{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.324 visninger | Oprettet:

Rally - vendinger til (og fra) højrehandling {{forumTopicSubject}}

Har I kommandoer til vendingerne til og fra højrehandling? Specifikt er det synkront højre om (til højrehandling) der volder problemer og synkront venstre om (til plads/venstrehandling).

Mit problem er at jeg kan ikke "gribe" hunden med den anden hånd, hun registrerer den slet ikke.. så jeg tror, jeg bliver nødt til at have en decideret kommando til at hun skal vende en halv omgang den ene eller den anden vej.

Hvad gør I? Hvis I har kommando, hvad kalder I så øvelsen?

Twist og spin (dreje 360 grader den ene og den anden vej) kan jeg ikke bruge til det, fordi hun når at dreje den hele omgang, før jeg får vendt mig..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Rally - vendinger til (og fra) højrehandling
  • #1   15. apr 2017 Kan du ikke lave snudetarget på din hånd, vænne hunden til kun at kigge på hånden, fx med kommandoen "watch" og så føre hånden frem, bede om "watch", derefter give kommando for plads, imens du vender dig hurtigt. På sigt kan du så give tegnet og vende dig på samme tid med hunden og dernæst lægge en kommando på hele øvelsen.
    Det er cirka sådan jeg har gjort med Coco, bortset fra at hun ikke har en kommando for øvelsen, men for bevægelsen rundt. Som jeg så bruger både ved "hund snur rundt" og de her vendinger, netop fordi jeg bare samler hunden op med ny pladskommando, inden hun har drejet helt rundt.


  • #2   15. apr 2017 Hun går så fint FVF at der ikke er "plads" til at vende hende med håndtegn, hvis det giver mening? Hun går jo helt tæt.. så jeg bliver nødt til at have en kommando for at nu skal hun vende sig.

    Tulipan og springvand er dog intet problem, for der er mere armplads. Tulipan er selvfølgelig nemmest fordi vi vender ind mod hinanden..

    men med højre og venstre synkront går der kaos i den, fordi hun går med mig halvdelen af vejen (hun går med mig rundt i "svinget") og ender så nogle gange på den rigtige side, andre gange ikke.. Giver det mening?

    Største problem er helt klart fra pladsposition, fordi hun går helt tæt smiley


  • #4   15. apr 2017 Jo, men det er netop det jeg tænker du kan bruge et håndtarget til at flytte hende væk fra dig med. Så du kan placere hende med hånden.. ved ikke om jeg forklarer det dårligt.. måske smiley

    Jeg synes et håndtarget er super anvendeligt i FvF, da man virkelig kan placere hunden præcis som man vil med det smiley


  • #5   15. apr 2017 Jeg kan ikke helt se, hvor du vil placere hånden så hun ser den.. Jeg kan lige prøve at filme lidt af det vi gør nu, når det er lyst i morgen smiley

    Jeg tror nemlig at det du foreslår, er det jeg faktisk gør nu, som ikke virker.. men det kan sagtens være jeg misforstår smiley


  • #6   15. apr 2017 Hehe, det kan sagtens være smiley
    Jeg kan også lige se, om jeg kan få tid imorgen til at filme, hvordan jeg gør, så kan vi sammenligne smiley


  • #8   15. apr 2017 AG, vi er kun i øvet klasse, så skift bag fører har vi slet ikke taget hul på smiley

    Problemet med twist og spin/rundt er at hun også skal bruge håndtegn der, og selv der bliver hun forvirret når det bliver sat ifbm. FVF (altså når det er ind mod mig, ikke når det er hund snurrer rundt), så jeg kan ikke nå at guide hende og dreje med rundt samtidig. Hvis jeg svinger rundt samtidig med kommandoen vil hun bare gå FVF rundt i svinget, altså lave en højre omkring smiley


  • #9   15. apr 2017 Men springvand er heller ikke problemet. Det er ind mod fører, når jeg ikke også skal med ind, der er problemet.. Springvand og tulipan går helt fint smiley

  • #11   15. apr 2017 #10 Det er jo både et problem på højre og venstre side - problemet er faktisk størst på venstre side, fordi hun skal forlade fvf i en retning jeg ikke kan guide med store armbevægelser (indad) eller forberede hende på - og hun går jo tæt smiley

    Problemet ligger i, når hun skal vende ind mod mig, og jeg skal vende væk fra hende.

