{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.279 visninger | Oprettet:

gø helvede {{forumTopicSubject}}

Baby har fået det rigtig godt. Hans ryg driller ikke ret meget mere og han får ikke medicin længere. Derudover har han tabt sig 2,5 kg.

Han er blomstret enormt meget op. Han har nærmest fået sin anden ungdom smiley

Men sammen med hans bedring, er vi løbet ind i et andet problem.
Han har altid været en hund der gør meget, men ikke i den her grad...
Baby har fået SÅ meget glæde, at han gør rigtig meget, i forventning om at der skal ske noget, hele tiden.

Han gør når han skal have mad, han gør når han skal ind og ud af bilen, han gør når han skal ud og tisse og han gør rigtig meget når vi træner!
Han gør bare virkelig meget!

Hvordan tackler jeg lige den gøen, uden at pille glæden ud af ham?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  gø helvede
  • #1   9. dec 2021 Hjælper det hvis han skal lave et trick først? Fx sit for at få ro på?

  • #2   9. dec 2021 Nix.
    Vi har forsøgt at aflede med tricks, men det har bare ført til, at han tilbyder alt muligt adfærd, samtidig med han gør.
    Jeg er også bange for, at jeg i forbindelse med forøget på at aflede, er kommet til at belønne ham, for at gø, istedet for tricket.


  • #3   9. dec 2021 Øv smiley Jeg ved ikke om man vil kunne lærer ham "Stille/shyyy" hvor han tier stille når man tager pegefinger op foran munden (jeg ved ikke lige hvordan man gør det :D) For så vil det nok ikke være et "øv jeg må ikke gø", men mere et "uh, det er sjovt at være stille"

  • #4   9. dec 2021 Rigtig godt tænkt!
    Det ville være dejligt, hvis nogen har et bud på, hvordan man indlære det!

    Det tror jeg faktisk godt kunne være løsningen!


  • #6   9. dec 2021 Det er også den metode jeg bruger, når vi træner.

    Men jeg føler Ikke det er effektivt nok. Jeg er slet ikke tvivl om, at Baby belønner sig selv med gøen.
    - derudover bor vi i lejlighed, så jeg syntes ikke vores naboer kan være tjent med, at vi bare venter på han stopper.

    Når vi stopper ham i at gø, som tingene er nu, skal vi "diskutere" med ham. Det er kun symptom behandling - vi mangler simpelthen de vises sten, til at få bugt med larmen.


  • #8   9. dec 2021 Vi har heldigvis de sødeste naboer i verden! Og vil selvfølgelig gerne beholde det gode naboskab smiley

  • #9   9. dec 2021 Med Coco gejlede jeg hende op og satte signal på hendes gøen, derefter indlærte jeg "shh" med en finger for munden.
    Det gjorde jeg ved med min adfærd at udstråle ro (virkelig svært at forklare), noget med at stå helt stille med øjenkontakt (hvis hun gøede afbrød jeg og gik et par skridt med hende og gentog øjenkontakt), langsomme bevægelser, og tror også det er noget med min vejrtrækning: jeg tog dybe vejrtrækninger og når hun var i venteposition (altså ventede på gø kommando/var i god kontakt/stærk fokus) udåndede jeg langsomt (satte så tegn og lyd på efterhånden), det gælder jo så selvfølgelig om at klikke inden der kommer lyd smiley Langsomt øge tiden med fokus/stille tid.


  • #10   9. dec 2021 Men det skal lige siges at Coco aldrig har været en gø-maskine, så jeg ved ikke om det løser noget for jer eller om det er den officielle måde at gøre det på:)

  • #11   9. dec 2021 Tak AS, det er lidt kringlet - men vi må forsøge.
    Jeg går hjemme pt, så vi kan da træne lidt, mens naboerne er på arbejde smiley


  • #12   9. dec 2021 "When in doubt, throw cookies" smiley
    Ej, ikke helt, men Sten er MEGET vokal, når han er med hos de gamle. Herhjemme siger han aldrig noget, selv når det banker på døren. Men derude gør han for opmærksomhed, når han vil lege, når man går ud osv.

