{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.723 visninger | Oprettet:

Hvor længe træner du ad gangen? {{forumTopicSubject}}

Hvor længe træner du ad gangen?
Altså - når du er ude selv med hunden, hvor lang tid er I så i gang fra start til slut?
Hvor længe varer hvert træningspas sådan ca?

Når du er på hold, hvor længe har du så hunden på banen? Hvor lang tid går med pauser og hvor meget fri har hunden i de pauser?

Grunden til jeg spørger er, at jeg kan se at kulturen er virkelig forskellig. Jeg ser, at nogen har hunden ude i så meget som en time ad gangen - noget der for mig er komplet uhørt, hvis man ønsker koncentration fra sin hund.

Men - jeg er blevet nysgerrig. Hvad er normen? Og i hvilke hundesportsgrene?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvor længe træner du ad gangen?
  • #2   8. nov 2016 Er hunden på banen mens der er teori? Og kommer teorien altid sidst, eller?

  • #6   8. nov 2016 Det samme som en grå schæfer. Synes også det handler om at se på sin hund.

  • #7   8. nov 2016 En grå - den tid, du føler for - hvordan vurderer du det, når du står derude? Handler det om, hvad du har lyst til?

  • #8   8. nov 2016 Marie-Louise - det er netop min bekymring når jeg læser at folk er ude i en time eller mere ad gangen.
    Jeg kender ikke personligt nogen hunde, der ville kunne holde koncentration og drift så længe - heller ikke med pauser ude. De slapper sjældent af i disse pauser, men beskæftiger sig med omgivelserne.

    Det er kæmpe krav at stille til hunden, synes jeg. Både at skulle indlære, præstere, koncentrere sig og forholde sig rimeligt roligt - i en time ad gangen... eller mere..


  • #10   8. nov 2016 træner vi hjemme eller på tur er et træningspas på 2-10 min afhæning af hvad vi træner, når vi deltager på hold er det en time af gangen , hunden er på banen/pladsen hele timen men holder dog pauser både hvor vi leger , går lidt rundt i kanten og slapper af, Samt hun har hendes pause/fri tæppe.

    Har brugt en del tid på at lære hende at tæppet er pause og hun skal ikke koncentere sig om noget som helst andet end at slappe helt af

    Indlært efter denne model som jeg var på kursus i smiley

    http://www.canis.dk/bibliotek/artikkel.php?pdf=1&artid=304


  • #11   8. nov 2016 En grå - nej hunden siger ikke stop, men træningens værdi topper jo på et tidspunkt, tænker jeg.
    Ved ny indlæring er det jo i bund og grund ultrakort - ved gentagelser af kendte øvelser noget længere.
    Ikke at de ikke bare fortsætter - men det giver ikke så meget mening rent træningsmæssigt.



  • #13   8. nov 2016 Bruger du bur, Sabrina?

  • #14   8. nov 2016 En grå - nej, jeg finder også at 20 minutter ofte er det, hundene holder til (vores tæve nok mest præcist, hannen lidt kortere), når de er voksne og mest træner kendte øvelser.

    Jeg kan slet slet ikke se for mig, at de skulle kunne holde intenst tryk i en time...


  • #16   8. nov 2016 Pt. går jeg på hvalpehold med Bianchi (3½ måned) og til ringtræning.

    Hvalpeholdet varer en time uden indlagte pauser og det er alt for længe efter min mening, så vi træner med det første kvarters tid og sætter os så på sidelinjen og følger resten af seancen. Her ligger Bianchi på skødet af mig pakket ind i et tæppe.

    Whippet hvalpe har masser af energi til fysisk udfoldelse, men det kniber med at koncentrere sig mere end få minutter ad gangen og jeg synes det er vigtigt at stoppe, mens hunden stadig er på og der er succes med øvelserne.

    Til Ringtræning, som varer 45 minutter, træner vi med 2 x 5-10 minutter, resten af tiden på sidelinjen, hvor Bianchi enten ligger på tæppe eller på skødet.

    For mig er det lige så væsentligt, at hun lærer at forholde sig i ro/slappe af, selv om der er aktivitet omkring hende.

    Hjemme træner vi pt. primært ringtræning, 2-3 minutter 3-4 gange dagligt og altid afsluttet med leg. Indkald trænes også og så leger vi en pokkers masse.


  • #21   8. nov 2016 Da jeg havde hvalpehold varede holdtræningen omtrent 1½ time - men der var en hund inde ad gangen.

    En lille hvalp var inde 3-5 minutter og så kom den i bilen. Til sidst lavede alle oftest indkald, som jo varer max et par minutter.

    De ældre hunde - dem på 6-8 måneder - var oftest inde 8-10 minutter.

    Og dette er så med pauser.

    En time er syyyygt længe i mine ører. Uanset at der holdes pauser.


  • #22   8. nov 2016 Kenzie, træner i hele programmet hver gang?

  • #24   8. nov 2016 Enig, en grå - derfor er det mig en gåde, at man vælger at træne på den måde og ikke mindst accepterer det som hundefører.

    Jeg tænker, at man vel ikke rigtig ser på hunden?

