{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.509 visninger | Oprettet:

hjælp til høj arousal {{forumTopicSubject}}

Såååh efter vi er begyndt at træne en del mere, har vi fået et ret irriterende problem.

Baby vil SÅ gerne arbejde, at han gør og gør og gør.
Han gør så meget, at det ikke er altid han reagere på selv simple kommandoer - og det er næsten ikke til at holde ud at træne med ham, fordi han gør!

Hvordan pokker omdirigere jeg den energi, så han kan bruge den positivt istedet?

Jeg har forsøgt at ignorere ham, men det er som om det bare gør han endnu mere ophidset.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hjælp til høj arousal
  • #2   15. maj 2022 Ja enten det, eller så er det et relativt almindeligt udtryk i hundeverden smiley hvad ved jeg.

  • #4   15. maj 2022 Det er desværre blevet en generel ting. Han gør fra vi rammer trænings pladsen, til vi tager hjem. Kun afløst af små pauser.

    Og jeg kommer jo, uanset hvordan jeg vender og drejer det, til at belønne ham for at gø. For ellers kan vi ingenting lave.


  • #5   15. maj 2022 https://www.youtube.com/watch?v=DR831Q2fv-U

    Jeg synes den her video er super hjælpsom med netop det problem, og så overføre det til de skridt, du tager i forbindelse med at tage ud til træningspladsen.

    Alternativt er den her måske også en mulighed; Så det kan overføres til bilen og så træningspladsen?
    https://www.youtube.com/watch?v=DR831Q2fv-U


  • #6   15. maj 2022 Alex - det er faktisk i bilen det er startet.
    Det har vi kunne leve med i mange år, men nu hvor vi træner en del mere, stopper han bare ikke ved bilen længere...

    Jeg prøver at kigge på dem, tusind tak smiley


  • #8   15. maj 2022 Ja, Googles algoritme tilpasser resultatet til brugerens tidligere søgninger.

    PS! John, algoritme er en form for en matematisk model.


  • #9   15. maj 2022 Åh gud. Google tager en de mærkeligste steder hen, nogle gange!

    Jamen arousal er hvor opstemt hunden er (det siger vel sig selv)
    Men med en høj opstemthed, er vi ofte over i negativ stress, eller lige på grænsen.
    Det gør at hunden fx ikke er ret åben for indlæring og at den har svært ved at præstere optimalt.


  • #11   15. maj 2022 Du kender din hund bedst, så du må vælge den metode, der bedst får hunden ned. Hvis den er så meget oppe at køre, at den ikke er modtagelig for læring, skal du jo temmelig mange skridt tilbage.

    Hvad sker der hvis du er alene på træningspladsen? Kan du skrue på belønningen (måske belønne mere med mad, og gerne fra tube)? Kan hunden gå spor nede på træningsarealerne? Eller bare lave et helt almindeligt fodersøg?

    Når hunden kan være afslappet når I er der alene, og kan lave rolige øvelser og spise afslappet, kan du begynde at stille større krav. Om de krav er andre hunde eller sværere øvelser, ved du bedst selv.

    Jeg vil jo gerne have at mine hunde har en god slat drive, når vi træner. Men det skal være sådan at det er styrbart. Og det er ikke nødvendigvis nemt at opnå, og slet ikke med en hund der er kommet lidt sent igang med træning. Så prøv dig lidt frem, og se hvad der virker for jer smiley



  • #12   15. maj 2022 Tak Anne.
    Baby er ikke på noget hold lige nu, da vores lydighedstræner stoppede og der ikke er plads på flere hold i vores klub - så vi træner alene for tiden. Men det er samme reaktion om vi træner på pladsen, med eller uden andre hunde, eller om vi træner hjemme i stuen.
    Han er udelukkende belønnet på godbidder og verbalt.
    Vi kan godt gå et spor, og lave andre søge øvelser uden han gør samtidig - men han gør meget inden vi går igang.

    Jeg er jo stadig selv ret ny i den her verden og har enormt meget at lære endnu!
    Så det ærgrer mig også, at jeg er kommet så sent igang med Baby. Vi har altid trænet lidt, men slet ikke i det her omfang.
    Det er dejligt at han vil det! Men jeg vil også gerne kunne styrer den energi.


  • #13   15. maj 2022 Jeg måtte jo konstatere, at Bella slet ikke formåede at gå rally, fordi der gik skrigende springged i hende smiley Men det var nemt, for jeg havde sådan set ikke lyst til rally. Og i forbindelse med lydigheden, må hunden jo gerne vise lidt lyst til opgaven, bare den er relativt stille under udførelsen af øvelserne.

