{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.263 visninger | Oprettet:

Hvor længe træner du? {{forumTopicSubject}}

Jeg har i dag talt med en god bekendt, der for nyligt har fået en voksen omplaceringshund.

Hun har i den forbindelse scannet lidt forskellige træningspladser og jeg hører til min gru, at hun flere steder har været udsat for, at hunden er på træningspladsen op til TO!!! timer.

OG at den træner ihvertfald i 45 minutter hver træningsgang.

Jeg er mildest talt rystet - det er jo at tigge og bede om at hunden får træningen hængende LANGT ude af halsen..

Hvad gør du?
Hvor længe er du på træningspladsen og hvor længe træner du aktivt med din hund, når du er til træning?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvor længe træner du?
  • #2   16. mar 2009 Vi er på træningspladsen i ca 1 time... men ud af den time træner vi små pas af ca 10 minutter og så holder vi pauser...

    Nu er min så også en unghund på 9 mdr. hun kan ikke koncentrere sig meget mere end 10-15 minutter af gangen...

    Vi har simpelthen tæppe og tyggepind med, og så holder vi hyggepause ind imellem smiley


  • #3   16. mar 2009 jeg er på træningspladsen 1½ time, men så er der 15 min pause, og så er der jo os noget snak fra trænernes side, og ventetid mens de andre er på redskaberne (agility) så det blir nok til 35-45 min, men jeg stopper inden jeg kan se at noah er færdig...

  • #4   16. mar 2009 Det er HELT vildt med de tider :oS

    Meget langt fra måden, vi bruger.

    Her er hunden på banen i 5-15 minutter afhængig af alder. Ingen pauser, når de er på træningspladsen, så er det effektiv tid. Før og efter er hunden i bilen.


  • #5   16. mar 2009 Mia og Mikkel, det er da tider, jeg kan forstå :o)))))

  • #6   16. mar 2009 ch tror os der er stor forskel på hvad man træner... f.eks agility er der jo meget ventetid...

  • #7   16. mar 2009 Patricia, det handler jo om, hvordan man tilrettelægger træningen..

    At der er meget ventetid behøver jo ikke at betyde, at hunden skal være på banen i ventetiden ;o)

    Hos os er der også meget "ventetid" (hvor det kræves at alle følger med, når en træner), men hunden skal ikke sidde på træningspladsen og glo.
    Det giver et helt galt billede af, hvad der skal foregå på en træningsplads, synes jeg.


  • #8   16. mar 2009 noah er hos mig mens jeg venter, det er jo 2 min mens de andre laver gennemløb... man kan næsten ikke løbe agility som du beskriver det.

  • #9   16. mar 2009 Eftersøgning : 5-10 minutter
    pause i bilen : 10-15 minutter
    Spor : 5-10 minutter
    Pause og en tår vand: 5-10 minutter
    Stuedressur (lydighed) 20-30 minutter
    Pause i bilen : 1 time
    Let opvarmning : 5-10 minutter
    Agility: 15 minutter (vi er kun 2 så det er effektivt)


  • #10   16. mar 2009 Vi træner lidt over en time.

    Hver gang har vi nogle ting vi særligt gennemgår. En og en - for eksempel feltsøg. Dette tager vi så en og en sammen med træneren. Herefter selvtræner vi resten af tiden.
    Hvordan man selvtræner er jo op til en selv, men måden jeg gør det på er at jeg eksempelvis træner dækøvelsen i et træningspas, hvorefter han får en pause, som enten kan være at han ligger og slapper af mens jeg snakker, jeg sidder og nusser ham lidt eller han får lov at søge lidt godbidder.
    Derefter træner vi måske lidt lineføring osv.

    Min hund er nu stadig supertændt på at lave noget, men har på denne måde også lært at han skal slappe af, når det er der er på programmet.


  • #11   16. mar 2009 Da jeg fik Dess som voksen omplaceringshund trænede jeg 1 time på pladsen alene 5 dage om ugen+1 time med undervisning 1 dag om ugen.
    Efter ½ år var det 1 time 1 dag om ugen med undervisning 4-5 dage med 1 times træning og 1 dag til konkurrence... Om ugen


  • #12   16. mar 2009 Min hund kan nu sagtens skelne mellem, hvornår vi træner aktivt og hvornår han bare skal slappe af - også selvom han ikke ligger i bilen.

