{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.882 visninger | Oprettet:

Agility igen..!? Hvad er ringtræning? {{forumTopicSubject}}

Ved godt jeg har skrevet en del om agility før, men sidder inde med flere spørgsmål som jeg håber i kan være behjælplige med.

Er der nogen der kender et godt sted hvor man kan gå til agility? Har læst et sted at små racer allerede må starte når de er 10 måneder, mens store hunde skal vente til de er 12 måneder.

Er der nogle steder man kan gå til stævner eller agility uden hunden behøver at have stamtavle. Min dejlige tæve har desværre ingen stamtavle, men vil utrolig gerne til stævner eller noget med hende.

Hvad er ringtræning? Hvorfor skal man øve det? Hvad bruges det til?

Er der nogle ting ang agility som hunden gerne må øve når den er 6 måneder? Min hvalp er 6 måneder og jeg tænkte om jeg ikke allerede kunne øve noget med hende nu? slalom, vippe osv?

Vil det være en god ting at gå til ringtræning, når man gerne vil være god til agility?

Og til sidst, jeg er på udkig efter en hundeskole i nærheden af aalborg, min hvalp er 6 måneder så ved ikke om det er hvalpetræning eller unghunde?

Og det hele skal være steder hvor man ikke behøver stamtavle.. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Agility igen..!? Hvad er ringtræning?
  • #1   25. jul 2011 Ringtræning er for folk der udstiller, hun hunde med tavle.
    Ude ved os har vi præ-agility, det er for havlpe/unghunde hvor de øver fremad osv, ting de kan bruge senere til ag og som de gerne må nu.
    Alle hunde må løbe til konkurrencer i ag når de er 18 mdr.


  • #2   25. jul 2011 Hov og enten dkk eller dch er gode træningssteder (som regel)
    Kender ikke lige til steder i Ålborg


  • #3   26. jul 2011 Jeg har en tæve på nu 11 måneder, vi hargået til præ-agillity, som er en slags begynderhold for hvalpe med henblik på senere at gå til rigtig agillity.
    Her efter sommerferien skal vi gå på et sandkassehold, det er også agillity men for unghunde, så der blivertaget hensyn til, at der er ting de endnu ikke må.

    Ringtræning er for dem der vil udstille deres hunde, hvor man lærer noget om udstillingsreglerne, man lærer at løbe rigtigt i en ring, at lave de rigtige vendinger, at stilel hunden rigtigt op osv osv.


  • #4   26. jul 2011 Okay så som jeg har forstået er ringtræning ikke noget man kan gå til for at forbedre noget til agility.. Tak for svarene indtil videre, prøver at kigge på noget præ-agility smiley

  • #5   26. jul 2011 Jeg har set at nogle DCH afdelinger anbefaler, at man starter med alm. lydighed, inden man påbegynder agility. Så er de grundlæggende kommandoer som regel på plads, og det er derfor lettere at skulle guide hunden i agility og tilføje nye øvelser.
    Det man kan starte med at lære en unghund, når alm. lydighed er på plads er selvfølgelig at kunne kommandere den frem og på plads m.m. uden line. Slalom og vippe (samt selvfølgelig spring) bør ikke indgå før omkr. 10-12 mdr af hensyn til hundens knogler.

    DCH er for alle både med og uden stamtavle. Tror også at DKK tager hunde ind uden stamtavle på flere af deres hold.


  • #6   26. jul 2011 Michelle, jeg går til agility med min Beckie. Hun er nu lige fyldt 14 mdr. Begyndte da hun var 10 mdr. og tog selvføgelig hensyn til hendes unge alder, så hun fik lov til det jeg vidste var OK for hende.

    Hun er min 5. gårdhund (har ikke haft dem alle på samme tid) jeg går til agility med, og de elsker det. Så når tid er så find et hold, hvor du kan gå til begynder agility, det vil være så godt for jer.

    Forinden ville det være en god idé med et lydighedskursus, for hun skal kunne de grundlæggende ting som sit og/eller dæk og bliv uden snor og halsbånd på. For du skal kunne sætte hende når I skal starte på et agility løb.

    Begynder agility træning går ud på først at lære alle elementerne, spring, slalom, hjul, tunnel, balance etc. Når de har lært nogle af elementerne, så bliver det til små baner man løber, og der bliver bygget mere og mere på i takt med at de lærer elementerne.

    Men du kan godt selv forberede hende på agility. Lav øvelser med hende, hvor hun skal kunne snurre rundt, gå zig zag imellem dine ben, og lær hende at sidde på numsen og få en godbid, og lær hende at bakke. Det styrker både ryggen og benene rigtig meget, og det er godt for hende at "være" godt forberedt på agility.

