{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.130 visninger | Oprettet:

Mia F
Mia F
Tilmeldt:
10. feb 2011
Følger: 4 Hunde: 1 Emner: 5 Svar: 36

Stoppe vild leg indenfor mellem 2 hunde {{forumTopicSubject}}

Hej smiley

Sagen er den, at vi har fået en lille schæfer hvalp, som i går blev 11 uger. Derudover har vi en golden retriever på 9 år.

De 2 leger meget sammen, og det er rigtig skønt at de kan sammen og gerne vil hinanden smiley Vores golden retriever kan nogle gange virke næsten mere legesyg end hvalpen, og puffer ofte legetøj i hovedet på hvalpen for at byde op til 'trække-i-legetøj-leg'.

Vi har det problem, at de ofte leger voldsomt indenfor, og løber rundt og tumler, og det vil vi rigtig gerne lære dem, at de ikke skal indenfor. For de render ind i alting, hvilket er ret kaotisk.

Derfor vil vi rigtig gerne høre, om I har nogle gode råd til at få dem til ikke at lege så vildt indenfor .




Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Stoppe vild leg indenfor mellem 2 hunde
  • #2   19. dec 2021 Hippie uden vuffer - De må gerne lege, men vi vil bare gerne at det ikke er så voldsomt smiley Det bliver hurtigt så kaotisk, især når de løber ind i ting.

  • #3   19. dec 2021 Stop dem og luk dem ud. Jeg forstår ikke problemet smiley

    Mine må heller ikke lege vildt indenfor, men de får bare besked på at fise ud smiley


  • #4   19. dec 2021 Gør som A, mine må heller ikke lege vildt inde, det foregår nemlig ikke bare på gulvet, når 3-4 voksne Whippets leger fangeleg smiley



  • #5   19. dec 2021 Pt. har jeg 9 seks ugers hvalpe, de må gerne lege indendørs og når de om nogle uger er for vilde, bliver de også bare sendt ud, det plejer de at fatte i løbet af få dage, selv om de tidligere har måttet være vilde inde.

  • #6   19. dec 2021 Jeg har to retrievere, og de må altså heller ikke lege indenfor. Lidt trækkeleg er ok, men der skal ikke ret meget til inden jeg åbner havedøren og smider dem ud.

    Det er nemlig kaotisk og særligt da jeg var under genoptræning var det meget vigtigt de ikke løb ind i mit venstre ben. Så slider det unødvendigt på gulvene og jeg gider egentlig heller ikke høre på det.

    Jeg stopper det ikke - jeg smider dem bare ud i haven. smiley


  • #7   19. dec 2021 Kirsten H
    Ih du milde, så er det med at få de dyre vaser væk fra bordene smiley smiley men som ejer af whippets har man ikke dyre ting på bordene smiley


  • #9   19. dec 2021 Sala - Vi har aldrig noget stående på sofabordene, hvis vi ikke selv sidder i sofaen og nej, ikke alt bliver sat på de øvrige borde.

    Jeg har et hæve/sænkebord som sybord mv. Daisy hopper op selv om det er sat op i max højde.


  • #10   19. dec 2021 Herhjemme får hundene besked på at gå hen og lægge sig, hvis de bliver for vilde. De ved det udmærket godt, at vild leg foregår udenfor, og kun "stille leg" må foregå indenfor.
    Selv når vi passer andres hunde, lære de hurtigt, at sådan er "reglerne" her hos os smiley


  • #11   19. dec 2021 Jeg går i mellem og beder dem finde på noget andet. Eller lukker dem ud i haven hvis det er ok de leger lige der.

  • #13   19. dec 2021 Mange tak for svar allesammen smiley

    Indtil videre har vi også bare lukket dem ud i haven, hvis de bliver for vilde, eller afledt dem, f.eks. ved at de skal lave et trick for at få en godbid.
    Men vil nu stadig gerne lære dem at være rolige sammen indenfor smiley

    Ziva og Abby - Ja, det slider nemlig på gulvet, hvilket jeg heller ikke er helt så begejstret for smiley


  • #15   19. dec 2021 Jeg forstår ikke, at man beder to hunde, fulde af glæde og spilopper, og som bare gerne vil lege, om at lægge sig og fuldstændigt lægge en dæmper på den glæde og eget initiativ til leg. I hvert fald ikke, hvis man har en have, de kunne lukkes i...

    Da jeg havde to hunde legede de indendørs, også vildt, men det er også små hunde og de kunne ikke rage ting ned. smiley


  • #17   19. dec 2021 Jeg ville nu heller ikke stoppe dem helt, med mindre den gamle ikke kan holde til det, eller den unge kører for meget op. Så længe den store er god, og den lille ikke bliver for voldsom, tænker jeg da at det er en glimrende måde for den lille at lære grænser, og for den store at hygge sig med den lille.

    Mine hunde leger ikke vildt indenfor. Fordi jeg har dyre ting, som kan gå i stykker. Og fordi glatte gulve og vild leg kan give skader.


