{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
667 visninger | Oprettet:

Højrehandling {{forumTopicSubject}}


Godmorgen, allesammen smiley

Sagen er den, at jeg er ‘kommet til’ at melde Mason og mig til en rallykonkurrence - men men men... jeg havde helt glemt, at højrehandling nu er en del af begynderklassen... ja ja, reglerne var trods alt noget mere fornuftige i “mine unge dage”, da jeg gik til rally med Spot smiley

Mason har ikke nogen erfaring med højrehandling, så vi skal have det bygget op fra bunden og han er umådeligt orienteret mod min venstre side.

Hvordan griber jeg det bedst an?
Er der nogen, der ligger inde med nogle gode tips og tricks? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Højrehandling
  • #1   2. aug 2020 Begynderklasse har ikke højrehandling. Den har kun et sideskift til højre side før mål eller to vendinger direkte efter hinanden.

    Hvis hunden på ingen måde er vant til at være på din højre side, ville jeg bare begynde at invitere den derover og belønne for ren tilstedeværelse. Når det fungerer, kan du koble en kommando på, og senere et trick /en øvelse.


  • #2   2. aug 2020 Haha det har jeg slet ikke tænkt over..

    Jeg tror bare jeg har "inviteret" Baby over på højre side, som Malene så fint skriver smiley

    Det har på intet tidspunkt været et problem, at få Baby til at lave øvelser på højre side.


  • #3   2. aug 2020 Totalt off topic :Hvad race er mason og må vi se billeder smiley

  • #4   2. aug 2020 Malene, så er det mig, der har misforstået noget. Mener nemlig bestemt at have hørt, at man godt kan støde på at skulle lave nogle skilte på højre side - men det er måske bare vendingerne smiley

    Problemet er, at han slet ikke kan opholde sig på højre side uden at blive rundforvirret. Han går bare ind foran mig istedet, Han kan ikke engang finde ud af at tage en godbid fra højre side uden at kigge fuldstændig åndssvagt på mig smiley

    Ved ikke, om target måske kunne hjælpe.


  • #5   2. aug 2020 Selvfølgelig, * med Boesen!

    Han er en border smiley


    profilbillede
  • #6   2. aug 2020

    profilbillede
  • #7   2. aug 2020 Nu skal jeg nok stoppe smiley

    profilbillede
  • #8   2. aug 2020 Årh han er fin smiley tillykke med ham

  • #9   2. aug 2020 Hvis han er så utilpas med det, skal du bygge højre side op helt fra bunden, som du gjorde med venstre side engang.
    Altså lærer ham positionen, FVF og så vendinger og derefter vendinger med skift.
    Target eller platform er udmærkede hjælpemidler.
    Det kan også bare være baljeøvelsen.
    Men hvilke metode brugte du på venstre side?


  • #10   2. aug 2020 Som jeg husker det har du overtaget Mason fra voksen? Så du har ikke selv lært ham hans FvF?

    Har du et spejl du kan stå foran?
    Hvis, så ville jeg stille mig foran spejlet, og bede ham komme om på højre, gerne med et håndtarget. Belønning helt fra bunden, så selv for at forsøge at gå over på højre, hvis han slet ikke kan det heller. Men helst så hurtigt som muligt kan belønning for korrekt position på højre side.

    Når han kan stå på højre, begynder du at lave små bevægelser (fx bare skiften vægt fra venstre til højre ben) her skal han reagerer "korrekt", dvs han skal ikke straks søge venstre, men istedet følge dig mod højre. (Her skal du bruge spejlet, så du ikke kommer til at påvirke ham mod venstre ved at kigge ned på ham)

    Når I kan stå og "vrigge", og han følger med kan du tage et lille skridt (husk at starte med højre fod). Osv.

    Husk hele tiden at støtte ham ved at tilbyde håndtarget så han kan placere sig korrekt ift dig.

    Når du er til konkurrencen vil håndtarget'et ogsp være en fordel for jer, da du kan tilbyde det som støtte, hvis han bliver utryg på højre. (Her skal du så selv bedømme om du vil undgå at han rører din hånd eller om det er lige meget og konkurrencen mere er for øvelse for jer).


  • #11   2. aug 2020 * med Boesen, tusind tak, ja, han er så dejlig så dejlig - familiens helt store lykke smiley

    AG, det er netop som A-S siger. Det er ikke mig, der har lært ham hans fvf smiley Og ja, er helt enig i, at det skal bygges op fra bunden.

