Førstegangs hundeejer Førstegangs hundeejer
Hej
Jeg er en frisk pige på 19 år, som bor i egen lejlighed, som rigtig gerne vil have hund. Jeg har ikke selv haft hund, men har arbejdet steder med hunde og passet flere af mine venners hunde, så jeg kender lidt til emnet.
Jeg har dog et par spørgsmål, som jeg håber, at i kan hjælpe mig med.
Alle valg står mellem en cavalier king charles spaniel eller en chihuahua.
Hvilken er bedst til førstegangsejer?
Hvilken kan bedst holde til at være alene? Da jeg går i skole fra 8 til 1 hver dag.
Skal det være en hvalp eller en mere voksen hund, når det er førstegang?
Sidst men ikke mindst, hvilken race kan bedst fungere sammen med en kat?
Håber der er nogle, som har tid til at hjælpe mig
Lotte
jan 2006
Følger: 40 Følgere: 37 Hunde: 6 Emner: 35 Svar: 546
feb 2009
Følger: 18 Følgere: 15 Hunde: 1 Emner: 83 Svar: 1.026
feb 2006
Følger: 4 Følgere: 33 Hunde: 1 Emner: 562 Svar: 13.185
Langt de fleste hunde kan holde til at være alene fra 8-13, hvis du lærer den at være alene. Du skal bare huske på, at når hunden er alene om dagen, så kan den ikke være alene om aftenen også.
feb 2007
Følger: 9 Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 256 Svar: 3.054
Hvordan vil du bruge dine aftener/weekender?
Jeg mener at hvis tiden du spendere med din hund er god og nyttig for hunden, så kan alle hunde være alene 8 timer om dagen og også en gang i mellem i weekenderne.
En hund er fantastisk på alle mulige måder. Det er en ven for livet og den vil elske dig uanset hvad.
MEN det er også et kæmpe ansvar og det sætter nogle begrænsninger. Med hensyn til ferier, byture osv.
Ved godt det ikke var det du spurgte om, men nu ville jeg lige skrive det alligevel.
Mener faktisk at have hørt at chi ikke er så gode til at være alt for længe alene, men er slet ikke sikker på det:-)
Held og lykke med købet:-)
feb 2009
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 85 Svar: 89
nov 2004
Følger: 62 Følgere: 57 Hunde: 2 Emner: 881 Svar: 10.783
Den race som tiltaler dig mest er den du ska' vælge I ska' trods alt leve sammen i rigtig mange år.
Med masser af tålmodighed og positivitet kan en chi blive en rigtig lydig hund som man ex kan gå til hverdagslydighed og rally-o.
En cavalier er en del nemmere at samarbejde med.
okt 2009
Følger: 13 Følgere: 19 Hunde: 2 Emner: 78 Svar: 1.395
det vil give dig et godt erfaringsgrundlag for hvordan det er at have hund 24/7, hvilket jo ikke er det samme som at passe andres. og det vil også gøre dig meget mere parat til at få en hvalp næste gang. selvf er det mere "spændende" med en hvalp, men din unge alder taget i betragtning vil du ikke være nær så bundet af en voksen hund. ikke at en voksen hund skal lades alene i tide og utide, men der er mere ro på det hele.
nov 2009
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 2
Det har ihvertfald fået mig til at tænke over, hvad det skal være for en race, og om jeg i det hele taget er klar til en hund på nuværende tidspunkt. Jeg er blevet sikker på, at det skal være en cavalier, da jeg også har læst, at de er nemme nok at have i en lejlighed i forhold til mange andre hunde. Mine forældre mener også, at det er et godt valg for mig at anskaffe en hund, og hvis jeg en dag, år ude i fremtiden, så er de klar til at tage over. Så den stadig er ved nogle de kender
Mange tak for rådene.
Førstegangs hundeejer