{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Apportering
  • #2   12. jul 2018 Jeg har pt ingen video, men det kan der jo laves om på smiley
    Vi er i gang med omprogrammering af FvF.
    Det er lidt af et projekt, men det ser ud til at vi har knækket koden.
    Nu skal der bare hjernevask og fører-disciplin til.


  • #3   12. jul 2018 Jeg synes det er ret interessant at se gamle videoer. Ting, man gik og syntes var helt OK - og så se dem senere og tænke "Hell ! Der er plads til forbedringer" smiley

    FVF er iøvrigt en STÆRKT overvurderet øvelse .. kæft, jeg maser også noget med den. Godt at Mia Skogster kommer i næste måned og kan give et tip eller to smiley


  • #4   12. jul 2018 Har heller ikke lige nogen apportvideo - faktisk har jeg ikke rigtigt nogen træningsvideo'er smiley 'Kæmper' pt. lidt med et åndsvagt selvskabt apportproblem med Perle: For at få farten lidt op i tilbageløbet belønnede jeg hende ved at smide en bold bagud når hun var næsten tilbage ved mig. Jeg gjorde det ganske få gange (max 5) så begyndte damen at lave et 'freeze' lige så snart hun var løbet få galopspring imod mig. Der står hun så og venter spændt som en fjerder med apporten i munden på at jeg smider bolden. Bold droppet og mig lidt i tænkeboks igen. Det var jo ikke fordi hun havde et langsomt returløb med apporten. Jeg ville bare gerne have at hun løb lidt stærkere smiley Det virkede perfekt for min træningskammerat og hans malle, men åbenbart knapt så fint for Perle og jeg smiley

  • #5   12. jul 2018 Der er ikke kun en vej til Rom - og ikke en metode, der virker på alle hunde smiley

    Men få en til at filme dig, sådan helt generelt. Det er guld værd, hvis man er den der masochistisk indrettet person, der elsker at blive sablet helt i bund af sine træningsbuddies smiley



  • #6   12. jul 2018 Nej, det så jo bare så dejligt enkelt ud smiley Reaktionen fra min dober var så lidt anderledes end reaktionen hos mallen. Og jeg mener 5 gange .... smiley
    Har kraftigt overvejet at være lidt mere masochistisk under træning og få filmet noget af det vi bokser lidt med. Det med at blive sable hinanden ned er vi sådan set ret gode blandt mine træningsbuddies smiley Vi er gode til at kigge detaljer hos hinanden og sige 'jeg kan da godt forstå at xxxx går galt når du hele tiden yyyyyyy".


  • #7   12. jul 2018 Jeg bryder mig ikke om metoden du beskriver - synes ikke den er god, så personligt ville jeg aldrig benytte den .. og jeg har ligesom en malle smiley

    Det er i grunden ikke så interessant at få at vide hvorfor det går galt - det man kan bruge til noget er, HVORDAN man kan få det til at køre smiley
    Men klart - få lidt video på, det er guld værd.


  • #8   12. jul 2018 Synes det er skønt at se tilbage på ældre videoer og bare tænke "... hvad fanden havde jeg gang i?" smiley

  • #9   12. jul 2018 Lige pt, har jeg ingen nye trænings videoer af os.
    Sam gider pt overhovedet ikke at træne lydighed, selvom jeg kører max på med de fantastiske belønninger han elsker (bideskind og rigtig gode guffer), så synes han det er røv kedeligt og skrider, så vi holder en pause her henover sommeren og håber jeg kan få han op i drive og tænding på igen....
    Nøøøj et kedeligt syn at se sin ridgeback overhovedet ikke gider dig og bare tænker "du kan rende mig, det der gider jeg overhovedet ikke"... smiley smiley

    Heldigvis vil han gerne så meget andet, så vi får stadig en masse oplevelser sammen, løbetrænet, arbejdet med nosework, genstands søg og schweiss spor smiley


  • #10   12. jul 2018 Mathilde, er du mon røget i fedte-fælden?
    Når folk oplever at en hund er svær at motivere ender de ofte med at tigge og bede hunden - og det gider den SLET ikke.


