{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.520 visninger | Oprettet:

Fie F
Fie F
Tilmeldt:
18. okt 2020
Følger: 1 Emner: 19 Svar: 67

Knurre af os {{forumTopicSubject}}

Ja så det mig igen… vores Lagotto er nu 2 år vi fik en hvalp som nu er 5 måneder og det går nu godt. De kan slappe af og lege sammen og det går bedre.

Men men men…. Han er begyndt at knurre af os hvis vi vil flytte ham. Han kan simpelthen ikke li at vi tager fat i hans halsbånd. Det startede inden vi fik hvalpen så tænker ikke det relateret til den, men han må jo have fået dårlige erfaringer på et tidspunkt.
Så det kan fx være hvis han er i børnenes seng og han ikke vil gå ned eller han er i sofaen og han skal med i seng om aften. Han er så skøn og vi elsker ham højt men han har virkelig også i perioder givet os forskellige udfordringer og nu det her hvor han knurre ??


Kommentarer på:  Knurre af os
  • #1   7. sep 2022 Han synes (med rette) at det er møg ubehageligt at blive trukket rundt med. Lok ham ned med noget godt eller kald på ham. Undlad at trække rundt med ham.

  • Fie F
    Fie F Tilmeldt:
    okt 2020

    Følger: 1 Emner: 19 Svar: 67
    #2   7. sep 2022 Ja der er heller ingen problemer med lidt pølse så kommer han altid han har altid følt ubehag ved at blive taget i halsbåndet nu han så bare begyndt at knurre. Nu var det så vores datter her til aften der ville tag ham ned af sin seng og så knurrede han da hånden nærmede sig

  • #3   7. sep 2022 Hvis hn ikke bryder sig om det, så lad for guds skyld være. Lær datteren at kalde på jer, hvis han ikke går ned når han bliver bedt om det. Ellers luk døren til værelset. Det gælder om at undgå de situationer.

  • #4   7. sep 2022 Han knurrer fordi i overtræder hans grænse. Det er hans måde at sige fra på, akurart som vi siger fra når der er noget vi ikke bryder os om. Hvis det fungerer med pølsen, så brug da det. Sværer behøver det ikke at være.

  • Fie F
    Fie F Tilmeldt:
    okt 2020

    Følger: 1 Emner: 19 Svar: 67
    #5   7. sep 2022 Du har fuldstændig ret Louise de situationer skal undgåes. Jeg tænker vi også skal træne positivt med at blive tager i halsbåndet og positivt op og ned

  • #6   7. sep 2022 Hunden viser jer på allertydligste vis, at I bryder dens grænser.
    En hund skal ikke flyttes rundt manuelt. Bare bed den gå et andet sted hen eller lok den med noget lækkert.
    Hvis der helt generelt er noget galt med forholdet mellem hunden og mennesker, bør der virkelig arbejdes på dette med sjove, positive øvelser.


  • Fie F
    Fie F Tilmeldt:
    okt 2020

    Følger: 1 Emner: 19 Svar: 67
    #7   7. sep 2022 Det helt rigtigt det ikke sværere jeg har ro og vi undgår disse situationer

  • Fie F
    Fie F Tilmeldt:
    okt 2020

    Følger: 1 Emner: 19 Svar: 67
    #8   7. sep 2022 Jo altså det jo fordi han ikke går ned når vi ber ham om det der er han meget stædig

  • #9   7. sep 2022 Jeg er enig med de andre, og så er der jo alligevel undtagelser. Jeg har en hund, som knurrer lynhurtigt. Hun hakker også ud. Men det er bare hendes sprog, og generelt er racen sådan ret hurtig på aftrækkeren med sådan noget. De fleste andre hunde ville bare stirre olmt, og så hoppe ned, men lige den her type hund reagerer anderledes.

    Men jo, det skal trænes og hunden skal lære at den skal hoppe ned, når I beder den om det. Men jeg vil bare pippe om, at ikke alle hunde er tavse, uanset hvor positivt og rart man har trænet det smiley


  • #10   7. sep 2022 Det lyder til at I kunne have gavn af at træne almindelige ting med ham, jeg vil klart anbefale jer at melde jer på et hold.

    Træning er med til at opbygge en relation mellem hund og ejer + hunden lære at det kan betale sig at lystre og det er generelt super gavnligt for hundens trivsel.


  • Fie F
    Fie F Tilmeldt:
    okt 2020

    Følger: 1 Emner: 19 Svar: 67
    #11   7. sep 2022 Jeg tror jeg melder os til et rally hold. Vi har gået til træning til han var 1,5 år så har vi gået til nose Work og nu kunne det måske være vi skal prøve noget nyt.