    Jeg kaster en slat godbidder lige før han typisk vil begynde at gø. F.eks. begynder han gerne at gø, når han er helt igennem døren, så jeg kaster 4-5 kiks lige når forpoterne er igennem, det afbryder ham det sekund eller to, der skal til for at jeg kan bede ham om andre ting, der ikke indeholder vov.

    Det kræver selvfølgelig, at godbidderne er i lommen hele tiden, skal de først hentes et sted er der jo for sent.
    Som bonus kan man så faktisk belønne sig ud af det i stedet for at ignorere ihærdige kontaktforsøg mm (vil jo faktisk gerne have kontakt og "jeg vil være sammen med dig", bare ikke ved at gø)


  • #13   9. dec 2021 Nå ja, og så kan du jo indlære "dyb indånding" på signal - fido kan næppe trække vejret dybt og gø på samme tid smiley



  • #14   9. dec 2021 Kan han gø på kommando ?? Og hvad sker der hvis du går ind igen F.eks når han skal ud til bilen?

    Min Sheltie blev tage af agility banen hvis hun gøede og blev sat i bilen. Hun fandt hurtig ud af at 2 gø var min Max (hun blev manisk i hendes gø ellers)

    Når hun så var stille roste jeg hende helt vildt og så løb vi videre.


  • #16   10. dec 2021 Michelle, jeg vil være bange for at belønne hans larm, hvis jeg skal smide godbidder til ham - og det er rigtig mange godbidder, til situationer jeg ikke altid kan forudse. Fx når der er folk i opgangen.

    Ansofie, nej jeg har ikke forsøgt at sætte ham i bilen, når vi fx træner.
    Jeg har forsøgt at gøre noget lignende. Når vi er på vej ud for at tisse, og han begynder at gø, går vi ind igen. Men han bliver bare ved, og ved og ved.

    Vi har forsøgt i 6 mrd, at være konsekvente med gøen i bilen.
    Han blev ikke lukket ud, før han holdt mund i et par sekunder - men lige lidt hjalp det. Det gjorde vitterligt ingen forskel.

    Apporten er en god ide! Baby har næsten lige lært at apportere, så måske vi kan få videreudviklet den!


  • #17   10. dec 2021 Gå ind og tag skoen af smid bare snoren når inden for. Og sæt dig læs i blad eller drik noget. Når han så kigger underligt på dig og ikke gør i et kropsprog uden begejstring, går du ud og tager sko på igen, tager fat i snoren og ser hvor langt du så kan komme.

    Hvis du fjerne ham fra dig stopper gøen så?? Som at sætte ham ind i og du bliver ude?? Nogen gange skal de koble at hvis jeg gør, forlader du selvskaber.

    Men vil lære ham at gø på kommando, og så putte en stop på..


  • #18   11. dec 2021 Jeg har forsøgt lidt med timeout herhjemme.
    Når vi træner inde, og han gør, har jeg sat ham ind i hundenes rum, og lukket døren - men han gør bare endnu højere.

    Jeg vil rigtig gerne lære ham et stop signal på gøen - men hvordan indlæres det?


  • #20   11. dec 2021 Isabelle det lyder så simpelt, at det næsten er for godt til at være sandt.
    Jeg tror det er der vi starter! Jeg må sørge for at have godbidder tæt på altid, og se om vi kan få det til at virke!


  • #22   11. dec 2021 Jeg har sådan nogle fiskepølser han er helt vild med smiley
    Det skal i hvert fald have et forsøg!


  • #24   11. dec 2021 Ost er også et godt bud!

