{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
547 visninger | Oprettet:

Stå - LP1 {{forumTopicSubject}}

Jeg håber på at få lidt hjælp her til STÅ i LP1 (efter de nye regler).

Det er jeg i tvivl om er, om der er nogen krav til hvordan vendingen udføres?

Når man går tilbage til hunden - vender man så omkring på samme måde som i den 'gamle' øvelse (ved siden af hunden på hundens højre side), siger "plads" og tager hunden med frem i fri v. fod?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardinstang 250 kr.
  • Montere en kattelem i en dør 1.000 kr.
  • El løbehjul - skift af bremseklodser - kugoo g2 600 kr.
  • Flytterengøring 2.500 kr.
  • Samling af 2 garderober fra jysk 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Stå - LP1
  • #1   5. sep 2010 Hej Annette

Du skal bare gå bagom hunden vende rundt og tage den med på PLADS idet du når op til den i fremad gang. Om du går bagom hunden til hørje eller venstre er ligemeget.

Det er ligemeget hvor langt bag hunden du går. Der står godt nok 3 meter i reglerne - men ifølge dommerne er det en trykfejl.

Mvh. Maiken (som netop i dag har været oppe og fået en 1. præmie - juhu!! )

• #2   5. sep 2010 Maiken - tillykke med det! smiley Det med de 3 meter står da heller ikke i det regelsæt, jeg lige har hentet ned fra DKK's hjemmeside?
    Altså så når jeg går tilbage til hunden, kan jeg vælge at gå forbi hunden på hundens højre side, vende højre rundt og tage den med fremad. Korrekt? smiley

Har forgæves søgt på You Tube efter LP1-videoer med det nye regelsæt.....

• #3   5. sep 2010 Jep - det er rigtigt. De vil bare se, at du kan samle hunden op i plads under gang. Det er for at forberede til de sværere klasser hvor hunden skal henholdsvis stå, sit og dæk under gang.

Det med de 3 meter har de nok fået rettet.

• #4   6. sep 2010 Du går fra hunden, venter 15 sekunder og går tilbage. Du går tilbage langs hundens venstre side, vender bag hunden og samler hunden op på hundens højre side (din venstre).
    Vendingen skal være i så god afstand at du laver en pæn bue uden at presse din hund eller gå ind i den.

• #5   6. sep 2010 HMM.. det er jo modstridende beskrivelser?
    Altså om der er krav om, hvilken side man skal/må passere hunden når man går tilbage til den.
    Maiken siger: hundens højre side, vende rundt og tage den med,
    Siri siger: hundens ventre side bagom hunden, og tage den med.

• #6   6. sep 2010 Når jeg siger hundens venstre side, så mener jeg den modsatte side af den side, der er plads. Således at buen bagom bliver blød og rund.
    Det var den udmelding vi fik, da vi spurgte ind til det hos dommeren til prøven i lørdags.

• #7   6. sep 2010 Ok... men man skal gå BAG om hunden??

Man kan ikke blot samle hunden om ved at gå højre rundt på hundens højre side? Som man gjorde inden ændringen?

• #8   6. sep 2010 Ja, bag om hunden. Det sagde dommeren helt specifikt. Du kan ikke bare samle hunden op ved højre side. Det er jo forberedende til klasse 2, så i princippet er øvelsen meget lig sit/stå øvelsen i kl. 2. Du skal gå bagom og derefter vendre rundt og samle hunden op med en plads kommando.
    Spørgsmålet er jo så om man selv må vælge hvilken vej man går bagom, eller om man skal gå på højre/venstre side? Ifølge dommeren i lørdags skulle man gå på modsat side af plads, så man går rundt bagom om samler hunden på på den rette side. Men dommerne laver jo også nogle gange lidt deres egne regler...

• #9   6. sep 2010 Ok, tak for forklaringen smiley

Det kunne dog være rart, hvis det var beskrevet mere præcist i prøvebeskrivelsen, så man ikke var afhængig af den enkelte dommers opfattelse... smiley

• #10   6. sep 2010 Det er simpelthen for dårligt at formuleringen er så vag. De snakkede vist også om, at de ville lave en redigeret udgave af prøvereglementet på et tidspunkt.

• #11   6. sep 2010 Dommerne er nok ikke enige om hvordan den skal tolkes. Den beskrivelse jeg har givet er præcis den, som Erhard Jørgensen giver. Har været til prøve hos ham to gange efter de nye regler. Han er ligeglad med om man går bagom hunden på ydersiden eller indersiden og hvor langt bag hunden man går.

Men jeg er enig med Siri i, at det er for dårligt at der ikke er fuldstændig klar beskrivelse og enighed blandt dommerne!

• #12   7. sep 2010 Det er super fint - jeg giver en detaljeret beskrivelse fra én dommer og du giver en der er helt anderledes fra en anden dommer. Det er godt nok for dårligt! Problemet er jo sp hvis man er oppe ved en dommer som har en bestemt mening om hvordan øvelsen skal udføres - så er man på den, hvis man gør det anderledes.

Tror lige jeg prøver at skrive til DKK i dag. Skal selv op med min unge hund i kl. 1 til marts, så jeg vil sgu gerne vide hvad der er "rigtigt".

• #13   7. sep 2010 Det var en god idé. Er helt enig med dig.

• #14   7. sep 2010 Siri, så giv lige en update når du hører fra dem!!

• #15   7. sep 2010 Det skal jeg nok:)

Kommentér på:
Stå - LP1

Annonce