    Når vi begge skal udad eller begge skal indad, er det fint - eller hvis hun skal udad og jeg skal indad, det er også fint..


  • #14   15. apr 2017 Jo det er nok et spørgsmål om øvelse, men jeg var mest interesseret i, hvordan andre gjorde det - om I havde specifikke kommandoer til de her to vendinger, som i min optik er de to sværeste smiley

    Jeg har spurgt Nette, men vi fik ikke arbejdet så meget på det, fordi det var sidste træningsgang i dag, og der holder vi altid prøve prøve. Det var faktisk derfor jeg blev opmærksom på, at det var rigtig svært for hende, fordi de her to netop var i banen smiley

    Jeg tror bare jeg må prøve mig lidt frem - hun kunne det da nogle lunde engang, men så er det gået i glemmebogen, og nu virker den gamle måde ikke længere (netop ved at guide hende med hånden) så det er lidt irriterende smiley


  • #15   15. apr 2017 #12 Jeg ved ikke hvorfor, men hun fungerer VIRKELIG dårligt uden håndtegn. Det er rigtig svært for hende, og jeg ved simpelthen ikke hvorfor, men håndtegn og kropssporg er bare super vigtigt for hende.. ISÆR når der er øvelse, hvor hun skal flytte sig fra fører (f.eks. twist) - så jeg ved ikke, om hun nogensinde lærer dem uden håndtegn, for at være ærlig..

  • #19   15. apr 2017 Jeg oplever blot at i takt med atjeg udfaser håndtegn på nogle øvelse - f.eks. dæk, stå, sit, twist, bliv - så bliver hun mere og mere tøvende og usikker.

    Det er lidt som om at den verbale kommando er hjælp, og den fysiske kommando er "hovedkommandoen". Hvis jeg siger en ting og viser en anden, så gør hun det, jeg viser.

    Men f.eks. med bakke øvelsen, der går udfasningen rigtig godt - det virker sådan lidt tilfældigt, om hun kan en øvelse verbalt eller ej smiley


  • #20   15. apr 2017 Og jeg synes ikke man kan udfase f.eks. sit og dæk langsommere - hun er over 2 år gammel smiley

  • #21   15. apr 2017 Hun kan twist 120% på håndtegn. På verbal kommando kan hun 25%, vil jeg tro. Spin er helt ny, så den er ikke sikker på noget endnu, fordi førhen har den bare ikke heddet noget smiley

  • #24   15. apr 2017 Helt enig, og derfor ender jeg altid med at gå tilbage til håndtegnet, fordi der er hun sikker i øvelsen smiley

    Du har også helt ret i det med mønsteret, jeg oplever bare ikke at det gør en forskel på lang sigt? Min oplevese er i hvert fald at jeg hver gang skal varme op 2-3 med håndtegnet, og så kommer man jo heller ikke rigtig videre, hvis du forstår? smiley


  • #25   15. apr 2017 Har du en kommando for det at være på højre side?

    Så kan du give kommandoen til vendingen, hurtigt efterfulgt af "højre".
    Hvis du er hurtig nok i din egen vending, burde det lykkes.


  • #29   16. apr 2017 Hendes kommando for højre side hedder fuss. Problemet er vendingen, ikke når hun lander - kommandoen for vendingen virker ikke længere, og den er svært at indlære, fordi hun ikke kun kan verbalt, og det er sindssygt svært at guide hende med hånd og nå at vende sig og sige fuss efterfølgende.. men jeg tror bare jeg må ud og arbejde på det og se om der ikke kommer flow i. smiley


    Jeg forstår ikke helt den med de verbale lege. Hvad går det ud på? Hvad skal jeg gøre og hvad skal hunden gøre? Er det noget du bruger til en øvelse der kun fungerer på håndtegn?

    Hun er ikke vant til shaping, eller at gøre noget uden hun får besked på det, og jeg er heller ikke interesseret i at fri shape hende (at lære hende selv at tilbyde adfærd uden jeg siger noget) smiley

    Hun er dog heller ikke vildt god til lokning - altså jeg kan godt lokke hende, men hun er ikke sådan en hund der bare følger godbidden.