  • #13   16. mar 2009 Jeg er på pladsen et par timer, har hunden ude og lave noget 5-20 min ad gangen, og så tilbage i bilen.. Hellere ude fem gange 10 min, end en gang en time..

  • #14   16. mar 2009 Det kommer da helt an på hunden/racen. jeg kan træne lige så længe jeg vil med mine Bordere. Det er mig der bliver træt først. Jeg er engang imellem til træning en hel dag, så træner jeg 45 til 60 minutter af gangen og så ligeså lang pause. Det kan jeg sagtens.

    Til aglity træning træner jeg 1 time af gangen, vi er somregel 3 - 4 på holdet, så det bliver til ret meget løben.


  • #15   16. mar 2009 Mia... Hvem var den til ?

  • #16   16. mar 2009 Jeg træner LP og træner 1-1½ time på banen om ugen, naturligvis afbrudt af pauser! Når jeg træner selv. træner jeg ca. 10-15 minutter af gangen og så over flere gange dagligt, eller med indlagte pauser.

    Jeg forlanger absolut koncentration af min hund, når vi arbejder, men det betyder også at jeg skal tilpasse længden af træningssessionen. Ingen hun kan koncentrere sig 100% meget mere end 10 minutter


  • #17   16. mar 2009 Måske det har noget at gøre med kravet om intensitet at gøre..

    Nu taler jeg ikke om agilty - det har jeg ingen forstand på overhovedet, men lydighedstræning.

    Den intensitet vi træner med, kan vores ellers meget trænbare hunde slet ikke opretholde i noget der ligner halve timer.
    Men vi forlanger da også en del koncentration fra hundens side.


  • #18   16. mar 2009 mia og mikkel N: Det er hverken slavelydighed for mig eller min hund. Jeg synes det er sjovt at gå og "klikke" små bitte finesser frem og min hund synes det er mindst lige så sjovt...!

    Vi vandt i weekenden med 147 point ud af 150, hvoraf det ene mistede point var en rigtig åndssvag førerfejl, så et eller andet må min lille hang til perfektionisme i lydighedsøvelserne jo gøre (o;


  • #19   16. mar 2009 Lene D, hvad træner du?

  • #20   16. mar 2009 Vi trænede 1 time men med leg og pauser, leg vil sige små sjove øvelser som hunden ser som leg men har et formål... For Fluffy kunne der være en tur over A bom og et spring osv... Vi slutter dog efter 45 min og så er det leg i løbegårde med andre hunde eller på marken... Men da vi var en del på holdet var der noget ventetid hvor vi så nusser med hunden osv...

    Her hjemme træner jeg 15-20 min af gangen og når jeg træner agility er det ca 30 min...


  • #21   16. mar 2009 jeg forlanger også meget høj intensitet, så på det punkt er vi nok ikke så forskellige (o;

    Men kan ligesom høre på det at vi træner lydighedsdelen på en meget forskellig måde...


  • #22   16. mar 2009 *CH* Tavlemafioso ! Jeg træner DCH program.

  • #23   16. mar 2009 Tillykke Lene..Det var flot
    Det år jeg fik min agressive omplaceringshund i april vandt vi med 149,6 point i september...
    Jeg træner ikke så intensivt mere og vi vinder heller ikke så overbevisende mere.... Det hænger jo sammen :o)

    Men når jeg siger jeg træner 1 time..
    Så er det jo en øvelse.. Fri og lidt leg i 1 minut.. Og så en ny øvelse..
    Der er vel ingen, der træner intensivt i 1 time uden pause.. Eller ??


  • #24   16. mar 2009 Tina, det var så det de gjorde de to steder min bekendte oplevede.. :oS

    Intensiv træning i op til en time..

    Det er HELT sort for mig ..


  • #25   16. mar 2009 Tak (o;


    Tina og Alex N: nej, jeg håber da heller ikke at de der siger at de træner en time, træner en hel time uden nogen form for pauser, for det kan da vist ikke være optimalt for nogen, eller?



  • #26   16. mar 2009 Hov - tak for oplysningen, Lene D :o)

    Flot resultat!


  • #27   16. mar 2009 Lene D, du skriver at du kan høre, at vi træner meget forskelligt - vil du ikke fortælle lidt om din måde at træne på?

  • #28   16. mar 2009 CH : De skal jo have noget for pengene !!!
    Leg og pause kan de sgu da holde der hjemme hvor det er gratis..