  • #12   8. sep 2022 Der er et meget dybt instinkt, i de fleste hunde, hvad angår, at lade sig flytte med fysisk, fra en liggeplads. Det er no go, uanset hvad race, der vil flytte den, andre hunde, mennesker, katte. En liggeplads er "hellig".

    Det er for mange en voldsom grænseoverskridelse, hvis man prøver, at flytte på den, og kan hurtigt eskalere til bid, at hunden slet ikke vil røres ved, når den ligger ned.

    Og det ender desværre ofte med bid, da nogle ejere (heldigvis ikke jer, lyder det til, fremadrettet), insisterer på, at det skal hunden bare finde sig i.

    Med dette instinkt handler det om forebyggelse. Kan man ikke kalde hunden væk fra seng, sofa etc. så har hunden ingen adgang til disse pladser. Forebyg unødvendige konflikter.
    Og træn så fx. afdækning på et hellested, som kun hunden må bruge, INGEN børn.
    Når den kan afdækkes der, kan den jo også bedes forlade seng, sofa etc.

    At knurre er meget sundt brug af hundesprog. Der har været tidligere signaler på grænseoverskridelser, I har overset/hørt, inden det er nået til knurren, men I har heldigvis et par stykker, inden det når til bid.
    Jo længere I havde ignoreret hundens knurren, jo hurtigere lærer vovsen, at springe knurren over, og gå direkte til bid ...
    Og så har vi en omplaceringshund.

    Det er dejligt, at I vil arbejde med vovsen (jer selv).
    Oveni tillidsøvelser vil jeg foreslå, at I læser om de afstandssøgende signaler, og de dæmpende, og hundesprog generelt. Det er spændende og meget meget nyttigt.


  • #14   8. sep 2022 Som jeg læste det længere oppe, så virker det til, at han generelt ikke bryder sig om, at man tager i halsbåndet. Så ved siden af de gode råd, I har fået, omkring at forebygge, undgå og håndtere situationerne, så kan I måske have glæde af at træne "Halsbåndsleg", hvor hundene lærer, at det fedeste i HELE verden er, når man har fat i halsbåndet.
    Vi har det som fast element på hvalpemotivation ;.)

    Der er bla. en fin gennemgang af den her:
    http://blog.agria.dk/hundogtraning/2022/02/03/halsbaandsleg/


  • #15   8. sep 2022 Jeg har ingen ide om, hvordan I løser problemet, men hvad gør I, når I skal gå tur med hunden, hvis I ikke kan tage fat i halsbåndet?

    Har hunden fået nyt halsbånd, og kunne det tænkes, at halsbåndet generer hunden på en eller anden måde?


  • Fie F
    Fie F Tilmeldt:
    okt 2020

    Følger: 1 Emner: 19 Svar: 67
    #16   8. sep 2022 Nej han har ikke fået nyt, vi kan sagtens sætte snoren i halsbåndet ingen problemer der. Vi kam også i andre sammenhæng tage i halsbåndet jeg tror langt hen af vejen at Linda har ret han ser det som en ressource når han har lagt sig til at sove et sted så vil han ikke fjernes

  • Fie F
    Fie F Tilmeldt:
    okt 2020

    Følger: 1 Emner: 19 Svar: 67
    #17   8. sep 2022 Nej det gør han enlig ikke mere Linda altså knurre af os når vi går rundt sammen men det har vi faktisk også trænet en del fordi han havde en undvigende adfærd hvis vi prøvede at tage fat i ham jeg tror du har ret i ressourcen

  • #19   8. sep 2022 Det skal kunne betale sig for din hund at hoppe ned fra sengen på et signal. Så er det slet ikke nødvendigt at tage i hans halsbånd.
    Selvfølgelig skal en hund kunne håndteres, men vi er også nødt til at respektere at der er hunde der ikke bryder sig om at man tager fat i dem i tide og utide. Min Clinton er heller ikke typen man flytter rundt på fysisk, så rumler han og han kan også finder på at markere. Men han har lært at han kan tjene godbidder ved at flytte sig når han bliver bedt om det smiley


  • #20   8. sep 2022 Det betaler sig aldrig at optrappe en konflikt smiley
    Lad være med at fjerne hunden, kald den væk i stedet, for mig er det en ganske naturlig ting, i min verden siger det da sig selv at man ikke “flytter” en hund fra fx et liggested, at lade børn gøre det er da endnu værere.
    Lidt det samme når folk går hen til hunden for at nusse den, jeg forstår det simpelthen ikke, kald på den i stedet.