    Så jeg bruger nok lidt en blanding. Jeg hjælper hende med lokning-agtigt ved nye øvelser, men udfaser det hurtigt, så snart hun fanger fidusen, og så tilbyder hun som regel adfærden når jeg laver samme bevægelse, og så bliver bevægelsen til et håndtegn. Det virker godt.

    Det med at udfase håndtegnet virker skidt.

    Jeg tror bare ikke, at hun er en hund, der fungerer godt på verbale kommandoer kun. Jeg vil selvfølgelig fortsætte med at træne det og prøve at udfase, men jeg er begyndt at tro, at nogle hunde bare ikke fungerer på verbale kommandoer, og hun er en af dem smiley


  • #32   16. apr 2017 #30 Det er præcis sådan jeg gør smiley Men det har stadig ikke ændret på, at hun ikke kan på verbal kommando HVER GANG, hvis jeg f.eks. på en rally-bane skal have hende til at twiste. Jeg siger altid kommandoen først og giver hende et par sekunder til at reagere, og hvis der ikke sker noget, så kommer håndsignalet, og så gør hun det. smiley

  • #37   16. apr 2017 #34 Min tanke var faktisk lidt at tage en pause med rally her når vi har bestået øvet klasse helt, og så gå over til enten noget lp, agility eller FP.

    #35 Det var faktisk også lige min tanke, da jeg skrev det. Hvad kan jeg mon gøre ved det?

    Det, der bare er lidt frustrerende er, at sådan noget som bakke og stå - øvelser der har været SINDSSYGT svære for hende, dem kan hun næsten på verbal kommando nu.. Men øvelser, som sit/dæk/twist mv, som har været lette at indlære, dem kan hun kun på håndtegn. Har det mon noget at gøre med, at de har været så lette for hende, at jeg ikke er gået nok i dybden med dem?

    Bakke har jo været undervejs i lang tid - nu kan hun næsten bakke, bare at jeg trække skulderen tilbage, efter jeg har sagt kommandoen (nææsten, vi prøvede for første gang i går, og det gik ok), fremfor at jeg jo har været helt bukke forover og "skubbet" hende tilbage med en godbid smiley


  • #39   16. apr 2017 Hmm... Af kommandoer har jeg:

    Plads, sit, dæk, stå, bakke, fuss, twist, spin (den er vi først lige begyndt på, så den tæller ikke helt), high five, pote, læg dig, tysker, her.

    Af dem der er svære, synes jeg ikke rigtig der er nogen, som minder om hinanden? smiley Det har nemlig været noget, jeg har prøvet at tænke over.


  • #41   16. apr 2017 #40 Hvilke tænker du på? Fordi hun kan jo slet ikke de verbale signaler, pånær nogle få øvelser. Bakke kan hun ikke, uden at rykke med mig. Det er meget bevidst, fordi hun skal lære at bakke med mig, ikke selvstændigt.

    Resten kan hun på håndtegn, uanset hvordan jeg står/sidder.. Verbalt kan hun stillingsskift til stå både foran mig (med afstand træner vi pt) og ved siden af mig smiley


  • #43   16. apr 2017 #42 Ja, jeg har først et verbalt ord, og derfor et håndtegn til at understøtte det. Problemet er jo, at jeg ikke kan få faset håndtegnet ordentligt ud - hun begynder at tøve, forstår ikke hvad jeg vil have, hun bliver meget usikker. Og jeg ved helt seriøst ikke, hvordan jeg skal fase håndtegnet mere nænsomt ud smiley

    På bakke er det nødvendigt, fordi hun skal bakke lige med mig, i en pladsposition. Dvs. at hun skal ikke selvstændigt bakke lige, men hvis jeg kommer til at gå skævt, så skal hun følge mig, skævt. I princippet skal hun kunne bakke slalom med mig. Hun skal følge mig, ligesom ligeud i FVF..

