{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
961 visninger | Oprettet:

Frustration ved gåture {{forumTopicSubject}}

- om aftenen når det er mørkt. Min hvalp på 4,5 måneder vil bare ikke stoppe med at gø af mennesker, hunde, ting der flagrer i luften, bolde på vejen eller andet hun lige synes der skal gøes af.

Det lyder som den klassiske usikker gøen men det hænger bare ikke sammen med at hun i virkeligheden rigtig gerne vil hilse på den hund hun gør af. Og når først hun har hilst bliver hun helt rolig og glad. Hun virker som sådan heller ikke bange.............

Det samme hvis det er et menneske hun gør af og hun får lov at sige hej så falder hun også ned.

Jeg forsøger at gå væk fra det der trigger hendes gøen men så får hun jo bare heller aldrig indset at det er OK hunden er der hvor den er og den er sød nok Hvis vi bare går den anden vej...?

Går vi et sted hvor der er meget liv i gaden om aftenen, så gør hun ikke af noget. Det er især slemmest på græsplænerne omkring vores lejlighed, jeg ved ikke om det er fordi hun føler at det er en del af hendes territorie.

Her til aften er jeg så ude med hende og hun finder et godt sted at lægge sin dej. Hun spotter en anden hund gå forbi vores opgang og hun farer op og gør. Jeg står med en tom høm høm pose og hundesnoren i den ene hånd og en lygte på telefonen i den anden hånd (for at finde dejen) og jeg ender med ikke at kunne finde den bagefter og opdager senere at det er fordi jeg har jokket i den i kampens hede smiley :) smiley :)

Pyha.....

Jeg kan mærke at jeg bliver frustreret og kommer til at benytte mig af metoder jeg helst ikke har lyst til, som at skælde hende ud.

Lige nu glæder jeg mig SÅ MEGET til lysere tider da vi slet ikke har de samme problemer om dagen.......

Nå men er der nogle som sidder med gode råd til hvordan jeg kan få lidt mere ro i hendes krop når vi er ude om aftenen?

Jeg overvejer også at finde en professionel til at hjælpe. Men det kræver nok at det er en som kan komme ud til os og gå en tur om aftenen, da det ellers ikke vil blive nemt at vise hvordan hun helt præcist opfører sig.

Billede af banditten. Som til daglig hører fra mange at hun er enormt velopdragen, lydig og rolig. De kender hende ikke når mørket falder på smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Frustration ved gåture
  • #1   24. jan 2023 PS. Indenfor kan jeg bruge kommandoen "slaaaap af" hvis hun begynder at gø af lyde. Der lytter hun faktisk til mig ret godt. Men det virker ikke helt så nemt udenfor smiley

    Jo, hvis jeg fanger hende inden hun når at sige noget. Men det gør jeg bare så sjældent når vi går om aftenen, hun spotter de andre meget hurtigere end jeg. Især når jeg står og skal samle en lort op smiley

    Det skal også lige nævnes at går vi hele flokken samlet (min kæreste, jeg og hende) så er det liiidt bedre. Går en ven eller et familiemedlem med, er det endnu bedre. Det er som om at jo flere øjne der er til at holde øje, jo mere slapper hun af. Det er derfor værst når jeg går alene med hende. Måske hun også bare fornemmer min frustration, nærmest inden vi overhovedet går ud af døren og derfor bliver det værre...........


  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 6 Emner: 30 Svar: 740
    #2   24. jan 2023 Håber det er okay, at anbefale en hue med lygte uden, at kommentere på dit spørgsmål smiley

    https://www.harald-nyborg.dk/hue-med-led-lys-sort kan købes i flere forskellige butikker også hundebutikker og priserne er varierende.

    Den er min "ven" i disse mørke tider også på job, hvor jeg er udekørende i hjemmeplejen på landet smiley


  • #3   24. jan 2023 2 - Ja! tak! Det er smart smiley :) smiley

  • #4   25. jan 2023 Hun lyder som du selv siger som om hun er usikker på situationen; mange hvalpe/unghunde reagere kraftigt i mørke. Jeg synes det lyder som det rigtige at gøre at gå den anden vej. Kan du nå at 'fange' hende inden hun begynder at gø - altså vende om hvis du kan se at der er noget hun vil reagere på - vil det være gavnligt.
    Hun kan sagtens være usikker når hun ser andre hunde eller mennesker i mørket også selvom hun egentlig rigtig gerne vil hilse. Jeg ville til enhver tid vælge at forsøge at undgå at hunden kommer i den situation hvor den gør frem for at den partout skal hilse. Altså gå den anden vej - træk væk eller hvad du har af muligheder i den givne situation. Det hvalpen er igang med nu er at lære et mønster, der hedder "gø gø gø gø - hilse". Det er virkelig svært at aflære den slags igen. Når hunden bliver større kan du roligt regne med at ingen vil hilse; hvem har lyst til at lade sin hund hilse på en der står og gøer - eller selv stikke fingrene ned til den smiley Derudover så har din hvalp også gavn af at lære at man ikke altid skal hilse. Det er virkelig rart hvis hunden bare kan sige 'OK', hvis i møder en hund du vurdere at den ikke skal hilse på. Eller sådan en sær starut som min Irske Terrier, der absolut ikke er hilsemateriale.
    Så tag hende væk fra situationen. Og husk den gyldne at 'afstand er nøglen'. Altså at det gælder om at forsøge at holde en afstand hvor hunden kan forholde sig neutralt opmærksom og ikke reagere - og så belønne for det.
    .. og ja, pandelygter er geniale når man lufter hund smiley


