Trænger til lige at få det ud.. {{forumTopicSubject}}
Hej
Jeg var til hundetræning igår for første gang med min ca. toårige amstaff.. Jeg var ret nervøs inden, da Qinya (min hund) har det med at gø af nogle hunde og rejse børster og det gør hun jo fordi hun er angst.
Igår da vi så kom til træning begyndte hun at gø lige efter vi var ankommet og havde mødt en sød hvid schæfer (som overhovedet ikke gjorde noget). Vi kunne intet gøre for at få hende til at tie stille og hun kunne kun fokusere på den her hund. Under næsten hele træningen gøede hun (og man får jo rigtig dårlig samvittighed overfor de andre hunde) og vi kunne ikke lokke hende med noget som helst.
Vi talt med træneren bagefter og hun sagde at hun simpelthen "bare" var stresset og meget nervøs og at det var noget de havde oplevet mange gange. Hun foreslog vi næste gang havde nogle super lækre godbidder med og så ikke gav hende mad, i hvert fald samme dag.
Er der nogen der har oplevet noget lignende, for kan simpelthen ikke lade vær med at tænke på det..
Malene
dec 2009
Følger: 8 Følgere: 7 Hunde: 1 Emner: 148 Svar: 3.796
sep 2006
Følger: 25 Følgere: 23 Hunde: 1 Emner: 170 Svar: 2.088
aug 2007
Følger: 50 Følgere: 85 Hunde: 9 Emner: 528 Svar: 12.741
jun 2008
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 4 Svar: 21
aug 2007
Følger: 50 Følgere: 85 Hunde: 9 Emner: 528 Svar: 12.741
jun 2008
jun 2008
sep 2007
Følger: 17 Følgere: 37 Hunde: 9 Emner: 153 Svar: 4.940
okt 2007
Følger: 33 Følgere: 30 Hunde: 2 Emner: 146 Svar: 2.576
Min han gør også som en gal når vi er til træning. Han vil have at der skal ske noget hele tiden. Men hvis jeg giver ham opmærksomheden får han jo det ud af det han gerne vil. Så må de andre altså høre på hans gøen
Til gengæld så lyder det også for mig som om i kunne have brug for et hold hvor der er plads til at problemer. Jeg kan godt forstå at du vil give det en chance der hvor i er nu. Jeg ville gøre som siri beskriver, og så benytte træningen til at vænne hende til at være i nærheden af andre hunde uden at skulle tage kontakten. så hun kan være der og være rolig. Det tager garanteret tid, og kræfter, men i skal absolut ikke droppe træning.!
dec 2009
maj 2005
Følger: 75 Følgere: 65 Hunde: 2 Emner: 596 Svar: 8.392
feb 2006
Følger: 70 Følgere: 139 Hunde: 7 Emner: 758 Svar: 27.197
jeg har før oplevet at det kan være svært for en "ny" hund at komme ind på et hold....hundene kender hinanden og sender signaler vi ikke altid er opmærksomme på
hvis din tæve så i forvejen er bange for andre hunde, kan det være en stor mundfuld.
jeg tror, i de første par gange bare skal være der....ikke tænke på lydighed men bare træne at være der...evt lave nogle kontaktøvelser på afstand
jan 2006
Følger: 17 Følgere: 17 Hunde: 1 Emner: 606 Svar: 6.689
Hunden mærker straks, at der skal ske et eller andet, da hunden kan mærke at føreren ikke opfører sig som normal..
Nu har jeg været instruktør i 15 år, og ikke en ensta gang er der hunde som ikke skaber sig, der sker jo nye ting omkring hundene og det er et nyt sted.
Men der går som regel ikke ret lang tid, før at hundene falder til ro og finder sin plads i den gruppe som man er kommet i.
Derfor vil jeg forslå dig, at du kommer 15 min før træningen begynder, her leger du med hunden på en stille og rolig måde, så hunden kommer ned på det nevu shvor der er indlæring, og så gå stille og rolig hen og hils på de forskellige hunde, som efterhånden kommer, så hunden finde ud af at der ikke er noget at være urolig for.
Men mange ganger er det føreren der gør at hunden bliver nervøs...