    Senere skal hun også bakke foran mig, men den øvelse, tager vi til den tid - det er for mig slet ikke samme øvelse smiley


  • #45   16. apr 2017 NJarh, valgt og valgt.. Jeg ville helst have udelukkende verbale signaler, men det virker bare ikke rigtig for hende, synes jeg. Så med tiden er det nok bare blevet en vane at bruge håndsignaler - men verbale signaler ville da uden tvivl være meget nemmere smiley

  • #50   16. apr 2017 AG det med at bakke foran en kommer først i championklassen, så det vil jeg slet ikke tage hul på nu. Jeg har i tankerne at tage en pause fra rally og fokusere lidt på LP, agility eller FP efter denne her klasse i rally - og så begynde på det igen senere smiley Jeg har andre øvelser, som skal øves, præciseres og læres, der er langt vigtigere, end en øvelse vi ikke engang har brug for endnu smiley

    Jeg synes bare ikke hun får det der kæmpe boost af selvtillid, når jeg så roser hende, når hun gør det rigtigt.. Hun er lige så usikker næste gang. Hvad gør jeg forkert?

    Vi kan ikke træne så meget lige nu, hun har slået poten, men vi trænede twist her tidligere, og der fangede hun jo fidusen, eftersom jeg bare bad hende laver twist efter twist efter twist - så da hun gjorde det på kommando kun, fik hun selvfølgelig en masse ros og en masse godbidder, men hun var lige så tøvende og usikker på at twiste de efterfølgende gange?


  • #56   16. apr 2017 #52 Nej, jeg bruger også bold, men ikke i dag, da hun som sagt har slået poten smiley Ligeledes kan jeg pt. ikke bruge bold til f.eks. højrehandling, da hun så låser i sin adfærd, og stresse lidt op. Bolden kan først introduceres, når hun kender øvelsen, ellers stresser hun (det er dog ikke voldsomt, hun er nem at få ned igen). Hvis jeg har belønnet med bolden for tidligt, så begynder hun at sjuske i øvelsen.

    Bolden bruges både til at kaste med og til trækkelege, det varierer lidt smiley

    Vi har haft meget gang i den øvelse, hvor hunden skal ud og rundt om en kegle. Den blev sat på pause, fordi hun begyndte at gå rundt om rally-skiltene (og gør det stadig lidt) - jeg opdagede det til en uofficiel konkurrence, så den øvelse er pt. pause, mens vi konkurrerer i rally smiley

    #53 Du får det til at se så let ud! smiley

    Vi må arbejde på de verbale kommandoer, specifikt twist og spin, så hun ikke skal have min hjælp så meget.


  • #62   16. apr 2017 Jeg takker for jeres svar, vi vil arbejde videre med det, det næste stykke tid.

    Dog lige et spørgsmål: Ville I vente med at arbejde på spin, indtil twist sidder fast verbalt, for at undgå forvirring i forhold til hvilken vej, hun skal dreje?

    Twist er nemlig den øvelse hun har kendt længst, så den må være nemmest at få verbal kommando på lige nu smiley


  • #64   17. apr 2017 Lille update uden at sige for meget om banen: Vi var i dag til uofficiel prøve og en af de svære vendinger her var der og det gik SÅ godt!

    Vi øvede i går og i dag især twist, ligesom på Trines video, og det gav pote i dag til prøven smiley

    Så vi fortsætter til hun forhåbentlig kan dem kun på verbal kommando smiley


  • #67   17. apr 2017 Uff! Jeg havde samme problem. Det var bare gentagelse, gentagelse, gentagelse... Jeg lokkede med hånden med vendingen og sagde "plads" eller "heel"... Efter en masse gentagelser over en længere periode, så kunne jeg tage håndtegnet mere og mere væk. Nu behøver jeg kun vifte lidt med hånden, det ser lidt ud som om, jeg kaster Hip-hop håndtegn når vi laver den øvelse: yo, Westside, Eastside smiley hehe... Det skal I nok lære hurtigt.

    verbal kommando har ikke virket for Jessie og mig, hun vil simpelthen bare ikke gøre det i fvf på verbal blot. Hun kan ellers mens jeg har ryggen til, men ikke i fvf, det er lidt sært.


Kommentér på:
Rally - vendinger til (og fra) højrehandling

Annonce