{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
996 visninger | Oprettet:

Giv hals! {{forumTopicSubject}}

Ja som overskriften hentyder, så ønsker jeg at min hund skal kunne give hals..... på kommando vel at mærke.

Vores hunde lærer fra små af, at gøen er no go. Simpelthen fordi sådan 6 terriers kan være et rent helvede for alle indenfor en radius af 500 meter.
De ved at begynder man at gø (uden særlig grund), så er det ind!

Nu er jeg så begyndt at træne lille Runa (lige blevet 7 mdr) i Politihundeforeningen og jeg er vild med det! Runa er overraskende engageret/god og den ene træner har spurgt om jeg vil videre med hende. Hun går på begynder-hold nu. Videre "seriøs" træning fordrer som noget af det første, at hunden kan give hals på kommando.

Alt udløsende er som udgangspunkt tilladt i træningen og som teenager lærte jeg min ene Kerry at gø på kommando. Det er så også en gøende race. Airedalen er egentlig ikke gøende, så jeg forudser en rimelig udfordrende opgave.

Nogle erfaringer og gode ideer til, hvordan jeg griber det bedst an?


Kommentarer på:  Giv hals!
  • #1   16. sep 2020 Jeg er ikke i PH, og aner ingenting om PH’s kriterier. Men jeg ved at man i DcH stort set er skiftet over til “tigge-hals”, og altså træner halsen ved at tirre/lokke hunden med dens favoritbelønning, og så belønner for halsgivning. Når den kan ét sikkert bjæf, sættes der flere på.

    Det der kan være udfordringen ved den metode, er at hunden gør i forventning om at blive belønnet, og altså ikke er aggressiv, vogtende eller andet i den retning.

    Det er relativt simpelt at lære hunden, at gøen kun er ønsket i forbindelse med bestemte øvelser. Med mindre man træner med en Dorit smiley


  • #2   16. sep 2020 Det var også sådan jeg gjorde med Mads, men Kerryerne er nemme at få til at gø. Jeg er bange for at Runa vil glo på mig og hende om og gå, hvis ikke hun får godbidder indenfor 1 min.

    Træneren sagde at de havde kæmpet med en schæfer i et halvt år, indtil ejeren glædestrålende kom og fortalte at han havde fundet en tricker. Det var sønnikes fjernstyre bil, som hunden gøede af hver gang. Den var med til træning!

    Overvejer om jeg skal tage vores alkoholiserede nabo og hendes skraldespand med.....


  • #4   16. sep 2020 Nej det synes jeg ikke. Ulempen er jo at terriers ikke gider i længden. Får de ikke noget ud af deres indsats meget hurtigt, så går de!

  • #5   16. sep 2020 Find noget der trigger hende.

    Det kan også være en fordel at træne sammen med en hund som har en sikker hals, så den har noget at spejle sig i.


  • #7   16. sep 2020 Nej det kan hun ikke, men det var mere ment i overført betydning. De, vender, hovedet væk og dropper kontrakten og så er der ingen træning. Hunden kunne ligeså godt være gået.

    Det med at finde en anden hund, er nok slet ikke en dum idé!


  • #8   17. sep 2020 For mange år siden da jeg havde AmStaffer havde jeg samme problem.
    Uanset hvad, så ville kræet ikke gø, men pludselig en dag gik kræet fuldkommen amok.
    En af ungerne på træningspladsen havde drukket en sodavand og pustede i den tomme flaske.
    Efterfølgende havde figuranter en flaske med når det var dens tur til forsvarsarbejde, og der gik ikke ret mange gange, så kunne den gø uden flaske.

    Find ud af, hvad der tigger hende og beløn bare der kommer den mindste lille lyd.
    Det med at gø på kommando er det eneste Gaddafi lærte meget hurtig, selv om han ellers er dum som et brædt.
    Jeg tror det tog max et kvarter. Jeg brugte hans bold, som han elsker mere end alt andet.


  • #9   17. sep 2020 Ja der er ikke andet for end at jeg må hilse øje med hvilke lyde der tænder hende. Den med flasken er ikke dum faktisk!