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.929
Det har han lært ved at han for det første ikke leger med eller hilser på de andre hunde til træningen.
Derudover gik jeg i starten noget der ligner 40-50 m fra de andre og trænede kontakt (her er legetøj og super godbidder meget velkomment). Efterhånden som han fandt ud af at koncentrere sig om mig istedet for de andre, gik vi tættere og tættere på, og efter ogen tid trænede vi så helt almindeligt sammen med resten af holdet.
På den måde undgik jeg en masse konflikter over gøen, trækken mm. Det har vel været 2-3 gange jeg trænede på lang afstand. Herefter har jeg stadig holdt lidt afstand, men været med i "flokken". I dag går han fint rundt på kryds og tværs mellem de andre.
dec 2009
jan 2007
dec 2009
Men tror du ikke den måske ville stoppe med at gø hvis den fik lov til at hilse? Jeg ved det ikke, men tænker at den måske gør fordi den ikke kender de andre hunde og måske ville have godt af lige at hilse på og se dem an...
jan 2007
Samtidig vil den selv være så meget på vagt, at den osse kunne risikere at lave udfald, hvis den anden gør noget der får den til at føle truet (selvom det måske på ingen måde var en trussel).
Når hunden gør osv når den er usikker, er det jo et forsøg på at virke så stor og farlig at den anden ikke gør den noget. Det er jo et kraftigt afstandsøgende signal.
Så jeg synes det ville være en rigtig god idé at undlade at hilse til hunden er nogenlunde afslappet
jun 2008
Tror jeg vil prøve at træne med hende på afstand og så gradvist komme tættere på de andre.. Træneren har også sagt at vi ikke må hilse på de andre hunde inden (ved så ikke om det ville være okay i vores tilfælde, men er også lidt bange for at de andre hunde ikke synes særlig godt om hendes gøen)..
okt 2005
Følger: 53 Følgere: 57 Hunde: 6 Emner: 91 Svar: 1.364
Du skal under ingen omstændigheder lade hende hilse - den der med at det får dem til at slappe af, er nonsens. Hele øvelsen er jo, at hun skal lære at arbejde med DIG - og kun DIG. De andre hunde skal være hende ligegyldige, så hold endelig afstand.
okt 2005
Følger: 53 Følgere: 57 Hunde: 6 Emner: 91 Svar: 1.364
-----------------------------------------------------------------------
Kommer an på hunden, Michael - nogle stresser så meget, de ingen interesse har i mad.
Jeg vil råde til, at når hun begynder at gø / vise usikkerhed - at du med ret ryg skrider rundt på hælen i den modsatte retning af de andre hunde - og siger KOM - når hun så følger dig og kigger op, så roser du og prøver at belønne.
DU skal tage ansvaret for situaitonen og vise at du er førerne. At stå passiv og lade hende gø forstærker kun hendes adfærd.
Du kan komme til at vade rundt de første mange gange - men så lærer hun at forstå at det er dig der leder an - og hun ikke har ansvaret for at holde de andre væk.
jun 2008
aug 2008
Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 104 Svar: 4.973
Det lyder til at du har en god træner, så jeg ville helt sikkert forsætte med træningen hvis jeg var dig.
Læser du engelsk? Hvis ja, så kan jeg varmt anbefale "Control Unleashed" af Leslie McDevitt. Det er en bog om træning af reaktive hunde/hunde der stresser.
jun 2008
Følger: 29 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 46 Svar: 2.910
Det er ikke unormalt hvis hunden er nervøst anlagt, eller uvant med at komme steder med mange hunde...
Jeg har trænet 2 hold, hvor vi havde "observationshunde" - dvs. hunde som din, som blot var på pladsen og arbejdede på kontakten - på god afstand af de andre
sep 2006
jun 2008
sep 2006
jan 2010
Følger: 4 Følgere: 3 Hunde: 1 Emner: 1 Svar: 9
jun 2008
Vi var til hundetræning igår og det gik bare rigtig rigtig godt!!! Hun gøede ikke på noget tidspunkt og bevarede fokus!
Tak for alle rådene
okt 2007
Følger: 33 Følgere: 30 Hunde: 2 Emner: 146 Svar: 2.576
Trænger til lige at få det ud..