  • #29   16. mar 2009 Tina, LOOOL ;o)

  • #30   16. mar 2009 Jeg tror det der med træning - bil - træning - bil osv. er noget man gør bestemte steder. Har nemlig hørt om det før, men det kan ikke lade sig gøre ude hos os, da ikke alle har bil. Desuden er det på ingen måde en "pause" for min hund at komme i bilen - det er et kæmpe stressmoment, da hun hader at være der alene.

    (Ja, jeg har ikke indlært det ordentligt fra hvalp af. Fik desværre først bil da hun var 1 år..)

    Sådan som jeg ser det, er den "bilmetode" det samme som de fleste andre i denne tråd gør. Bortset fra at de ikke bruger bilen.


  • #31   16. mar 2009 *CH* Tavlemafioso ! jeg tænker i forhold til at i nogle gange kun træner 5 - 10 min i løbet af en træningsaften. Umiddelbart lyder det som om at i til træningen tænker meget i færdige øvelser, eller er jeg helt gal på den?

    Jeg træner alt med klikker og forsøger shape de fleste ting frem. Ude til træning går jeg ikke altid så meget op i den færdige øvelser, men mere i små ting som kan gøre øvelserne pænere (ved ikke lige hvilket ord jeg ellers skal bruge) at se på. Det kunne for eksempel være at jeg fokusere på at han dækker rigtig hurtigt eller at han samler apporten op på en bestemt måde.
    Når jeg tænker nærmere over det er en del af træningen egentlig også pauserne. Synes jeg ser rigtig mange stressede Border Collier rundt omrkring og har virkelig arbejdet på at nå frem til at han nu kan lægge sig ned og slappe af, når han ikke laver noget. Det gør også at han er helt afslappet, når vi er på en konkurrenceplads.

    Var det svar nok?


  • #32   16. mar 2009 Det med bilen er fordi det er mest praktisk..
    Hunden er i bilen imens jeg lægger et spor.
    Hunden er i bilen imens jeg ligger figurant for en anden i rondering / eftersøgning...
    Hunden er i bilen imens jeg har et andet hold.. først træner jeg selv lydighed... Så har jeg hold... så træner jeg agility..


  • #33   16. mar 2009 Ja, pudsigt nok synes mange nye hundeførere og gamle, for den sags skyld, at god gammeldags rækketræning er vejen frem. Så behøver man nemlig overhovedet ikke tænke selv - der er jo en træner der siger alt hvad man skal. Og hold da op alle de øvelser man kan nå på sådan en time (o;

  • #34   16. mar 2009 Lene, det eneste tidspunkt "vores" hunde laver færdige øvelser på er til prøver ;o)

    Vi træner alle momenterne splittet op i bittesmå dele, der bliver sat sammen, så hunden egentlig aldrig kender hele øvelsen fra den ene ende til den anden.

    Vi (og når jeg her skriver vi, så mener jeg min mand :o)) ) shaper ikke - måske med vores næste hund, men bruger klikkeren meget aktivt som forstærker for at få præcission på øvelserne.

    At gå hele øvelser gør hunden kedelig at se på - og det er det stikmodsatte, vi prøver at opnå.




  • #35   16. mar 2009 Tina og Alex - er enig. Det er klart mest praktiskt. Jeg bruger selv bilen, når jeg har hold. Men at bruge det som "pauser" under træningen, ville skade os mere end det ville gavne.

  • #36   16. mar 2009 Aha, jamen så træner vi jo faktisk på nogenlunde den samme måde (o;

  • #37   16. mar 2009 Hehe - nogle kommer også og efterlyser rækketræning hos os, men det benytter vi os på ingen måde af på holdene..

    Nogen skal lige vænne sig til det - andre kommer ikke mere end to gange :o))))

    DET kan man da kalde slavelydighed :o))


  • #38   16. mar 2009 Siri: Man skal jo bare bruge det der virker... Min hund stresser vildt op af at se de andre hunde arbejde hvis hun skal ligge stille og slappe af.... Afslapning bliver det så bestemt ikke til, for hun sitrer over hele kroppen.. I bilen kan hun ikke andet end bare at ligge ned.. Hun kan ikke se ud..
    Men til alm. stuedressur træning bruger jeg ikke bilen. Det falder ikke naturligt


  • #39   16. mar 2009 At shape er, at lade hunden selv tilbyde adfærd, som man så forstærker.

