2.242 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 14 Svar

Rikke H
Rikke H
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7

Fyn - Pack Bonding Fyn - Pack Bonding

Hej

Jeg kunne rigtig godt tænke mig om der var nogen på Fyn der var interesserede i at træne sammen?

Jeg vil rigtig gerne øve min hund i at ignorere andre mennesker og hunde, med mindre den har fået lov til at hilse. Den skal kunne arbejde og fokusere på opgaven og mig, ikke på leg eller kontakt med omgivelserne.

Mon det kunne lade sig gøre at finde nogen her på Fyn, der også var interesserede i, at lære deres hunde nogle manerer så den kan begå sig overalt, og kan stoles på ved indkald - i særdeleshed når der er andre hunde og mennesker i nærheden. - Eller vildt for den sags skyld...

Konktakt mig endelig hvis det er noget du synes, du også mangler hunde og omgivelser til at træne - enten på mail eller telefon,eller hvad du nu synes.

Hej fra Rikke (Årslev)

66 13 41 21

mesnabelamail.dk

Bodil Jørgensen får et kuld hvalpe
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Kløvning af brænde 1.500 kr.
  • Hækkeklip 300 kr.
  • Ordnet have 1.500 kr.
  • Havemand til havearbejde 2.000 kr.
  • Fjerne ukrudt mellem fliser 1.250 kr.
  • Stikkontakt med løs forbindelse 638 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Fyn - Pack Bonding
  • #1   8. okt 2007 Jeg gik op og ned af Ribes gågade ca. 10 gange - hvor jeg lærte Charlie, at kikke op på mig og gå forbi alle andre hunde, uden at tage kontakt - Jeg var nemlig træt af, at få armen næsten flået af, hver gang han fik øje på en anden hund.
    brug masser af ros og godbidder - og søg for at fange hundens opmærksomhed i starten, til den har fattet hvad det handler om - det virker. :-))

• #2   8. okt 2007 Skal måske lige tilføje, at det handler ikke om, at forbyde hunden at tage kontakt til andre - det handler om at give den et alternativ til, at gøre noget andet i stedet for :-))

• Rikke H
    Rikke H Tilmeldt:
    okt 2007

#3   8. okt 2007 Hej igen

Jeg ønsker nu at træne dette, under kontrollerbare omstændigheder, med hunde og mennesker jeg lærer at kende, således vi også kan træne vores hunde i at gå løs omkring hinanden - ligeledes uden at tage kontakt.

Jeg ønsker ikke at skulle gøre "noget andet" - jeg ønsker at kunne gå med min hund - hvor den ignorerer omgivelserne - uden at jeg skal lege fransk klovn imens. At hilse på nogen udenfor vores flok (familien) det er noget jeg bestemmer...

Desuden er der vel ingen tvivl om at min hund er bedre til at være opmærksom på omgivelserne end jeg er - derfor er det smart at træne under kontrollerbare omstændigheder - så har den lært at ignorere en anden hund, den dag jeg ikke har set den (fx. i gågaden).

Men altså det er ok, du gør som du vil, jeg vil bare gerne finde nogen på Fyn jeg kan træne med...

Hej fra Rikke

• Rikke H
    Rikke H Tilmeldt:
    okt 2007

#4   8. okt 2007 PS: Jeg har netop været på et en-dags kursus ved Lise Lindegaard Andersen ( www.hundeskole.dk) - jeg er på ingen måder i stand til at træne andre, eller noget som helst i den stil. Jeg vil bare gerne have lejlighed til at træne det lærte, samt føje nyt til, når hundene og jeg er klar.

Jeg synes nu engang hun har fat i den lange ende, hvad angår hundetræning, samvær med hunde, osv - no offence, men det er jo en smagssag, som man opdrage hund - ligeledes med børn.

hej igen fra Rikke

• Rikke H
    Rikke H Tilmeldt:
    okt 2007

#5   8. okt 2007 Hej papirløse...

