{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.176 visninger | Oprettet:

Min hund er begyndt at tisse indenfor? {{forumTopicSubject}}

Da mig og min kæreste er blevet enig om hun ikk skal sove i sengen længer er hun begyndt at tisse indenfor om natten. Og hun har altid været renlig hun er lige blevet fem. Det er selvfølgelig noget af en forandring for hende. Men hvorfor tisser hun på gulvet??

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hæng TV op 500 kr.
  • Montering af låger og greb på IKEA Pax skabe 600 kr.
  • Opsætning af 2 loftlamper (New Works Tense + IKEA Backstörn) 800 kr.
  • Changing the faucet in the kitchen 700 kr.
  • Vores vaskemaskine får HFI relæet til at springe fra. 1.600 kr.
  • Ophængning af vægspot i lille badeværelse. 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Min hund er begyndt at tisse indenfor?
  • #1   19. dec 2010 Det er vel hendes måde at protestere på smiley

Jeg fik engang en udekat som så skulle være inde. Den begyndte at tisse i min seng som protest, så den endte hos nogle søde mennesker hvor den igen kunne gå ude/ind som det passede den.

Jeg vil måske prøve at sætte hendes kurv ved siden af din seng. Give hende sele/snor på så hun kun lige kan bevæge sig rundt i kurven.

Det har jeg brugt på min bette terrorist på knap 5 mdr. da hun skulle lære at være renlig. Efter 2-3 dage i snor - 1 dag fri = tis på gulvet, 2 dage i snor = nu er hun renlig smiley

• #3   19. dec 2010 Sikkert har det noget med forandringen at gøre - men jeg nægter at tro på, at hun tisser for at kommunikere utilfredshed.
    Det mener jeg nok er at lægge lige meget nok omtanke i en hunds hoved, og er vist mere noget, der hører vores art til..

Måske er I gået for hurtigt frem? Hvor sover hun henne, når hun nu ikke længere sover i sengen?

• #4   19. dec 2010 Hun har enstor hundeseng lige ved siden a mig. Hun ligger næsten lige så højt som os.

• #5   19. dec 2010 Maj-Britt *DKK snob *

Fornuftigt ??... tjaa...... Der er i alt fald ingen , der endnu har kunnet BEVISE det modsatte........ da hunden ikke kan fortælle det selv, er det kun gisninger fra menneskets side.
    Man siger en hund kun har hjerne og reagerer som et 2 årigt barn..... hmmmm ... mit banebarn på kun 16 måneder , ved sandelig godt , hvordan han kan " straffe " sin mor.
    Han tisser godt nok ikke på gulvet...he he .. men gør mange andre ting.....:O)

• #7   19. dec 2010 Ej en medløber - jeg forsøger ikke at tillægge en hund så hulens mange menneskelige egenskaber..

Hvad er det nu man siger? At behandle en hund som en hund....

Og jeg må indrømme, at jeg synes det er far fetched at tro, at en hund overhovedet har hjernekapacitet til at regne sådan en "hævn" ud.

Og det der med de dominerende hunde.... Jaaa.. Helt det samme. Man tillægger hundene menneskelige egenskaber og motiver i stedet for at se på adfærden og løse adfærden uden at fortolke den til højre og venstre.

NITTIB - LIGE præcis fordi hunden NETOP ikke kan fortællle det selv og vi bare gætter, er det måske netop langt mere meningsfuldt at lade være med at gætte... risikoen for at tage fejl er temmelig stor...

• #9   19. dec 2010 Ja, Maj-Britt, det er et underligt paradoks du beskriver.

Når det handler om diskussionen om at sætte grænser for hunden, så skal en hund være en hund.
    Men når det handler om, at hunden har uønsket adfærd, så er den pludselig voldsomt menneskelig i dens evne til at ræssonere og planlægge *GG*

Det er pudsigt ;o)

Det nemmeste ville ærligt talt være, hvis man helt undlod at gætte hvad en hund tænker og bare koncentrere sig om, hvad den gør.

• #11   19. dec 2010 Maj-Britt, jeg tror da også at hele tilgangen til en hund er anderledes, hvis man tænker at hunden "er ude på noget" hver gang den har en uhensigtsmæssig adfærd.

