{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.714 visninger | Oprettet:

Adfærdstræning? {{forumTopicSubject}}

Vi har en golden retriever, han, 1år og 2mdr ca.

Der hvor vi går til hundetræning har hundene både før og efter træningen såkaldt frikvarter hvor de løber rundt sammen uden snore og halsbånd. Dette er altsammen meget godt, men de sidste to gange under dette frikvarter har vores hund opført sig meget dominerende og brummet noget alvorligt efter et par enkelte andre jævnaldrende hanner.

Under træningen har han det med IKKE at ville holdes af træneren - (som er en høj, højrøstet mand, med kasket) - når man f.eks træner tilbagekald. Selvsamme træner har tidligere villet skubbe hunden gennem tunnelen imod hans vilje hvor hunden så har snappet efter træneren.

Hunden har det med at ville slås om den brede del af flex-linen når vi er ved at nærme os hjem efter en gåtur. Her brummer han også, men er ikke på nogen måde truende.

Da han var mindre var han meget lidt glad for at køre bil og vi var derfor nødt til at samle ham op og løfte ham ind i bilen, mod hans vilje selvfølgelig, de gange hvor han lugtede lunten inden vi var i nærheden af bilen, smed han sig på jorden og rullede om på ryggen, når vi så ville samle ham op ville han godt snappe lidt efter os, men dette var efter et par NEJ'er ovre, og han rejste sig og kunne så samles op.

Nu er han glad for at køre bil, og hopper selv ind - bonus info

MEN - efter dagens træning, havde hundene igen deres dejlige frikvarter og vores hund løb rundt sammen med alle de andre løse hunde, som hhv. forsøgte at parre sig med hinanden, løb om kap, spillede fandango og hvad hunde i deres alder nu gør - nå men i forbindelse med alt det her sjov var det at han brummede højlydt overfor et par enkelte han-hunde og løb så efter dem, INGEN BIDERI ELLER TANDVISNING FRA NOGEN AF PARTERNE. De er så en tre stykker, to Golden R og en Lab. R, som kommer løbende og brummer godt og grundigt hen i nærheden af en pige, som også er der i forb. med hundetræning, hendes hund var andetsteds, så denne er ligegyldig for sammenhængen, men hun føler vel at hun skal gribe ind overfor de tre "brunstige" hanner og tager derfor i nakken på vores hund, stikker simpelthen hånden ned i flokken og griber ham i nakken og holder ham UD af "sammenhængen" - dette vil han ikke være med til og vender så hovedet efter hendes hånd som er godt fæstnet i hans nakkeskind, hun bliver forskrækket og slipper ham, og begynder at svinge (forsvarende) med sin line, som for enden har kvæler-ledet som vi alle kender, hvorefter han brummer af hende og forsøger at få fat i hendes line. Kort herefter når min kæreste så hen til dem, og tager NEMT vores hund væk derfra og bare puffer ham lidt væk, og han løber glad videre og leger raskt med resten af hundene i flokken, der er både yorkshire terrier, grisehunde, gravhunde, collier osv osv.... en broget blanding....

Efter træningen idag, var det så at vores træner sagde til os at vi skulle tage at overveje om ikke vores hund skulle på et kursus for adfærdsvanskelige hunde, et såkaldt SPECIAL KURSUS.
Grunden til jeg skriver med store bogstaver er at han, dejligt nok, fik sagt dette ud over hele flokken så folk virkelig kan få dannet sig et grumt indtryk af vores ellers så rolige hund, som de alle tit snakker med både til træning, og rundt på stierne. Jeg synes det lyder barskt, men man har vel også altid selv det bedste indtryk af sin egen hund.

(VIGTIGT: Hunden har ALDRIG bidt nogen som helst)

Når du har fået dig tygget igennem denne lange men fortvivlende tekst hører jeg gerne din mening om dette.!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Adfærdstræning?
  • #1   20. sep 2005 Hej Martin.
    Ud fra det du beskriver her, kan jeg ihvertilfælde kun se, en ganske normal og velfungerende hund.

    Jeg tror ikke, at vi kan blande os ret meget i, at hundende fra naturens side, vil prøve lidt kræfter med hinanden.