  • #25   15. dec 2021 Jeg har engang læst en artikel om hvordan man får sin hund til at stoppe med at gø. Husker ikke hvor jeg læste det. Husker, at man skal holde sig neutral, altså hverken irettesætte eller belønne. Men simpelhen fortsætte med det man er i gang med. Der stod også at problemet kan blive værre i starten, da hunden kan blive forvirret. Derfor en god ide at advare naboerne. Jeg husker der stod noget om, at ændre på vaner. Et eksempel var, at gå ud og tage snoren lægge den på f.eks på et bord og fortsætte med at vaske op, hvis det er det man er igang med eller hvad det kan være. Det skal man gøre 4-5 gange om dagen. Der stod også at det ville være godt at finde en anden plads til snoren. Det handler om, at ændre på de vaner, som vi alle har og som fortæller hunden, hvad der nu skal ske. Jeg læste engang om en hund, der bare hans ejer tænkte på, at nu skulle de ud på nattur, straks var fyr og flamme. Ejeren var sikker på, at hans hund var tankelæser. Datteren afslørede hvad, der fik hunden til at reagere, en aften hun var på besøg hos forældrene. Hver aften når ejeren skulle ud på nat turen, lagde ejeren fjernbetjeningen over til konen og hunden vidste, at så skulle de ud og gå nat tur. Men det handler om, at ændre vaner, kun fantasien sætter grænser. Håber du kan bruge noget af det. Ville gerne jeg kunne skrive lidt mere udførligt. Men så skal jeg finde artiklen.

  • #26   15. dec 2021 JT - at fortsætte det man er i gang med virker jo så kun, hvis det man er i gang med ikke belønner adfærden... og det gør det jo, når gøen starter når man skal ud af døren, når man træner osv.

  • #27   15. dec 2021 #26
    Ja men det artiklen omhandlede, var at hunden skulle have brudt vanen. Derfor skal der også findes andre måder, at komme ud ad døren på. Det kan være, at tage snoren på i køkkenet, nede ved hoveddøren, udenfor lågen and you name it.
    Nu kan det være svært, at forsvare noget, man ikke helt eksakt husker.


  • #28   15. dec 2021 #26

    Meningerne er jo at gøen skal stoppe.


  • #29   15. dec 2021 #28 det er jeg med på, men en del af "fortsæt med det du er i gang med" falder jo ind under "ignorer uønsket adfærd" og der er for så vidt ofte en fin taktik, men jo kun hvis man rent faktisk kan kontrollere belønningen så hunden ikke henter sin belønning andetsteds... og vil nan f.eks. ud af døren, så vil man jo nødvendigvis belønne adfærden, hvis man fortsætter det man er I gang med.

    Jeg forstår hvad du mener med de andre tiltag, men samtidig tænker jeg at langt de fleste hunde ret hurtigtvhar regnet den ny placering af snoren osv ud.

    For mig ville det handle om at bryde mønstret og hurtigt få noget andet at belønne - hvis ellers kræet er madglad virker "kast en håndfuld godbidder" ofte ret godt til at afbryde en adfærd og give det sekund eller to, der skal til for at kunne få hul igennem/aflede/bede om en anden adfærd, derfor var det hvad jeg foreslog.... og ja måske får man kastet en håndfuld mens Fido gør... det ville jeg godt turde (om end det selvfølgelig ikke gerne skal ske ofte), for ret hurtigt skal man jo have etableret den nye ønskede adfærd, og den skulle jo så gerne blive flydende og tage overfor gøeriet.

    Der er helt sikkert mange veje til Rom - min pointe var blot, at ignorer kun virker, hvis ikke adfærden belønnes, og at belønning jo ikke kun kommer fra ejeren.


  • #30   15. dec 2021 #29

    Jeg ville gerne jeg kunne argumentere mod det du skriver. smiley

    Jeg skrev det kun fordi, at jeg tænkte at ts måske kunne bruge noget af det. Men når man ikke husker helt hvad der stod i artiklen, er den svær. smiley Nok dumt af mig.


  • #32   19. dec 2021 Jul er kommet lidt i vejen for den intensive træning.

    Vi har symptombehandlet en del, ved at strø godbidder eller lokke med snacks fra den gyldne skuffe.

    På tur virker det utroligt godt med "søge" øvelsen.
    Selvom han godt kan få et lille udfald, kan han distraheres med næse arbejde!


    I det nye år, skal der styr på larmen!
    Nu kommer dagene med brag og lysglimt - så vi får ikke trænet så meget, når han er så bange for fyrværkeriet.


Kommentér på:
gø helvede

Annonce