  • #11   12. jul 2018 Nej, metoden viste sig jo også at være noget rigtigt hø som kun gjorde det hele endnu værre til min hund smiley
    "Det er i grunden ikke så interessant at få at vide hvorfor det går galt ". Nemlig smiley og man kan godt blive lidt træt af dem der virkelig overanalysere det når noget ikke helt kører, som man ønsker det. Lad være med at kigge bag-ud - kig frem-ad smiley
    @Mathilde: Jeg fik samme tanke som CH smiley Jeg har trænet med terriers i mange år. På mange måder lidt i stil med en RR rent træningsmæssigt (der er dog som regel lidt mere knald på terriers trods alt smiley ). Begynder man at fedte for dem og forsøge at lokke dem til at udfører en eller anden adfærd. så kan man næsten være sikker på at de ikke gider være med. Vender man derimod bøtten og selv lade dem styre showet så er de 'på'. Jeg bruger rigtig meget shaping til min Irske Terrier. Jeg laver set-ups hvor der er stor sandsynlighed for at hunden af sig selv kommer til at tilbyde den adfærd jeg gerne vil have frem. Og korrekt det er forholdsvis svært med fx en stå-øvelse, men hvis man kan få den listet ind mellem alt muligt fis og ballade så opdager de slet ikke at de har lært en 'kedelig' øvelse smiley
    Min lille Irske Terrier elsker Fri ved fod og danser afsted ved siden af mig - shaping smiley


  • #12   12. jul 2018 Heldigvis vil han gerne så meget andet, så vi får stadig en masse oplevelser sammen, løbetrænet, arbejdet med nosework, genstands søg og schweiss spor

    Det giver imo også SÅ meget mere mening. Hvorfor trække rundt med en hund, der ikke rigtigt brænder for tingene, når man så nemt som ingenting kan lave noget, som de synes bedre om ?

    Men hey, det kan der vel også tages video af smiley


  • #13   12. jul 2018 Nej, metoden viste sig jo også at være noget rigtigt hø som kun gjorde det hele endnu værre til min hund

    Nu er jeg forvirret - jeg synes du skrev, at det var en god metode for ham din træningsven ?


  • #14   12. jul 2018 CH: Og det tænker jeg faktisk at jeg er... Begyndt at fedte utrolig meget for ham...
    Specielt i fri ved fod, hvor jeg gerne vil tilbage til at have fuld power på igen... Satans smiley


  • #15   12. jul 2018 Apportering er rigtig svært for Nicki! Så fik vi Easy. Det er også ret svært for ham! Jeg er derfor kommet til den irriterende konklusion at det nok er MIG det er svært for, og ikke hundene.... Og siden da er vi ikke kommet skide meget videre smiley

  • #16   12. jul 2018 Jeg filmer tit og så ser vi det sammen nogle stykker. Jeg har ikke rigtig tid til at lägge det på hg fordi app er Så langsom... Jeg mister tålmod. Men måske en dag igen

  • #17   12. jul 2018 Martine

    Hvorfor bryder du dig ikke om belønning bagud ved tilbageløb med apport? smiley

    Jeg har set metoden brugt med lidt varition, så er det en bestemt ting i metoden eller hele princippet?


  • #18   12. jul 2018 #17

    Det bliver lidt for omstændeligt at skrive et svar på smiley


  • #19   12. jul 2018 Nå okay. Ærgerligt smiley

  • #20   12. jul 2018 Bels og hendes "nye" fvf.
    Det næste der skal ske er, at der kommer mere kog på - og så skal manden huske at det første halve til hele skridt skal være ultralangsomt smiley
    Det er det, der kikser efter belønningen smiley
    https://www.hundegalleri.dk/video/traaening/45641-fri_ved_fod


  • #22   12. jul 2018 Dejligt at se ch smiley

    Folk driller mig fordi aslan går lavere bagtil. Det er jo pga han ser op osv.