Jeg synes det lyder rasende negativt at tænke sådan om sin hund. Sandheden er jo nok nærmere, at man ikke selv har forstået at guide hunden til den adfærd man ønsker.... Det er dog sjovere at lægge ansvaret fra sig under påskud af, at hunden har skumle hensigter ;o)

Jeg synes i øvrigt der er en god pointe i, at prøve at få tjekket for blærebetændelse. Det er oplagt lige nu.
    Og så i øvrigt træne i små delmål hvis det viser sig, at hunden er sund og rask

• #13   19. dec 2010 Ej en medløber - jeg er ganske enig. Jeg tror bestemt på, at en hund der mister privilegium giver udtryk for det - men den med at tisse er FOR tænkt. Der er for langt fra aktion til reaktion, ganske enkelt.

• #14   19. dec 2010 Ej en medløber - Så hver gang man fratager hunden noget, så vil den reagere sådan?
    Lad mig give et eksempel: Vores hunde er vant til at få mad hver dag. I går var den ene syg, så de fik ingen mad. Hvad ville du have forventet der skete?
    (Og nej, der skete ikke andet end der altid gør, deres adfærd var den samme)

• #15   19. dec 2010 Melder mig lige ud af denne debat.....

Syntes dog Maja skulle prøve disse ting:
    1) tag en urinprøve og få tjekket for blærebetændelse.
    2) prøv at binde hende så du vil vågne hvis hun får trang til at skulle ud om natten.

Der er altid delte meninger i en sag og det skal der være plads til smiley

• #16   19. dec 2010 Lone - Hvis hunden tisser i protest, tror du så ikke bare den tisser endnu mere i protest over at være bundet?

• #19   19. dec 2010 *hunden*
    Katten var 3 år og renlig når jeg var hjemme. Det skete kun når den var alene, hvilket den ikke var ret tit. Så kan der godt analyseres på hvorfor den kun gjorde det når den var alene, men jeg valgte at tro på det var fordi den tidligere havde været udekat, da den også viste trang til at komme ud, når den sad i vinduet.

Irene
    Hunde tisser aldrig der hvor de sover = den vil fortælle Maja at nu skal den bare ud og tisse smiley

• #20   19. dec 2010 *Ej en medløber* Jeg er enig med dig her, for jeg har tilfældigvis en "dame" herhjemme som viser sin utilfredshed ved at tisse en tår, det har hun gjort i hele hendes liv, når damen blev/blir sur el.fornærmet så sætter hun sig og tisser bare en lille tår men hun glor een lige ind i øjnene samtidigt, ligesom for at pointere at "det er min mening om den sag".
    Jeg VED at alle=de fleste på HG mener at det er noget pjat, men det er ikke den første hund jeg har som altid har vist sin utilfredshed åbenlyst.
    Men hellere at de/n gør det åbenlyst end på skjulte måder så man ikke ved hvad der er galt.

• #22   19. dec 2010 Vores gamle velopdragne Cleo begyndte sidste vinter at tisse indenfor enkelte gange. ( Nogle kan sige, at hun havde fået en slap blære...?)
    Jeg tror nu mest, det var fordi hun ikke kunne lide at sætte sig i sneen og tisse. Vi fik gravet et sted frem i sneen til hende, hvor hun kunne tisse uden at ramme den kolde sne med maven smiley
    Og det skete kun i vintertiden - aldrig mere da sneen forsvandt.

• #23   19. dec 2010 Hunden - Helt enig.
    Stakkels de dyr, der måske går og er syge (f.eks. blærebetændelse som her er tale om), hvor det bare bliver henkastet med at hunden gør det i protest smiley

• #25   19. dec 2010 Anita, mener du det er en eneste plausible forklaring på fænomenet?

Kan det udelukkes, at hunden rent fysiologisk reagerer på en følelsesmæssig påvirkning?
    Altså at KROPPEN giver hende tissetrang og ikke hovedet i protest?

Vi ved, at mennesker reagerer sådan - men ved vi også, at hunden IKKE gør det?

Jeg kan ikke gætte mig til, om hunden gør det i protest - jeg medgiver, at det ihvertfald ser sådan ud ;o)
    Men jeg synes vi bør holde os lidt ydmyge overfor det faktum, at vi faktisk dybest set ikke ved det.

Især med ting, der har konsekvenser for interaktionen med hunden, som dit tilfælde jo så ikke har - ud over et lille hovedrystende smil, måske ;o)

• #26   19. dec 2010 Hov jeg fik ikke med at utilfredshed ikke er en menneskelig ting, se i hele dyreverdnen alle lige fra Ulve til Elefanter kan blive meget utilfredse og de gør så noget ved problemet på den ene el enden måde.
    Nu hvor jeg kender mine hunde så godt som jeg gør, så VED jeg også altid hvornår jeg kan forvente en tår på gulvet og jeg ved hvordan jeg undgår den tår.
    Men det har isom sagt ntet med at gi hundene menneskelige træk el."evner".

