{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.388 visninger | Oprettet:

Apportering..? {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen smiley

Jeg har altid godt kunne tænke mig at lære Cocio at apportere. Jeg har læst om forskellige metoder, til at lære hunden det på, men har aldrig haft succes med det.

Det foregår nemlig på den måde, at jeg kaster en bolden-pinden-rebet, etc.,og så henter han den faktisk også, men kommer ikke rigtig tilbage med den. Det ender med at han bare ligger og hygger sig med det jeg har kastet.
Når jeg prøver at træne det med ham, virker det for mig som om, han meget hurtigt mister interessen for det. Men det virker mærkeligt, for han er en Golden Retriever, og de plejer ellers at være meget lærenemme (det plejer han også) og gode til lige præcis dét.
Kan det have noget at gøre med interessen? Måske fordi han ikke synes det er spændende nok? - I så fald, hvad kan jeg gøre for at motivere ham mere?

Håber I kan hjælpe mig, med nogle metoder! smiley
På forhånd, tak smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Apportering..?
  • #1   9. aug 2011 det kan være en ide at have 2 bolde, så han skal komme hen til dig og aflevere den ene og med det samme kaster du den anden, så kan du stille og roligt sætte kommandoen apport på. men så bliver det jo pludselig sjovt at komme tilbage med bolden i stedet for at han er nød til at rende et andet sted hen for at lege med den...

  • #2   9. aug 2011 Jeg har haft STOR succes ved at anvende baglæns kobling af øvelsen. Det betyder rent praktisk at du starter med at træne øvelsen bag fra. For mig virkede det først en smule svært og besværligt, men er det egentlig ikke. Her lærer hunden først at aflevere, og får derved meget mere sikkerhed i dette.

    Du kan læse om det flere steder på nettet, bl.a. her: (link fjernet)


  • #3   9. aug 2011 Det lyder åndssvagt - men Buddy kommer tilbage og afleverer, når jeg siger "dygtig, dygtig, dyyygtig" med et bestemt toneleje xD
    Til hundetræning trænede vi det på den måde, at vi kastede noget lidt frem, havde en lang line i hunden og sendte den så afsted efter det. Kom den selv tilbage var det dejligt, og ellers måtte man hale hunden ind lige så stille xD Jeg sagde altid "dygtig, dygtig, dyyyygtig" - og den virker stadig den dag i dag xD Det opmuntrer ham VIRKELIG til at komme tilbage - og vil sjældent modtage godbidder for det. Han er simpelthen blevet så opsat på det nu smiley

    Det med at kunne trække noget endnu sjovere frem, når hunden har hentet det, den skal, har jeg også benyttet mig af. Man skal så passe på, at hunden ikke bare smider, hvad den har i munden for at få det andet. Men ja, så er det jo bare at lære hunden, at den må aflevere noget for at få.


  • #4   9. aug 2011 Men ja, det med at man bevæger sig tilbage og virker gald og positiv, virker rigtig godt, når hunden har taget det, den skal og vender sig rundt og kigger på dig smiley !

  • #5   9. aug 2011 Nu har jeg ikke læst de andres indlæg, men prøv med baglænskædning, du kan evt google det.

  • #6   9. aug 2011 (link fjernet)
    Fandt lige denne her til dig, det er den måde jeg har lært min hund det på, hun nægtede at have noget i munden. Det var sidste år vi startede træningen, det vil sige at hun lærte det som 5 årig, det er det der hedder indlært apport vi har brugt da alt andet fejlede.


  • #7   9. aug 2011 Der er mange, der ikke tænker på, hvor meget det er, man beder hunden om i apportering - og også glemmer at hunden skal lære hver enkelt del først.

    Den skal lære:
    At have apporten roligt i munden
    At sidde foran eller i grundstilling med apporten i munden.
    At komme ind med apporten
    At samle apporten op
    At løbe ud efter apporten
    At slippe apporten
    At sidde i grundstilling og vente på kommando.

    Alle disse ting skal indlæres, og jeg vil - som flere andre - anbefale at gøre det via baglænskædning.


  • sabine m
    sabine m Tilmeldt:
    nov 2010

    Følger: 1 Hunde: 2 Svar: 77
    #8   9. aug 2011 det kan være du skulle prøve med en premniun dummy fra bl trixie den kan du selv fylde op med noget der dufter af det han kan lide eller hvis du kunne være så heldig at skaffe en kaninskinds dumme fra udlandet af,(den kan ikke skaffes her i landet mere desvære )

  • #9   9. aug 2011 Så rigtigt CH - ofte starter man med at bede hunden løbe ud efter apporten, som tit er det de fleste har lettest ved. Ved at starte bag fra, får du en hund der er sikker i afslutningen, og ofte vil vende tilbage til det kendte, nemlig at løbe ind og aflevere foran. Det har i hvert fald virket strålende her. Selv tyggeri har vi næsten kunne få væk på denne måde.

    Jeg har selv med min den første bare prøvet mig frem i øvelsen. Hvilket resulterede i alle de fejl man næsten kan lave smiley - Med nr. 2 brugte jeg baglæns kædning, og han har en meget sikker apport. På trods af han var van til at have noget i munden var forkert.