    Jeg er med på, at der stilles forskellige krav til målet med træningen, men det virker bare så omsonst på den måde, for det dræner jo bare og dermed ødelægger den næste træning, man laver.


  • #26   8. nov 2016 Kenzie - hvad hvis der er enkelte dele af banen, der kræver speciel opmærksomhed - laver I så gentagelser, eller går i alt igennem en gang uanset udfordringen?

  • #28   8. nov 2016 Jeg ved ikke hvor ofte jeg på hvalpeholdet fik spørgsmålet fra gamle hundeførere, der havde fået ny hvalp, om ikke vi snart skulle lave rækketræning....

    På den måde er man fuldstændig uden ansvar for egen træning, det er sgu let smiley


  • #30   8. nov 2016 Når vi træner hyrdning, så har vi en times undervisning, og der er selvfølgelig pauser imellem, hvor hun får noget at drikke, og får et hvil.

    Når vi træner på egne får, så træner jeg vel ca. 20 minutter.

    Når vi træner lydighed/tricks derhjemme, så træner vi 10-20 minutter ad gangen. Vi går ikke længere til lydighed, så vi træner ikke efter noget bestemt.

    Hellere stoppe mens det går godt. smiley


  • #34   8. nov 2016 Jeg oplevede faktisk også som træner at nogle valgte mit hold fra fordi de var inde med hunden i så kort tid.

    De syntes de stod og kedede sig, frøs og var inaktive.

    Disse folk gik det aldrig op for, at der edderdylme er meget at lære ved at se på andres træning og engagere sig, hjælpe til.

    Jeg synes træning kræver koncentration - og på et hold, synes jeg det har kæmpe værdi, hvis alle agerer trænere. Det vil sige hele tiden tager stilling til både egen og andres træning.
    Så lærer man at se på både hund og fører, man får mange guldkorn og bliver kreativ i sin måde at løse problemer på.


  • #38   8. nov 2016 Nemlig - en ting er at udføre det, man får råd om af træneren, en anden ting er, at tage stilling til træning sådan helt generelt.
    Det kræver en hulens masse som hundefører..

    Men det er laaaaangt fra alle, der gider at beskæftige sig med andet end deres egen hund og så synes de at de spilder tiden, når hundene er inde en ad gangen... Trist..
    Andre ser det som et kæmpe privilegium at både træner og hele holdet er koncentreret og har fokus på netop deres hund mens de er inde...


  • #42   8. nov 2016 Arrgh, det er ærgerligt Batdog - synes det allersjoveste ved at være træner er, at få lov til at knække koden smiley

    Hvis det bare er at give ordrer til at udføre øvelser, som mere eller mindre lykkes, så er det sgu en trist tjans.


  • #43   8. nov 2016 Netop også min oplevelse, En grå...


  • #46   8. nov 2016 Kenzie:

    Ja, de kan blive i lang tid. Ellie ville også blive ved - men passer lidt på hende smiley

    Hun er også træt på en helt anden måde efter hyrdning end lydighed.


  • #62   8. nov 2016 Det er meget forskelligt hvor længe af gangen mig og Tucker træner, det afhænger af ham.

    Træner jeg herhjemme, så er det intens træning i måske 10min - eller til hunden har fået nok.
    På vores ene træningshold, er vi på banen i 30-45min. Jeg indlægger selv små pauser når vi trænger. Bliver Tucker træt, så stopper vi. Så vi træner ikke i så lang tid, det ville han slet ikke kunne.

    På vores agilityhold har vi 5min opvarmning, og så kigger vi på de andre og laver meget små/nemme øvelser indtil det er vores tur. Vi går kun på banen 1-2 gange. Her kan jeg nemt mærke når Tucker er ved at have fået nok og vi stopper hellere når det går godt, end når han begynder og lave fejl af træthed.


  • #64   8. nov 2016 Jeg synes at en "fri" kommando har lige så stor værdi ved de selvstændige racer som ved de samarbejdende og de lærer lynhurtigt, hvad den betyder smiley

    Her gælder det bare for mit vedkommende om, ikke at gøre den attraktiv, det er samarbejdet og kontakten jeg vil have, og her belønnes der og gives massiv kontakt fra min side også. Er vi ude sker der absolut intet, når hunden er givet fri, så må den aktivere sig selv.



  • #66   8. nov 2016 Lenschow, mon ikke det var Martines video, der guidede dig på vej?

    Jeg synes fri kommandoen skal bruges som signal til at gå ud af øvelsen - det er samtidig med den belønningen falder. Fri og klik betyder i øvrigt for mig det samme.
    Eftersom jeg er glad for intensitet i træningen, så sætter jeg pris på når hundene opsøger føreren straks efter for at få mere.
    Det betyder så også at der reelt ikke er pause der - den tilbyder sig selv, føreren tilbyder sig ikke på dette tidspunkt.

    Det med at være på banen uden at træne - jeg synes det lærer hunden at man kan gøre andet på banen. Altså at det her er "tilladt" at snuse rundt og være off.
    Det mener jeg ikke er ret ønskværdigt. Jeg synes at det at være på træningspladsen i sig selv bør være et signal til hunden om at være på - og at føreren er det samme.