  • #19   20. dec 2021 Nu skal det heller ikke lyde som om, at de ikke må lege sammen smiley
    De må gerne lege sammen, men vi er bare ikke så vilde med, at det er så vildt indenfor. Som sagt render de ind i ting, eller rettere skrider ind i ting, da gulvet er glat.

    Problemet ligger også i, at de kører hinanden meget op, og det sker flere gange dagligt.
    Det er som om, at de ikke rigtig kan være rolige sammen, når de er vågne. De byder næsten altid hinanden op til leg.
    Den voksne har fået sår på siderne af halsen, da hvalpen "hæfter" sig fast, og bliver ved selvom den voksne piver. Den voksne siger ikke rigtig fra, men virker heller ikke påvirket, da hun forsætter legen. Det skal dog siges, at vi adskiller dem, når det bliver for meget mellem dem. f.eks. hvis man kan se at den voksne gerne vil trække sig, men at hvalpen ikke rigtig respektere det.


  • #20   20. dec 2021 Jeg kan sagtens forstå, at man ikke gider vild leg mellem to store hunde indenfor, men jeg synes bare, at der bør være andre muligheder end at bede dem lægge sig, sikke en lystdræber. smiley

    TS, jeg ville klart skærme den gamle hund noget mere, og inden, at det går "så galt", at den gamle får sår og piver. Kan du ikke lure, når den unge er ved at køre op i en spids?

    Da vi fik Anton, var Hannibal heller ikke god til at sige stop til den lille bandit, det blev han i øvrigt aldrig, selvom han et par gange fik sat ham gevaldigt på plads, men det var af andre grunde end leg. Men der gik vi ind og afledte Anton, så han legede med mig/os, i stedet for at lege krokodille på Hannibal. smiley


  • #21   20. dec 2021 Helt ærligt, hvis hundene får masser af tid med leg og træning udendørs, så kan du sagtens bede dem lægge sig indendørs;) snor på den lille og beløn for at være i ro, sæt eventuelt et gitter op mellem to rum og adskil dem hvis det bliver for vildt, bare sørg for at de er ude ofte;) mine hunde skal ikke lege inde;) jeg har 6 og ærligtalt, jeg gider ikke styrten rundt inde, vi slapper af inde og leger vildt ude;)

  • #22   20. dec 2021 Bodil jeg er helt enig. Sådan foregår det også her.
    Det stammer egentlig fra ungerne var små. Med glatte gulve og motorisk usikre småbørn, så fungerer det ikke med racerbane for hundene.


  • #23   20. dec 2021 Det er nu engang min mening, jeg elsker, når mine hunde selv tager initiativ til leg og samvær, og har man ikke (for) glatte gulve og ting, der kan gå i stykker, kan jeg ikke se problemet.

    Mine svigerforældre havde en Labrador, en elskelig, ældre hund. Hver gang, når vi eller andre gæster kom, blev han jo såååå glad og vimsede rundt, han blev med det samme bedt om at lægge sig i kurven, for de ville ikke have ridset deres gulve. Sådan en holdning forstår jeg ikke, så læg da nogle tæpper på de gulve, eller lev med lidt ridser i gulvet - herregud da.


  • #24   20. dec 2021 Jeg gider heller ikke vild leg indenfor, for trægulvet gør at de skrider rundt, og det er rigtigt skidt for leddene.
    Jeg sender dem udenfor.
    Nogle gange er vild leg om aftenen mere overtræthed, ligesom man kan se det ved børn, og da får de besked på at stoppe. Ellers kammer det over.
    Man må vurdere om der er tale om ophobet energi, og hvordan denne bruges bedst.


  • #25   20. dec 2021 Jeg kan kan virkelig ikke se et problem i at hundene får besked på at gå hen og lægge sig, hvis de bliver for vilde. Herhjemme har hundene rig mulighed for at lege i haven alt det de vil, så kan virkelig ikke se nogen grund til at de også skulle have lov til at lege vildt indenfor, hvor alt vælter og bliver smadret, hvis de bare får lov at gøre som det passer dem.
    Måske definerer vi vild leg på forskellig vis og hvis ikke, ja så har vi da bare vidt forskellig holdning til hvordan en hund skal opføre sig indendørs. Forskellighed gør heldigvis at det hele ikke bliver kedeligt smiley


  • #26   20. dec 2021 Men Maiken, når de gerne vil lege, hvorfor så ikke smide dem i haven, i steder for at bede dem lægge sig?

    Jeg kan sagtens forstå, at det ikke altid passer, at de farer rundt og skal stoppes, men ikke hver gang...


  • #27   20. dec 2021 Det ved du da heller ikke om jeg gør?
    Mine hunde får lov at lege alt det de vil, men vild leg foregår bl.a. ikke indendørs smiley


Kommentér på:
Stoppe vild leg indenfor mellem 2 hunde

Annonce