1.933 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 7 Svar

Aktivitetsniveau hos en Border Collie Aktivitetsniveau hos en Border Collie

Jeg synes tit jeg støder på i forskellige fora at en Border Collie har et så højt aktivitetsniveau at det kun er for de få og særligt udvalgte at holde border collies.

Nu er det så jeg undres.. Igennem min store interesse agility har jeg haft fornøjelsen af at passe og omgåes en hel del af disse border collier.

Jeg har selv Border terriere, og for mig at se minder deres behov for aktivering en hel del om hinanden. Men dette er jo slet ikke den gennerelle måde border collien bliver udstillet på.

Hvad er din holdning til behovet for aktivering af de forskellige hunderacer? Er border collien virkelig så unik i dine øjne?

Politi stopper motorcyklist med hund spændt fast på brystet
00:00
/
00:33
LIVE

NOW PLAYING

Belugahval forskrækker lille dreng

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Udskiftning af tagplade 1.200 kr.
  • Udskiftning afdørhåndtag til altandør 1.200 kr.
  • Altandør 1.150 kr.
  • Tætning af ovenlys vinduer 1.000 kr.
  • Ophæng af stort spejl i opgang 500 kr.
  • Hænge TV op, hænge hylde op og hænge gardiner op 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Aktivitetsniveau hos en Border Collie
  • #1   21. maj 2009 Ja, for mig er border collien ekstremt førerfikseret og har et ekseptionelt aktiveringsbehov. Jeg tror dog ikke at den er sværere end enhver anden hund hvis man magter at indfri de behov den har, men i dagens DK virker det ikke som om alle har den tid det kræver. (Nu er der så også forskel på arbejds- og udstillingslinier)

Hvordan border terrieren er i forhold til BC aner jeg til gengæld ikke, men sheltien ser jeg som en BC "light".

• #2   21. maj 2009 Som jeg ser det er det to sider af samme sag.

Bc'en er førerfikseret. Bt'en er selvstændig. Men gennerelt set synes JEG at de har behov for den samme aktivering.

Iforhold til sheltien tror jeg nu det er det samme.

Selvfølgelig findes der store individuelle forskelle. Nogle bc'ere kører højt i stress, det er der altså også nogle sheltier og border terriere der gør. tror bare det virker voldsommere når det er en størrer hund.

• #3   21. maj 2009 Hmmm, border collien har et stort aktiveringsbehov - de har brug for at løbe og brug for at bruge hovedet. Jeg synes dog, at dette behov giver sig størst udslag i hvalpe- og unghundeårene. Men en voksen border collie, der har haft en fornuftig opvækst, har ikke et aktivitetsbehov, der er større eller mere ekstremt end andre aktive racer.

Jeg tror, at der hvor det går galt, er når en hvalp/unghund ikke får dækket sine behov, så udvikler den sig uheldigt og fortsætter med at være ekstremt krævende.

Nu aktiverer du Louise måske også dine border terriers mere end en gængs familie ville gøre og som med bc'en så bliver behovet formentlige også hvad man gør det til.

• #4   21. maj 2009 De bordere du møder gennem agillity er jo også hunde der bliver aktiveret. Jeg har set flere tilfælde på bordere der ikke er blevet aktiveret mere end leg på græsplænen og de daglige gåture, og det er gået galt. Hvis ikke der sker nok begynder de selv at finde på aktiveter, og de er ikke altid så heldige.

• #5   22. maj 2009 Helt enig med Helle J.
    Det jeg har oplevet både som træner og ejer er, at Border Collier kræver rigtig meget aktivering indtil de er blevet voksne.

Har man forstået at give den hvad den skal have i de første år har du en fantastisk hund, der sagtens kan gå nogle dage uden aktivering og så stadig være rolig og dejlig at arbejde med.

Har hunden til gengæld levet de første år med et konstant forøget stressniveau grundet manglende aktivering, har du en hund der konstant løber på væggene.

Jeg tror forskellen ligger i, som Ceteris Paribus skriver, at en BC nok selv skal finde på at aktiverer sig selv (eks. at hyrde alt hvad der bevæger sig), hvorimod andre racer måske nærmere vil blive passive ved manglende aktivering.

Jeg har mødt BC, som ikke var aktiveret rigtigt og hold da op de var sandelig krævende. Der var i hvert fald ikke nogen førerfiksering der, men nærmere "her kommer jeg" og "jeg ved bedst"!

• #6   23. maj 2009 Der er stor forskel på hunde indenfor samme race, så det er selvfølgelig svært at give et nøjagtigt billede ar racen generelt. Jeg har selv haft border og synes egentlig ikke den kræver ekstrem meget motion og aktivitet, set i forhold til lignende racer. Det der i mine øjne gør border collien speciel og svær for mange er dens ekstreme sensitive psyke, det gør dem velegnet til hundesport for de opfanger alting, men det gør de jo også i alle andre sammenhænge og derfor har jeg erfaring for at de nemt bliver stresset og overstimuleret.
    Min border opfangede alle signaler jeg lavede, og hvis en hånd bevægelse mindede ham det mindste om en "komando" så var han klar.

Derfor mener jeg at man skal være en ejer/fører der besidder utrolig meget ro for at kunne støtte sin hund og give den ro og balance til at hvile i sig selv.

• #7   23. maj 2009 Jeg synes mere at jeg oplever det som at BC har en større motor end de fleste andre racer.
    Det er klart at de har brug for at blive aktiveret, men ikke så ekstremt, som mange tilsyneladende tror.
    De har tilgengæld en tænd/sluk knap der gør at det er muligt for mig at lade mine hunde ligge stille i 2 mdr om jeg ønsker det, uden at jeg kan mærke noget på dem. Tilgengæld vil de knokle til de falder om så snart jeg har brug for det! smiley

Kommentér på:
Aktivitetsniveau hos en Border Collie

Annonce