    Anses det for en fejl når det ikke er en ipo hund man träner? Nogle gange rejser han nästen ikke bagtil men går krum. Svärt at forklare. Bør jeg rette ham ud? Jeg synes det ser cool ud. Han gør det af sig selv fordi han gerne vil fremad...

    Hvad siger I andre med mere erfaring med fvf?

    Det samme i stillingskift. Der hopper han op og ned dvs fx fra sit springer han i stå. Men benene er samme sted bag til. Nogle siger han skal vise mere ro men det tror jeg ikk ligger til ham.. Og hvorfor det? De siger han kan sjuske med den fart.. Fordi jeg ikke er mere erfaren men det skal hunden vel ikke lide under?

    Jeg hører gerne hvad i Tänker


  • #23   12. jul 2018 Tak, Lens smiley

    Bels går jo lidt ned med rumpen og det går nok, men fremtiden er lidt usikker fordi man nu vil lægge vægt på "naturlig gang" - og ingen ved rigtig hvad det vil sige sat ind i vores program.


  • #24   12. jul 2018 CH: Nu træner vi bare for sjovt, men derfor kan man jo godt stræbe efter at lære... Jeg ved bare ikke, hvordan jeg skal ændre det. Måske jeg skal gå hurtigere.... eller flytte hans fixpunkt, men så er det forfra smiley

  • #25   12. jul 2018 Min oplevelse er, at det har en masse at gøre med anatomi.
    Jeg ville ikke rette på det, må jeg indrømme:)


  • #26   12. jul 2018 Jeg kan godt lide, at han har lidt spræld. Han får lov! smiley

    Hvad er der egentlig naturligt ved fvf?


  • #27   13. jul 2018 @13: God metode for min træningsbuddy - noget hø for min hund og jeg smiley

  • #28   13. jul 2018 'Ro' er typisk noget DKK LP folkene vil have smiley Jeg vil hellere have sjov, fest og ballade og have en hund der virkelig ser ud til at have en fest, når den arbejder. Jeg har fået at vide at jeg ville få fradrag for i DKK LP for min FVF med Clinton fordi han ser 'stresset' ud (udtalt af en meget garvet DKK LP'er der får rigtig gode karaktere i LP elite). Clinton danser afsted med høje benløft og kommer i ny og næ med et lille hop af bar glæde. Men korrekt han har åben mund og tungen ud når han går FVF. Til gengæld er ørene helt fremme og halen helt oppe smiley Personligt synes jeg da på ingen måde at det er negativt at hunden viser lidt 'glædesstress'.


  • #31   13. jul 2018 Jeg elsker at man i træningstråde altid får den der "jeg dyrker Dch, så DKK-hunde skal være kedelige", "jeg dyrker DKK, så IPO er latterligt", "jeg dyrker IPO, så DcH er tamt". Hvorfor ikke bare lade det være ved at der er forskel på discipliner, og så lade dem der træner pågældende disciplin gøre dét der giver flest point?

    Nå, men jeg bliver nysgerrig på den med den "naturlige" gang i IPO. Har du nogle videoer af den "gamle" fvf, CH? Jeg synes hun går en anelse for langt bagud - hendes skulder er lige knap på højde med knæet. Når så det er sagt, har jeg gerne én der flagrer 20 cm for langt fremme i træning, men som i konkurrencer går for langt tilbage. Det må rettes op på næste hund smiley


  • #32   13. jul 2018 Hun kommer en my frem, når der kommer mere krudt på hende, A.
    Hun er med overlæg blevet flyttet langt tilbage fordi hun går virkelig sjusket når hun er længere fremme.
    Hun falder ud, går skævt, går ikke i spænding.
    Så hellere der hvor hun er nu smiley


  • #33   13. jul 2018 CH, det er jo også kun my hun går tilbage, så jeg tænkte nok at der var en mening med det.

    Men fortæl lige lidt mere om det med naturlig gang. Vil de væk fra at de går helt spændstigt?