    Den kan tilfældigt lave et dæk, som den bliver klikket og belønnet for. Dette vil den så gøre igen - klik, beløn.. Og gentage igen og igen. Så føres kommandoen på og hunden kender øvelsen..

    Således kan alle lydighedsmomenter indlæres ved at hunden selv starter med at tage initiativ.
    Vi bruger lokning - det er lidt mindre tålmodighedskrævende i opstarten end shaping er.

    Klikkertræning indebærer shaping... Ellers træner man bare med klikker, som er det vi gør.


  • #40   16. mar 2009 Ahhh.. Klikkertræning og træning med klikker....
    Tror også bare jeg træner med klikker så :o)
    Af en eller anden underlig årsag er min hund meget mere opsat og præcis når der falder et klik end når der falder et dygtig .. Som begge efterfølges af en godbid..
    Hvad kan forklaringen være på det ?


  • #41   16. mar 2009 Hos os varer træningen en time. Men trænerne opfordrer til at man laver afbræk i træningen hvor der leges/holdes pause (eller hvad der nu er optimalt for den enkelte hund), da ingen hund kan være HELT fokuseret i en hel time.

    Vi vil jo alle gerne at hunden holder kontakten 100% og hele tiden er ivrig efter at gøre det vi ønsker af den, og helst med lidt fart og glæde osse.
    -og det er ikke min oplevelse (og heller ikke trænernes der hvor jeg træner) at 1-2 timers nonstop træning giver dette resultat.

    Når jeg træner selv er det typisk 10-30 minutter af gangen, nogengange flere gange i løbet af dagen, men osse her er der afbræk i træningen hvor der slappes af/leges eller laves noget andet der ikke kræver fokus og koncentration.


  • #42   16. mar 2009 Der hvor jeg kommer fra spreder det sig med lynets hast.

    Det er majoriteten på vores træningsplads, der bruger klikker (stadig kun få, der klikkertræner).

    Med til klikkertræning hører også, at man ikke bruger straf...


  • #43   16. mar 2009 N¨å kan da se jeg måske skal tilføje at pause hos os er ikke = over i bilen e.l.

    Reiki skelner osse fint imellem at "nu er vi på" og "nu slapper vi af", osse uden helt at forlade pladsen


  • #44   16. mar 2009 Mia og Mikkel, det kan jeg ikke forestille mig - sådan virker klikkeren jo ikke ;o)

    Den bruges før bidet fordi bidet er den primære forstærker... Den kan også få klik for et slip, men så skal der bides igen lige efter.

    Det er ikke et instrument til indkald ;o)


  • #45   16. mar 2009 CH -jeg vil osse vove den påstand at ikke alle lydighedsmomenter kan shapes på den måde på alle hunde.

    F.eks. ville reiki aldrig nogensinde lære apport. Det falder ham ikke naturligt at tage ting i munden, og han gør det ikke af sig selv. Så hvis ikke jeg lokkede, ville han aldrig have taget apporten i munden -og det uanset hvor længe jeg ventede på det skete tilfældigt.

    Der er andre øvelser osse, men det var blot et eksempel udfra Reiki.



  • #46   16. mar 2009 CH - kan du ikke lave en plakat hvor det du netop siger står: Det er ikke et instrument til indkald.

    For hold nu helt op jeg møder mange, der er af den overbevisning at klikkeren har samme effekt som en fjernbetjening... bare peg og klik.. smiley


  • #47   16. mar 2009 Siri, det er også min oplevelse :o)))

    Mange siger: Er det ok, hvis jeg lige klikker en gang, når jeg gerne vil have min hunds opmærksomhed...

    NEEEEEEEEEEEEJ... siger jeg så...

    Og slår mig selv i hovedet, for så har jeg jo bestemt ikke forklaret mig tydeligt nok ;o)


  • #49   16. mar 2009 CH : Hvor mange garvede klikker hundeførere tror du laver en " klik klik" lyd med tungen for at fange hundens opmærksomhedh ??
    Helt ubevidst naturligvis... Ikke for at lave udhængning, men jeg ar feks gjort Lillen opmærksom på at det faktisk er hvad hun gør...


  • #50   16. mar 2009 Mia og Mikkel - den skal ikke nødvendigvis have belønning hos føreren - den skal bare have belønning. Og belønning i Gr. C er ærmet ;o)

    Jeg forstår ikke din sidste sætning?