  • #5   25. jan 2023 Et lille PS: Bowie indeholder meget Aussie. De er ikke nødvendigvis superglade for andre hunde. Jeg kender ikke nogen voksne aussies, der synes andre hunde er topfede. De er fine med nogle få 'venner', men fremmede hunde gider de faktisk ikke (dem jeg kender i det mindste). Jeg kender også flere aussieblandinger og aussiesindet slår meget igennem.

  • #6   25. jan 2023 4 - Tak! smiley Du bekræfter mig i det jeg egentlig inderst inde godt ved... at hun øver sig på at gø. Jeg må igen begynde at trække den modsatte vej når situationen opstår.

    Det er helt vildt hvad mørket kan gøre. Nogle gange er det lige så snart vi kommer udenfor at hun er helt oppe på dupperne og småbjæffer og kigger til højre og venstre for at se om der nu kunne være noget at gø af....... Det kan nogle gange tage os 5-10 minutter at nå over på græsplænen som ligger 10 meter fra døren fordi hun ikke slapper af og jeg må tage det i små skridt og gå tilbage hvis hun begynder at gø smiley :)

    Ja, aussie genet skinner utrolig meget igennem hos hende. Heldigvis er hun lærenem og meget opmærksom på mig så jeg tror på at hun nok skal lære det hvis jeg selv gør en indsats og bruger de rigtige midler og husker ikke at blive frustreret og skælde ud........


  • #7   25. jan 2023 Jeg starter med noget virkelig farligt - har du fået tjekket hendes syn? Hun er merle og hun er en rundkørsel. Der risikerer at være dobbelt merle i hende, og at hun dermed er i risiko for at få synstab eller blive blind.

    Skulle synet være ok, så er det dejligt, og så står du med den næste udfordring. En kvæghyrde-rundkørsel. En kvæghyrde skal i sagens natur have temperament og stædighed. Ellers kan man ikke flytte på 600 kg vrangvillig ko. De har ikke det nemmeste sind - heller ikke dem, hvor opdrætter har lagt et arbejde i at finde gode avlshunde med godt temperament. Dem der er brugt i blandingsavl, er næppe bedre.

    Så... Jeg ville tage til dyrlæge og få tjekket øjnene asap. Kan dårligt syn udelukkes, så må du arbejde målrettet på at lære din hvalp ikke at reagere på alt. Det handler om afstand til triggere, og om at du lægger en masse arbejde i jeres interne relation.

    Jeg har en unghund som i dag er 8 måneder. Skal vi ikke bare sige, at det er kæmpe frustrerende at arbejde med sådan én, for man synes man gentager og gentager, og den fatter ikke en skid. Men det gør den altså - det tager bare lidt tid, før den kan finde ud af at BRUGE det, den har lært. Så fortæt med at arbejde på at ignorere andre, også selvom du synes det står i stampe - det skal nok trænge igennem før eller siden smiley


  • #8   25. jan 2023 7 - Hendes far er skjult merle og mor er sort tri men blev testet for skjult merle netop for at undgå dobbelt men hun havde intet merle i sig smiley Men jeg vil få tjekket hendes syn alligevel, bare for en sikkerheds skyld, tak! smiley

    Jeg vidste godt at hun ville blive en udfordring. Jeg er bare glad for at gøen i mørket er vores eneste udfordring pt. med hende. Ud over dén er hun fantastisk og virkelig nem. Men hun er jo ikke engang 5 måneder endnu så der kan jo stadig nå at opstå mange flere udfordringer smiley :D

    Tak for også at minde mig om at jeg må have tålmodighed og fortsætte med at skabe afstand og ignorere adfærden og belønne når hun gør det rigtigt smiley :) Men hooold nu op en kamp, især når jeg bare altid synes det sker lige midt i et toiletbesøg og jeg er altid nervøs for om hun når at blive færdig og det et jo synd for hende at hun ikke føler hun kan skide i fred.... smiley smiley smiley


  • #9   25. jan 2023 Fedt at der er styr på merle-generne!

    Min schæfer, som ellers ikke er bange for noget som helst, bliver sådan lidt fjollet/usikker/vagtsom/idiothvalp i mørke. Jeg tror mest det er en undskyldning for bare at gå gøamok og fordi det er fedt at jage spøgelser.