  • #69   8. nov 2016 Ch
    I forbindelse med træning bruger jeg et tæppe istedet for , det virker lige så fint for mig .
    Bure er for min hund noget der i bilen til transport, og et stort stofbur herhjemme der fungere som hule og ekstra tryghed hvis hun skal passes ude, har ikke lyst til at slæbe det med på træningspladsen også.


  • #71   8. nov 2016 En grå - ja det er forskelligt. Der er mange, der benytter klikket anderledes, som ikke ønsker at hunden går ud af øvelsen.
    Det er nok lidt en temperamentssag.


  • #74   8. nov 2016 Min mand bruger også klikket i fri ved fod, eksempelvis, uden at øvelsen afsluttes. Det er, hvis der er mængder af guf i hånden, så bliver adfærden bekræftet med et klik og belønning, når det kører.

    Men oftest går han faktisk selv ud af øvelsen ved klikket og genoptager den igen et meget lille øjeblik efter.


  • #77   8. nov 2016 Lenschow, for os bruger vi klikket som tegn på bonus smiley
    Eksempelvis sit under gang. Det, der skal trænes er at hunden sitter hurtigt.
    Klikket kommer, når hunden har udført den opgave og så er der bonus - bold og leg.
    Altså er man ude af øvelsen.

    Hvis der skal stimuleres at hunden kigger på føreren efter sitkommandoen, så kommer klikket her - og bonus derefter.

    Hunden bliver belønnet med guf undervejs, men klikket udløser bonus og fri i mange øvelser.

    Sådan bruger vi den, og jeg synes faktisk det virker ret godt efter hensigten smiley

    Der er jo tusind måder..


  • #81   8. nov 2016 Netop - som sagt så mange gange før - man skal gøre det, der virker...

    Og lige i tråd med trådens tema - jeg fatter ikke hvordan man kan få det til at virke at have hunden på banen så længe smiley


  • #82   8. nov 2016 Lige en tilføjelse - den måde at gøre det på med klikket bruger vi ikke med hvalpe, det er kun til finpudsning af kendte øvelser.

    Nye øvelser bruger vi klikkeren anderledes smiley


  • #83   8. nov 2016 For mig virker det fint at have hunden på banen hele tiden igennem ,hun ville blive meget mere stresset af at skulle ind og ud af bilen hele tiden.

    På banen forholder vi os roligt , vi gider ikke at hun spadser ud og fjoller rundt, markere og lign. Men hun må gerne gå stille og roligt og snuse i krattet feks.
    Trænger hun til en lidt større pause så går vi gerne en tur ned af indkørslen og tilbage igen.

    Samtidig træner vi en del på at hun ikke skal lave udfald og stresse over at der er andre hunde på banen , uanset hvad de laver, det ville jeg ikke kunne hvis der kun var en hund på banen af gangen. og hun ville stresse endnu mere op hvis der konstant kom nye hunde på banen, det giver en anden ro, men det kræver selvfølgelig at man lige læser hunden og finder ud af hvor den er henne rent mentalt, der er gange hvor hun bliver pakket i bilen efter 10 min og kommer ikke på banen mere den dag, der kan jeg sagtens få en masse ud af stå og kigge/lytte til de andre.

    Men de fleste gange er det nok hun holder pause på tæppet,og slapper af der lidt


  • #84   8. nov 2016 Joo... men når man træner intensivt i kort tid, så har hunden jo kun en ting at koncentrere sig om, og det er dens fører.
    Og så løser man jo samtidig problemer med manglende koncentration og opmærksomheden på andre hunde på banen.

    Hvis de er i gang, så har de ikke tid til at glo så meget på de andre...

    Men ingen hunde kan have den intensitet i evigheder, så det begrænser naturligt træningstiden.

    Vores to voksne hunde er på banen 2 gange hver en træningsaften.
    Hanhunden ofte mellem 10 og 15 minutter med lydighed. Han er stresshund og kammer over, hvis man kører på forlænge.
    Tæven er ude 15-20 minutter i lydighed.

    Derefter har de et par timers pause og så kommer de ud til forsvarsarbejde. Der arbejder de vel 5-15 minutter afhængigt af, hvad der trænes.

    Når de er på banen laver de intet andet end at træne...


  • #85   8. nov 2016 Jeg synes godt at der hurtigt kan ryge en time når man træner. Jeg har ikke tidstagning på min træning, men hvis jeg fx har lagt spor træner jeg typisk lydighed i 20 min. og går så ud og går spor.

    Det hænger også sammen med at hun i en konkurrencesituation skal kunne præstere ret meget. Vi er nødt til at træne at der sker en helt masse, så udholdenheden også bliver trænet.

    Jeg synes jeg kigger på min hund. Er hun træt, så stopper vi. Den time går jo også med en helt del leg, som selvfølgelig også trætter.

    Jeg synes ikke at intensiteten som sådan forsvinder. Hun er måske knapt så kænguru-agtig efter lidt tid.

    Ja jeg ved faktisk ikke lige hvor lang tid vi træner. Der går nogle gange også tid med at sætte baner op, men jo fra jeg ankommer til træningsstedet til jeg kører igen, der kan nemt ryge en time. Kommer ofte bag på mig! Synes tiden flyver helt vildt afsted.