Det lyder da fint. Hvad er Vinnies problem?

Kender du evt. flere med hunde, der kunne være interesserede i at træne "hver for sig, sammen"?

Jeg kender muligvis et par stykker også...

Kunne du ikke sende mig en mail, så kan vi hvad vi kan finde ud af?

Rikke

• #6   8. okt 2007 Hej Rikke - lige et par spørgsmål..

Du beskriver målet for træningen, men jeg kunne godt tænke mig at høre hvordan du havde tænkt det skal foregå IRL.

Og så er jeg nysgerrig efter hvilken race hund, du har - og det er en han eller en tæve :o)

• #7   8. okt 2007 3Jeg kunne muligvis også være interesseret.....

• #8   8. okt 2007 Hvor på fyn havde du tænkt dig? Jeg har også en menneskeglad hoppebold som tror alle elsker hende!

• #9   8. okt 2007 Rikke. Undskyld mit forsøg på at hjælpe - det skal sandelig ikke ske oftere, og vil da lige tilføje, at jeg selvfølgelig også har hunden under kontrol når jeg træner i gågaden :-))
    Jeg troede bare at du var til positiv træning, men nej hers du bare med din hund, uden at skulle spille fransk klov.

• #10   8. okt 2007 Ulla....
    Tror ikke I er så uenige.....forskellen er blot at du på forhånd kan aftale hvordan modparten skal reagere, det kan man ikke i gågaden. Resultatet er det samme........

• #11   8. okt 2007 Hvis nogle er interesserede i at træne dette med ikke at være så fokuseret på andre hunde sammen med mig i Århus, kan I bare sende en privatbesked. smiley

Rikke, hvis du får tid, må du meget gerne skrive til mig og fortælle lidt om kurset og Lises metoder. Jeg har nemlig før været inde på hendes hjemmeside og synes, det lyder interessant, men der var ikke ret meget konkret info om, hvad det går ud på.

• Rikke H
    Rikke H Tilmeldt:
    okt 2007

#12   9. okt 2007 Hej igen

Det lyder altså rigtig fint, hvis vi er nogle stykker her på Fyn der kan træne sammen! Metoden er jo i og for sig underordnet - man kan træne det sammen med sin hund, på den måde man nu synes man ønsker at samarbejdet skal foregå med sin hund...

Jeg tænker at vi skal finde ud af hvor mange vi er fra Fyn der er interesserede, og hvor vi forskellige kommer fra - jeg er fra Årslev og hvis det sådan er godt midt i det hele, så vil jeg forsøge at finde en træningsplads her. Det kommer også an på, hvor mange vi er - det kræver ikke alverden af plads - men det kunne da være rart med en indhegnet plads, så vi har fuldstændig styr på hvilke forstyrrelser der kan komme. Her om hjørnet ligger en bokserklub, det kan være man kunne låne deres plads - det var da værd at spørge! Jeg har også en veninde med en gummibold, hvis hund ville have godt af noget træning - de har nogle tusind indhegnede kvadratmeter - det er også muligt vi kunne træne der. Det må komme lidt an på hvor mange vi er - og hvor "vi bor".

Jeg vil gerne forsøge at skrive lidt om de metoder Lise arbejder med - men altså jeg har jo KUN været på et en-dags-kursus, så I må endelig ikke tro jeg tror at jeg ved alt - og I må meget gerne være opmærksomme på, at er der fejl eller uoverensstemmelser i det jeg beskriver, så er jeg ret sikker på at det skyldes mig - og ikke det lærte:

Pack Bonding metoden er Lises måde at arbejde med hunde på. Den er som hun selv beskriver det, et sammenrend af metoder, og baserer sig på en teori om at man ved at arbejde i forhold til opfyldelse/manipulering af hundens drifter - der kan man knytte hund og menneske i et tættere samarbejde. På en-dags-kurset blev vi så undervist i de styrende drifter i hunden og blev indført i at bruge dem i træningen.