  • #51   17. mar 2009 Tina, det er der dælme mange der gør ;o)

    Men klik med munden er ikke det samme som klik med klikker.


  • #52   17. mar 2009 CH : Betyder klik så "nu må du bide" eller skal den have en verbal tilladelse ?

  • #53   17. mar 2009 CH Det kan godt ske de ikke er det samme, men har jeg glemt klikkeren så virker munden på samme måde... Langt bedre end dygtig

  • #54   17. mar 2009 Tina, når der klikkes laver figuranten den bevægelse, der for hunden betyder, at den må bide ;o)

    Hunden må aldrig gå i ærmet på en passiv figurant, heller ikke når der er klikket. En veluddannet hund kommer slet ikke i tanker om det ;o)
    Den vil blot sidde i spænding og vente på at ærmet kommer i bevægelse...


  • #56   17. mar 2009 Bestemt virker lyden bedre end ordene :o)

    Men hunden kan heldigvis skelne.. så er spørgsmålet bare, om vi kan :o)))


  • #57   17. mar 2009 CH Nå.. Okay.
    Det er jo en ukendt verde for mig ... Så muligvis nogle helt håbløse spørgsmål.... Men jeg bliver klogere hver dag ;o)


  • #58   17. mar 2009 Mia og Mikkel, det er slet ikke relevant..

    Klikket er en forvarsel til hunden om, at belønningen kommer nu. Og i C er det jo ærmet.

    Man kan iøvrigt selv vælge, om klikket betyder at øvelsen er forbi. Det er et spørgsmål om, hvad man lærer hunden.

    Skulle man eksempelvis bruge klikkeren til bidforbedring, så har figuranten klikkeren, og når hunden bider optimalt, klikker han og lader hunden vinde ærmet..


  • #59   17. mar 2009 Mia og Mikkel, ja det kræver lige lidt studie... men når man lige har fået de grundlæggende ting på plads, så åbenbarer der sig et værktøj, der begejstrer fordi man kan være så præcis ;o)

    I min kreds er det som sagt ganske almindeligt, og der er ikke nogen figuranter, der ikke har haft sådan en i hånden på hundeførerens vegne ;o)

    Faktisk bruger alle vores figuranter - undtagen en enkelt - dem selv ;o)


  • #61   17. mar 2009 Det er formidabelt også i C ;o)

    Der er ingen momenter i C, man ikke kan træne med klikker..

    Det eneste tidspunkt jeg synes man kan overveje det er i flugten fordi klikket kan forstyrre hunden, når den er i spænding...

    I A er den også formidabel til både knæk og genstande...


  • #62   17. mar 2009 Det er lige til du ser det i praksis ;o)



  • #63   17. mar 2009 Ja, det kommer snigende før du aner det *GG*

  • #64   17. mar 2009 Jeg går jo på hvalpehold, så der er magte spildtid i træningen. Når instruktørern står og viser tingene, og der stilles spørgsmål.

    Men en normal dag forløber således: Vi starter kl 18 med ca. 20 minutters teori. Så går vi ud og lægger et spor.
    Derefter henter vi hundene og laver alm lydighed med gang, plads, sit, dæk, evt. lidt spring eller skud-træning.
    Derefter går vi sporet og ca. 19.15 er der fri leg, mens vi får lidt beskeder, eller bare ser på hundene. For der SKAL instruktøren altså have sig en smøg!..
    Så ca. en time inkl. "spildtid" og spor..


  • #66   17. mar 2009 Mia og Mikkel, du smutter en tur forbi schæferkreds 9 i Odense en tirsdag aften, så skal du se klikker ;o)

    OGSÅ i C :o)))

    Den nuværende danmarksmester i BHP3 bruger klikker ;o)


  • #67   17. mar 2009 Hehe... det siger DE ikke, det siger jeg ;o)

    Og det siger jeg, fordi jeg ser det, når han træner :o))

    Det gør hans kone også - danmarksmesteren fra sidste år, som også er medlem i vores kreds ;o)

    Så den er god nok du..

    Og ja, mon ikke, der er en chance for, at vi løber ind i hinanden ;o)


  • #68   17. mar 2009 Den enste gang, jeg har gået til træning, hvor det tog to timer var, da jeg trænede til redningshund.
    I de to timer var der ca. 1/2 times kaffepause.
    Træningen var delt op i lidt lydighed, forhindringsbane, søg i ruiner, sporsøg og


  • #69   17. mar 2009 feltsøg, rondering mm.
    Der var en del spildtid, så den effektive træningstid var max en time, hvis man ikke gik for sig selv og trænede ind imellem.