    Jeg har altid en hund der er skuffet når vi slutter. Altså som i at hun gerne vil lave mere. Det er sjældent at det er hende der viser at hun er træt.

    Hænger det mon ikke også sammen med hvor lange træningspassene er før der belønnes?


  • #86   8. nov 2016 Det kommer an på, hvad vi træner. Ny indlæring er som regel i hjemmet, men uanset er det max 5-10 minutter.

    Kendte øvelser eller rettelser og lignende træner vi længere. Vi træner pt. 2 timer ad gangen på hold, men med pauser hvor hun slapper af i bilen. Har vi ikke bil med, kan vi ikke træne på samme måde, da hun ikke slapper af, men hun får stadig pauser.

    I lørdags gik vi en tur i snor, væk fra de andre hunde, da der var pause mellem de to forskellige hold - det havde hun brug for der smiley

    Når vi selv træner er det 15-40 minutter som regel, med flere små pauser af et par minutters varighed hver smiley


  • #87   8. nov 2016 En del af træningen for os er også at være i ro, mens andre træner.

    Når jeg er til træning så øver jeg en øvelse i et par minutter og så tager jeg en pause hvor jeg enten tænker over næste øvelse, får hjælp fra træneren, giver hunden noget at drikke eller snakker lidt med kæresten.

    Det er jo ikke fvf i f.eks. 20 minutter.. Der er minipauser mellem hver pause i bilen, hvis det giver mening smiley


  • #89   8. nov 2016 Milla, går du væk fra træningspladsen når du tager de pauser?



  • #91   8. nov 2016 Hos os prøver vi på at undgå at der er store mellemrum i træningen. Vi må jo nok erkende at alle er lidt dårlige til det, men det der med samtaler og pauser, hvor hunden falder helt ud, det bør jo forebygges med, at man forlader pladsen så længe.

    Altså i forhold til signalværdien der ligger i, at på en træningsplads træner man. Det er et super billede at give hunden.

    Vores hunde tilbyder sig, holder fuldstændig kontakt, hvis min mand holder snakkepauser midt i træningen. Det er noget af en uskik i min bog smiley

    Nogle bruger en alternativ afdækningskommando, der betyder at hunden skal forholde sig i ro et par minutter, hvis der skal justeres lidt, men optimalt har man jo nogenlunde en plan for træningen inden man går på banen.


  • #92   8. nov 2016 Det er så fremmed for mig, så det forekommer helt sært, Anine smiley

    Kulturen er så forskellig smiley


  • #94   8. nov 2016 CH ja, ved de pauser hvor hun skal koble af, går vi væk. Hen til bilen eller hen et sted hvor vi kan gå en lille tur (vi træner på en kææmpe mark, der er delt i to)

    Ved de små pauser gør vi ikke.

    Som regel kommer vi til træning, hun kommer ud af bilen og på nr 2 mark går vi lige 1-2 minutter hvor hun kan snuse og evt besørge (hun er luftet 10-20 min inden træning men vi har 45 mins kørsel derind)

    Så bliver hun sat i bilen mens træneren laver en kort "intro" til hvad vi laver i dag - tager som regel 5 minutter.

    I lørdags gik vi så en rallybane fra starten, den tog cirka 1 min. Hunden fik pause og kæresten gik væk med hende mens træneren gav feedback til mig.

    Så begynder vi at øve vendinger, fordi hun skal blive bedre til at rykke sin bagparti. Det øvede vi nok i 10-15 minutter, med sammenlagt 4-5 minutters minipauser.

    Hun får "stor" pause igen henne ved bilen, får noget vand og går kort rundt bag bilerne (væk fra pladsen)

    Her begynder vi så vendinger igen og gik vidst en ny rallybane på 1-2 minutter..

    Jeg har sikkert glemt nogle sessioner smiley Men så var der skift til LP hold og her gik vi et stykke væk fra pladsen og hun blev luftet i snor, og sat i bilen. 5-7 minutters pause i bilen og så blev hun taget ud og vi øvede kontakt (fordi hun stadig er liidt præget af andre hunde, det trykker hende), mens de andre trænede.

    Pause igen mens der er intro til ny øvelse, kæresten går væk med hende og bagefter var der så nogle LP øvelser smiley


  • #95   8. nov 2016 Det kan jeg godt forstå smiley

    Det er så pudsigt at man i det forskellige foreninger ser så helt radikalt forskelligt på hvad god træning er.
    Og nå ja - selv i de samme foreninger er der helt forskellige tilgange. Jeg tror da der i Schæferhundeklubben nærmest er ligeså mange tilgange til det som der er kredse smiley



  • #96   8. nov 2016 Synes sgu det er god disciplin at gå væk som du gør, Milla.