    Enhver agility træning starter nemlig med at varme op, og få kontakt til hunden. Så øv kontaktøvelser med hende også. Så er I godt på vej og klar til at gå til agility når hun bliver gammel nok.

    I øvrigt er der ingen grænser for hvad en gårdhund kan opnå inden for agility. Der er en han på landsholdet, som har deltaget igennem flere år og været med til at vinde Nordisk Mesterskab for hold 2 gange, og deltaget i VM også. Jeg kender ham fordi han er på alder med min Baloo (over 8 år) og dengang han blev udstillet, skulle de altid konkurrere mod hinanden. Men nu er agility det hans ejer satser på. Det må jeg sige at de har gjort godt.

    Held og lykke, det skal nok blive sjovt.


  • #7   26. jul 2011 Du kan da prøve Dch der skal man ikke havde tavler du kan finde dem her inde på netted

  • #8   26. jul 2011 Ringtræning er hvordan din skal stå og løbe man skulle kunne se tænder og mærke på den det er hvad en dommer bruger når den er på udstilling ,den må ikke være bange for mendsker og gøre udfald mod andre ,prøv at gå på en udstillin og se det ,ved der er et skue oppe i det nordlig inden alt forlænge,du kan finde det på DKk side under kresen der oppe ,håber det vil give dig en god dag at se det

  • #9   26. jul 2011 Dch har agility liggende i Nørresundby hvis det var noget smiley

  • #10   26. jul 2011 Sikke en masse at skulle tage stilling til.. Jeg tror ikke ringtræning er noget for hende, hun er stadig mega ulydig, specielt når der er andre hunde vil hun bare lege. Hun er ikke en af de hunde der går op i at følge sin ejer eller gøre hvad han/hun siger.. hehe

  • #11   26. jul 2011 Michelle: Med det du beskriver er det første du skal tænke på at gå til alm. lydighed, f.eks. i DCH. Når hun så har alt det grundlæggende på plads kan du begynde at tænke på agility. Der er jo masser af tid. Du har jo en hund som meget vel kan blive rigtig gammel og være aktiv i mange år.

  • #12   26. jul 2011 Jeg går skam til lydighed, godtnok ikke i dch. Men det er bare ligesom om hun går sine egne veje, ved ikke om jeg skal øve meget mere kontaktøvelses med hende..?

  • #13   26. jul 2011 Ok, det er jo fint smiley Kontakt er nærmest alfa og omega forudsætninger for en god træning. Hvis ikke hunden er opmærksom på dig, kommer I ikke nogen vejne, så ja, det vi være en super god ting at arbejde med. Gerne i samarbejde med din træner. Held og lykke.

  • #14   26. jul 2011 i min agillyti klub holdes der stæver i rally og agillyti 2 gange om året, og de stævner kræver ikke tavle, men kræver at man træner i klubben. Min klub ligger godt nok i silkeborg, men mon ikke der findes flere af den slags klubber

  • #15   26. jul 2011 Ringtræning er noget dem der har tavle på hunde og vil udstille træner, eller kan træne. Du har ikke noget at bruge ringtræning til når du ikke skal udstille din hund

  • #16   26. jul 2011 Hunden skal heller ikke have en stamtavle for at starte i DKK. Den skal dog have et agilitynummer i stedet for et stambogsnummer.

    jeg løber med Joy i både DcH og DKK...


  • #17   26. jul 2011 Jamen kan jeg så godt gå til stævner med hende i agility når hun ikke har stamtavle?

  • #18   26. jul 2011 Ja sagtens

  • #19   26. jul 2011 Jeg løber med Tazz i dkk og dch og han er uden tavle

  • #20   26. jul 2011 Troede bare at man skulle have stamtavle før man kunne tage til stævner og få karaktere og det hele.. smiley

  • #21   26. jul 2011 Til et agillitystævne bedømmes hundens evner indenfor deciplinen, til en udstilling bedømmes hundens udseende og bygning - så der er jo klart, at til stævner er stamtavlen ikek vigtig, der er det vigtigt at hunden er dygtig.
    Til en udstilling skal hundens eksteriør bedømmes, og det måles jo op imod en standard - ellers kan den jo ikek bedmmes, og derfor skal hunden have stamtavle.


  • #22   26. jul 2011 Nårh på den måde, selvfølgelig nu er jeg helt med.. Jamen det jo fedt, så skal der bare øves nu :b Har bare fået så meget blod på tanden, og syntes at Shila er sådan en energisk hund, at hun skal have chancen for at prøve agility smiley

  • #23   27. jul 2011 Bare husk at du lige skal læse indbydelsen... Nogle stævner i DKK regi er kun for bestemte racer og der skal de være stambogsførte smiley

Kommentér på:
Agility igen..!? Hvad er ringtræning?

Annonce