  • #70   17. mar 2009 Michelle *strid kælling* -nu med fanklub .: Du vil sagtens kunne bruge klikker til at shape dig frem mod en færdig apport. Også selvom hunden ikke vil tage den i munden overhovedet.

    Du starter nemlig med kun at klikke når der bliver kigget på apporten, derefter når hunden rører med snuden, derefter når den måske åbner munden få mm, derefter når den åbner munden lidt mere osv. osv. og på et tidspunkt, hvis man er gået rigtig frem, kan hunden sidde med apporten uden at tygge og så går man videre derfra...

    Har set flere der aldrig troede deres hund ville lære at apportere, lærer det på den måde....


  • #71   17. mar 2009 Ja jeg planlægger hvilke 2-4 øvelser jeg vil træne indenjeg tage rhunden ud og sætet rmig mål for hvad jeg ønske rat opnå på den trænings session.
    Det tager fra 3 til 20 min afhængig af hvad jeg træner, nogle ting bliver hunden hurtigt træt i hovedet af.
    Tilgengæld tager jeg måske hunden ud til lydighed 2 gange og grp c 1 gang på måske ialt 2,5 til 4 timer!
    Så hunden er altid frisk.
    Klikkertræning bliver hunden hurtigt træt af fordi den lærer mere på kortere tid.
    Lidt ligesom når jeg laver matematik, det er svært og derfor bliver jeg træt efter kort tid!
    Er det derimod vedligeholdelses træning/leg, så kan hunden måske klare 30-40 min! Men så forlanger jeg heller ikke noget af hunden!
    Og som *CH* beskriver lidt tidligere: også i grp C bruges klikkeren, jeg bruger den til lydigheden i grp C, den giver en vild god kontakt! Og kan bestemt anbefales hvis man ønsker en hund der VIRKELIG skal lære hvad lydighed er i grp C!


  • #72   17. mar 2009 Vi er på træningspladsen en gang om ugen, søndag. Og der er der træning i en time med 20 min. leg imellem. Og så træner vi i ca. en halv time hver dag, det er meget forskelligt hvad vi træner, jeg prøver at blande det lidt.

  • #73   17. mar 2009 Jeg planlægger altid min træning.
    Og det er altid i små korte afsnit.

    Det vil sig, at jeg træner på det hunden ikke er særlig god til, alt det andet, som hunden kan, bliver der ikke trænet og brugt så meget tid på.

    Jeg deler altid en øvelse op i flere sektioner, for ikke at trætte hunden, så den bliver ked af det.

    Og ind imellem bliver der trænet fuldt program - det sker måske 4-5 gange om året.


  • #75   17. mar 2009 Hehe, Dina, man må holde sig til *GG*

    Du, om nogen må kunne forklare, hvordan klikkeren er genial i C-lydighed :o))) )

    Det er faktisk meget sjovt at se, hvordan kulturene er forskellige når det kommer til træning.
    Det ser ud til, at alle os, der træner med brugshundesport og faktisk også PH, at har den samme grundide. (Måske ikke så mærkeligt).

    Jeg GAD godt vide, hvad forskellen er, og hvad konsekvensen er ved det!

    Mia og Mikkel, han kom til VM og blev nr. 4. Han var også til IPO-VM og blev nr. otte.
    Jeg vil lige understrege, at det han gør er at bruge klikkeren som forstærker, han klikkertræner ikke!

    En anden ting, der nu dukker op er planlægningen af træningen. Det er en kæphest for mig, fordi jeg opdagede, hvor fuldstændig fundementalt det er, at man ved, hvad man vil træne, hvordan og hvorfor.
    Det skal man lige lære, når man er ny i "faget".


  • #76   17. mar 2009 Jeg tænker også, at vi måske tænker selve mit spørgsmål lidt forskelligt.

    Det er jo ikke fordi, vi kun beskæftiger os med træning et kvarter i alt på en træningsdag.
    Vi har ofte hele dage, hvor vi tager både spor, lydighed og forsvarsarbejde med.