    A-S, et spejl burde nok kunne skaffes smiley Tusind tak for råd!
    Konkurrencen er tænkt som en oplevelse mere end det er for at få de helt vilde resultater. Han er allerede lydighedschampion, men da jeg ikke er helt tryg ved at skulle starte min første konkurrence direkte i LP3-klassen, så har vi valgt at tage rally og køre fra start af sammen smiley


  • #12   2. aug 2020 Nicki var 10 måneder da vi købte hende - og var trænet op til IPO (nu IGP), så hun havde lært plads, plads, plads, plads og at sidde foran. Alle andre positioner var no-go.

    Det tog et stykke tid at lære hende bare at kunne gå på højre side, som man skulle i øvet - og det er det, der nu ligger i begynderklassen.

    Du skal ikke kunne nogen øvelser, men du skal kunne transportere hunden på højre side til næste skilt og kunne bestemte vendinger til og fra højre side smiley

    Jeg ville belønne rigtig rigtig meget for at han er på højre side - i hvert fald, hvis han har samme tendens med at "stikke af" over på plads, når man begynder at gå, som Nicki havde. Du skal simpelthen fodre med godbidder, så han ikke når at overveje at han skal gå andre steder. Når det går godt, kan du trække tiden mellem godbidderne mere og mere.

    Når det er på plads, ville jeg begynde at rode med bagpartskontrol, at få ham til at gå i den korrekte postion osv. - men først når han er komfortabel med at være på højre side smiley Og når alt det er på plads, så kan I begynde på vendingerne og efterfølgende øvelserne (til øvet klasse) smiley


  • #13   2. aug 2020 Super input, Camilla! smiley

    Lyder til Mason har lidt samme tendens som Nicki smiley
    Han kan godt vendingerne (synkron samt tulipan og springvand), men han kan ikke blive i positionen, når først han er der. Det er sgu for løjerligt for ham smiley

    Vi må øve at højre side er et super fedt sted at være!


  • #14   2. aug 2020 Jeg starter med at lokke hunden i position og når den er der så belønner jeg massivt, pause, gentag. Det hurtigt søger den selv positionen. spejl er smart fordi jeg kan se om hunden er i den rette position.

    nogle gange starter jeg op af en mur. så får jeg hunden lige i position.

    sideløbende træner jeg at svinge ind. Det gør jeg ved at lokke ind et par gange og så fader jeg hjælpen væk.

    samtidig lærer jeg hunden at svinge ind til begge sider via en balje hvor jeg belønner hunden for at stå foran mig. når den kan det af sig selv så flytter jeg mig til hver side, hvorefter hunden retter ind. alt udløber klik godbid løbende.

    gradvis skifter jeg til at klikke for at bevæge bagparten. og til sidst kan hunden svinge hele vejen rundt om baljen.

    herefter tager jeg et skridt, klik beløn fri. to skridt osv.

    så længe hunden er med i positionen går jeg fremad. gradvis fader jeg godbidder ud så hunden følger med i længere og længere tid.

    Jeg bruger at filme mig selv, da jeg har en tendens til at gå og glo på hunden eller bøje mig frem.

    måske du kan bruge noget af dette.

    Han ser dejlig ud smiley


  • #15   3. aug 2020 Det med mur: det hørte jeg også om da Coco var hvalp, men er siden blevet frarådet det, da det kan føles med ubehageligt for hunden: Hvis den reelt har et behov for at undvige positionen, så skal den også have lov og ikke tvinges på plads af en mur.
    Det kan også påvirke hunden, så den bakker af i øvelsen, fordi den føler sig klemt mellem mur og fører.

    Hvis man gerne vil have et hjælpemiddel a la muren vil det være at foretrække at bruge en kantsten eller en pæl der ligger ned. Så kan hunden undvige, hvis den har behov, og den føler sig ikke klemt.


  • #16   3. aug 2020 man skal altid tilpasse metoder til individet, ja. Jeg har kun oplevet hundene være helt vildt på mig og belønningen men hvis ens hund ikke kan lide en mur så skal man naturligvis ikke stå der. så får man jo ikke det optimale mindset og drive lagt med ind i øvelsen

Kommentér på:
Højrehandling

Annonce