{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hvordan træner I rundering??
  • #1   19. aug 2010 Sådan lærte vi det også, vi brugte bold eller godbidder.

    det er klart Hootchies favorit - hun bliver helt elektrisk smiley


  • #2   19. aug 2010 anne- med rotterne
    det lyder godt med din fine beskrivelse, tak
    det er også derfor jeg vil prøve at lære ham det, da det er både nyt for ham og mig, så det spændende for mig at prøve noget helt andet end alm lydighed


  • #3   19. aug 2010 oh Anne - hvordan gør du den med en død genstand? lyder sjovt smiley


  • #4   19. aug 2010 jeg vil gerne nå til at vi træner det på døde genstande, det ville være sjovt, men man træner det vel på et bekendt område, hvor den finder den genstand, som ikke høre til nornalt eller ?

  • #5   19. aug 2010 jeg træner først en masse figurantglæde. Dvs. leg med en masse forskellige mennesker

    Derefter løbebaner, hvor hun skal løbe i lige baner ud til to figuranter. Fører står på midten og figuranter står på hver side af ham. Hunden løber først ud til den ene og bliver belønnet, derefter til den anden osv. Først tæt på og senere når hunden ved hvad det går ud på, så laver man mere og mere afstand og begynder at skjule figuranter.

    Det sidste jeg gør er at sætte halsgivning på, men først når hunden har lært at holde rigtig afstand til figurant og løbe lige baner...

    Undskyld hvis det er lidt kringlet forklaret


  • #6   19. aug 2010 ej hvor er i bare gode alle sammen, jeg glæder vildt til at komme igang

  • #8   19. aug 2010 Gaia er ved at lære rondering.

    Hun kan halse i forvejen.

    Så er vi startet stort set som Anne, med hende i snor, og Figuranten der har en bidepølle. Når Gaia så har gøet, har det udløst sjov leg med pøllen.

    Så er figuranten gået på afstand, jeg har sendt Gaia efter ham, og når hun ankom, har hun halset (at halse falder temmeligt naturligt for Gaia -normalt ville foguranten istedet køre hende nok op til at der kom et bjæf), og straks hun har givet hals, har det igen udløst leg med pøllen.

    Herefter er hun blevet sedt efter figuranten, har gøet henne ved figuranten, og så er jeg gået derhen, og jeg har så overtaget legen med pøllen.
    Det er der vi er nu. Næste skridt er jo så at hun osse skal komme tilabge på plads, førend der er belønning.

    Gaia ææææælsker denne leg, og er super skrap til det. Det har ikke taget mange forsøg, førend hun fandt ud af at der sker noget super sjovt når man gør af figuranten :o)

    Og Gaia træner dette uden line, og har gjort det næsten fra starten (lige med undtagelse af de allerførste gange hvor hun bare skulle sige viv af figuranten der var lige ved siden af)
    -hun har rigeligt med fart på, og kammer over i stress, hvis jeg holder hende tilbage i linen. For hende har det været bedre at sidde på plads og blive sendt afsted, faktisk helt fra starten af


  • #10   19. aug 2010 Hmm... nu har jeg aldrig brugt boldmaskine (og er osse ret ny i de der konkurrenceprogrammer) men hvad er det en boldmaskine kan, som jeg (eller figuranten) ikke kan?



  • #11   19. aug 2010 Ok -så giver det mening. Jeg prøvede at forestille mig sådan en boldmaskine i brug ved rondering, og kunne ikke lige få et brugbart billede af det:o)

    Tja, Gaia er ualmindeligt hurtigt opfattende når det kommer til ronderingen. Vi har indtil videre kun prøvet det 2 gange, men den sidder der faktisk så godt, at næste gang skal vi bare have hende på plads inden legen, og så er den for så vidt hjemme
    -så skal det self ind på rygradden, men øvelsen som helhed er forstået.


  • #12   19. aug 2010 Men mon ikke osse vi har haft fordel af at Gaia generelt ikke rører ved fremmede medmindre de VIRKELIG anstrenger sig for at overtale hende.
    Og så har hun meget let til at gø af fremmede. Det er minimalt der skal overtales hvad det angår.





