Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Utæt rørsamling 1.000 kr.
  • TV+tv bord og nogen hylder 700 kr.
  • Montering af induktionskogeplade 700 kr.
  • Fix a shelf 300 kr.
  • Opsætning af rullegardiner, 2 stk, og flytning af et rullegardin 800 kr.
  • Skiftet batteri på min Ford Fiesta fra 2013 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Gode kontaktøvelser? :)
  • #1   14. jun 2008 Den bedste jeg kender er selvfølgelig at stimulere til øjenkontakt.

Det er jo enkelt. Ned at sidde på gulvet med en bunke guffer i små bidder. Hver gang hunden kigger, belønnes der. Hvis den i starten ikke tager øjenkontakt, belønnes for, at øjnene søger i den rigtige retning. I starten belønnes der for mikro-sekunder, senere øges tiden.

Beløn i øvrigt for øjenkontakt på andre tidspunkter.

Min hund er trænet på den måde - og det første han gør, når han vil et eller andet er, at forsøge sig med øjenkontakt. Det er skønt - og en intens måde at "tale" med sin hund på.

• #2   14. jun 2008 Klikker er i øvrigt meget anvendeligt til dette...

Hvis du har lyst, kan du efter noget tid sætte en kommando på, når du laver øvelsen..

• #3   14. jun 2008 20 min?????? hold da op manner, det var sandelig længe..

nåmen jeg bruger samme metode som ch..

jeg har sat kommandoen "kig" på, og min hund søger ligeledes øjenkontakt når han vil opnå noget eller søger vejledning.. dejligt =)

• #4   14. jun 2008 Pjuske, hvad gør du for at hunden ikke falder i drift, når du træner lydighed så længe ad gangen?

Min egen hund ville gå død og ikke lære noget efter så lang tid. (Dog ville han stadig søge kontakt, det gør han hele tiden)

• #5   14. jun 2008 Pjuske, når det er sådan, så er det fordi, de ikke har lavet kontakttræning...
    Det er meget effektivt at få en hund til at gå flot fri ved fod - med øjenkontakt - at have bolden i lommen og så belønne, når kontakten er der.
    Det lærer hunden meget meget hurtigt.

At have konstant øjenkontakt i mere end et par minutter synes jeg ikke er hensigtmæssigt.

• #6   14. jun 2008 Pjuske, for det første kan du ikke se, om det er bold eller øjne, hunden kigger på - det er kun føreren, der kan det. Og belønner han for øjenkontakt, så søger hunden den.
    Og selvfølgelig får stimulering af drift lineføringen til at se bedre ud. Og hunden synes i øvrig det er sjovere på den måde - igen en STOR fordel.

I et lydighedsprogram forlanges der ikke øjenkonakt hele tiden - der er pauser med andre øvelser end lineføring/fri ved fod.... som du ved.
    Og det længste lydighedprogram min hund kommer til at gå varer omtrent syv-otte minutter...

• #7   14. jun 2008 Hvorfor burde de det?

• #8   14. jun 2008 Jeg synes det er glimrende, at du gør det, der virker på din hund - men hvis andres hunden går en fantastisk lydighed med forudgående boldmotivation, hvad er der så galt i det?

• #9   14. jun 2008 Synes også det er rigtig fint, at nogle hunde får et bid til at komme i stemning inden prøver i Gr C.

Man skal jo gøre det, der virker.

• #10   14. jun 2008 Det gjorde man jo i de "gode" gamle dage - da lydighed var noget der forventedes af hunden uden at den skulle have noget for det... ;o)

Hvis man er god til at køre drift på hunden, når den belønnes under træningen, så vil hunden være på, når den kommer ud af bilen.. Det ser de fleste jo til Gr. C, der jo bare er boldmotivation i højere potens... (de fleste steder, ihvertfald)

• #11   14. jun 2008 Der er ikke noget mere sørgeligt at se på, end en hund uden drift, der går lydighed. Det er til at græde over.

• #12   14. jun 2008 Uhh, Lonny - det er et spændende spørgsmål!!

(og jow, man må sige, at vi er kommet laaangt væk fra kontaktøvelser, men trådstarteren har heller ikke vist sig som særligt ordstyrende ;o) )

Når vi taler om drift her, så taler vi om byttedrift. Byttedriften er den, en hund vil benytte sig af til at jage, indfange og nedlægge bytte med. En god og sund drift, som alle hunde har - nogen mere end andre.
    Det er byttedriften der gør, at man kan lege med pind, bold eller sokker med sin hund.
    Den stimuleres ved, at genstanden bevæger sig - og gør man det ved jorden i små rykvise bevægelser, vil hunden reagerer, som hvis det var en mus eller hare, der var i flugt. Den tager stand, den jager, den springer, den bider og den bærer byttet hjem. Hvis du ser på din hund, når den leger, så ser du disse faser ;o)

Man bruger denne drift til at motivere hunde i lydighed. Det vil sige, at man laver boldmotivation, hvor man stimulerer byttedriften og gør hunden ivrig efter at få lov at vinde "byttet" - bolden. Herefter kan man bruge den til belønning, som hunden vil være meget lykkelig for at få - en hund, der er driftig, når den går lydighed vil have spændte øre, en frejdig gang og en god kontakt. Den vil følge sin fører aktivt, ikke sakke bagud ;o)

En meget kort forklaring ;o)

Spørg endelig ;o)

• #13   14. jun 2008 Lonny - det er præcis det samme du gør med tovet. Om det er en bold, et tov, en sok, en pind - det er ligegyldigt, bare det er noget, hunden er vild efter ;o)

Ja, hundene lærer selvfølgelig ikke at springe op. Eller - de lærer, hvad de skal, når de er under kommando og når de får kommandoen FRI og der derefter kommer enten bold, den vinder med det samme, eller trækkeleg, så må den jo bevæge sig, som den ønsker.
    Når man laver boldmotivation skal man være tæt på jorden. Så her springer den ikke op ad en.
    Når en ny kommando kommer og en ny øvelse kommer i gang, har man enten bolden i hånden, gemt væk og ikke til rådighed eller i en lomme.
    Hånden skal selvfølgelig være langs siden ;o)

Kommentér på:
Gode kontaktøvelser? :)

Annonce