    Vi skal selvfølgelig være meget opmærksomme på, at vi ikke får styrket enten en stærk eller en svag side på vores hunde, og derfor skride ind og være flokfører for vores egen hund, så den forstår at den ikke er stærkere end dig.

    Jeg tror slet ikke at din hund ville gøre pigen noget. Det er da simpelthen det dummeste man overhovedet kan gøre, bare sådan at gribe hunden i nakken, hvis den nu havde bidt hende i hånden, havde han måske slet ikke nået at opdage, at det ikke var en anden hund der havde fat i ham vel? og så var det pludselig hunden og ikke pigen det var galt med.


  • #2   20. sep 2005 Kisser hørt


  • #3   20. sep 2005 Hej tøser...

    tak for jeres positive respons, det varmer efter sårn omgang træning med en så dårlig afslutning, ved også min kæreste, som træner hunden, jeg kigger bare på, tager mod jeres indlæg med kyshånd, jeg tror vi vil forsøge at præsentere vores træner lidt for problemstillingen i og med der A L D R I G er noget med hunden i dens hverdag, udover når vi leger med den, og provokerer den ved at trække i dens legetøj - så vil han selvfølgelig brumme og kræve sin ret...

    hvis han napper lidt efter mig når jeg driller ham siger jeg N E J!!! og så sidder han altså pænt ned med ørerne godt nede om hovedet...det er ingen problem at få ham til ro herhjemme, lidt sværere er det jo logisk med 10 vilde hunde omkring ham...


  • #4   20. sep 2005 Martin når du siger, at han brummer og kræver sin ret, når du trækker i hans legetøj, så håber jeg at du er klar over, at du skal sørge for at vinde de fleste af trække-kampene, altså ved at bede hunden om at slippe, ellers vil han opfatte det som et tegn på, at han er den stærkeste ???

  • #5   20. sep 2005 jo jeg får selvfølgelig legetøjet og siger tak eller roser ham...

    for herefter at kaste det, så han skal løbe efter det for at få det


  • #6   20. sep 2005 Ok Martin, tænkte nok at du havde styr på det.

    Jeg leger også med lille Charlie, som mere end villigt henter ting til mig, jeg lader ham beholde det lidt i munden, medens jeg roser ham og tager ham på skødet (Jeg sidder på gulvet) inden jeg siger tak, han slipper pænt med det samme, men han er jo også kun 10 uger endnu. *S*


  • #7   20. sep 2005 hej piger
    det er mig der går til træning med ham, og jeg kan slet ikke takke nok for jeres indlæg for jeg blev meget ked at det og rigtig hisig på vores træner i dag, ked at det fordi han råbte det så alle kunne høre det at vores hund er et "problem" følte mig total ydmyget ved at stå der med de blikke imod mig mens man bare kunne forstille sig hvad de tænkte! og hisig over at pigen kunne tage fat på min hund midt i en leg og slå efter ham med sin snor og det er bare helt i orden med ham...!!!!

    men jeg følger jeres råd og finder et andet sted at træne da jeg tydeligt kan mærke på min hund at han ikke bryder sig om træneren, og fremover kan min hund nok også mærke at jeg ikke bryder mig om træneren...

    endnu engang mange tak for jeres respons det hjalp på humøret

    mvh mette


  • #8   20. sep 2005 "...med sin snor og det er bare helt i orden med ham...!!!!..."

    ham = læs: træneren ...!


  • #9   20. sep 2005 Hej Mette.
    Op med humøret, din hund fejler bestemt ikke noget, og jeg kan sgu godt forstå, at du er meget vred, den pige skulle nøjes med at tage vare på sin egen hund, hun har slet ingen ret til, at blande sig i din hunds gøren og laden.

    Dejligt, at du finder et andet sted at træne, for den træner er da bare for meget.


  • #10   20. sep 2005 Martin og Mette.
    I skulle altså tage at oprette jer med ham herinde, her er dejligt at være, og vi lærer en masse af hinanden, ide??