    Men ja, tålmodighed, tålmodighed og tålmodighed. Vælg en metode og hold dig til den, og vær meget konsekvent. Så skal det nok komme, også selvom det tager tid.

    Du kan eventuelt indføre en "sæt dig ned" når hun har pøllet. Altså at hun forlader pøllen, bliver bedt om at sætte sig en meter eller to væk, bliver belønnet massivt på dét sted, så du kan få fred til at samle op. Og så er en pandelampe guds gave til hundeejere smiley


  • #10   25. jan 2023 Jeg tænker umiddelbart at hun ikke er rigtig bange men snarere har en fest smiley

    Gå væk og beløn tavshed og fokus på dig.
    alternativt gå hurtigt forbi og beløn herefter ro

    hun lærer som de andre skriver, selvom det kan føles som om de ikke gør i den alder:)


  • #11   25. jan 2023 10 - Tak! smiley

    Ja, jeg synes umiddelbart heller ikke at hun virker rigtig bange... hun trækker hen mod den/det hun gør af og får hun lov - hilser hun og er derefter helt rolig. Hun er slet ikke sådan en irriterende hvalp der springer op i hovedet på de voksne hunde. Hun er kun irriterende på afstand........ smiley

    Men det er den der hurtige gøen efterfulgt af lidt brummen og gøen igen......

    Jeg skal holde fast i ikke at give hende lov til at hilse når hun ikke er i ro smiley :) smiley



  • #12   25. jan 2023 Overvej som de andre skriver at undlade at hilse.

  • #13   25. jan 2023 Ja, det må være løsningen. Hun har to faste venner i området, en golden hvalp på hendes egen alder og en voksen Berner dreng. Ham forguder hun og han er simpelthen så god ved hende. Så må vi nøjes med at hilse på dem. Men igen, kun når hun er i ro..... Selvom det er svært med Berneren... Når hun ser ham går det helt hen i den der piven og klynken "åh jeg bliver mishandlet!" lyd.....

  • #14   25. jan 2023 Så var vi lige ude på den sidste aften tisse tur. Hun spottede en hund inden jeg desværre så den og igangsatte gøen. Jeg trak hende væk og vi endte med at sidde på en afstand af 10 meter og spise godbidder, helt stille imens vi så på hunden gå forbi os. Tættere på end hunden var da hun spottede den. Så det var fint. Det bliver vi bare ved med.

    Jeg tror jeg har været for hurtig til at tysse på hende og sige alle mulige ord hun jo ikke forstår... Selvom det i nogle tilfælde har stoppet hendes gøen sådan lidt, så tror jeg den anden måde er den rigtige måde og hun vil have lettere ved at forstå det... når vi engang har gjort det 100 gange måske smiley


  • #15   26. jan 2023 "hun lærer som de andre skriver, selvom det kan føles som om de ikke gør i den alder" Ja, det forsøger jeg også at berolige med selv med når min 16 mdrs teen-ager dobertøs slæber afsted med mig på gå-tur og gøer af de hunde vi ser smiley
    Og så her til morgen på morgenturen så gik finken faktisk rigtig rigtig pænt i snoren de meste af tiden - smily der danser rundt med armene over hovedet. Så MÅSKE er der en af fluerne i hovedet på den der er landet smiley
    .. og ja min skøre hund gøer af hunde vi ser på gåturene. Det er noget hun er begyndt på efter sin løbetid smiley Så jeg sørger også for afstand og belønner for at lade være med at gø. Og ja, det virker lige så stille smiley På træningspladsen er det ikke noget issue.


  • #16   26. jan 2023 Jeg får FNIDDER hvis mine hunde gøer af andre hunde - de skal bare lade være. Og så er jeg fuldstændig ligeglad med, hvilken alder / fase, de befinder sig i - det skal bare lukke _øven !

    Det er ikke noget jeg diskuterer eller afleder - de bliver bare stoppet.

    At de er usikre og "levende" igennem deres opvækst er OK - der bliver de støttet, hvis de står og gøer .. men andre hunde skal de IKKE gø af.


  • #17   26. jan 2023 16 - Hvordan stopper du dem? smiley

  • #18   26. jan 2023 Kommer jo an på hunden - men, det du nok efterlyser er om jeg er fysisk ved dem .. og ja, det er jeg bestemt hvis det er nødvendigt.
    IKKE at jeg slår dem - kunne jeg ikke finde på - men jeg holder dem tilbage i deres halsbånd, og fortæller dem bestemt, at DET DER, det skal stoppe nu.

    Og jeg roser dem så heller ikke når de holder op ... det er for mig bare noget jeg forventer fra dem.

    Omvendt så skærmer jeg dem og der er aldrig en hund, der smutter forbi mig og op i hovedet på dem - jeg synes ikke man kan være andet bekendt som hundeejer smiley


  • #19   26. jan 2023 nemlig Mette. belønningen kommer - til den tålmodige ejer smiley

    nogle unghunde.... arrrghhhhhh ??


Kommentér på:
Frustration ved gåture

Annonce