Aktivitetsniveau hos en Border Collie Aktivitetsniveau hos en Border Collie
Jeg synes tit jeg støder på i forskellige fora at en Border Collie har et så højt aktivitetsniveau at det kun er for de få og særligt udvalgte at holde border collies.
Nu er det så jeg undres.. Igennem min store interesse agility har jeg haft fornøjelsen af at passe og omgåes en hel del af disse border collier.
Jeg har selv Border terriere, og for mig at se minder deres behov for aktivering en hel del om hinanden. Men dette er jo slet ikke den gennerelle måde border collien bliver udstillet på.
Hvad er din holdning til behovet for aktivering af de forskellige hunderacer? Er border collien virkelig så unik i dine øjne?
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.350
Hvordan border terrieren er i forhold til BC aner jeg til gengæld ikke, men sheltien ser jeg som en BC "light".
aug 2005
Følger: 38 Følgere: 38 Hunde: 2 Emner: 254 Svar: 2.832
Bc'en er førerfikseret. Bt'en er selvstændig. Men gennerelt set synes JEG at de har behov for den samme aktivering.
Iforhold til sheltien tror jeg nu det er det samme.
Selvfølgelig findes der store individuelle forskelle. Nogle bc'ere kører højt i stress, det er der altså også nogle sheltier og border terriere der gør. tror bare det virker voldsommere når det er en størrer hund.
jul 2005
Følger: 22 Følgere: 21 Hunde: 4 Emner: 75 Svar: 1.010
Jeg tror, at der hvor det går galt, er når en hvalp/unghund ikke får dækket sine behov, så udvikler den sig uheldigt og fortsætter med at være ekstremt krævende.
Nu aktiverer du Louise måske også dine border terriers mere end en gængs familie ville gøre og som med bc'en så bliver behovet formentlige også hvad man gør det til.
maj 2006
Følger: 2 Følgere: 26 Hunde: 5 Emner: 173 Svar: 2.034
jun 2007
Følger: 6 Følgere: 3 Hunde: 3 Emner: 73 Svar: 795
Det jeg har oplevet både som træner og ejer er, at Border Collier kræver rigtig meget aktivering indtil de er blevet voksne.
Har man forstået at give den hvad den skal have i de første år har du en fantastisk hund, der sagtens kan gå nogle dage uden aktivering og så stadig være rolig og dejlig at arbejde med.
Har hunden til gengæld levet de første år med et konstant forøget stressniveau grundet manglende aktivering, har du en hund der konstant løber på væggene.
Jeg tror forskellen ligger i, som Ceteris Paribus skriver, at en BC nok selv skal finde på at aktiverer sig selv (eks. at hyrde alt hvad der bevæger sig), hvorimod andre racer måske nærmere vil blive passive ved manglende aktivering.
Jeg har mødt BC, som ikke var aktiveret rigtigt og hold da op de var sandelig krævende. Der var i hvert fald ikke nogen førerfiksering der, men nærmere "her kommer jeg" og "jeg ved bedst"!
jun 2008
Følger: 1 Følgere: 9 Hunde: 1 Emner: 173 Svar: 1.919
Min border opfangede alle signaler jeg lavede, og hvis en hånd bevægelse mindede ham det mindste om en "komando" så var han klar.
Derfor mener jeg at man skal være en ejer/fører der besidder utrolig meget ro for at kunne støtte sin hund og give den ro og balance til at hvile i sig selv.
jan 2005
Følger: 37 Følgere: 58 Hunde: 8 Emner: 398 Svar: 2.780
Det er klart at de har brug for at blive aktiveret, men ikke så ekstremt, som mange tilsyneladende tror.
De har tilgengæld en tænd/sluk knap der gør at det er muligt for mig at lade mine hunde ligge stille i 2 mdr om jeg ønsker det, uden at jeg kan mærke noget på dem. Tilgengæld vil de knokle til de falder om så snart jeg har brug for det!
Aktivitetsniveau hos en Border Collie