  • #10   9. aug 2011 Det er vigtigt at du køber en apporteringsbuk/bold.. Man skal ikke bare bruge grene eller andet legetøj, som hunden er vant til.

    1: få hunden til at sætte sig, hold apporteringsbukken fora den. Når du så siger "apport" skal hunden tage den i munden. ROS. "apport" og hunden skal tage den i munden. ROS.
    Bare det at den kun lige tager den i munden er godt, og endnu bedre hvis den sidder med den. Når den kan det, skal den lære at sidde med den i munden og derefter slippe når du bruger kommandoen "slip" ROS ROS ROS :o) år den kan det, så kan du begynde at kaste apportbukken lidt væk fra hunden og sige "apport". Masser af ros når hunden så tager den i munden.
    Det er ikke sikkert den kommer helt hjem med den i starten - det er okay, for det skal nok komme, når den kan "apport" kommandoen 100 %..

    Håber det gav mening... :o)


  • #11   9. aug 2011 Når du køber en ny apportbuk, gummi/træ - alt efter hvor blid/hård i munden din hund er, så er det en god ide, at røre rigtig godt ved den med din "beskidte" hænder, så de kommer til at lugte lidt af dig :o)

  • #12   9. aug 2011 K&R - i den beskrivelse springer du adskillige led over - og dermed får du ikke blokeret for fejl. Du beskriver det selv - det er ikke sikkert hunden kommer tilbage med den. Og det er jo en fejlindlæring.

    Indløb trænes før udløb. Og det kan snildt trænes ved at man sætter hunden af, placerer apporten foran hunden, går et antal skridt væk - og siger kommandoen Apport. Hunden vil da søge - hvis man ellers har trænet nok og korrekt - det kendte, nemlig at komme ind at sidde ved sin fører.

    Først når denne del er på plads, starter træning af udløb.


  • #13   9. aug 2011 CH: Okay.. Jamen hver sin måde at træne på.. Vi gik til jagt-lydighed med vores den bette, og der fik vi afvide, at det vigtigste var at den kunne apportere, så skulle det med at komme helt hjem med bukken nok komme. Nu træner vi FT Spaniel Klubben, og de siger det samme :o) For det med at komme helt hjem med bukken, kommer når den kan apportere 100%.. Men ja, kan jo kun sige hvad vi selv har fået afvide. Og det har virket fint for os :o)

  • #14   9. aug 2011 CH < Vil gerne give dig ret i, at indløb skal trænes først, men at den ikke kommer 100% ind med den, skal nok komme når hunden kan apportere :o)

  • #15   9. aug 2011 Det er jo netop at lære hunden at apportere.

    Apport betyder: løb ud, hent genstanden, løb tilbage og aflever til mig.

    Nej, der er ikke noget der kommer af sig selv - der er masser af hunde, hvor apporten ikke er indlært korrekt, der tager sig nogle gevaldige sejrsrunder med apporten i munden når den er samlet op. Og det er fordi hunden har lært, at den mulighed overhovedet er til stede.


  • #16   9. aug 2011 Er enig med CH dog syntes jeg at inden man ligger apporten foran hunden at man giver hunden apporten i munden og går et par skridt baglæns hvor hunden så følger med og aflevere foran. Når den kan det og evt også kan "tåle" at blive sat af med apporten i munden og så komme ved kald, så kan man gå videre med at ligge apporten foran hunden eller midt imellem hund og fører alt efter hvad der virker bedst på den pågældende hund.

  • #17   9. aug 2011 CH< Jamen kan dog sagtens give dig ret. Det vi træner er jagt-apportering.. Ved selvfølgelig ikke om det er en anden indlæringsmetode. Ved bare, at det vigtigste er at hunden vil hente duen, tage den i munden, og at den ikke kommer 100% hjem med den i starten er ikke det vigtigste.

  • #18   9. aug 2011 Det er vældig surt i lydighed at have en hund der løber ud samler op, og så tager en sejers runde smiley - Derfor er indløbet lige så vigtig som udløbet for mig!
    Jeg har brugt som AboutMyDogs beskriver. Og det har som CH siger, gjort at min hund søger det kendte - at komme til mig og aflevere foran. Selv den lille som jeg ellers havde "ødelagt" har det lykkedes mig at rette op ved dette smiley


  • #19   9. aug 2011 About, du har fuldstændig ret - det er klart, at indløbet først skal introduceres med få skridt hvor hunden har apporten i munden.

    En sit kommando, et par skridt tilbage - og så udføre apporten på den korte afstand før indløb trænes på længere ;o)


  • #20   12. aug 2011 Hsr en ide der sikkert vil virke : Du kaster 1 bold og siger så apport, så tager du nogle godbidder med, viser ham den så kommer han jo sikkert efter den... hvis han smidder bolden igen skal du pege på den og hvis han ikke tager den op igen så gå hen og giv ham den i munden, og så sig kom.. når han så kommer med den giver du ham godbidden og roser ham... (den metode har ALTID virket på mine hunde/min families hunde <3)

Kommentér på:
Apportering..?

Annonce