  • #13   19. aug 2010 Video kunne være super fedt -så jeg vil da takke mange gange hvis du kan fikse sådan en:o)

  • #14   19. aug 2010 Da jeg fik Gaia arbejdede jeg meget med at lære hend IKKE at gø *G*

    Hun gøede enormt meget -ikke herhjemme, de rvar hun en dygtig lille lejligheds-hund.
    Men hun gøede af folk der ville røre hende, hun gøede af alt og alle hos mine forældre, af og til osse løbere der kom forbi i skoven osv.

    Min far har hun faktisk forsat med at gø af -så meget at jeg overvejede at låne ham med når vi skulle træne rondering *GG*
    -meeen de er nu langt om længe blevet gode venner hehe

    Hun er på ingen måde bange, agressiv eller andet. Hun gør bare når hun stresser, bliver lidt for glad, og generelt hvis hun er i tvivl om hvad hun skal. Så kommer der et bjæf.

    Det er dog blevet meget bedre efter vi er begyndt på rondering (og det er altså for ganske nyligt -så så hurtigt er der kommet en drastisk ændring). Nu er kommet en kontrol på hendes gøen, og vupti så er der ikke ebhov for at gøre det andre steder mere:o)

    Og jo det er super fedt når tingene bare virker, og hunden synes det er FEDT det man laver:o)


  • #15   20. aug 2010 De døde genstande er nu ikke bare sådan lige. Den har vi med fra dag 1 når vi træner rundering. Når vi så er blevet kåret i PH er vi klar til at stille i unghundeklassen, hvor der skal være halsgivning på den døde for at rykke op. Især den døde genstand kræver meget grundtræning, for den må jo hverken røre eller gå fra den, men komme med en kanon halsgivning så hundeføreren kan finde den i tæt skov.


  • #16   20. aug 2010 Hvad indlæring angår, er der stor forskel på hvilken program der trænes til. I PH skal de ikke have lige udslag, men må gerne arbejde selvstændigt, det er jo ganske små genstande de skal arbejde sig ind til når man er oppe i klasserne. I programmerne med de lige udslag mener jeg der kun er figuranter i skoven, det er jo nemt for hundene.

  • #17   20. aug 2010 Winther

    Det er bestemt ikke nemt for hundene, da de jo aldrig ved hvornår figuranten kommer. Og det kræver lidt af en hund bare at fortsætte med at løbe ud, da man jo rent faktisk beder den om at ignorere fært osv fordi man vil have den til at løbe i en bestemt retning.


    Mht. rundering så får hunden hos os kun leg og belønning ved figuranten og med fig. Simpelthen fordi det er figuranten der skal være den sjove og så undgår man bedre at hunden ikke forlader figuranten.


  • #18   20. aug 2010 Camilse
    Hvis hunden får færten af figuranten, så skal den i PH også gå efter figuranten. Vi må så fortsætte fra hvor vi stod da hunden gav hals, ikke uvæsentlig, da der jo også er genstande hvor der ikke er så meget fært.
    Hvis du mener andet fært end det den skal gå efter, så er problemet mere at hunden ikke har drift nok.


  • #19   20. aug 2010 Nå da, bare i gang, min var da PH-kåret inden jeg begyndte på IPO..Jeg mangler stadig IPO3, den tager jeg også lige pludselig en dag jeg ikke har andet at lave smiley


  • #20   20. aug 2010 Winther:
    Jeg tror ikke jeg får forklaret det godt nok. Det der er problemet er lidt at man mere sigter mod at hunden skal efterkomme førers kommando end at følge sin snude(sådan som jeg har fået forklaret det). Det vil sige at man kan have en hund der allerede ved opstarten har fået færten af en fig og derfor skal lave en masse "spildt" arbejde, og det er da dræbende...

    Akkurat som det er dræbende for hundene at have de uendeligt mange pauser i øvelserne(noget der heldigvis skulle være afskaffet nu).

    Ingen tvivl om at en hund der er topmotiveret altid vil arbejde og gøre som den bliver bedt om. men det er imø forkert at bede en hund om at søge efter en figurant og ikke lade den følge færten fordi den lige skal have x-antal udslag for at få sin øvelse godkendt.


