando?
Jeg er nået et punkt hvor jeg kan tage 1-2 skridt bagud, eller 1-2 skridt til siden, og derefter klikker jeg og kaster godbidden hen til hende/bag hende. Jeg har egentlig tænkt det er fint så længe hun ikke løber ind til mig og får belønningen, men er jeg mon i gang med en fejlindlæring, fordi hun bevæger sig - og er det i stedet en god idé (selvom jeg "fanger" adfærden med klikkeren) at gå ind til hende og belønne?
Hvad er jeres erfaringer? smiley

(Hilsen hende, der først starter hvalpetræning senere i august)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bliv
  • #1   31. jul 2020 Med hvalpe er jeg altid gået tilbage og belønnet på stedet. Om det er den rigtige måde eller ej, ved jeg ikke, men det har virket godt for de fleste af mine hunde.

  • #2   31. jul 2020 Dejligt at høre dine erfaringer smiley Jeg sad sådan og blev i tvivl, og så er det jo rart at høre, hvad der på længere sigt måske virker bedst

  • #3   31. jul 2020 Jeg ville også belønne i position, så med mindre det er kombineret med doggieszen, ville jeg gå tilbage og belønne - i starten smiley

  • #4   31. jul 2020 Helt klart belønne i position.
    Så klik - gå tilbage og beløn.


  • #5   31. jul 2020 Helt enig med de andre her smiley

  • #6   31. jul 2020 Haha jeg måtte lige google doggie zen, det har jeg sgu aldrig hørt før, så selvkontrol smiley smiley

  • #7   31. jul 2020 Jeg lærte, da Coco var hvalp, først at klikke, når øvelsen var forbi, dvs klikket kommer først, når man er gået tilbage til hvalpen. Klikket markerer "dygtig, øvelse færdig", og hvalpen kan holde fest over at have været SÅ dygtig smiley

  • #9   31. jul 2020 Jeg kan se, at jeg vist lige retter metoden lidt ind fremadrettet smiley dejligt med feedback!

  • #10   31. jul 2020 Indlærer I andre altid en "fri" fra hvalp af?

  • #11   31. jul 2020 Det vil jeg nok gøre fremadrettet smiley Jeg gjorde ikke med Coco og det var en ret træg læring for hende, da hun skulle lære det som omkring 2-årig...

  • #12   31. jul 2020 Variation er kodeordet, imo.

    Hos os betyder klik fri - fri lærer vi dem fra start sideløbende - så vi varierer hvornår klikket kommer. På vej væk på vej tilbage, helt tilbage - eller uden at tage skridt.

    Og naturligvis med al den hjælp, der er nødvendig.


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #14   31. jul 2020 Jeg lære hunden at stå. Når den er klar over hvad den skal bliver den belønnet varieret. Væk fra hund. Imod hund. Tilbage til hund.

    Hvis hunden flytter sig ville jeg gå tilbage i træningen.


  • #15   31. jul 2020 Jeg er gået tilbage til hunden, hver gang der skal belønnes.. Så flytter den sig ikke fra den position jeg har bedt den om, før EFTER den er belønnet.

  • #17   31. jul 2020 Bemærkelsesværdigt hvor mange, der laver en hel øvelse i stedet for at belønne på det optimale tidspunkt.

  • #18   31. jul 2020 Åh, hvor er der mange måder at gøre tingene på - jeg hader at tage beslutninger for sæt nu hvis der skete en fejl..... smiley vi vil arbejde videre med øvelsen og ændre lidt på belønningsmetoden (og intervallet).
    Spændende at høre jeres forskellige tanker!


  • #19   31. jul 2020 Jeg belønner i position, altså går tilbage og belønner, eller kaster godbidder og hunden griber den.
    Jeg indlærer fri fra start.


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #20   31. jul 2020 Hunden flytter sig ikke hvis den har lært at det betaler sig at blive. Går man tilbage hver gang(når hunden har lært at stå) regner hunden det hurtig ud.

    Man ser hunde som godt nok står. Ingen fokus på føre. Ingen spænding. Når så man kommer tilbage til hunden vågner den op.