Alt det her med hundesprog, som alle andre arbejder med - bruger Lise naturligvis også - men efter min mening langt mere effektivt. Dels uden en angst for at bruge grænsesættende signaler, og dels ved at læse hundens signaler og reagere i optrækket.

For eksempel er min hund langtfra en gummibold - men hun tager nu alligevel kontakt. Hun er vældig rolig, men med ører og en svag logren og alle de andre små gestus hun nu har, der hilser hun godt nok på lang afstand. Det er jo selvsagt ikke det samme som at ignorere - det kan også af nogle hunde opfattes som provokerende - og hun skal lære slet ikke at kommunikere uden tilladelse. Det vil styrke hendes kontakt med mig, og hendes opmærksomhed på mig, når vi skal "arbejde" - og det vil sikre mig, at jeg har fuld kontrol over, hvilke hunde hun snakker med.

Min hund er en Sct. Bernhardshvalp på lige knap 4 måneder. Jeg har også en gravhund på knap 2 år, som jeg er begyndt at øve i dette her. På det kursus jeg netop var på deltog (blandt andet) en Hovawarth med stor angst for andre hunde, en par doge de Bordeauxer, en kæmpestor Mastiff (hold da op det er en stor hund), øh... en Berner Sennen, øh og en superoverglad og meget charmerende ung GD'er. Nåh ja og så naturligvis Lises to smukke, lydhøre schæfere - der på alle måder er eksempler på at den metode virker, og ikke handler om at herse, regere, kue, mase - eller på anden måde mishandle sin hund.

Den handler (med stor risiko for nu at blive misforstået) om at binde flokkens sammen, idet jeg som ejer gennem kendskab til min hunds drifter, kan øve lederskab ved at sikre opfyldelsen af disse indenfor flokkens (familiens) rammer. Den handler om at tage lederskabet alvorligt, at tage ansvar for sin hund, og på alle måder at agere som beskytter og leder af sin flok.

Det vil blandt andet sige ingen leg, med hunde jeg ikke kender og godkender. Ingen jagt jeg ikke tillader...

Det handler også om at undgå fejl. At lære disse ting i kontrollerbare omstændigheder - at arbejde med line til samarbejde er sikkert - osv

Det er jo ikke nødvendigt at alle arbejder med den samme metode, men det er dog vigtigt vi er enige om, at vi ikke ønsker at lære vores hunde at træningspladsen er indbegrebet af det sted hvor de leger med andre hunde - og det er vigtigt at vi er enige om kun at slippe vores hunde til leg hvis vi enige og hvis vi har fuldt styr på vores hunde osv. - det er også vigtigt dette ikke sker for ofte, da jeg mener (har jeg skam også lært af Lise;-), at vi ikke skal risikere at vores hunde begynder at forveklse træningspladsen med en legeplads...

Hvis vi er nok interesserede på Fyn, er jeg sikker på vi kan arrangere nogle kurser med Lise - det må vi lige kigge på.

Øh - det var godt nok et langt indlæg, hvis der er flere spørgsmål, så bare kom, jeg skal nok forsøge at svare så godt jeg kan. Jeg er bare glad, hvis det ender med at vi er nogle stykker der kan træne sammen.

Hej fra Rikke

• Rikke H
    Rikke H Tilmeldt:
    okt 2007

#13   9. okt 2007 Hej Ulla

Undskyld hvis jeg har generet dig, det var ikke meningen! Jeg var såmænd bare ikke ude efter andre metoder, eller andre steder at træne - men ønsker meget specifikt at træne dette sammen med min hund, under omstændigheder som jeg kan kontrollere.

Jeg vll for eksempel være 100% sikker på at der ikke kommer en løs hund rendende - det kan jeg ikke være i gågaden.