  • #34   13. jul 2018 Ja, det er heldigvis kun en smule, så det lever vi med, skulle spændingsniveauet ikke trække hende lidt frem smiley

    Hvad der kommer til at blive defineret som naturlig gang må fremtiden vise.
    Jeg er bange for at det er noget, der er op til den enkelte dommer at vurdere.


  • #35   13. jul 2018 Kan "ro" i DKK menes at de jo her ikke må trippe på poterne og ikke lave et glædeshop lige inden de tager apporten fx?

    Jeg har fået fortalt at der ikke må være fartændring i DKK og dermed heller ikke friske hop smiley

    Jeg tror ikke "man" vil have ro i DCH, jeg tror nogle DCH HF'ere lægger meget mere energi i spor, eftersøgning og fritsøg fordi det er de dyre øvelser (ganger med de højeste koefficienter), og der bliver dermed ikke lagt så meget energi i lydigheden.

    Det er kun gæt. Jeg kan ikke vide hvad folk tænker smiley


  • #36   13. jul 2018 Tinna, jeg kender nogle stykker, der har skiftet fra DcH tik IPO, dygtige hundeførere.
    De var - er tildels - direkte ukomfortable ved at arbejde i høj drift. De er vant til at dæmpe driften, ikke stimulere den.
    Det handler ikke kun om fokus, det er ligeså meget traditioner og metoder.


  • #37   13. jul 2018 CH

    Ja traditioner findes nok alle steder smiley Metoder har det vidst også nogle gange med at hænge fast i det vante.

    Var hundene ukomfortable med det, eller hundeførerene?

    Jeg træner DCH (når altså vi kan smiley ) og jeg har ingen ambitioner om at dæmpe, men Dixie er min første rigtige konkurrencehund (Kira min tidligere var slet ikke så seriøst), og hun har godt nok lært mig meget!

    Jeg har ikke kunnet finde ud af at bruge hendes energi, men jeg har aldrig haft ambitioner om at dæmpe den.

    Man kan jo i disse tilfælde kun tale ud fra egne synspunkter.

    Jeg har endnu ikke oplevet nogle dommere i DCH som har trukket for energi og fart.


  • #39   13. jul 2018 Jeg ved ikke hvordan det er med andre programmer, men i DCH er der rigtig mange forskellige trænere og ikke mindst hundefører, som træner på forskellige måder og lægger fokus forskelligt.

    Og selvfølgelig kan man få en taktfast FVF med energi! smiley


  • #40   13. jul 2018 Hundeførerne var ikke komfortable ved at udfordre styrbarheden med øget drift.
    Hundene elsker det, men det var meget svært at få drift op hos de ældre DcH-erfarne hunde.
    Mange år med dæmpet drift fornægter sig ikke.



  • #42   13. jul 2018 Men dommerne belønner det, de belønner smiley

  • #43   13. jul 2018 CH

    Okay. smiley Jeg kender til flere DCH folk som ikke har det sådan. Men ja.. Man kan jo aldrig skære alle over en kam.


  • #44   13. jul 2018 CH hvad mener du i #42?


  • #45   13. jul 2018 Dommerne belønner en uspændstig fri ved fod.
    Og så er det det, man laver.
    På den måde er traditionen landsdækkende.

    Det pudsige er, at man også har kunnet se det på de IPO-hunde, der er trænet og har konkurreret i DcH.
    De har også været dæmpede og har haft svært ved at konkurrere med dem fra Schæferhundeklubben.
    Det ændrer sig dog stille og roligt.


  • #46   13. jul 2018 Det er rigtigt CH

    Der bliver ikke givet flere eller færre point af dommerne ud fra hundens energi.

    Jeg tror på det du skriver med at I har kunnet se det med dem fra DCH, for der ER HF'ere hvor det er tilfældet, omend jeg ikke helt ved om det er bevidst eller ej.

    Er glad for at høre det ændrer sig stille og roligt, for det er også hvad jeg ser i DCH, og det synes jeg personligt er positivt smiley


  • #47   13. jul 2018 Som der er skrevet tidligere, så har stuedressur ikke rigtig fokus. Man kan sagtens få 10 for en fvf, hvor hunden sjosker afsted og ligner en halvdød.

