1.047 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 23 Svar

førstegangs hundeejer førstegangs hundeejer

Jeg kan hente min hvalp om en måned. Det er en tjekkisk rottehund blandet med Chihuaua.
Nu sidder jeg så herinde og læser stolpe op og stolpe ned.
Jeg har aldrig haft hund før så har ca 1 million spørgsmål. Starter med et par stykker her:
Hvordan gør jeg den bedst renlig. Kan se nogen bruger avis papir andre gør ikke.
Og hvad er det for noget med at de har delt nattevagten. Skal jeg være forberedt på at skulle op MANGE gange om natten??

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af betonaffald 2.500 kr.
  • Opgravning af rødder fra buksbom busk 1.000 kr.
  • Fjerne ukrudt 500 kr.
  • Rengøring af lille sommerhus 400 kr.
  • Rengøring af køleskab og 3 fryse skuffer 700 kr.
  • Udskift S16 kraftstik 1.800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  førstegangs hundeejer
  • #1   10. jan 2011 følger lige med her, måske man kunne blive lidt klogere

• #2   10. jan 2011 Jeg vil ikke råde dig til at lære hunden at lave noget som helst på aviser. Det er dumt i mine øjne og må være mega forvirrende for hunden.
    Ud med den når den har spist, leget og sovet, som helt lille hvalp er det det deres dag går med. Når den så begynder at være vågen længere tid af gangen, er det en god ide at gå ud mindst hver 2. time, alt efter hvor aktiv den er.

Og ja, du skal ud om natten. Sæt uret hver 1½ time eller hver 2. time. Bare ud at tisse, og ind igen, ingen gåtur.

Husk, renlighedstræning kræver tid, tålmodighed, og INGEN skæld ud.
    smiley

• #3   10. jan 2011 Jeg har bare luftet hver gang de vågner fra at sove, ca. 20-30 efter mad og én gang om natten i ca. 1 uge, så har jeg undgået tisseri mv.

Selvfølgelig hvis hunden piver, så det ud at gå tur igen, så finder den hurtigt ud af at piver man, så kommer man ud.

Har et lammeskind til dem liggende, når det kommer, så føler de at de har selskab.

• #4   10. jan 2011 Jeg synes ikke det er smart med en avis hvis du ahr mulighed for at komme ud med den... Du skal ud med den hver gang den ahr spsit, drukket, leget og sovet og ca hver anden time... Så går du udenfor og lader den gå rundt og i samme øjeblik den sætter sig og tisser siger du "tisse" og når den er færdig roser du den til skyerne og giver en godbid... På den måde lærer den hurtigt at tisse betyder den skal tisse.. Det gør det nemt at skulle lufte den/få den til at tisse af når man skal i seng eller skal noget andet og den skal være alene hjemme...

Mht natten, ja du skal ud med den om natten.. je gjorde det at jeg stillede vækkeuret 3 gange om natten og gik ud med ham... Han lærte meget hurtigt at komme hen til mig og pive når han så skulle noget om natten... Vi havde ham i soveværelset og det er ofte sådan at de ikek tisser hvor de sover, så han lærte hurtigt at sige til...

Hvis du gør en god indsats med at komme ud ofte så skulle den hurtigt blive renlig...

husk du må ALDRIG skælde den ud når den besørger inden for.. bare ignorer det og tør op efter den og behandl den som du plejer.... smiley Held og lykke med det...

• #5   10. jan 2011 Og forresten. En hvalp skal ikke have gåture. Du skal finde et roligt sted hvor hunden tisser og "laver" hver gang i er ude. Når den har gjort hvad den skal på dette sted, kan du lade den snuse lidt rundt så den bliver tryg ved stedet og lydene.

• #6   10. jan 2011 beklager slåfejlene...

• #7   10. jan 2011 Hold da op i er hurtige herinde. Tak for hjælpen. Tror nok jeg har en ide om hvad jeg gør der. Er der nogen af jer som ved hvad jeg skal bruge som godbid??
    Og er det rigtigt at jeg skal lære den en ting af gangen. Så først skal den lære og være renlig så næste skridt?