    Det forhindrer den der signalforvirring - skal jeg være på her eller skal jeg ikke være på her smiley


  • #98   8. nov 2016 Selvom hun får fri på pladsen, så kobler hun ikke af. Normalt er bilen nok men i lørdags kunne jeg bare mærke på hende at hun havde brug for at gå en lille tur væk fra pladsen, så det gjorde vi.. og det rådede træneren os faktisk også til smiley

  • Eva
    Eva Tilmeldt:
    jul 2012

    Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 16 Svar: 2.007
    #99   8. nov 2016 Jeg træner på hold i DcH med både Basso og Ingle. På begge hold træner vi 1 - 1 1/2 afhængigt af vejr, vind og hundenes koncentration, og eftsom vi ikke laver rækketræning, tager jeg bare pauser, når jeg fornemmer, at vovse har brug for det. Jeg sætter ikke hunden i bilen i pauserne, men hver gang udvælger jeg et "pauseområde" i udkanten af træningsbanen, hvor vi går hen, når vi holder pause.

    Med Basso træner jeg oftest kun 2-3 minutter ad gangen, mens jeg med Ingle som regel træner 5-10 minutter ad gangen - det afhænger dog lidt af øvelsen og dagsformen.


  • #100   8. nov 2016 Lydighed her hedder 10-15 min hvis det noget der er indøvet og der bruges tid på belønning med bold.
    Ag er vi på max 5 min med fuld fokus, hvor når bolden er givet er der lidt kaste leg, ellers kan der belønnes med godbidder og fokus holdes derefter. Når vi ikke træner pakkes hunde væk. For at optimere fokus på opgaven. Plus hunde har godt af en tænke pause, og jeg vil ikke have de køre over stres eller køres træt i opgaven.


  • #103   8. nov 2016 Ja, vi går bare fra træningen. Alle holder pause, når de har brug for det hos os. På vores rally-hold er der meget meget lidt der rent faktisk er holdtræning - 80% af tiden er det individuel træning, men vi er selvfølgelig på den samme plads, så man får trænet på nogle forstyrelser (f.eks. andre der leger med bold osv)

    På LP holdet er det LIDT mere holdtræning noget af det - men langt fra det hele. Generelt synes jeg vores træner bruger meget tid på vores individuelle niveau og det er rigtig fedt! Det gør også at hver hund kan være med på holdet, fordi at man selv bestemmer, hvornår man holder pause.


  • Eva
    Eva Tilmeldt:
    jul 2012

    Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 16 Svar: 2.007
    #105   8. nov 2016 Det jeg forstår ved rækketræning er, at alle mere eller mindre står på række og laver det samme, mens træneren dirigerer. På begge "mine" hold styrer vi langt hen ad vejen selv træningen. Træneren beder os typisk træne bestemte øvelser og går rundt mellem os og hjælper efter behov, men pauser styrer vi selv. På begge hold er der meget store alders- og niveauforskelle, så rækketræning ville simpelthen være dødsdømt.

    Jeg går simpelthen bare væk fra de andre, når vi holder - dels for min hunds skyld, og dels for ikke at forstyrre de andre.


  • #109   8. nov 2016 På Amager, "vores hundeskole" ved Nette Stormlund smiley

    I rally har jeg oplevet "holdtræning" en gang, men det var egentlig bare hvor vi hjalp hinanden med rallyøvelserne. Der var 5 forskellige start-øvelser og vi var så 5 forskellige par, ved hver øvelse var den ene så dommer og den anden lavede øvelsen med hunden, og så byttede man.. Og så gik man videre til næste skilt.

    På LP havde vi bla. indkald på række, med en hund af gangen. Men jeg har kun været med på LP holdet en gang ( i lørdags) så jeg er stadig ny til, hvad man normalt træner der smiley


  • #111   8. nov 2016 Række træning synes jeg ikke rigtig jeg oplever.. Altså i LP havde vi et laangt reb liggende på jorden, som vi brugte, der skulle hunden så stå / sitte / dække, mens man gik fra den.. Og det var da fysisk på række, men det var ikke sådan at NU går alle frem osv..

    Man valgte selv om det skulle være stå, sit eller dæk, alt efter hvor langt man er i træningen - man valgte selv hvor langt væk man kunne gå fra hunden, alt efter hvor langt man var osv.. Så i bund og grund var det jo samme øvelse, men på forskellige niveauer, og derfor synes jeg stadig det er individuel træning. Vi gik f.eks. fra denne øvelse lidt før de andre, fordi hun havde brug for en pause på dette tidspunkt - det er meget normalt smiley


  • #112   8. nov 2016 Den helt klassiske - og HEEELT tåbelige - form for rækketræning er den, hvor alle, på en række, gør alt samtidig efter trænerens anvisninger.

    Højre om, venstre om, ooomkring, ligeud, løøøb, højre om, beløøøøøøn.

    Det er total meningsløshed når det kommer til træning smiley

    Jeg håber, at de, der har bevaret rækketræningen i det mindste lader folk belønne individuelt smiley

    For mig giver det ikke mening hvis det skulle være aktuelt for et helt hold at træne det samme samtidig.
    Nogle har udfordringer i dæk, andre i indkald, atter andre i grundstilling... For mig giver det mening at træneren hjælper med PRÆCIS det, den enkelte hundefører har brug for hjælp til smiley


  • #114   8. nov 2016 Det har jeg heldigvis aldrig prøvet, CH smiley

  • #115   8. nov 2016 Altså i den helt åndsvage version håber jeg dælme heller ikke sker rundt omkring længere. Det er om noget meningsløst smiley

    Men folk bruger rækketræning - og dermed det der med at alle træner den samme ting uanset om det fungerer tip top eller ej og uanset om det ville være mere relevant at træne noget helt andet.

