448 visninger
|
Oprettet:
Klikker træning. {{forumTopicSubject}}
hej, idag har jeg købt en klikker uden helt at vide hvad den faktisk bruges til.. Jeg ved godt den bruges til træning, og man klikker når den gør det rigtige. Men er der ellers øvrige ting man bør vide, og hvordan kommer man igang ?
jan 2006
Følger: 21 Følgere: 25 Hunde: 2 Emner: 113 Svar: 2.449
Jeg vil anbefale dig at låne Karen Pryors klikkerbog på biblioteket, eller tage Canis.dk gratis mailkursus.
jan 2008
Følger: 13 Følgere: 11 Hunde: 2 Emner: 79 Svar: 103
jan 2006
Følger: 21 Følgere: 25 Hunde: 2 Emner: 113 Svar: 2.449
sep 2005
Følgere: 12 Hunde: 3 Emner: 591 Svar: 7.971
det er samme principper og fremgangs måde.
jan 2008
Følger: 13 Følgere: 11 Hunde: 2 Emner: 79 Svar: 103
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 46.983
Det, der er vigtigt er, at du starter med at lære hunden, at et klik ALTID betyder belønning. (Belønningen kan både være guf eller legetøj).
Man lærer hunden det ved at tage en ordentlig bunke guffer, som hunden er vild med.
Og så sætter man sig ned, og laver klik-guf klik-guf umiddelbart efter hinanden rigtig mange gange.
Det gør, at hunden forbinder klikket med belønningen.
Herefter kan man begynde at forstærke en ønsket adfærd ved at klikke helt præcist, når den forekommer og så belønne bagefter.
Man må ALDRIG klikke uden at give hunden belønning. Klikker man forkert, er det ærgerligt.
Klikker man uden at belønne, så udvander man klikkets værdi for hunden, og den kan ikke længere se sin fordel i at arbejde for sit klik - og så gentager den ikke øvelserne, vi gerne ser gentaget.
Det er selve opstarten.
Men klikkertræning er MEGET mere end at bruge en klikker. Så der er god grund til at dykke i bøgerne og tage på kursus :o)
maj 2007
Følger: 42 Følgere: 145 Hunde: 5 Emner: 1.145 Svar: 38.395
Man skal VIRKELIG tænke sig om, når man bruger den:-)
Et ret typisk eksempel (ikke bare tænkt, for jeg har selv lavet brøleren!!!):
En hund hopper op af folk man møder. Man aftaler så med nogle mennesker at de skal hjælpe en med problemet. Disse mennesker går forbi hunden og den hopper op. De vender ryggen til hunden og igorerer den. Korrekt! Man får hunden ned ved brug af stemmen. Når hunden er nede, klikker man, for den er jo nede på jorden??....... Forkert!!
Hunden vil få den opfattelse at den er nødt til at hoppe op, for at blive kommanderet ned inden man klikker.
Det helt korrekte er at man klikker INDEN hunden hopper op. HVIS den alligevel hopper op, skal hjælper ignorere hunden og den skal finde ud af at det ikke nytter at hoppe op. Man viser dermed hunden at der bliver klikket hvis den IKKE hopper op.
Dvs at hunden forstår at den ikke bliver klikket for at hoppe ned, men for ikke at hoppe op:-)
Svært at forklare. Håber at du forstår meningen:-)
Og så er et klikkerkursus en super god ide, så man lærer at bruge klikkeren korrekt fra starten (hvad JEG ikke gjorde:-()
apr 2008
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 1 Emner: 1 Svar: 252
Men altså; det er SÅ sjovt at arbejde med sin hund på den måde. Har fået meget mere arbejdsglæde frem i mine yngste, der arbejder hurtigere, bedre og mere korrekt - og meget hurtigere fanger ideen.
Jeg har været glad for denne bog: (link fjernet)
Næste udfordring er at indlære lommelygte som klikker for min gamle døve hund.
Klikker træning.