    Jeg spurgte dengang til, om det overhovedet var muligt at træne sig ud af den slags gøen (gå tilbage i mine gamle tråde og se om du kan finde den). Men igen, det var ikke så vigtigt for mig at løse problemet.

    Jeg ville nok lade ham vise at han er begejstret (et par glade gø), og så bede ham om at tie. Beløn for stilhed med tuben. Og så tage et skridt ad gangen, hvor han belønnes for simple ting, så længe der ikke er lyd på. Jeg ville personligt sige ah-ah eller lignende, når lyden kommer, bare for at understrege at det er uønsket. Jeg ved godt at dem der træner 100% belønningsbaseret IKKE vil irettesætte, men med en hund med den alder og adfærd, vil jeg foretrække en hund der på ingen måder er i tvivl om, hvad der er rigtigt og forkert.

    Måske kan du få ham derned, hvor han stadig er glad og kan sige sin glæde højt af og til, men hvor han også er modtagelig for læring. Men om du kan få en lydløs træning, tvivler jeg på. Men lyden er vel heller ikke det afgørende? Bare han er et sted, hvor han kan styre sig og ikke kammer over smiley


  • #14   15. maj 2022 Min hopper, her kaster jeg godbidder i græsset, når han har taget de tre jeg kaster kalder jeg ham hen og giver kommandoen. Det har gjort han ikke hopper såååå meget mere, men det er fordi han ikke kan være i situation og bliver for ivrig.

    Har du lært ham at gø på kommando???


  • #15   15. maj 2022 Altså jeg kunne jo godt finde på at køre derud, tage hunden ud, lave et håndtarget, smide den i bilen igen og køre hjem, hvis det var så lidt, der skulle til, for at hunden ikke nåede at gå i gø-mode. Og så ellers stille og roligt bygge mere på.

    Er det kun på træningspladsen? Eller er det et generelt "vi er kørt et sted hen" problem?


  • #17   16. maj 2022 Hvis du har mulighed for at komme en tur til Sjælland, så kunne den her workshop helt klart hjælpe dig:

    https://hundogtraening.dk/shop/heldagskurser/problemadfaerd-paa-traeningspladsen-fokus-paa-goeadfaerd/

    Jeg har selv været på det for nogle år siden, og det gav nogle virkelig gode værktøjer smiley


  • #18   16. maj 2022 Linda, jeg ved ikke om dit svar var rettet mod mit råd om, at fortæller hunden at man ikke gider gøen.

    Men når man arbejder med en hund, som er så frustreret, at den ikke er modtagelig, synes jeg at det, for hundens skyld, er nemmest at være klar i spyttet. Fortælle hvad man vil have, og ikke vil have. Man skal jo ikke rykke hovedet af hunden eller råbe af den, men bare helt stille fortælle, at gøen ikke er ok.

    I øvrigt tænker jeg, at det vil tage ufattelig lang tid, før hunden forstår pointen mellem gøen og blive smidt i bilen. Og det kan potentielt øge frustrationen.

    Jeg ville derfor uden tvivl forsøge at forhindre frustrationen, og hjælpe hunden til at forstå hvilken adfærd jeg vil se i stedet.



  • #20   16. maj 2022 Linda, så er vi helt enige smiley


  • #21   16. maj 2022 Tak alle sammen!

    Anne, han har jo altid været en hund med lyd, så det er jo ikke så underligt at det er det han bruger, for at udtrykke sin begejstring.
    Så jeg kan sagtens leve med, at han laver lidt lyd, så han behøver ikke at være musestille.
    Han skal bare kunne være i træningen, uden at gå amok. Han lyder som en cd der har fået en rids, og spiller den samme lyd igen og igen og igen.

    Han har en super god fri ved fod og den holder han godt, han er glad og lækker at se på! Men han larmer, og her reagere han overhovedet ikke, hvis jeg fx. Beder ham om at sætte sig under gang.

    Vil det måske hjælpe hvis vi starter træningen med at lægge et godt spor, og så laver en smule træning?

    Michelle, hvis vi gør det sådan, er jeg bange for at tage glæden fra ham. Jeg ved ikke om det er en frygt der har noget på sig, men jeg kunne forestille mig, at set i starten vil skabe stor frustration, og efterfølgende tage glæden ved det fra ham.

    Jeg er lidt ked af at skulle irettesætte ham under træning, og det er måske også derfor det er kommet så vidt som det er. Jeg lagde ikke noget særligt i hans ekstra gøen i starten - netop fordi han bare var glad.
    Men måske det netop er det der skal til, for at skære igennem.