  • #22   8. sep 2022 Det bliver aldrig nødvendigt at tage ved en hund for at flytte den, kommer den ikke når der kaldes er det på tide at få det trænet, en Skive lun flæskesteg gør meget ved det;) hunden skal ikke lokkes væk, den skal belønnes for at komme;) træn det for sig, Fido kom skal betyde flæskesteg;) sværere er det jo ikke.

  • #28   8. sep 2022 Der bliver ikke brug for at flytte hunden ved at trække den i halsbåndet hvis man har trænet smiley finder du ud af at hunden ikke flytter sig når du kalder og i stedet stivner, brummer eller på anden måde viser at den ikke er glad, så henter du en leverpostej, pølse eller lignende og kaster den væk fra hunden i det du kalder, så går du i gang med at træne straks;) men ærligtalt det burde aldrig blive nødvendigt.

  • #30   8. sep 2022 Det kunne jo nemt være løst uden at tage fat i hunden;) det er egentlig det jeg syntes er vigtigt, TS har ikke “haft brug for” at flytte hunden, de har valgt at bruge den fremgangsmåde, det er ikke smart og da slet ikke at lade børn gøre det;) hvis man skal lære noget af det her, så er det lidt vigtigt at understrege at, nej man har aldrig brug for at flytte en hund med magt, man kan vælge at gøre det og nogle hunde finder sig i det, men der er en anden og tusinde gange bedre måde;)

  • #31   8. sep 2022 Jeg har ved gud trænet, og alligevel har jeg af og til behov for fysisk at flytte min sure hund smiley

    Et nyligt eksempel: en tidlig nat kommer katten ind med en mus. Dorit æder musen og går tilbage i seng. Et kvarter senere brækker Dorit sig i (sin side af) sengen. Jeg står selvfølgelig op, fjerner bræk, skifter sengetøj og vil i seng igen. Dorit ligger nu på min dyne, for nogen har jo brækket på hendes dyne, og det er fanme klamt smiley

    Klokken er på det her tidspunkt omkring 2, og jeg er træt og vil bare gerne sove! Dorit NÆGTER at flytte sig, så jeg flytter hende. Alt imens hun knurrer, sprutter og hakker ud.

    Er der noget galt med hende, mig eller vores relation? Næh. Men hun er bare en stædig og ligeglad type, og det er jeg jo så også, i de her situationer smiley


  • #33   8. sep 2022 Jeg havde sgu selv ædt den flæskesteg, og så kunne hunden have ligget i sit musebræk i sengen smiley

  • #37   8. sep 2022 Jeg erkender blankt, at jeg har NUL tålmodighed, når jeg midt om natten skal tørre bræk op, som indeholder en mus der knap er blevet kold endnu. Og så er jeg altså ligeglad med hvor meget eller lidt flæskesteg jeg har trænet med, og hvor lidt færdigtrænet min 8 årige hund er.

    Jeg er vild med at så mange hænger totalt fast i en tanke om, at hvis BARE man hælder nok lækkerier i sin hund, så mister den enhver form for fri vilje, stædighed og lyst til narrestreger.


  • #39   8. sep 2022 Men det jeg vil frem til er jo, at dét at en hund knurrer, ikke nødvendigvis er så slemt. Som sagt knurrer Dorit af stort set alt. Hvis jeg ikke nusser hende, hvis jeg nusser hende det forkerte sted eller på den forkerte måde, hvis jeg ikke lukker hende ud, hvis jeg ikke lukker hende ind, hvis hun ikke kan se rampen til sengen om natten, hvis hundehvalpen ånder på hende, hvis hun ser én hun vil hilse på og jeg siger nej, hvis hun skal ind i bilen eller ud af bilen og i mange, mange andre situationer. Det er bare en lyd for hende, og 99% af gangene betyder det absolut intet.

    Her i tråden er der konsensus om, at en hund der knurrer, har fået overskredet sine grænser, har en dårlig relation til ejer, ikke er trænet godt nok og bare skulle have mere flæskesteg smiley


  • #40   9. sep 2022 "Det er bare en lyd for hende, og 99% af gangene betyder det absolut intet." Jeg har godt nok mødt mange, der slet ikke forstår det.
    Jeg var til en rally-konkurrence med Clinton. I åben klasse blev han ved med at lave fjollerier og egenfortolkning af øvelserne. En send rundt om kegle blev til 'bakke rumlende af afsted i høj fart'. Dommeren gik helt op i limningen over det. Da jeg sagde det er bare sådan noget lyd han har fik jeg læst og påskrevet at det var knurren og det var altid aggressivt og det var noget jeg burde gøre noget ved. Jeg var sådan lidt 'øøøhhh se lige på hele hunden'. Når han ligger på græsset og ruller sig eller gnubber sig op af sofaen så knurre han også mens han ser helt salig ud.


