Hvalpen knurre, skal vi gøre noget?? {{forumTopicSubject}}
Hej Alle dejlige hundeelskere
MIn kæreste og jeg er nybagte ejere af en Welsh Corgi Cardigan tæve på nu 12 uger, HUn er som hvalpejo er en rigtig bandit. Vi har løst forsøgt os, med nogen hvalpe test for at lære lidt mere om hende og hendes temprament. Der er ingen tvivl om hun er til den dominerende selvstændige side, men viser INGEn tegn på at være agressiv og har ingen dårlige oplevelser, haft hverken med andre hunde eller mennesker.. Vi er nu begyndt at opleve hun kan finde på at knurre af os, når vi nusser hende eller vil håndtere og løfte hende (som man kan blive nødt til, når hun ikke er ældre og man bor med trapper
) Skal vi bare iognorer hendes knurren, sige NEJ, som hun har lært eller "knurre" igen??
maj 2007
Følger: 51 Følgere: 37 Hunde: 7 Emner: 149 Svar: 2.505
jan 2006
Følger: 17 Følgere: 17 Hunde: 1 Emner: 606 Svar: 6.689
Der findes flere metoder, nogen tager længere tid, andre tager 2 min. så har hunden lært at den ikke ska knurre..
Men det er igen det med hvad man vil tillade hunden..
I mine øjne er hunden den der står bagerest i køen, og den vil altid stå bagerst.
Og det vil sige ialt hvad man fortager sig, går man ud af døren , så er det dig der går først ud, går du ned af trappen så er dig der går først.
Og er det leg, så er det dig der starter legen og det er dig der slutter legen...
Det er også dig der spioser først og bagefter er det hundens tur..
Bla. på denne måde finder hunden hurtigt sin plads.
jun 2007
Følger: 6 Følgere: 3 Hunde: 3 Emner: 73 Svar: 794
I skal vise at hun kan have tillid til jer. Forsøg derfor at gøre alle situationer , hvor hun er utryg til en sjov leg ved at give hende nogle super lækre godbidder samtidig. Hver i det hele taget gavmilde med godbidder og leg, så hun simpelthen synes i er de sjoveste mennesker hun overhovedet kender.
Lav i det hele taget en masse samarbejdsøvelser. Skal i starte til noget træning?
jun 2007
jun 2007
Følger: 25 Følgere: 37 Hunde: 1 Emner: 243 Svar: 8.225
jun 2007
jun 2007
jan 2008
Følger: 78 Følgere: 16 Hunde: 1 Emner: 100 Svar: 862
jun 2007
jan 2008
Hun starter hvalpetræning i morgen. Vi startede med kontakt, sit, dæk, stå og nej øvelser den anden dag vi fik hende, så det kan hun allerede rimelig godt. kan godt være det er utryghed, er ofte lige når hun er vågnet, så måske bliver hun egentlig bare forskrækket, hvis vi lige kommer for snigende. Vi træner øvelser ca tre gange om dagen., Bruger Nina ?? Brik bræt, "ufo" med godbidder, vi søger efter mad på hele gulvet. Flere forslag til tryghedsøvelser? Jeg sørger for at "hjælpe" til med at løse opgaverne, hvis de bliver lidt for sværre så hun ser mig som den "kloge" leder der kan finde mad til hende,
jan 2006
Følger: 17 Følgere: 17 Hunde: 1 Emner: 606 Svar: 6.689
Hvad er lederskab, hvem er føreren, er det ikke dig der skal føre an - så er det også dig der er lederen / føreren.
Den mindste tøven og hunden står på spring for at komme op ad rangstigen.. sådan er det.
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 9 Hunde: 2 Emner: 33 Svar: 830
Der er en del hunde som viser dæmpede signaler fks. knurren, og i jeres tilfælde føler den sig truet når i har direkte øjen kontakt med den og derimod også virker truende ved at bøje jer hen over hunden.
(det er ikke fordi i har været "onde" ved hende at hun har det sådan)
Når i vil nusse hende så glem at nusse hende på hoved eller langs ryggen. Det stresser op.
Nus hende på brystet og på forbenene helt oppe fra og ned.Det skal gøres langsomt. De samme steder skal nusses hvis din hund er helt oppe at køre og det er tid til time out. Sæt dig med hunden og nus de samme steder langsomt i 5 minutter eller hvad det kræver at få den til at falde til ro.