Jeg vil nu heller ikke herse med min hund - men jeg vil heller ikke aflede dens opmærksomhed - den skal se hvad der er omkring den, men vælge ikke at reagere på det...

Jeg vil altså mere konkret belønne dens opmærksomhed, og dens ligegladhed med omgivelserne - men jeg vil ikke "bede" om dens opmærksomhed, jeg vil modtage den og belønne den...

Jeg ved ikke helt om det er forståeligt? Altså det er i denne øvelse min hund der skal lære at rette sin opmærksomhed mod mig, istedet for mod kontakt med omgivelserne. Dette belønnes (naturligvis) - men jeg ligger ikke som sådan op til kontakten, jeg er bare klar og modtagelig, og glad når den kommer. Min hund må også gerne "bare gå" ved min side - det den ikke må, er at tage kontakt til andre omgivelser. Hvis den gør det, så bliver den irettesat (styrke i irettesættelsen alt efter hund, temperament osv - det handler jo om at tage det i opløbet)

Jeg ønsker en tryg hund, der er sikker i sin overbevisning om, at jeg skal nok klare ærterne - når min gravhund gøer af andre hunde på turen, så er det jo fordi hun er utryg og mener at jeg ikke er opmærksom på omgivelserne, eller at jeg ikke kan beskytte hende mod dem... Hun stoler altså ikke nok på mig - jeg er ikke frygtindgydende nok, til at skræmme de andre... Eller hvad der nu sker i hende. Det skal jo ikke være sådan, hun skal være tryg og glad - sikker på at jeg skal nok styre slagets gang, og hun klarer sig, hvis bare hun lytter til mig.

Tjah - det er altså ikke for at herse, eller på nogen anden måde kue min hund - det er for at sikre at de er trygge og glade, og stoler på mig. Lidt som med børneopdragelse;-)

hej fra Rikke

• Rikke H
    Rikke H Tilmeldt:
    okt 2007

#15   10. okt 2007 Hej Lillen

Jo altså jeg kan da forsøge...

Der er jo ligesom der er dæmpende signaler, også mere aggresive signaler...

Det er ved at gøre brug af dem, jeg irettesætter. Det kræver jo noget øvelse at ramme rigtigt - ved minene hund er det eksempelvis nok at ånde dybt og hårdt ud. Hun har ikke brug for at jeg "knurrer", eller stirrer. Det er det jeg forestiller mig er forskelligt fra hund til hund.

Nogle hunde vil vel have behov for mere volumen og så videre...

Når jeg har lavet ja/nej øvelser med mine hunde, så er der også en markant forskel på, hvor "aggressiv" jeg er nødt til at være. Min gravhund skal have et højere aggressionsniveau før hun reagerer, min anden hund skal have et meget lavt aggressionsniveau.

Det kan selvfølgelig også skyldes at min gravhund er af den overbevisning at hun bestemmer i den her husstand - og hun bryder sig om at blive vist til rette;-)

Jeg kan tydeligt mærke en forskel på mine hunde allerede nu - særligt igen på gravhunden der er den ældste. Ved at anvende nogle at de metoder jeg har lært af Lise, er hun blevet en mere rolig hund. Hun har et dirrende temperament og er meget usikker på sine omgivelser. Nu er hun langsomt ved at købe ideen om, at jeg rent faktisk kan beskytte hende mod hele den her forfærdelige verden.

Ligeledes kom hun i går faktisk, for første gang nogensinde (inklusive hvalpeår) ved tilkald (to gange!). For mig er det her mirakuløst - andet er skam prøvet - men det her, det virker åbenbart for os!

Hej fra Rikke

PS: jeg har sådan en konto jeg er blevet foræret her i 5 dage, så hvis der er nogen der er interesserede i at vi skal finde ud af noget, så må I hellere skrive på min privatmail (mesnabelamail.dk) for jeg tror ikke jeg kan logge ind meget længere.

Kommentér på:
Fyn - Pack Bonding

Annonce