• #8   10. jan 2011 Du skal bruge noget den rigtig godt kan lide.. Det er meget forskelligt fra hund til hund, men hvis den virkelig godt kan lide sit tørfoder kan du abre bruge det... Ellers kan du bruge ting som små pølsestykker, hundekiks, andre sjove godbidder fra dyrhandleren, små gulerodsstykker er der også mange hunde der er glade for (gulerødder kan du også bruge som "tandbørste". Bare giv den en hel gulerod at gnave i en gang imellem)...

Mht hvad du skal lære den kan du godt begynde så småt at lære den sit og dæk selvom du også lære den at blive renlig.. Bare pas på ikke at stresse den, så du skal ikke træne de ting mere end et par minutter ad gangen... Og så skal du huske at gøre det helt korrekt.. det er en rigtig god ide at starte til noget hvalpetræning - især som førstegangshundeejer.. Selvom jeg har haft hun hele mit liv hos mine forældre lærte jeg virkelige mange nye ting jeg ikke vidste, da jeg startede på hvalpetræningen smiley Kan kun anbefales..

• #9   10. jan 2011 Ditte R

Jeg vil opfordre dig til , lige at kigge på min beskrivelse af Bertil , så bliver du meget mere rolig smiley

og ellers held og lykke med familieforøgelsen om en måned

• #10   10. jan 2011 Hvor henne kan jeg se den beskrivelse. Tak for hjælpen med godbidder m.m.

• #11   10. jan 2011 Inde på min profil ligger han som den første af mine 4 hunde

kan ikke lige finde ud af at linke smiley

• #12   10. jan 2011 Århh han lyder som en meget nem hund. Glæder mig også vildt til at få min
    Og håber han bliver lige så nem som din og hans mor :o)

• #13   10. jan 2011 Da jeg fik min lille hvalp hjem havde jeg ham i en halvstor kasse om natten, de vil helst ikke tisse hvor de sover, så han vækkede mig hvis han skulle ud. Han var super glad for kassen og tryg i den :o)

Jeg havde en avis liggende når han var alene hjemme og det fungerede fint nok.

• #14   10. jan 2011 Ditte R

Han er ekstrem nem , at ahve med at gøre smiley

Nu er han 9 mdr. og der er stadig ikke tegn til ballade i ham smiley

Bertil er lidt mere robust end de rene PK , da han er blandet med DSG smiley
    Dog er det PK`rens sind han har , jeg kan slet ikke få øje på DSG i ham

• #15   10. jan 2011 Vi fik en transportkasse med vovsen da han var bitte lille hvalp, og der valgte vi at starte med at stille den lige ved siden af sengen, også lukkede vi den i om natten (hunde tisser aldrig med vilje i deres kurv, bur, hule, eller hvad du nu vil kalde det), meeeen, vi var oppe ca. to-tre gange midt om natten, så vovsen selvfølgelig ikke skulle ligge og holde sig.. Det samme gjorde vi i det få dagtimer vi ikke var hjemme (var max ude i halvanden time), og Felix blev meget meget hurtigt renlig. Jo større han blev jo længere strakte vi tiden, og begyndte så at trappe ned på tisseturene om natten, til han ikke skulle ud om natten længere.. Det skal lige siges at transportburet var stort til ham, da han var helt lille, og nu har han et kæmpe bur beregnet til dobbermann - så han kan vende og dreje sig, og stå oprejst og endda lege derinde (for småt bur, kan hæmme deres vækst). Også havde han ellers legetøj, tæpper, kødben og det hele liggende derinde, og han hyggede sig - også når buret ikke var lukket.. I al hans tid som hvalp (og han er bull terrier skal det lige siges - de kan ødelægge ALT!) har han kun ødelagt småting som toiletruller og strømper - da han var renlig, og havde skiftet tænder, begyndte vi at lade buret stå åbent, og nu hvor han er 1 år, lukker vi det aldrig, og det er klart stedet han foretrækker at ligge.. Han kan simpelthen ikke finde ud af at sove en nat igennem et andet sted end i buret - kommer han en sjælden gang imellem op i sengen om aftenen, går der max ti minutter fra vi har slukket lyset, til at han automatisk lunter ud i buret.. - og det er en super fordel at man kan transportere det rundt, så når vovsen har været passet kom buret bare med, også var han glad og tryg smiley

• #16   10. jan 2011 hvad er DSG??