  • #21   20. aug 2010 Nu kommer det så lige an på hvilket program vi snakker om. Ved en PH-kåring vil man gerne se udslag, men hvis hunden får færten allerede fra baglinjen, så er øvelsen tilrettelagt rigtig dårligt. Det bør være en medvindsbane. Vores hunde må heller ikke være for lydige. Om så hunden får en pladskommando, så skal den jo blive ved genstanden.Råber vi runder, eller andre kommandoer eller klapper i hænderne og hunden giver hals umiddelbart efter, ja så mister vi mange point, så kaldes det animering. Så vi kan ikke klappe hunden hjem til et nyt udslag, derfor er vores hunde mere selvstændige, og især i medvindsbaner skal hunden arbejde godt foran os, for hvis hundefører passerer genstande eller figurant, så er den mistet.

  • #22   20. aug 2010 Anne -med rotterne -
    Ja den lød lidt blæret kan jeg godt se, men min hund er stort set klar til IPO3, vi har stillet før, men min hund blev ramt så uheldig af figuranten, at hun skreg og slap ærmet, siden har jeg ikke stillet, så skal lige tage mig sammen igen. Lige nu gælder det først DM-udtagelsen i PH, derefter skulle der så bliverro til at træne lidt andet...


  • #23   20. aug 2010 Min var ved at brække nakken til DM sidste år, og det ved en ellers dygtig figurant. Jeg har en hund der kommer rigtig hurtig i ærmet, det er figuranten ikke altid forberedt på. Hun var den absolut hurtigste hund af dem alle blev der sagt. Når det så er en lille let hund, så er det altså ikke figuranten det går ud over.

  • #24   20. aug 2010 Rotterne er ellers ikke så svære at gribe i ærmet, da de fleste sænker farten og ikke springer så meget, værre er så at holde dem når de har ærmet fordig de meget gerne rusker ...

  • #26   20. aug 2010 Nu vover jeg lige pelsen og bliver nok upopulær ,, men altså - de figuranter I har i PH er ganske enkelt drøn elendige, og jeg ville aldrig nogensinde turde at bruge bare én eneste af dem på nogen af mine hunde. Synes ganske enkelt, det er en "skandale" at de ikke bliver uddannet bedre .. det er synd for de hunde det går ud over.

    Og mht rotterne er jeg enig med dig, Winther - der er såvidt jeg ved kun én rotte, der ikke stopper op i modprøven .. de virker generelt lidt klogere end schæfer og malle, som mange gange bare smadrer igennem, uden at tænke sig om overhovedet smiley


  • #27   20. aug 2010 Jeg ville vælge denne her boldmaskine - der er ikke billede af den, men jeg har set den irl, og synes den er bedre end den du linker til. Der kan være flere bolde, og den kan hænges op, så hunden ikke kan nå den.

    Det fungerer bedre for mig ihvertfald smiley


  • #28   20. aug 2010 Og så kommer linket også til den .. (link fjernet)



  • #29   20. aug 2010 Jeg kan kun finde den jeg linker til, kan ikke finde andre på Erlands hjemmeside.


  • #30   20. aug 2010 Winther - Kan du ikke se den på linket ? Altså beskrivelsen af den ?

  • #31   20. aug 2010 Så fandt jeg den. Bolden falder ud, bliver ikke skudt ud som ved cannonball, som også kan stå på jorden. Det er faktisk de døde der ligger på jorden der er sværest at indlære.
    Hvor om alting er, så ved hundene hvornår der er boldkanon og hvornår der ikke er....


  • #32   20. aug 2010 Jeg har prøvet cannonball, men til min var det sent nok da hun allerede havde helt styr på de døde genstande. Ved mange er begejstrede, men jeg ser også hunde der kører op så de ikke kan give hals.

  • #33   20. aug 2010 Nu har jeg ikke forstand på rondering - men jeg ved at den er suveræn til fremadsendelsen i IPO programmet - og jo, du kan godt placere den ophængt, så den "går i et" med baggrunden og hunden ikke ved om den er der eller ej, men bare bener derned i en farlig fart .. dækken bliver også rigtigt meget nemmere at indlære med sådan en, for du udløser jo først bolden, når hunden har lagt sig.

    Jeg kan kun se fordele ved den - bortset fra prisen, der desværre gør, at jeg ikke har råd til at købe den.

    Mht om de ved det eller ej - der er ALTID en bold eller et styr for enden af banen når jeg laver fremadsendelse med mine to - undtagen til prøverne .. men de løber da afsted alligevel, så forstår ikke helt om du mener det er et problem at have belønning til hunden i denne øvelse ? Eller om det udelukkende er rondering du taler om, og det er noget helt andet ???