    Tak igen alle sammen smiley


  • #22   16. maj 2022 Du skal ikke irettesætte ham for at irettesætte ham. Og du skal ikke pille glæden ud af ham. Men når han kan gå en fvf med så meget lyd, at han ikke kan udføre andre kommandoer, er der jo nødt til at blive skruet lidt.

    Jeg ville som sagt gå så langt tilbage i træningen, at han kan gennemføre korte træningspas med simple øvelser, uden at han kammer over. Så må du justere kriterierne, så I kan få succes med det.

    Spor vil ikke nødvendigvis ændre på noget af det andet - ud over at det vil give ham muligheden for at opleve, at træning på træningspladsen kan være andet end at gø. Og det var egentlig dét jeg ville med at spørge ind til om han kan gå spor eller lave fodersøg. For hvis hunden er kammet over, vil den have svært ved bare at spise. Så det kan indikere om hunden faktisk formår at komme ned i gear, og dermed kan fokusere på andet end at larme.


  • #23   17. maj 2022 Da vores var mindre gjorde han det samme, han har også altid haft meget lyd på og er generelt ret utålmodig.

    Det der hjalp os var simpelthen bare at være rolige og ignorere ham mens han gøede, rose roligt når han holdte op og kun give kommandoer når der var stille. Efter få træningspas fangede han fidusen og han har faktisk ikke gjort det siden smiley


  • #24   17. maj 2022 Amanda, men når der er tale om en ældre hund, som ikke er lært op i shaping, og som allerede starter alt for højt, så synes jeg der er lang vej til at shape sig ud af problemet. Det kan sagtens skabe endnu større frustration hos hunden, og have den helt modsatte effekt.

  • #25   17. maj 2022 Hvis hunden er, som TS beskriver, helt ukontaktbar og ikke engang er i stand til at følge simple, velindlærte kommandoer, så tænker jeg ikke det hjælper at bede den klappe i, skælde ud eller lignende. Så må man, efter min mening, starte et sted, hvor hunden trods alt er kontaktbar - om det betyder kortere træninger (forlad pladsen før den når det punkt), træning andre steder (jeg brugte f.eks. at træne på p-plsdsen ved bilen, fordi Stens triggerpunkt var når vi var på selve pladsen - hans problem var dog et helt andet end gøen) eller på anden vis ændre i set upet, så hunden trods alt er i stand til at tænke.

    Selvfølgelig skal glæden ikke tages fra den - det var slet ikke der jeg ville hen med "lav en øvelse og kør hjem" men at fortsætte med at prøve at træne i en situation, hvor Fido er helt udenfor rækkevidde lærer den næppe noget af.

    Igen, Stens issues er nogen HELT andre end Babys, men tænker måske et enkelt af vores succesimplementeringer kunne hjælpe også på overarousal - vi har meget firkantede træningssetups. Han er på sit tæppe, når han ikke har en specifik opgave, dvs. Hver gang mit fokus ikke er 100% på ham og den øvelse vi laver, så er han der (dette er indlært hjemmefra). Så træningen bliver:
    Gå fra tæppe til mig, lav x gentagelser af øvelse, belønning, gå tilbage til tæppe (og det loop gentages så, til vi er færdige).

    Dvs at alt tiden på pladsen ved han hvad han skal - enten er han på måtten, eller også laver vi noget sammen. Der er ingen "huller" han lige kan fylde ud med egne indfald, og når han rammer tæppet slapper han af, for det er massivt belønnet. I de tilfælde, hvor han tidligere ville "lukke ned" fordi han ikke forstår opgaven og bliver frustreret (hvor andre hunde måske ville gø, gå ud at snuse e.l.).

    Jo mere han ved præcist hvad han skal, jo mindre har vi af hans andre, lidt trælse indfald og "lukken ned".

    Jeg ved ikke, om det ville virke på din, men tænker at klare retningslinjer og at hunden ved præcist hvad den skal, godt kunne være med til at drosle ned på frustrationer over overarrousal.


  • #26   17. maj 2022 Anne, beklager, jeg antog hunden ikke var så gammel smiley Så det har du helt ret i!

  • #27   18. maj 2022 Enig med Michelle.

    Det hjælper INTET at fortælle din hund den skal tie stille, og at lade den gø ud er heller ikke en løsning, da gøeri er selvforstærkende.