  • #41   9. sep 2022 Og nej, hvis jeg står kl kvart i kvalme med en hund der har brækket sig sengen og som ikke vil flytte sig så render jeg heller ikke ud efter kiks. Så ryger den ned uanset at den knurre af mig og markere.

  • #43   9. sep 2022 Haha, Mette, dén knurrelyd når de ruller sig i græs smiley smiley Det er virkelig op ad bakke når folk tolker en glad knurren som noget negativt, og det er som om folk er meget fastlåste i deres opfattelse. Jeg tænker at mange hunde bliver over-nurset, fordi folk netop tolker deres lyde forkert, og derfor er endnu mere varsomme omkring hunden.

    Selvfølgelig er der hunde, som kun knurrer når de er utilfredse, men man kan altså ikke skære alle over en kam. Og heldigvis for det da smiley


  • #44   9. sep 2022 Åh ja vores elsker at rulle rundt på ryggen på gulvet/græsset og knurre højlydt.

  • #45   9. sep 2022 Puha, Louise, så må du nok igang med flæskestegen! smiley

  • #46   9. sep 2022 Godt man ikke har hund, alt det flæskesteg man skal lave og bare have liggende smiley

  • #47   9. sep 2022 Der er forskel på at knurre og brumme. Knurren er et afstandssøgende signal, brummen er ofte et tegn på velvære, og bruges også i leg eller som pludren (hvor nogle racer bruger tyllern/pive), hos nogle racer, mere udtalt end andre.
    Fx. synes jeg ofte rottweilere og lign. vovser snakker med brummen, som kan forveksles med knurren, hvis man ikke kender forskellen.

    Jeg synes de 2 ting køres lidt sammen her til sidst.


  • #48   9. sep 2022 Susanne, du har tydeligvis ikke boet med en knurrende hund. At du ikke har oplevet det, er jo ikke ensbetydende med at det ikke findes.

  • #49   9. sep 2022 Anne: Hvis du har brug for at gøre dig og din vov mere unik, fint, jeg har ikke overskud til din kværuleren i dag.

  • #50   9. sep 2022 Jeg har brug for at gøre mange racer unikke så smiley Men dejligt at du ved alt om alle hunde - så er der jo slet ikke grund til at spørge andre end dig smiley

  • #52   12. sep 2022 Altså i de tilfælde hvor jeg overskrider Clintons grænser der er knurren helt klart et afstandsøgende signal. Normalvis flytter jeg ham med en venlig opfordring - som er indlært vha godbidder. Han får ikke godbidder hver evig eneste gang han så adlyder, men oftest bare et 'dygtig dreng'. Og det rækker. I de der få situationer, hvor han er gået i baglås og ikke vil flytte sig og jeg flytter ham fysisk, er jeg ikke i tvivl om at han synes jeg burde lade ham være.
    Han knurre også i situationer, hvor det er meget tydeligt at det IKKE er et afstandsøgende signal. Fx hvis man gnubber ham på krydset så bliver han helt salig og så knurre han med stort set samme lyd som ved 'SKRID'. Mens hele hunden signalere 'uuuuhhhh det her er godt'. Den knurren tror jeg delvist er tillært adfærd. Det er nok ikke meget anderledes end når Penny viser hele tandklaveret i et kæmpe colgatesmil, når hun hun hilser overstrømmende eller når hun tigger ved havebordet. Hele resten hunden signalere 'WEEEEE - FEEEDEST'. Isoleret set er det jo et temmelig kraftigt afstandsøgende signal at krænge læberne op og flashe gebisset. Men det er bare så tydeligt at det ikke er det signal hun sender. Hun har sikkert fundet ud af at det gav positiv respons.
    ... efterhånden smiler hun på signalet ' du tigger da ikke ved bordet' smiley Mens hele hunden logre og vi kommer med alle mulige lyde, der sikkert lyder som om vi synes et er en adfærd vi syntes vældig godt om, og gemalen stikker hende en bid kotelet smiley


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.318
    #53   12. sep 2022 Hunde gør hvad der kan betale sig. Min hund tager en gang imellem min plads for så er han sikker på at få opmærksomhed.

    Hvis jeg så også begyndte at give ham mad for det. Altså hunden er jo ikke dum. Der ville blive kamp om den plads.


Kommentér på:
Knurre af os

Annonce