  • #34   20. aug 2010 Martine, kan kun give dig ret med figuranterne, men også til Herning Open blev nogle hunde modtaget elendigt. Ham der figurerede til PH- DM var ellers købt til det, og selv om jeg var meget vred bagefter må jeg alligevel konstatere at han er en af de bedste inden for PH, jeg tror faktisk også han figurerer inden for schæferklubben, men er ikke helt sikker. Han har taget min hund flere gange siden og gjort det godt, men der var han også ædru....

  • #35   20. aug 2010 Winther -

    Hvem var det ? Sygt at figurere når man er fuld ..

    Og klart, der er også sch figuranter, der ikke gør det ret godt desværre. Men generelt er standarden højere synes jeg.



  • #36   20. aug 2010 Martine
    Jo jeg har altid belønning under fremadsendelsen.
    Det kan sagtens give problemer ved nogle hunde under grundtræning til rundering når der ingen boldmaskine er, samme gælder ved små genstande hvor der ikke er plads til belønning, men er hundens drifter i orden, så erdet kun en overgang.
    Min hund har aldrig været speciel boldglad, men det at finde en genstand har næsten været belønning nok i sig selv.


  • #37   20. aug 2010 Winther

    Okay,
    Jeg har son sagt altid en fodbold, et styr, en bidepølse eller noget liggende helt for enden af banen, og i starten skal den jo bare løbe ned og hente den, og så kommer den tilbage og vi bytter med noget andet, som den også gerne vil ha,


  • #38   20. aug 2010 <b>Og klart, der er også sch figuranter, der ikke gør det ret godt desværre</b>

    Er det at skære alle over én kam, synes du ?

    Og mener du, at kvaliteten af figuranter er bedre i PH end i Schæferhundeklubben da `?


  • #39   20. aug 2010 Der blev selvfølgelig klaget over det. Det blev der også over nogle som spionerede på sporet. Synes det er ynkeligt hvis det skulle være være nødvendig for at klare sig.

  • #40   20. aug 2010 !!!DIN HUND DIT ANSVAR!!! .

    Fair nok, men nu er vi på et debatforum, så det er vel OK at vi laver noget meningsudveksling smiley

    Du har ret - jeg skærer med den sætning alle over en kam, det kan jeg godt se.
    Men jeg skriver jo også, at der naturligvis findes ikke ret gode figuranter i sch-klubben, men generelt er standarden (og uddannelsen) meget bedre dér, end i PH.

    Jeg ved ikke hvem du omgås, som træner begge steder - men det er da godt du er tilfreds med dem om ikke andet smiley

    Nu skriver du iøvrigt figurant uddannelse i PH - det er nyt for mig at der findes en ? Hvordan foregår den uddannelse i den forening ?


  • #41   20. aug 2010 !!!DIN HUND DIT ANSVAR!!! .

    Okay ... tak for svar smiley

    Som sagt har jeg ingen kendskab til figurant uddannelse i PH, så det kunne da være interessant at høre, hvad de kræver og hvordan det ellers foregår.


  • #42   20. aug 2010 Nu må vi ikke glemme Jan stilling og Claus Mouritsen som er med begge steder... Vi har fået en figurantuddannelse i vores område, det er Jan Stilling som skal godkende dem. Men, Nogle af de unge, ja de kan godt blive gode, men men det er svært at opnå det samme antal bid som i schæferklubben, men de gode inden for schæferklubben, de har sikkert også skadet hunde undervejs...det vil da ske...
    Jeg har selv bidraget med hund til øvelse 11 figurantuddannelsen, men Boogie blev skadet af det så vi ikke har kunnet træne optimalt til udtagelsen, men vil folk ikke stille hunde, får vi altså heller ingen figuranter uddannet.


  • #43   20. aug 2010 Ham der ramte min hund uheldig ved min IPO3, han er en af de dygtigste inden for schæferklubben og er bruttotrupfigurant, det sker altså. Der ligger en film på youtube med stop, hvor hundene bliver skadet, det er samlet fra IPOkonkurrencer...det er ofte trængningerne hvor hundene jokkes på og brækker ben osv...

  • #44   21. aug 2010 anne- med rotterne
    din beskrivelse er den nemmeste beskrevet, så den tror jeg at jeg prøver at tag udgangspunkt i, det er bare på hygge basis



Kommentér på:
hvordan træner I rundering??

Annonce