• #17   10. jan 2011 Dansk - svensk gårdhund , bliver forkortet til DSG

Ligesom at Tjekkisk rottehund ( pratsky krysarik ) bliver forkortet til PK

• #18   10. jan 2011 Vi bruger mange forskellige ting som godbidder. Stænger som kan købes ved de fleste supermarkeder i dyreafdelingen, der er forskellig smag f.eks okse, lam, kylling, vildt osv.

Vi bruger også disse, til indlæring af nye ting:
    http://www.google.dk/imgres?imgurl=http://pettown.dk/images/Tikki-Traeningsbidder-okse-pettown.jpg&imgrefurl=http://pettown.dk/godbidder-og-snacks-bl%25C3%2583%25C4%25BCde-godbidder-c-90_92.html&usg=__qoGoDOXlOIpsK4lUbN7BAK4wR-E=&h=480&w=640&sz=135&hl=da&start=0&zoom=1&tbnid=tiZIPPje8DL39M:&tbnh=149&tbnw=215&prev=/images%3Fq%3Dtikki%2Btr%25C3%25A6ningsbidder%26um%3D1%26hl%3Dda%26sa%3DN%26biw%3D1362%26bih%3D595%26tbs%3Disch:1&um=1&itbs=1&iact=rc&dur=687&ei=MXErTaCbMcei8QOR0OGGBw&oei=MXErTaCbMcei8QOR0OGGBw&esq=1&page=1&ndsp=18&ved=1t:429,r:2,s:0&tx=139&ty=87

De er købt hos Maxizoo. De er ikke billige som f.eks kiks er, men vi prøvet så vidt muligt at undgå korn og andet unødvendigt.

Peberfrugt, pølser, gulerødder, agurk, kylling, rejer, ost (i små mængder) og banan er nogle ting han vil gøre alt for at få smiley

Men der er selvfølgelig også ting man skal holde sig fra, hvis du ikke har en liste, er der en her:

http://www.hundeleksikon.dk/tox.html#8

det er en god ide at gemme den på computeren.

• #19   10. jan 2011 ang renlighed, så ud med den hver time eller 1½ time, hvergang den laver noget uden for, ros den og giv den godbidder. sådan gjorde jeg med min hund. efter 4 dage havde jeg en hund som gik til døren..

• #20   11. jan 2011 Bertil:
    Jeg kan godt se dsg'eren i ham... Hvis du sammenligner hans hoved med min Tego... Det er knapt så spidst men mere blødt og firkantet smiley
    Men sød, det er han ihvertfald smiley

• #21   11. jan 2011 hvis du stadig ikke kan få hunden til at lave det den skal udenfor ,og den lægger en gave til dig på gulvet når i kommer ind af døre,så prøv at tage gaven med ud og lægge den på græsset evt lige gøre den lidt (blød) når så hunden kommer ud til det sted lugter af toilet og ja så kommer det stille og roligt .
    har selv en DSG og hun løber i zig zag meget hurtigt frem og tilbage hvis det er lige op over

• #22   11. jan 2011 Marianne B

ang. udseende ,kan man sagtens spotte DSG`ren , men mentalt er der intet DSG i ham ( af hvad jeg kan mærke )

det var det jeg mente , men det fik jeg vist ikke lige beskrevet tydeligt smiley

• #23   11. jan 2011 Bertil: Nåh ja, det kan jo så være smiley

Kommentér på:
førstegangs hundeejer

Annonce