At få hunden til AT BLIVE LIGGENDE! {{forumTopicSubject}}
Hej, vi har en labrador på 6 måneder, der har nogenlunde styr på kommandoen dæk, i hvert fald hvis man lægger hånden helt fladt på gulvet, men ...
Så snart han får godbidden, rejser han sig op igen. I dag til hundetræningen arbejdede vi med det, hvor vi skulle få hunden til at blive liggende, gå et skridt væk og så komme tilbage.
Har I nogle gode ideer til at få hunden til at blive liggende? Skal jeg vente med at give ham godbidden til han har lagt sig og har ligget det stykke tid, han nu skal? Eller kan man give ham kommandoen Dæk og derefter Bliv? Eller forvirre det?
Det ville være super dejligt med lidt råd for at blive liggende, er han godt nok ikke den bedste til (o;
dec 2009
Følger: 13 Følgere: 13 Hunde: 1 Emner: 73 Svar: 2.606
Jeg giver hende kommandoen dæk, da jeg tror det forvirrer hende at få 2 kommandoer efter hinanden.
Jeg startede så med bare lige at bevæge fødderne ganske få centimeter, da hun ellers rejser sig op. gik tilbage til hende og klikkede og belønnede.
så har jeg bare gradvist øget afstanden, og nogle gange også tiden. (Hvis hunden rejser sig er du gået for hurtigt frem, så går du tilbage og dækker den af, og går et skridt tilbage i træningen)
Nu kan jeg faktisk gå et par meter fra hende og stå i lidt tid inden jeg går tilbage til hende og belønner.
mar 2007
Følger: 27 Følgere: 23 Hunde: 2 Emner: 377 Svar: 3.127
Men jeg gik laaangsomt frem.
Jeg mener også at hunden skal have helt styr på kommandoen inden man udvider øvelsen.
Men i starten trak jeg altså bare tiden inden godbiden kom - men jeg blev hos hende. Altid tid før afstand. Når man så begynder at ligge afstand på, så korter man tiden hunden skal ligge, lidt ned...
dec 2009
sep 2009
Følger: 4 Følgere: 3 Hunde: 1 Emner: 98 Svar: 579
sep 2007
Følger: 12 Følgere: 10 Hunde: 1 Emner: 68 Svar: 1.640
apr 2009
Følger: 83 Følgere: 99 Hunde: 1 Emner: 44 Svar: 719
MEN FØRST:
Vi sagde dæk, og han lagde sig ned, og han fik en belønning MENS VI BRUGTE <b>KOMMANDOEN "FRI" <b>(vi belønner med bold).
Derved, forbinder han kommandoen "fri" med at han nu har lov til at gøre hvad han har lyst til, for at få bolden.
Da han forstod hvad kommandoen "FRI" var, tog vi så næste skridt, og dækkede ham af igen!
Denne her gang, gjorde vi hvad i andre har gjort.
Vi trak den ud, mens vi stod ved siden af ham (med bolden i hånden). Så gik der f.eks. i starten kun 1 min, før han fik kommandoen FRI og bolden i belønning (og i mens brugte vi kommandoen VENTE, når han skulle vente).
Og vi trak den så længere og længere ud, så han vidste han skulle vente til VI GAV HAM LOV.
Til allersidst lærte vi ham så at blive dækkende, mens vi forlod ham i et par min, og kom tilbage, hvor han så fik bolden.
Alt i alt, tog det os 1 uge at lære ham disse kommandoer.
Vi trænede hver evig eneste dag, i hjemmet og mens vi luftede ham. Så det var konstant træning det første år i Hectors liv.
Vi sørgede for at der var bestemte lyde og TRYK ved hvert ord, og de fleste kommandoer fik et TEGNSPROG oveni, så han kunne skille dem alle ad fra hinanden.
Jeg er sikker på der er mange andre måder at træne sin hund på, men det gik smadder godt for os og for vores metode, at jeg kun kan anbefale det til jer andre (vi lærte vores gennem film, bøger, og dobermann træning i blovstrød).
dec 2009
apr 2009
I og med du giver hende belønningen, så er hun jo "fri", så bruger du bare ordet samtidig.
Når hector bliver belønnet, ved han at han har gjort det der skulle til, for at opnå belønning, også er han også helt fri fra mine kommandoer, indtil han selv afleverer bolden igen, fordi han synes det er sjovt at blive rost..
Og hos Nala's tilfælde, kunne jeg forestille mig, at det var godbidderne der tiltrak hende tilbage til at gøre de samme tricks igen.
Ligeså snart hun har dækket, og du synes hun er dygtig og fortjener godbidden, så siger du bare "fri", og hun får en godbid.
Så rejser hun sig selvfølgelig op igen, for hun ved at hun har gjort hvad der skulle til for at få en godbid.
Det næste du så gør, er at trække den længere og længere ud med belønning af godbid.
Og det er altså hver dags træning i mine øjne.. du skal være 50 gange mere stædig end hende, og vise Nala, at du har AL DEN TID der skal tages, før hun gør hvad du befaler hende til.
Hvis hun ikke lytter, får hun ingen godbid.. også starter i bare forfra, igen og igen... tro mig.. vi gjorde det samme...
dec 2009
ja vi gør også det med bare at starte forfra igen og igen indtil det lykkes for hende.
apr 2009
Jamen jeg er sikker på du nok skal lære hende det, det lyder ellers til du har styr på det! - Nogle gange ville man bare ønske det gik lidt hurtigere med indlæringen. Sådan var det for os da vi skulle lære ham at spille død på kommando, og det tog os nok et 1 år... puha...
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.927
Når man vælger at bruge lokning i indlæring, er det osse vigtigt at man forholdsvist hurtigt får godbiden ud af hånden igen, så hunden lærer kommendoen, og ikke bare at følge godbidden.
Så jeg vile vente med at lære ham at du skal kunne gå fra ham, til han har lært kommendoen "dæk" uden at skulle lokkes ned.
jan 2007
Jeg vil gerne kunne belønne undervejs, og hvis hunden tror at hver gang den får en godbid, så er det det samme som "fri", så bliver det altså noget drøjt at træne f.eks. lineføring, for hver gang hunden belønnes, vil den jo så tro at den er fri
Så at bruge ordet fri, samtidig med at godbidden gives, ville jeg ikke gøre.
apr 2009
jan 2007
Det kan trådstarter jo så bruge eller lade være;o)
apr 2009
http://www.hundegalleri.dk/html/vid_vis.asp?VideoID=23229
Efter al leg og tricks, får han fri og en bold
apr 2009
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 5 Svar: 10
Prøv at se klip af os på youtube (giv gerne en kommentar
http://www.youtube.com/watch?v=4dpVbb8wgfk
jun 2007
Følger: 6 Følgere: 3 Hunde: 3 Emner: 73 Svar: 793
Dvs. at du øger tiden inden der falder belønning, så den i hvert fald kan ligge 30 sek.
Derefter begynder du at gå et lille skridt væk og hurtigt tilbage og beløn. derefter to skridt væk og tilbage og beløn osv.
Når den kan det begynder du at øge tiden væk fra den. Altså du går væk, står lidt tid og går derefter tilbage og belønner.
jun 2007
Følger: 6 Følgere: 3 Hunde: 3 Emner: 73 Svar: 793
Du bruger din krop enormt meget og det kan være vældig vanskeligt at få pillet af igen.
Lækker hund!
apr 2009
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 5 Svar: 10
Det er dejligt, lige at få andre til at se hvad man kan øve/gøre anderledes. Ja han er superlækker.
At få hunden til AT BLIVE LIGGENDE!