809 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
13 Svar
Gode kontaktøvelser? :) Gode kontaktøvelser? :)
Hej
Er der nogle af jer, som kender nogle rigtg gode kontaktøvelser?
Og evt. og samarbejdsøvelser.
:: <b>Anne Sofie
0 synes godt om
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.191
Det er jo enkelt. Ned at sidde på gulvet med en bunke guffer i små bidder. Hver gang hunden kigger, belønnes der. Hvis den i starten ikke tager øjenkontakt, belønnes for, at øjnene søger i den rigtige retning. I starten belønnes der for mikro-sekunder, senere øges tiden.
Beløn i øvrigt for øjenkontakt på andre tidspunkter.
Min hund er trænet på den måde - og det første han gør, når han vil et eller andet er, at forsøge sig med øjenkontakt. Det er skønt - og en intens måde at "tale" med sin hund på.
aug 2006
Hvis du har lyst, kan du efter noget tid sætte en kommando på, når du laver øvelsen..
jun 2005
Følger: 86 Følgere: 90 Hunde: 4 Emner: 1.485 Svar: 20.199
nåmen jeg bruger samme metode som ch..
jeg har sat kommandoen "kig" på, og min hund søger ligeledes øjenkontakt når han vil opnå noget eller søger vejledning.. dejligt =)
aug 2006
Min egen hund ville gå død og ikke lære noget efter så lang tid. (Dog ville han stadig søge kontakt, det gør han hele tiden)
aug 2006
Det er meget effektivt at få en hund til at gå flot fri ved fod - med øjenkontakt - at have bolden i lommen og så belønne, når kontakten er der.
Det lærer hunden meget meget hurtigt.
At have konstant øjenkontakt i mere end et par minutter synes jeg ikke er hensigtmæssigt.
aug 2006
Og selvfølgelig får stimulering af drift lineføringen til at se bedre ud. Og hunden synes i øvrig det er sjovere på den måde - igen en STOR fordel.
I et lydighedsprogram forlanges der ikke øjenkonakt hele tiden - der er pauser med andre øvelser end lineføring/fri ved fod.... som du ved.
Og det længste lydighedprogram min hund kommer til at gå varer omtrent syv-otte minutter...
aug 2006
aug 2006
aug 2006
Man skal jo gøre det, der virker.
aug 2006
Hvis man er god til at køre drift på hunden, når den belønnes under træningen, så vil hunden være på, når den kommer ud af bilen.. Det ser de fleste jo til Gr. C, der jo bare er boldmotivation i højere potens... (de fleste steder, ihvertfald)
aug 2006
aug 2006
(og jow, man må sige, at vi er kommet laaangt væk fra kontaktøvelser, men trådstarteren har heller ikke vist sig som særligt ordstyrende ;o) )
Når vi taler om drift her, så taler vi om byttedrift. Byttedriften er den, en hund vil benytte sig af til at jage, indfange og nedlægge bytte med. En god og sund drift, som alle hunde har - nogen mere end andre.
Det er byttedriften der gør, at man kan lege med pind, bold eller sokker med sin hund.
Den stimuleres ved, at genstanden bevæger sig - og gør man det ved jorden i små rykvise bevægelser, vil hunden reagerer, som hvis det var en mus eller hare, der var i flugt. Den tager stand, den jager, den springer, den bider og den bærer byttet hjem. Hvis du ser på din hund, når den leger, så ser du disse faser ;o)
Man bruger denne drift til at motivere hunde i lydighed. Det vil sige, at man laver boldmotivation, hvor man stimulerer byttedriften og gør hunden ivrig efter at få lov at vinde "byttet" - bolden. Herefter kan man bruge den til belønning, som hunden vil være meget lykkelig for at få - en hund, der er driftig, når den går lydighed vil have spændte øre, en frejdig gang og en god kontakt. Den vil følge sin fører aktivt, ikke sakke bagud ;o)
En meget kort forklaring ;o)
Spørg endelig ;o)
aug 2006
Ja, hundene lærer selvfølgelig ikke at springe op. Eller - de lærer, hvad de skal, når de er under kommando og når de får kommandoen FRI og der derefter kommer enten bold, den vinder med det samme, eller trækkeleg, så må den jo bevæge sig, som den ønsker.
Når man laver boldmotivation skal man være tæt på jorden. Så her springer den ikke op ad en.
Når en ny kommando kommer og en ny øvelse kommer i gang, har man enten bolden i hånden, gemt væk og ikke til rådighed eller i en lomme.
Hånden skal selvfølgelig være langs siden ;o)
Gode kontaktøvelser? :)