Kan ikke lige komme i tanke om mere. Mvh Sandie
jun 2007
aii passer nu ikke. Det er da en generalisering der vil noget det der...........
Jeg opføre mig ikke sådan overfor min hund og jeg har ingen rangproblemer!!!
mar 2007
Følger: 51 Følgere: 75 Emner: 250 Svar: 10.630
jul 2007
Følger: 5 Følgere: 5 Hunde: 5 Emner: 32 Svar: 1.525
"Ja, jeg kan da godt forstå hvorfor i alle har problemer af inten den ene eller anden slags."
Jeg kan garantere at jeg INGEN lederskabsproblemer har her i huset, på trods af at jeg som de Camilla og andre i denne tråd, syntes at det er noget gammeldags pjat du kom med, med hensyn til at gå først og spise først osv...
- Hvem er der lige der er kommet på den forkvaklede idé at hundenes eneste mål her i livet er at overtage verdens herredømmet?!?
sep 2007
Følger: 12 Følgere: 10 Hunde: 1 Emner: 68 Svar: 1.640
Vil du ikke nok læse "Alfasyndromet" med Anders Hallgren eller
"hundes og ulves adfærd" med Freddy Worm Christiansen
Og
derefter fortælle mig om du stadigvæk har samme opfattelse af lederskab?
sep 2007
Du respekterer selvfølgelig hendes utryghed - så hun ikke behøver at tale med større bogstaver og træner hende som de andre så fint skriver
jun 2007
Alle de der tåbelige ting som at man skal spise først osv. er da (groft sagt) noget man brugte engang i 70'erne, da man ikke vidste bedre, fordi man kun havde nogle studier af nogle stressede ulve i en for lille indhegning, som observation.
Nu har man da heldigvis fundet ud af at det ikke foregår på den måde i en velfungerende flok. Prøv og læs noget nyere litteratur og måske der er håb for at man også kan rykke lidt ved en som dig (o;
Og jeg har et ganske fint samarbejde med mine hunde. Og ja, de ligger også i sofaen, vader ud og ind af døren når det passer dem, både før og efter mig og æder stort set altid inden os. Og det er dejlige sociale hunde, som vi har med os overalt uden problemer!
sep 2007
Det ville være skønr hvis "gamle" og meget erfarne hundemennesker fulgte med udviklingen............................selvom det betyder man måske skal ændre mening..
sep 2007
Jeg har kun bidt mærke i "at løfte" + lederskab (hvilket kan få mig godt op af stolen) - må lære at læse ordentlig efter.
jan 2008
Sandie: Rigtig godt råd omkirng ikke nusse på ryggen, for vi har flere gange oplevet hun i disse situationer opfordre os til at nusse hende på maven i stedet
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 46.991
Nej, knurren er ikke en del af en overtagelse af verdensherredømmet, det er bare en mild grænsesætning. Den siger: Jeg kan ikke lide det du gør, vil du lade være med det. Hvis du bliver ved, kan det være, jeg bliver nødt til at bide dig"
En markering betyder det samme - det er bare en tand tættere på alvoren, men stadig en måde for hunden at udtrykke sit ubehag og at bede en om at holde op.
At skælde ud eller irettesætte knurren og markering er, at skælde ud over kommunikation. Og en dag holder hunden op med det, hvis den får skideballer nok - og så er det altså biddet den tyr til først.
Derfor - de ting hunden SKAL kunne, men ikke synes er sjovt, skal god adfærd forstærkes en masse. Når den skal bæres skal det være med masse af belønning.
De ting, som den ikke SKAL, skal man lade være med at gøre, når hunden så tydeligt siger fra - og eventuelt langsomt træne det op også med ting hunden er glad for.
Og så vil jeg gerne sige, at her i huset er der heller ingen lederskabsproblemer trods denne indgangsvinkel til hundeadfærd.
dec 2006
Følger: 18 Følgere: 16 Hunde: 3 Emner: 101 Svar: 1.101
Det er bevist af seriøse forskere, at den slags ældgamle råd er svindel og humbug, og har INTET på sig! Så tag lige og opdater din viden inden du spreder den slags forkerte oplysninger.
Hvalpen knurre, skal vi gøre noget??