    Det er let for træneren på den måde, men ikke så meningsfuldt for hundeføreren smiley


  • #117   8. nov 2016 Shit... På den helt tåbelige måde, En grå? Med samtidig belønning og hele baduljen?

  • #119   8. nov 2016 Fuuuck.... slemt..

  • #120   8. nov 2016 Jeg tænker dog også der er forskel på at gøre det i én øvelse (som jeg beskrev ovenfor med bliv i position) afhængig af niveau og så bruge alt tid på det, og have samme øvelse uanset niveau.

    Sidstnævnte gad jeg i hvert fald ikke, jeg vil træne det jeg har brug for! smiley


  • #121   8. nov 2016 Den form for total intetsigende rækketræning foregår desværre også flere steder i DcH endnu. Jeg tror ofte det handler om instruktører der ikke ved bedre, eller simpelthen ikke længere har motivationen til at engagerer sig i træningen, og så er rækketræning nemt at gøre en træningstime igennem med...

  • #122   8. nov 2016 Kaskov, det tilfredsstiller også nogle hundeføreres behov for at føle at de har fået noget for pengene...

    Det er en vekselvirkning - men virkelig en tåbelig en, for det er dælme ikke særlig nyttigt.

    Trist, at det stadig foregår...


  • #123   8. nov 2016 Så kan jeg sgu også være hundetræner! smiley

  • #124   8. nov 2016 Ja, det har du helt ret i. Nogle kommer bare for at få lettet deres samvittighed forhold til aktivering af hunden, og for dem fungerer rækketræningen sikkert efter hensigtet i deres hoved.

  • Eva
    Eva Tilmeldt:
    jul 2012

    Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 16 Svar: 2.007
    #125   8. nov 2016 Jeg træner i to forskellige DcH-afdelinger. I den ene, hvor jeg træner med Ingle, foregår de fleste unghundehold som gammeldags rækketræning, mens lydighedsholdene som regel bruger rækketræning til opvarmning/stuedressur. Heldigvis træner jeg på klubbens klikkerhold, hvor træneren hader rækketræning.

    I den anden afdeling, hvor jeg træner med Basso, er rækketræning bandlyst smiley


  • #127   8. nov 2016 Kunne være man rent faktisk også skulle svare på det tråden omhandler.

    For mig kommer det enormt meget an på, hvad det er der skal trænes. Jeg træner ikke ret lang tid ad gangen når det kommer til stuedressuren. Jeg vil have power og energi i disse øvelser, så lige så snart der er tegn på at min hund snart falder i kadance, så kommer han i bilen. Jeg har med min nuværende hund kun trænet for mig selv og med et par træningskammerater, så der har det været nemt at gøre tingene sådan.

    Jeg skal formentlig på holdtræning næste år, da det er nødvendigt med flere hænder til nogle af de større øvelser, men min forventning er helt klart at fortsætte som hidtil.

    I eftersøgningen er det en anden sag. I denne øvelse er det vigtigt for mig helt fra start at køre lidt hårdere på fra start, da det er vigtigt for mig at hunden lærer at bruge sin energi rigtigt, så man ikke får en elastikhund i eftersøgningen som brænder alt energien af på de første seks udslag. Jeg forsøger på den måde hele tiden at tænke hvad slutmålet er og bruge træningssessionerne til at få den ønskede energi ind i hunden.


  • #128   8. nov 2016 Jeg synes det giver ret god mening hvis man en en gang imellem veksler træningen og så tager en dag med tema-træning. Eksempelvis apport.
    Så napper man en tur rundt hvor alle får hjælp til lige præcis der de er med DEN øvelse.

    Men ikke hver gang - det ville jeg finde lidt tidsspilde fordi det jo er vigtigt at få trænet det, der er svært og mindre vigtigt at terpe i det, der i forvejen fungerer og man kan træne selv udenfor holdtræningen.


  • #131   8. nov 2016 Altså jeg møder ind til træning med en plan for hvad JEG har brug for hjælp til..

    I rally har vores træner som regel udvalgt nogle skilte som der typisk er problemer med, men det har aldrig været sådan at alle skal træne det. Det er nærmere et forslag, fordi vores træner som regel finder de der skilte frem der er gode at øve smiley

    Men jeg har masser af gange bare fået hjælp til noget andet der har været mere relevant for os. Bla. da vi trænede op til begynderprøven, der ville jeg ikke bruge energi på at tage øvelserne med vendinger der kommer i de højere klasser, da det ikke gav mening på det tidspunkt.

