3.954 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 16 Svar

Skudræd Skudræd

Hey er der nogle der kan komme med nogle gode råd.. Jeg træner med en der har en brugshund som er blevet skudræd. Jeg ved det tager tid at lærer hunden det ikke er farligt, men mangler nogle gode råd til hvordan...
Vi har snakket om at skyde på lang afstand under grp. C træning, da de jo kører i andre drifter der.. Har i nogle gode råd til at hjælpe den kære kommende PH hund igennem dette problem?

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Der kommer ikke vand ud af vandhanen ved vasken. 2.000 kr.
  • Opsætning af hylder 900 kr.
  • hænge gardiner op 450 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 600 kr.
  • Afhentning af skrald 500 kr.
  • Rep. af kabelbrud på Alko robot der melder fejl CN010. Brud er fundet men forsøg selv fejler 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Skudræd
  • #1   16. mar 2008 Lyder som en rigtig god ide. Vi må bare køre efter det, men det er bestemt værd..

• #2   16. mar 2008 Jeg er ikke vild med at vende om, jeg vil hellere blive frem for at bekræfte hunden i at det her er godt nok farlig, vi skal væk....

Find det hunden elsker allermest, skyd i den afstand hvor den begynder at reagere lidt, beløn hver gang med det den elsker mest så den begynder at koble skud, så sker det jeg elsker mest....

• #3   16. mar 2008 Jeg ved at det bliver svært, at vende hunden til skud, når den er blevet sludrad.
    Der er flere tjenestehunde, som ikke består mønstringen, og bliver kasseret, på grund af hunden er bla. er belevet skudrad.

• #4   16. mar 2008 Havde selv engang en boxer som ellers var skudsikker. Men endag var der et par unge gutter i en bil, der mente det var sjovt at kaste et kanonslag meget tæt på min hund da vi var på gå tur.
    Han blev hunde angst og min træning på banen gik helt i stå, hvis der havde været skud øvelser smiley

Vi fik det heldigvis løst på følgende måde:

Anskaffede rigtig mange sjove legetøjs pistoler, lagde dem rundt omkring i huset og i haven. Når vi gik forbi en af de pistoler tja så trykkede vi på aftrækkeren, og fortsatte det vi havde gang i og lod som om vi ikke havde set noget.
    Vi fandt på et tidspunkt også en legetøjs pistol hvor man kunne komme plastik bolde i, dem udskiftede vi med godbider (faktisk toast med leverpostej da det var gyf for ham smiley vi affyrede så i gulv højde og vores hund, begyndte at fatte det kunne være posetivt der var de skud.

Efter et par måneder med pistolerne rundt i huset, ja så var han da lige glad igen, ja selv nytåret var der ingen problemer.

Håber du får løst dit problem, for ellers kommer du jo ikke vider på træningspladsen smiley

• #5   16. mar 2008 Køb fyrværkeri bånd ved dyrlægen. Har ikke selv prøvet da jeg ikke har haft en bange hund, men har hørt fra bekendte at det skulle virke godt. start med meget lav volume mens du leger med hunden (køre drift op), sluk og leg lidt videre og stop så. og så sætter du bare mere og mere power på, til sidst lære hunde det ikke er farligt, og den bliver ikke bange under træning da du aldrig sætte lyden høre end hvad hunden kan lide.

• #6   16. mar 2008 Enig med Wither...

• #7   16. mar 2008 Find dig en rigtig god træner, der er god til desensibilisering og habituering(tilvænning).

Du kan også læse om det i Morten egtved og Cecilie Køstes bog
    http://www.canis.no/nettbutikk/omtale.php?id=1100
    http://www.canis.no/bibliotek/artikler.php?id=185

Held og lykke med træningen:-)

• #8   16. mar 2008 Jeg har haft én schæfer der var skudræd. Det accelererede til uanede højder fordi min svigermor i den grad ynkede den og derved forstærkede angsten. Det var så slemt at bare man lagde en bog der gav et lille smæld, brugte fluesmækker, lukkede en dør, you name it. Det var synd som den havde det, for det var efterhånden alle lyde i hverdagen som plagede den...

• #9   16. mar 2008 Rikke, hvordan er den blevet skudræd, og hvordan reagerer den?

• #10   16. mar 2008 Jeg skal være ærlig og sige jeg ved ikke hvad der er sket inden.. smiley han fik den da den var ca. 2 år, har en ide om alt er gået for stærkt med hende.. hun reagerer således at hun falder fra hinanden (hvis du forstår) hun prøvede at komme væk og var ikke særlig glad ved det der skete.. vi legede med bold mens der blev skudt og så lige pludselig uhaa så blev det farlig.. smiley

• #11   17. mar 2008 hvordan reagerer du så?

• #12   17. mar 2008 Nu er det jo ikke Rikkes hund...
    En toårig hund kan jo have meget negativt med i rygsækken... PH-hunde tænder jo ofte på skud, og det vel fordi de lynhurtig kobler skuddet med at de skal lave stop, men jeg tror det kan blive svært, især en hund der er blevet så gammel. Hvem ved om det måske er årsagen til at den er blevet solgt...

• #13   17. mar 2008 Glem mine kloge åge bemærkninger smiley
    Winther har ret i, at det måske er mere kompliceret end som så.

• #14   17. mar 2008 vi pylerede ikke om hende, vi gik lidt rundt med hende og så kom hun i bilen igen. Efter lidt tid kom hun ud og løb lidt rundt for at løsne hende op igen..

• #17   18. mar 2008 Har selv brugt klikkertræning under skud, men det var absolut ingen bange hund, men en hund der tændte på skud. Det var under lydighed, og der blev klikket for øjenkontakt under skud. Men her snakker vi altså angst og jeg kan ikke lige se hvordan klikkeren kan hjælpe lige der.

Jeg kan kun gentage mit første råd, samtidig vil det være godt hvis ejeren har rådighed over en signalpistol så der kan skydes mange skud for hunden. Bedst en 6mm, den har mindre skrald end 9mm..

• #18   19. mar 2008 Mit råd er:

-:- Under leg affyres skud på meget LANGT afstand første gang. Det skal affyres så langt væk at hunden kan gennemføre en leg. Stop der! Efterføljende gang affyres det først under leg på det samme afstand som sist, og hvis hunden kan gennemføre leg kommer man lidt tættere på. Stop der! For hver træningssektion så starter man på længre afstand end da man holdt og havde succé. Lad det få tage lang tid at komme tættere på. Hellere stoppe der hvor hunden kan genneføre legen, end at prøve "een gang til lidt nærmere"
    -:- Hvis det er på træningspladsen så skal den være sammen med hunde som ikke reagerer, da en hund som er lidt usikker, direkte bliver forstærket i sin usikkre adfærd hvis det er en anden som direkte reagerer ved siden af med bangegølyd
    -:- Det lange afstand i starten bliver stille og rolig kortere og kortere.
    -:- Skudtræningen skal foregår hvor hunden ikke er i en øvelse...dvs forbudt at kommendere hunden plads eller dæk når man træner med en hunde som er bange for skud...da hunden lynhurtig associerer en øvelse med noget uhyggelig...
    -:- Mange gange associerer hunde et lyd de klassificeret som farlig til et særlig sted, og bliver så ikke bange for det samme lyd et andet sted, så arbejde med det på det sted hvor hunden blivet bange, og ikke noget andet sted.
    M.v.h. Åsa

Kommentér på:
Skudræd

Annonce