    Træn din hund i at være i ro på et tæppe (dette gøres hjemme). Stop ALT andet træning hvor din hund normalt ville reagere med høj arousal. Det gavner hverken ham eller dig. Hvis du kan træne hjemme, uden at han kører op. Så lav et træningspas et par gange om dagen der hedder: Ro inden træning, 1 nem og simpel øvelse, og ro igen.
    Den vej ville jeg simpelhen gå. Du kan IKKE fortælle en stresset hund, at den skal holde kæft.
    Det ville være det samme, hvis en stod og skældte dig ud, imens du var super stresset. Det ville bare gøre din stress og frustration større. Det gavner intet.
    Det er følelser der er på spild, og man kan ikke fjerne følelser ved at skælde dem ud, desværre.
    Håber du får løst jeres problem.


  • #28   18. maj 2022 #24
    Det er ikke helt korrekt. Shaping ville være geninalt til dette. FRI shaping derimod, kan man ikke benytte sig af, da frishaping kræver en masse forudsætninger. Og hvis ikke de er opfyldt, vil hunden blive frustreret.

    Husk af Shaping bare betyder at forme en adfærd. Og det kan gøres ved at dele træningen ned i bitte små bider(delmål)
    Fx 1 sek. i ro- BELØN, 2 sek. i ro-BELØN, 3 sek.... osv.
    Så shaping ville være genialt til ham.


  • #29   18. maj 2022 #28 - jeg er uenig, og det har vi heldigvis lov til at være (for de flestes vedkommende) herinde.

    At shape vil tage alt for lang tid, og vil kræve at hunden ikke får lov at træne andet end ro og holde mund i så lang tid, som det tager ham at regne ud, at det er gøen der er uønsket.

    Derfor ville jeg, med en hund i moden alder, hjælpe ham på vej, og fortælle ham hvad der er uønsket. Og så ville jeg arbejde videre derfra - hund er stille, hund belønnes, hund får simpel kommando og belønnes massivt, hvis den udføres i stilhed. Hvis den udføres med gø, ville jeg ikke irettesætte (han skal ikke irettesættes imens han udfører en øvelse). Og igen, irettesættelse for mig, er i dette tilfælde et simpelt ah-ah, ikke noget med at brøle, bruge strøm eller sparke ham i røven smiley

    Men Krøllet kender jo Baby bedst, så hun skal vælge den metode, som hun synes passer bedst til dem begge, og som hurtigst og mest effektivt vil løse problemet tilfredsstillende.


  • #30   18. maj 2022 #29
    Men ved at du benytter et AH-AH ved en uønsket adfærd, SÅ belønner du faktisk den adfærd. Så det ville da være tosset at begynde på det. Alt opmærksomhed er bedre end ingen opmærksomhed.

    Men du skal selvfølgelig have din mening.

    Videnskaben siger dog noget helt andet.


  • #31   18. maj 2022 Anne - men tror du, at hunden vil reagere på en irettesættelse, hvis den er så udenfor rækkevidde, at den ikke engang kan udføre en simpel og velindlært kommando ?
    Jeg forestiller mig ikke, at et AH-AH ville være særligt effektivt i den situation (med forbehold for, jeg jo ikke har set, hvad baby gør)

    Jeg ville absolut ikke kun træne ro og ti stille i en evighed - men jeg ville bestemt finde ud af, hvor/hvornår hunden er kontaktbar og så starte der, fremfor bare at blive ved at prøve at "få hul igennem" mens hunden gør og er ukontaktbar og så installeret en rutine der er så firkantet og automatiseret, qt det kan tages med på træningspladsen og udvides.


  • #32   18. maj 2022 Nej, Michelle, og derfor starter jeg også med at skrive, at de skal helt tilbage til sandkassen, hvor hunden stadig er kontaktbar. Og så arbejde lyden væk INDEN den kører derop, hvor den ikke hører noget smiley

  • #33   18. maj 2022 Kan hunden spise når den er i gø-tilstanden?

    Hvis ja, så ville mit bud på en hurtig løsning være at lave nogle korte træningspas, som enten starter og slutter på seng/tæppe ELLER starter og slutter med en form for mønster, hvor hunden viser at den kan tænke og holde mund (fx læg godbid på jord, hund spiser den, kigger op, læg ny godbid på jord).
    Søg evt efter nogle af øvelserne fra control unleashed eller absolute dogs. Det vigtige er at det er et ritual du kan tage med mange steder og som indeholder noget med at spise. Og gerne et hvor du kan se på hunden når den er klar til at træne. Når hunden kan mønsteret og tjekker hurtigt ind, start den egentlige træning, lav et kort pas, inden du går tilbage til mønster.