    Så jeg havde nogle andre ting (stå og bakke) jeg skulle øve på, og så fik vi bare hjælp til det smiley


  • #134   8. nov 2016 Når jeg selv træner, træner jeg enten noget specifikt, som jeg har planlagt. Der træner jeg som regel mellem 20-30 min med ganske få pauser. Jeg belønner meget med leg, så hun får jo lidt "fri hjerne" i det. Og så afslutter jeg som regel med kast med frisbee, hvor hun virkelig får strukket ud og brugt kroppen. Og derefter går vi så almindelig tur.
    Alternativt træner vi på gåturen, her træner jeg ganske lidt, mellem 2-5 min nok. Lidt løst og fast og først og fremmest fordi vi lige fik lyst smiley

    Til træning har vi jo en time at træne i. Det er meget forskelligt, hvad vi laver i undervisningen. Nogen gange er vi kun på 7min ud af de 60 og bruger resten på at kigge på de andre (dvs, når vi træner baner), andre gange er der individuel træning. Her skal man lige planlægge, så man er klar og fokuseret, og hunden ikke er træt, når træneren kommer over til en. Her træner vi nok maks 15-20min (med indlagt belønningspauser) i træk.

    Coco kan ikke holde fokus (on/off) i mere end cirka 25-30min på en god dag. Så er hun helt bombet, så det er jeg meget opmærksom på til træning og konkurrence. Man må ligesom planlægge sig ud af det smiley


  • #136   8. nov 2016 Tager sjældent tid på hvor længe jeg træner med mine. Jeg træner de momenter eller øvelser jeg gik ud for at træne og træner til jeg føler at det er nok for idag. På hold træner jeg med Clinton i 1 time. Han kører faktisk på i mere eller mindre hele timen egentlig uden ret mange pauser - han er ret sej til at koncentrere sig ham min lille terrierdreng smiley Perle er rykket på A-hold og her træner vi i to timer. Selvfølgelig træner vi ikke i to timer i streg: Der er 1 hund på ad gangen og vi skal jo hjælpe hinaden med fx at være figuranter.
    Nå, men jeg træner i DcH. Vi benytter os stadig af rækketræning en gang i mellem. Brugt rigtigt er det da ikke så slemt. Jeg kommandere så ikke totalt lamt rund tmed folk i en time og er det fx i lineføring så belønner folk når de føler at deres hund skal belønnes. Nogen gange laver vi da fx sit eller dæk på en række; det giver mig som instruktør et godt overblik over holdet og hundeførene får trænet med den forstyrrelse det er at der sidder en anden hund forholdsvis tæt på. Jeg veksler mellem mange måder at træne et hold på. Og med nye hundeførere er det faktisk vigtigt at holde dem igang. Får de udelukkende træning hvor man går rundt til dem enkeltvis, så er der ret stor risiko for at de ender med bare at stå og kigge når de ikke selv er på og så mister de motivationen. Når jeg træner med mine egne hunde på konkurrencehold bruger ofte fri ved fod på en række som opvarmning. Det har jeg det helt fint med og for fx Perle er det ret god træning i at ignorere andre hunde og andre hundes belønninger. selvom jeg træner i en række sammen med andre hunde og førere så betyder det ikke at jeg ikke kan nørde med de fokusmomenter jeg selv har bestemt mig for. Pt træner jeg fx mine egne skridtmønstre i vendingerne efter en lille aha oplevelse for et par uger siden smiley


  • #138   8. nov 2016 Anine blev han ufokuseret / umotiveret eller hvordan?

  • #140   8. nov 2016 Ja det er jo ærgerligt - men det positive er at du kan se det, og næste gang kan reagere hurtigere smiley

  • #145   8. nov 2016 Der er ikke forskel på rallyholdene i niveau, det hele er individuelt smiley Men vi går om lørdagen, fordi vi også er på LP smiley

  • #147   8. nov 2016 Nå for søren.. jamen det kan da godt være det er det øvede hold så - det ved hun nok bedre end mig smiley

    Jeg ved bare vi valgte lørdag fordi jeg også gerne ville i gang med lidt LP ved siden af smiley


  • #149   8. nov 2016 Var I så afsted i søndags, Anine? smiley

  • #151   8. nov 2016 Haha ja okay - så var det lidt svært at møde i søndags smiley

    Vi er ikke med hver uge, og der går lige lidt tid endnu, Nicksen er jo blevet steriliseret og skal holdes i ro i 10 (!!) dage smiley Så vi må øve nogle rolige tricks smiley


  • #153   8. nov 2016 Jeg træner cirka 15 minutter med hver, og bytter et par gange. Så typisk mellem 1-2 timer (5-6 gange om ugen), hvor to hunde er på på skift. Den hund der ikke er på, er i bilen.
    Jeg bruger ikke et frisignal. jeg bruger ofte et længere belønningsritual, som går fra social belønning til legebelønning. Jeg vælger næsten altid at mine hunde skal være aktive før de får belønningen. Og aktive med mig. Jeg ønsker ikke at belønne en passiv hund, medmindre jeg er ved at finpudse en detalje eller nyindlære.


  • #154   8. nov 2016 Hvis det er en hvalp, vil jeg ikke træne mere end 3-4 minutter og så pause. Men mine voksne hunde kan i princippet træne i over en time uden at miste intensitet. Jeg tror så bare ikke på at det gør noget godt at træne så længe i træk (og de skal have verdens bedste kondition).