• #27   19. dec 2010 Anita, det er dælme ikke det, at dyr kan være utilfredse jeg opponerer mod. Men jeg mener det er ALT for søgt at konkludere at en hund kan tænke således:

Jeg må ikke være i sengen, derfor vil jeg, når de andre sover i nat, tisse på gulvet sådan at de kan opdage det når de vågner, og de så forstår, at jeg er skidesur over det...

• #28   19. dec 2010 Vil selvfølgelig få hende en tur til dyrlæge og få tjekket om det kunne være en blærebetændelse. Men det startet den første nat hun ikk måtte sove i sengen.Og hun har været renlig siden hun var 12 uger gammel og vi har aldrig haft problemer med hende før nu. muligvis et sammentræf men tror nu hunde kan være kloger end vi lige går og tror smiley

• #29   19. dec 2010 Mon ikke, at det kan have noget at gøre med, at fordi de fleste hunde ikke bryder sig om at tisse i deres "rede", har hun holdt sig natten igennem. Nu hvor hun ikke bliver nødt til at tisse i sengen, så kan hun fint tømme blæren, når trængen opstår?

Man anbefaler tit, at den lille nye hvalp får en kurv med høje kanter, så man opdager, når den vil op og tisse om natten og derved kan tage den ud.

Jeg tror, at løsningen er at gå ud med hende f.eks. kl 03

• #30   19. dec 2010 Hej julie p Hun har været renlig siden hun var hvalp. Hun er 5 år nu.
    Og så er det kommet efter hun ikk må sove i sengen længer.

• Anne R
    Anne R Tilmeldt:
    aug 2007

Følger: 1 Emner: 29 Svar: 1.097
    #31   19. dec 2010 Hun har simpelthen mere "mig-tid" af ik at ligge i dynerne og snue hos jer til i vågner. Hun stresser nok lidt over at være smidt ud af sengen, og derfor tøffer hun rundt og kan liiige snuppe en tår vand, derfor større trang til at tisse.
    Luft hende lige før i går i seng, luk døren til soveværelset og ik noget vand i soveværelset, så falder hun snart til ro igen, og døren kan åbnes i det nye år *S*

• #32   19. dec 2010 Kommer hun selv op og ned ad sengen?

Troede du mente 5 mdr, da du skrev 5.

Men stadigvæk, så ville jeg gå ud med hende om natten og langsomt trappe ned. Evt gå den sidste tur senere og stå tidligere op

• #33   19. dec 2010 CH - Jeg tror godt at hunden rent fysiologisk kan reagere på en følelsesmæssig påvirkning.
    Som barn havde jeg en blanding af gravhund/cockerspaniel, Mudi, der måtte komme alle steder i huset undtagen i mine forældres soveværelse.
    Der sker det at min mor bliver sengeliggende i 6 uger, pga. et kompliceret benbrud, og som følge deraf opholder familien sig meget i soveværelset, hvor Mudi kun kommer til dørtrinnet.

Hun begynder at drikke vand i ekstreme mængder og tisser overalt, normalt var hun fuldstændig renlig.
    Dyrlægen undersøger hende for bl.a blære- og livmoderbetændelse, sukkersyge, manglende produktion af antidiuretisk hormon, men alt er som det skal være.

Da min mor igen bliver oppegående og familien derfor genoptager den vanlige hverdagsrytme, stopper hendes drikkeri og tisseri.
    Hun har efter min overbevisning følt sig tilsidesat/fået mindre opmærksomhed og reaktionen har været øget drikkelyst.
    Ikke som en bevidst handling, men en fysiologisk reaktion

• #35   19. dec 2010 Ej en medløber - jeg har set masser af hunde.
    Om en hund er dominant eller ej kommer i allerhøjeste grad an på en definition - og i min definition er der bestemt ikke den store sammenhæng mellem urinmarkering og dominans.

Jeg synes det er tankevækkende, at fordi man ikke er enig, så forsøger man at vende tingene? Har du overvejet, om det måske er DIG, der vender tingene?
    Der skal to til tango.. her er det sådan, at vi ikke er enige. Ganske enkelt.

Men som med hundene, så har jeg det heller ikke med at tillægge mennesker skumle motiver, så jeg skal undlade at udtale mig om, hvorfor du har en anden holdning end jeg. Den er din, den skal du have lov til at have - ligesom alle andre skal have lov til at have deres, om de så er enige eller ej.

Kommentér på:
Min hund er begyndt at tisse indenfor?

Annonce