    Hvis du bruger seng/tæppe, så ville jeg ikke træne det - bare bruge det. (Eller jeg ville måske nok træne det, men ikke i situationen).
    I stedet ville jeg bare give hunden aftensmaden på tæppet - et stykke af gangen lagt på tæppet med så høj frekvens at den ikke kan nå ret meget andet end at spise. Når han skal træne ville jeg trække ham væk fra tæppet med en godbid og når den er spist, så en lille smule træning før han lokkes tilbage til tæppet. Så du sørger for mindst mulig pause til at gø. Han kan sikkert ikke træne en hel time sådan, men 10 minutters træning uden gøen er meget bedre end en times træning med.


    Hvis hunden ikke kan spise, kan du ikke træne det sted hvor problemet er, men starte med at etablere nogle meget sikre øvelser eller mønstre andre steder og så langsomt træne sværere og sværere steder.

    Har du en ide om hvorfor han gør? Frustration? Forventning? Indlært adfærd?


  • #34   22. maj 2022 tusind tak for alle jeres svar. Der er vidst ikke andet for, end at vi prøver os frem!

    Det er jo ikke fordi vi aldrig har trænet før. Der har bare været en lang pause med reel træning, fordi Baby blev syg med ryggen og nu træner vi noget mere end vi nogensinde har gjort.
    mange af hans tricks er indlært med shaping, men jeg er måske bange for, at det vil frustrere ham mere, end det vil gavne. Jeg har jo forsøgt at ignorere ham, og belønne for at være stille - men det giver altså bare mere lyd! Om det er en hurdle vi bare lige skal over, skal jeg ikke kunne sige, for vi stoppede relativt hurtigt med den tilgang, netop fordi det skabte mere larm.

    han kan sagtens spise når vi træner, han æder nærmest alt under træning. (inklusiv fingre smiley )

    jeg tror det er en blanding af frustration og forventning. Han vil enormt gerne lave noget, men vi har også trænet rigtig meget nyt og rettet en del på det vi i forvejen kunne.


  • #35   23. maj 2022 Krøllet, jeg låner lige din tråd for tænker at du er ved at være derhenne, hvor du har fået hjælp til din træning i at han ikke skal gø så meget ?

    Jeg har siddet og læst lidt af jeres forslag og falder over en ting.

    Anne skriver at hun ville sige "ah ah" når hunden gør, og det er der bred enighed om, ikke er metoden. En skriver ovenikøbet at Anne tager fejl for "videnskaben siger noget andet" (og alle ved jo, at det er videnskaben, der skaber de store resultater smiley )

    Mit spørgsmål til jer er så, ignorerer I jer ud af alle de "problemer" I har med jeres hunde ? Altså er det totalt no-go at korrigere jeres Fido hvis han gør noget I ikke ville have ham til ?
    Er det altid - som det her billede alle vel har set - ignorer adfærd og vent til at Fido spytter naboen ud og så *klik* ?



  • #36   23. maj 2022 Nej, det er absolut ikke no go at korrigere (for mig og min hund i hvert fald) og nej, ignorer er ikke eneste løsning (eller overhovedet en løsning) på alt uønsket adfærd.
    Der er jo mange andre løsningsmuligheder en at ignorere, hvis man ikke vil korrigere.
    - sætte træningen anderledes op f.eks. så den uønskede adfærd slet ikke bliver en del af ens "træningsloop"

    Det afhænger jo helt af, hvorfor hunden gør som den gør.

    Hvis hunden nu gør mere og mere i frustration over ikke at forstå opgaven/hvordan den får adgang til belønningen, så tænker jeg egentlig bare, den vil blive mere frustreret over at blive ignoreret og stadig ikke få nogen klare anvisninger, så i det tilfælde ville jeg hverken korrigere eller ignorere, men tænke at mit setup må ændres, så Fido rent faktisk forstår opgaven.





  • #37   23. maj 2022 Hvis hunden nu gør mere og mere i frustration over ikke at forstå opgaven/hvordan den får adgang til belønningen, så tænker jeg egentlig bare, den vil blive mere frustreret over at blive ignoreret og stadig ikke få nogen klare anvisninger, så i det tilfælde ville jeg hverken korrigere eller ignorere, men tænke at mit setup må ændres, så Fido rent faktisk forstår opgaven.


    Nogle gange tror jeg næsten, jeg elsker dig smiley


Kommentér på:
hjælp til høj arousal

Annonce