  • #156   8. nov 2016 Hvis jeg eks. træner fvf med en veltrænet hund, eller en der i hvert tilfælde kan basis, så vil jeg belønne enkelte gange undervejs i et kort fvf-pas (afhængigt af hvad jeg træner). Men den store belønning kommer til sidst og her er hunden altid aktiv. Dvs. jeg har et belønningssignal/ritual, hvor jeg giver hunde fri, roser den helt vildt, løber evt. lidt med den, eller lader den løbe rundt om mig. Og så som slutning på ritualet får hunden belønningen (legetøj). Altså er hunden aktiv "på" mig inden den får belønningen. På den måde får jeg skabt et stærkt ritual og for belønnet for at hunden er social. Det har jeg brug for på banen smiley

  • #157   8. nov 2016 Belønne en passiv hund=en hund der sidder stille/står eller lignende.
    Belønner man passivitet, så får man passivitet. Jeg vil gerne have super aktive hunde i træningen (ikke at forveksle med hunde, der konstant ønsker at tilbyde - for det vil jeg helst ikke have).


  • #158   8. nov 2016 Hvordan træner du så stå, sit, dæk og lignende, Spotting?

  • #160   8. nov 2016 Her snakker vi udover nyindlæring - bare så vi er helt med på det smiley Hvis det er sit under gang, så belønner jeg altid med mad, men det kan jeg gøre på 100 forskellige aktive måder. Jeg belønner ikke med leg i sit under gang, fordi det kan gøre bordere stive (og dermed langsomme).
    Dæk der giver jeg typisk hunden fri og herefter ritual+belønning.
    Stå det samme, eller også lader jeg hunden tage en genstand, eller løbe efter en genstand (fordi jeg gerne vil have høj muskelspænding). Det kan også være en legebelønning bagved. Men langt de fleste momenter og øvelser, der forsøger jeg at skabe en social belønning før selve legetøjet.


  • #162   8. nov 2016 Eksempelvis stå som her: https://youtu.be/_EFXH-6vgDA

    Det er en lektievideo til et hold, men se bort fra det smiley


  • #163   8. nov 2016 Præcis Lenschow. En anden vigtig pointe ved at bruge en social belønning først, er at det for nogen hunde også er nemmere at "slippe" tanken om den konkrete belønning. Altså at de er bedre til at lytte og tage imod kommunikation fra fører, fordi de mentalt er hos fører - ikke i belønningen.

  • #165   8. nov 2016 Ja, det gør Miriam også smiley

  • #166   9. nov 2016 Hmmm... den vinkel har jeg aldrig overvejet, men måske handler det lidt om raceforskelle?
    Jeg vil tage det med mig i forhold til de hunde, der har ringe kontakt til deres fører.

    Vores egne betyder det ikke noget i forhold til, de er så rigeligt sociale i deres træning og er ekstremt opsøgende.


  • #168   9. nov 2016 Da jeg havde Robin var vi med hele tiden til træning på hold (lineføring)

    Og træning hjemme foregik på hver eneste gåtur (igen lineføring)


  • #169   9. nov 2016 Det er jeg med på, Lenschow.
    Jeg konstaterer nok bare at det ikke var noget jeg ville fokusere så meget på, hvis det ikke konkret er et issue hos racen eller individet.


  • #170   9. nov 2016 Men er borderes kontakt ikke mere med ørene end med øjnene? Tænker hvis de skal hører når der bliver råbt/fløjtet.

  • #172   9. nov 2016 Ja, altså til træning på hold bliver der meget fokuseret på at hunden skal kigge ejer i øjnene, for ellers er der ikke kontakt (Det er hvertfald min oplevelse, kan være det er opfattet forkert)

    En border skal vel have øjnene på fårene og ørene "på" ejeren, så de kan lystre så snart munden bliver åbnet (eller fløjten pustes i)


  • #173   9. nov 2016 Giver det mening? Ellers kan jeg prøve at forklare det senere på dagen, har næsten lige taget mig Ritalin Uno, så kan godt være den lige kører lidt for hurtigt i hovedet på mig, så kan jeg forklare igen når den er kommet bedere ud i kroppen smiley

  • #175   9. nov 2016 Ingen af mine hunde har ringe kontakt til fører! Det er slet, slet ikke det det handler om. Det handler om at få en stærk social belønning, som jeg kan bruge på banen. Altså mellem øvelserne. Jeg synes social belønning er super vigtig! Og aktivitet hos hunden.
    Her er et eksempel fra et gammelt program og en meget ung Bonus smiley https://youtu.be/zJrdrATl-8g
    Jeg belønner med social belønning mellem øvelserne. Det har brug for, når jeg står til de store mesterskaber.


  • #177   9. nov 2016 Han er meget ung og meget fresh smiley

  • #180   9. nov 2016 Er SÅ enig AG, nogle af de hundeførere, jeg kender, der har størst besvær med deres energiske hunde, nægter at begynde at bruge legetøj i belønning. Forklaringen er altid, hunden gider ikke legetøj, og det er jo desuden ikke just drift, der mangler......

  • #181   9. nov 2016 For os er det nu engang noget, der har fulgt med hund-førerkontakt. (Ikke øjenkontakt, det er relationen, jeg taler om).
    Det er sket automatisk, så det har aldrig slået mig som et fokuspunkt.

    Helt sikkert delvist et afkast af belønning med legetøj..


Kommentér på:
Hvor længe træner du ad gangen?

Annonce