  • #10   17. sep 2020 Mht terriers og at lære at gø så skal du være obs på at de nogen gange ganske enkelt skal have tid. Runa er kun 7 mdr og terriers er langsomt udviklede. Så det er ikke sikkert hun er klar til at træde over den tærskel det er at rende ud til en 'fremmed' og gø - heller ikke selvom man benytter ren leg og byttedrift. Irene er heller ikke nogen særlig gøende race (de er jo sådan set designet til at være stille når de jager), så med dem kan det også være lidt op ad bakke - især hvis man presser dem for tidligt. Clinton var først klar da han var lidt over 1 år. Så tog det tilgengæld ingen tid at få ham til at forstå at det er vildt fedt at rende ud til en figurant og gø højt og larmende smiley
    Det der med at den 'slår fra' kunne for mig godt lyde somom hun ikke er klar.
    Når jeg sammenligner mine irere med min Dobermann mht til at lære at gø 'på kommando' så var Doberen ultranem; få ganges tirren med legetøj så gjalpede hun løs. Og det var ikke nødvendigt at belønne spæde pip. Hun startede ud med VOV!


  • #11   17. sep 2020 Mette, i PH skal hundene ikke kun kunne gø hos figuranten.
    I lydighedsdelen er der en øvelse, hvor de skal kunne gø på kommando mens de sidder på plads ved hundeførerens venstre side.


  • #12   17. sep 2020 Tak for input. Det skal lige nævnes at jeg overhovedet ikke har forsøgt endnu. Jeg ville gerne lige have lidt gode idéer, da jeg forudser at det kan blive opad bakke. Mette jeg er helt enig i at terrierne er sent udviklede. Dét med at vende hovedet væk eller gå er bare generelt med terriers. Jeg kan jo ikke gå linjeføring i en time eller forsøge den samme øvelse 20 gange i streg. Dét gider de ikke. Jeg vil jo helst stoppe inden vi når dertil og hvor hunden stadig synes det er fedt.

  • #13   17. sep 2020 Huskyerne er bestemt ikke gøende. Faktisk er det virkelig sjældent, man hører én af dem sige vov. Alligevel er det lykkedes mig med de fleste af mine ud fra den metode, de andre også beskriver.
    Eneste undtagelse er Luf. Ham kan jeg under ingen omstændigheder få til at sige vov - men til gengæld kan han hyle på kommando. Tæller det? smiley


  • #14   17. sep 2020 I princippet er det vel den samme metode man bruger til at lære halsgivning uanset om den skal til figurant eller sidde ved siden af føreren smiley Hvis mine sidder på plads og jeg siger halse så starter de med at gø. Det er ikke noget jeg har indlært specielt smiley

  • #15   17. sep 2020 En veninde havde en schæferhund, som heller ikke ville gø på kommando. Hun fandt ved et tilfælde ud af, at føntørreren var en trigger .. så det var jo bare at bruge den smiley

    Prøv dig frem - det kan være en VIRKELIG tålmodighedsprøve. Min yngste hund er 22 måneder - hendes to brødre er først for nylig gået i gang med at gø .. og hendes søster, kan de ikke få til det. Min har gøet siden hun var 7 måneder.

    Men kun fantasien sætter grænser smiley


  • #16   17. sep 2020 Tak Martine. Det giver mig lidt ro på. Træneren sagde bare at halse på kommando var den øvelse der bare skal sidde, for at kunne gå videre. Vel bliver hun aldrig tophund, men jeg har sammenlagt trænet et par timer med hende og hun viser bare rigtig meget glæde ved det og linjeføring, sit og plads sidder ret godt fast på de få timer. Vi startede for 14 dage siden. Jeg vil bare gerne prøve at gå så langt hun kan. Det er første gang jeg træner hos Politihundeforeningen (det er i Nyk F) og jeg er virkelig positiv overfor deres metoder.
    Jeg vil gå og holde øje med, hvad hun reagerer på og i stedet for at sige Nej når hun gør, så vil jeg sige hals!


  • #17   18. sep 2020 Jeg havde en der gerne ville gø af støvsugeren når man tændte den og 'tirrede' ham lidt med mundstykket.
    Jeg kender flere der har fået hundene til at gø ved at lade dem se en der gøer glad og gerne blive mega belønnet for det. Perle har været brugt som 'gø-hunden' flere gange smiley


  • #18   18. sep 2020 Mette de bliver nok også sådan det ender.

Kommentér på:
Giv hals!

Annonce