3.954 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
16 Svar
Skudræd Skudræd
Hey er der nogle der kan komme med nogle gode råd.. Jeg træner med en der har en brugshund som er blevet skudræd. Jeg ved det tager tid at lærer hunden det ikke er farligt, men mangler nogle gode råd til hvordan...
Vi har snakket om at skyde på lang afstand under grp. C træning, da de jo kører i andre drifter der.. Har i nogle gode råd til at hjælpe den kære kommende PH hund igennem dette problem?
0 synes godt om
jan 2007
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 12 Svar: 24
okt 2006
Følger: 17 Følgere: 18 Hunde: 2 Emner: 42 Svar: 1.908
Find det hunden elsker allermest, skyd i den afstand hvor den begynder at reagere lidt, beløn hver gang med det den elsker mest så den begynder at koble skud, så sker det jeg elsker mest....
jan 2006
Følger: 17 Følgere: 17 Hunde: 1 Emner: 606 Svar: 6.689
Der er flere tjenestehunde, som ikke består mønstringen, og bliver kasseret, på grund af hunden er bla. er belevet skudrad.
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 7 Svar: 77
Han blev hunde angst og min træning på banen gik helt i stå, hvis der havde været skud øvelser
Vi fik det heldigvis løst på følgende måde:
Anskaffede rigtig mange sjove legetøjs pistoler, lagde dem rundt omkring i huset og i haven. Når vi gik forbi en af de pistoler tja så trykkede vi på aftrækkeren, og fortsatte det vi havde gang i og lod som om vi ikke havde set noget.
Vi fandt på et tidspunkt også en legetøjs pistol hvor man kunne komme plastik bolde i, dem udskiftede vi med godbider (faktisk toast med leverpostej da det var gyf for ham
Efter et par måneder med pistolerne rundt i huset, ja så var han da lige glad igen, ja selv nytåret var der ingen problemer.
Håber du får løst dit problem, for ellers kommer du jo ikke vider på træningspladsen
mar 2007
Følger: 13 Følgere: 11 Hunde: 3 Emner: 143 Svar: 717
apr 2007
Følger: 52 Følgere: 48 Hunde: 2 Emner: 434 Svar: 2.017
sep 2007
Følger: 12 Følgere: 10 Hunde: 1 Emner: 68 Svar: 1.642
Du kan også læse om det i Morten egtved og Cecilie Køstes bog
http://www.canis.no/nettbutikk/omtale.php?id=1100
http://www.canis.no/bibliotek/artikler.php?id=185
Held og lykke med træningen:-)
okt 2006
okt 2006
jan 2007
sep 2007
okt 2006
En toårig hund kan jo have meget negativt med i rygsækken... PH-hunde tænder jo ofte på skud, og det vel fordi de lynhurtig kobler skuddet med at de skal lave stop, men jeg tror det kan blive svært, især en hund der er blevet så gammel. Hvem ved om det måske er årsagen til at den er blevet solgt...
sep 2007
Winther har ret i, at det måske er mere kompliceret end som så.
jan 2007
okt 2006
Jeg kan kun gentage mit første råd, samtidig vil det være godt hvis ejeren har rådighed over en signalpistol så der kan skydes mange skud for hunden. Bedst en 6mm, den har mindre skrald end 9mm..
jul 2007
Følger: 34 Følgere: 32 Hunde: 5 Emner: 35 Svar: 745
-:- Under leg affyres skud på meget LANGT afstand første gang. Det skal affyres så langt væk at hunden kan gennemføre en leg. Stop der! Efterføljende gang affyres det først under leg på det samme afstand som sist, og hvis hunden kan gennemføre leg kommer man lidt tættere på. Stop der! For hver træningssektion så starter man på længre afstand end da man holdt og havde succé. Lad det få tage lang tid at komme tættere på. Hellere stoppe der hvor hunden kan genneføre legen, end at prøve "een gang til lidt nærmere"
-:- Hvis det er på træningspladsen så skal den være sammen med hunde som ikke reagerer, da en hund som er lidt usikker, direkte bliver forstærket i sin usikkre adfærd hvis det er en anden som direkte reagerer ved siden af med bangegølyd
-:- Det lange afstand i starten bliver stille og rolig kortere og kortere.
-:- Skudtræningen skal foregår hvor hunden ikke er i en øvelse...dvs forbudt at kommendere hunden plads eller dæk når man træner med en hunde som er bange for skud...da hunden lynhurtig associerer en øvelse med noget uhyggelig...
-:- Mange gange associerer hunde et lyd de klassificeret som farlig til et særlig sted, og bliver så ikke bange for det samme lyd et andet sted, så arbejde med det på det sted hvor hunden blivet bange, og ikke noget andet sted.
M.v.h. Åsa
Skudræd