Apportering..? Apportering..?
Hej allesammen
Jeg har altid godt kunne tænke mig at lære Cocio at apportere. Jeg har læst om forskellige metoder, til at lære hunden det på, men har aldrig haft succes med det.
Det foregår nemlig på den måde, at jeg kaster en bolden-pinden-rebet, etc.,og så henter han den faktisk også, men kommer ikke rigtig tilbage med den. Det ender med at han bare ligger og hygger sig med det jeg har kastet.
Når jeg prøver at træne det med ham, virker det for mig som om, han meget hurtigt mister interessen for det. Men det virker mærkeligt, for han er en Golden Retriever, og de plejer ellers at være meget lærenemme (det plejer han også) og gode til lige præcis dét.
Kan det have noget at gøre med interessen? Måske fordi han ikke synes det er spændende nok? - I så fald, hvad kan jeg gøre for at motivere ham mere?
Håber I kan hjælpe mig, med nogle metoder!
På forhånd, tak
nov 2006
Følger: 52 Følgere: 53 Hunde: 7 Emner: 184 Svar: 9.220
okt 2007
Følger: 33 Følgere: 30 Hunde: 2 Emner: 146 Svar: 2.585
Du kan læse om det flere steder på nettet, bl.a. her: (link fjernet)
sep 2009
Følger: 4 Følgere: 3 Hunde: 1 Emner: 98 Svar: 580
Til hundetræning trænede vi det på den måde, at vi kastede noget lidt frem, havde en lang line i hunden og sendte den så afsted efter det. Kom den selv tilbage var det dejligt, og ellers måtte man hale hunden ind lige så stille xD Jeg sagde altid "dygtig, dygtig, dyyyygtig" - og den virker stadig den dag i dag xD Det opmuntrer ham VIRKELIG til at komme tilbage - og vil sjældent modtage godbidder for det. Han er simpelthen blevet så opsat på det nu
Det med at kunne trække noget endnu sjovere frem, når hunden har hentet det, den skal, har jeg også benyttet mig af. Man skal så passe på, at hunden ikke bare smider, hvad den har i munden for at få det andet. Men ja, så er det jo bare at lære hunden, at den må aflevere noget for at få.
sep 2009
Følger: 4 Følgere: 3 Hunde: 1 Emner: 98 Svar: 580
sep 2008
Følger: 19 Følgere: 32 Hunde: 4 Annoncer: 5 Emner: 73 Svar: 4.135
sep 2008
Fandt lige denne her til dig, det er den måde jeg har lært min hund det på, hun nægtede at have noget i munden. Det var sidste år vi startede træningen, det vil sige at hun lærte det som 5 årig, det er det der hedder indlært apport vi har brugt da alt andet fejlede.
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.191
Den skal lære:
At have apporten roligt i munden
At sidde foran eller i grundstilling med apporten i munden.
At komme ind med apporten
At samle apporten op
At løbe ud efter apporten
At slippe apporten
At sidde i grundstilling og vente på kommando.
Alle disse ting skal indlæres, og jeg vil - som flere andre - anbefale at gøre det via baglænskædning.
nov 2010
Følger: 1 Hunde: 2 Svar: 77
okt 2007
Jeg har selv med min den første bare prøvet mig frem i øvelsen. Hvilket resulterede i alle de fejl man næsten kan lave
sep 2008
Følger: 15 Følgere: 15 Hunde: 2 Emner: 26 Svar: 586
1: få hunden til at sætte sig, hold apporteringsbukken fora den. Når du så siger "apport" skal hunden tage den i munden. ROS. "apport" og hunden skal tage den i munden. ROS.
Bare det at den kun lige tager den i munden er godt, og endnu bedre hvis den sidder med den. Når den kan det, skal den lære at sidde med den i munden og derefter slippe når du bruger kommandoen "slip" ROS ROS ROS :o) år den kan det, så kan du begynde at kaste apportbukken lidt væk fra hunden og sige "apport". Masser af ros når hunden så tager den i munden.
Det er ikke sikkert den kommer helt hjem med den i starten - det er okay, for det skal nok komme, når den kan "apport" kommandoen 100 %..
Håber det gav mening... :o)
sep 2008
aug 2006
Indløb trænes før udløb. Og det kan snildt trænes ved at man sætter hunden af, placerer apporten foran hunden, går et antal skridt væk - og siger kommandoen Apport. Hunden vil da søge - hvis man ellers har trænet nok og korrekt - det kendte, nemlig at komme ind at sidde ved sin fører.
Først når denne del er på plads, starter træning af udløb.
sep 2008
sep 2008
aug 2006
Apport betyder: løb ud, hent genstanden, løb tilbage og aflever til mig.
Nej, der er ikke noget der kommer af sig selv - der er masser af hunde, hvor apporten ikke er indlært korrekt, der tager sig nogle gevaldige sejrsrunder med apporten i munden når den er samlet op. Og det er fordi hunden har lært, at den mulighed overhovedet er til stede.
sep 2008
sep 2008
okt 2007
Jeg har brugt som AboutMyDogs beskriver. Og det har som CH siger, gjort at min hund søger det kendte - at komme til mig og aflevere foran. Selv den lille som jeg ellers havde "ødelagt" har det lykkedes mig at rette op ved dette
aug 2006
En sit kommando, et par skridt tilbage - og så udføre apporten på den korte afstand før indløb trænes på længere ;o)
aug 2011
Følger: 33 Følgere: 31 Hunde: 1 Emner: 18 Svar: 157
Apportering..?