  • #11   20. sep 2005 finder lige billeder frem fra hans første uger til idag, og så opretter jeg ham med det samme

    /Martin


  • #12   20. sep 2005 Lyder dejligt, glæder mig til at se jeres skønne dreng

  • #13   20. sep 2005 så er han på smiley

  • #14   20. sep 2005 Skønt og velkommen om bord. har været inde for at give jer karakter og byde velkommen, men siden driller lige nu, prøver igen lige om lidt

  • #15   20. sep 2005 ved godt man ikke "må skrive, flere billeder kommer"

    men vi har haft ham siden 26/9-04 så har ikke lige tid ligenu til at sidde og bladre dem alle igennem og lægge op, men skal nok få lagt mange flere på af ham og hans opvækst til nu....

    vi takker mange gange for de varme indlæg i har givet indtil nu, og hvis der falder jer mere ind, er i selvfølgelig meget velkomne til fortsat at kommentere denne tråd!


  • #16   22. sep 2005 Hejsa
    Nu ved jeg ikke hvor i træner. Men hos os (DKK) får hundene ikke lov til at holde disse frikvarter. Det er der rigtig mange grunde til. Bla. med den alder som din hund har nu er der rigtig meget dominas inde i billedet, når vi snakker hanhunde.
    Hvis der er nogen der skal på adfærdskursus bør det være jeres træner!! Han bør da kende lidt til aldersbetonet adfærd....


  • #17   22. sep 2005 Hej...di...

    jeg må indrømme at jeg stillede også lidt spørgsmålstegn ved det dengang vi startede, for hundenes alder er helt fra 6-9mdr op til 1½ år... og MANGE forskellige racer, dette vil altså afføde en vis adfærd....

    vi vil da undersøge hvilke muligheder der er for DKK træning i nærheden af os...!


  • #18   22. sep 2005 Hvor bor i henne i landet? om jeg må spørge...
    Nu kan jeg kun sige hvad der gælder på vores træningsplads....det er jo optil de forskellige instruktører om de vil holde frikvarter


  • #19   22. sep 2005 midtjylland

  • #20   22. sep 2005 Prøv at kigge på www.dansk-kennel-klub.dk under kreds 6, det er Nok den der ligger tættest på jer...

  • #21   22. sep 2005 det er noget langt væk ;(

  • #22   22. sep 2005 Nå, det kan da også være at det er mig der ikke lige har styr på geografien....

  • #23   22. sep 2005 nej tror nu det er den kreds der er tættest på os, vi har bare langt til de nævnte byer... randers, sabro osv..!!

    vi bor ved herning


  • #24   22. sep 2005 Ja, det kan jeg godt se...det er et styk og kører hver gang. Så må du gå hen og låne en bog om hundeadfærd og dunke din træner oven i hovedet med den....Åh, der var så meget jeg gerne ville sige omkring adfærd ved hunde, men så bliver jeg aldrig færdig...


  • #25   22. sep 2005 hehe.. skriv en bog hejdi smiley

    jeg ved ikke rigtigt hvordan vi skal få den drejet, men vi tager selvfølgelig ned til træning næste gang, og hvis træneren bare hinter til der "er et problem" vil vi forlade stedet med det samme.



  • #26   23. sep 2005 Ja, det var en god idé. Jeg er ved at uddanne mig som hvalpe og unghundinstruktør, og der er så meget omkring adfærd...det er bare så spændende!
    Men godt du ikke er blevet skræmt væk fra pladsen....glæder mig til at høre hvordan næste træning forløber....held og lykke


  • #27   23. sep 2005 vi er ikke sårn at skræmme væk - som nævnt tidligere er de fleste af dem vi går til træning med, personer fra nær-området, som vi møder tit på vores gå-ture....

    og når vi møder vores "hunde-venner" er det af og til vi lige hopper ind på en sportsplads og slipper dem løs så de kan lege frit - så der er mange af vores "hunde-venner" som kender vores hund fra hverdagen og derved også kender ham som den rolige hun der ALDRIG snakker !


  • #28   23. sep 2005 Det er godt!!! om ikke andet så har du da deres opbakning....


Kommentér på:
Adfærdstræning?

Annonce