    Det giver noget der ligner
    Spor: 10 minutters arbejde for hunden
    Lydighed: 15 minutters arbejde for hunden
    Forsvar: 10-15 minutters arbejde for hunden.

    Fordelt over nogle timer, hvor hunden er i bilen i pauserne.


  • #77   17. mar 2009 jeg træner 20min ca hver dag i hjem =)

  • #78   17. mar 2009 Dina, jeg synes det er supervigtigt at lave den skelnen og jeg nævner den hvor jeg kommer frem ;o)

    Med hensyn til kulturene i forhold hvor længe man træner. Det ser ud til at alle os, der træner enten brugshundesport el. PH har nogenlunde den samme tilgang til træningstider og pauser.
    Korte træningspas, hvile i bilen, ud igen til endnu et kort træningspas...

    Hvor andre træner meget lange træningspas, som jeg slet ikke kan forestille mig, at min hund ville orke. Mere korrekt, så VED jeg, at han ikke holder sig skarp i mere end 20 minutter med lydighed, og eventuel indlæring går tabt, tingene bliver lidt sure, og der bliver tappet for meget til at det er sjovt for ham = dårlig udgangspunkt for næste træning.

    Men det fungerer jo for nogen - jeg kunne godt tænke mig at vide, hvad der gør denne forskel.


  • #79   17. mar 2009 Dina, det er klart, at jo færre konflikter, jo mere overskud.

    Cassius bliver ikke straffet i træningen - men han ville alligevel ikke kunne holde den kørende i så lang tid.
    Så begynder han at falde ud og holde kontakten mindre godt...

    Så skulle det have været slut :o)


  • #80   17. mar 2009 Dina, jeg er helt enig.

    Når man observerer hunden er det tydeligt at se, hvad der trækker mest hos den - det allerede indlærte og genereliserede, eller det nye ;o)

    Den SKAL bare koncentrere sig mere, når der er nyere ting på programmet, der endnu ikke sidder på rygraden.


  • #81   17. mar 2009 ½ - 3 timers koncentreret træning er ikke unormalt!
    Den unge er det højest 1-2 timer koncentreret træning! smiley


  • #82   17. mar 2009 Rikke, så MÅ hundene få mentale pauser ind i mellem..

    Bordere er skarpe, men jeg kan ikke forestille mig, at en ung hund kan holde til 2 timers koncentreret træning - som jeg forstår koncentreret træning :oS


  • #83   17. mar 2009 Jeg hyrder! smiley

  • #84   17. mar 2009 Selvfølgelig starter jeg ikke hunde med lange pas!
    I starten er det kun 5 minutter af gangen!
    Og når jeg træner længe er, det ikke hvad skal vi sige, det ikke kommando træningen jeg dyrker.
    Jeg giver jo afsindig mange kommandoer på en træning! 200 kommandoer på 10 minutter er ikke et særsyn.

    På de lange træningspas er det de lange hentninger, uden voldsomt mange kommandoer. smiley


  • #85   17. mar 2009 Jeg må simpelthen se hyrdning en dag - det lyder super spændende!

  • #86   17. mar 2009 Du skal være velkommen! smiley

    Den forstærkning fårene er, er stærkere end alt andet træning! Hvilket betyder at hundene kan være på benene en hel dag! smiley


  • #87   17. mar 2009 Rikke, det kan jeg faktisk godt forestille mig.

    Dette ER jo, hvad hunden er skabt til. Derfor også dens driftmål og det, den til hver en tid vil søge at gøre.

    Det er klart, at det ikke trækker mental energi på samme måde, som lydighedstræning i prøveprogrammer.


  • #88   17. mar 2009 De bliver trætte, selvfølgelig! Men det er mest fysisk smiley
    Tilgengæld bliver de heller ikke overstimuleret når man hyrder. Det er praktisk når man træner så meget som jeg gør. smiley

    Instinktet er stærkere end kønsdriften, det er sjovt at se tæve og hanhund glemme hinanden når der er en flok får smiley


  • #89   17. mar 2009 Rikke det oplever vi faktisk også i vores almindelige træning. Hunden har ikke øje for tæver, når han træner..

    Det er skønt, når træningen bliver så betydningsfuld for hunden...


  • #90   17. mar 2009 Ja det er dejligt! Især fordi man slipper for at tage hensyn til tossede hanhunde! smiley *gg*

  • #91   17. mar 2009 Hehe ;o)



Kommentér på:
Hvor længe træner du?

Annonce