  • #21   31. jul 2020 Det har jeg nu ikke oplevet Max. Jeg har varieret i hvad jeg laver imens hunden skal blive, og jeg varierer tidsrummet den skal blive, men den har altid været super obs på hvornår jeg gør hvad og hvornår jeg kommer tilbage mod den.
    Jeg er først begyndt at kalde ud af øvelsen som belønning eller som dele af en øvelse, da hun var 110% sikker i bliv. Tror faktisk hun har været over 2år, men vi har heller aldrig trænet meget intensivt smiley


  • #23   31. jul 2020 Helt enig med AS.

  • #24   1. aug 2020 Jeg går stort set altid tilbage og belønner, også stadigvæk. Nogen gange kommer der et indkald, nogen gange en kastet belønning og et fri signal, men oftest går jeg tilbage, for at styrke positionen.

    Husk også i starten at overvej om du vil træne afstand eller tidsrum. Det kan være ret svært for hunden, hvis du laver begge ting på samme tid smiley


  • #25   1. aug 2020 God pointe Amalie smiley jeg har faktisk primært trænet afstand. Det vil jeg huske. Faktisk så vil det nok være en super relevant og gavnlig øvelse at fokusere på tiden, for hun har møgsvært ved ikke at være i bevægelse konstant smiley

  • #27   1. aug 2020 Er der programmer hvor hunden skal ligge i 5-10 min.?
    Jeg går ud fra hunden så skal blive liggende og holde kontakten med fører eller hvad?
    Det tror jeg vitterlig ikke min RR gad..


  • #34   1. aug 2020 Ok, jeg har aldrig trænet bliv position ude af syne og i så lang tid, men det kunne da være sjovt at træne på smiley

  • #36   1. aug 2020 Fünke, det kan være rigtig fint at få bygget tiden op inde ved hende, før du sætter alt for meget afstand på. Hvis du har styr på friste øvelser, så kan det også være godt til at bygge tid på at præsenterer en fristelse foran hende og så forlænge tiden på den smiley

  • #38   1. aug 2020 Man går jo ikke væk før øvelsen er stabil. Og så starter man med et halvt skridt og udvikler øvelsen derfra.
    Kan den 10 skridt kan den også 20.

    At gå for hurtigt frem er mere reglen end undtagelsen. Og at belønne for noget andet end man tror er også en normal faldgrube smiley


  • #39   1. aug 2020 Og så skal man altid variere i tid og afstand - hele hundens liv.

  • #40   1. aug 2020 Uha vi tager SMÅ skridt med fristelser smiley Vi leger det lidt ind med legetøj og øver selvkontrol med det engang imellem. Men jeg kan godt mærke, at jeg lærer utroligt meget af at have en hvalp, og skulle starte helt fra bunden. Især når hun kan være stille i 2 sekunder og ellers slår hun kolbøtter i luften i iver efter at få godbid. Det er helt nyt for mig både at træne hvalp og også at have en hund, der rent faktisk er et oprigtigt madøre.

    Og spændende at høre med jeres "læg dig". Hvordan har I indøvet det? Med Freja husker jeg ikke at vi trænede det - det kom bare naturligt med tiden. Hvordan undgår man at det bliver en form for kommando hvor hunden ligger afventende og spændt?


  • #42   2. aug 2020 Jeg har belønnet i positionen i starten, men nu kan jeg godt finde på at kaste godbidden eller et legetøj bag dem. smiley

    Klik og fri er ikke det samme hos mig - hvis hunden må rykke sig, så bliver belønningen kastet eller der bliver sagt fri.

    Hvis jeg udelukkende klikker, så skal hunden blive i positionen (og så kommer jeg jo med en belønning eller kaster den) smiley

    Når hunden er lidt længere end du er nu, bruger jeg det meget - eksempelvis i en stå under gang, hvor jeg går væk fra hunden og den skal blive stående, så kan jeg klikke, mens jeg har ryggen til og hunden står - og så efterfølgende vende mig om og belønne. Så får jeg mulighed for at belønne i positionen OG klikke for at hunden bliver stående mens jeg har ryggen til, fordi hunden ikke kommer hen til mig for at få en belønning smiley


Kommentér på:
Bliv

Annonce