    Tilgengæld er det svært at komme godt igennem en A eller E-konkurrence, uden at der er smæk på hunden. Spor, felt og ikke mindst eftersøgning kræver sindssygt meget af hundene, og alle tre øvelser på én dag, trækker altså tænder ud. Derfor er det ret normalt at energien, både fra hund og HF, spares på dressuren og gemmes til de dyre øvelser.

    Der er enkelte hunde fra enkelte klubber som går igennem alle øvelser med høj intensitet, og det ER da federe at se på.


  • #49   13. jul 2018 Et A-spor er ikke så slemt, 600 skridt med 10 skridt bred startport, 2 knæk, 1 spids og 3 genstande på max 15 minutter. E-spor er 1000 skridt med startfelt på 15x15 skridt, 4 knæk, 2 spidser og 4 genstande på max 30 minutter. Felt er hhv 50x50 og 70x70 med hhv 3 og 4 genstande. Og så er der eftersøgningen, som er afsøgning af et skovområde hvor hunden SKAL løbe i zig-zag og finde to figuranter (hvor den ene fig skiftes med en genstand i E). Arealet er hhv 80x250 skridt og 100x400 skridt. I en A-eftersøgning kommer der vel 5-8 udslag til hver side, og i E en 8-12 stykker.

    Med al den energi der skal lægges i de øvelser, skal hunden have en enorm energi for at komme igennem hele dagen med høj intensitet.


  • #50   13. jul 2018 Jeg kom fra DKK LP til DcH med en 6 år gammel hund. Det var noget af et kulturchock smiley Pludselig var det OK at hunden var 'vild' og man belønnede i vid udstrækning med leg. Det var hverken min hund eller jeg vant til. Min hun var på det tidspunkt alt for godt 'dæmpet' til at det nogensinde blev rigtig godt, men for pokker hvor jeg lærte meget af det. Jeg sniger mig stadig til at træne lidt DKK LP ind imellem på et hold hist og pist smiley Og DKK LP har virkelig flyttet sig meget siden jeg sådan dyrkede det på ugentlig basis, men stadig er det meget mere kontrolleret end DcH.
    Det man lige skal huske er at DcH er mange forskellige klubber og de gør tingene meget forskelligt. I nogen klubber har man ikke fokus på konkurrence i DcH programmet, men i stedet fokus på tilbud som NW, rally, familiehold osv. Det kan være svært for en klub at rumme begge dele og derfor finde rman sjældent konkurrencehunde, der træner og konkurrere i A og E klassen i de klubber der ikke har fokus på DcH programmet. Hvis man i klubben ikke har hundeførere der dyrker det at gå til konkurrence så er det ikke sikkert at man i klubben aner hvad der skal til for at fremme det i hundene, der gør at de kan komme hele vejen til E.
    Hvis jeg skiftede til IPO så er jeg overbevist om at jeg ville opleve det som CH beskriver med at det ville være svært for både mig og min 6 år gamle hund at komme til at arbejde med drift på den måde som de gør i IPO. Jeg ville gerne lære noget af det og det er der flere i min klub der gerne ville, så der brygges på et kursus med en IPO HF, der forhåbentlig kan lære os noget smiley


  • #51   13. jul 2018 Jeg ville gerne lære noget af det og det er der flere i min klub der gerne ville, så der brygges på et kursus med en IPO HF, der forhåbentlig kan lære os noget

    Kig jer nu RIGTIGT godt for smiley


  • #52   13. jul 2018 Mette,

    Der blev det med at der er forskel fra klub til klub ret stor smiley

    Jeg har oplevet det omvendt mht. DCH og DKK

    Om det så er fordi DKK har rykket sig meget, som du siger, det ved jeg ikke...

    Det var i hvert fald helt ny verden der dukkede op for mig da jeg begyndte at blande mig lidt mellem DKK folket.

    Jeg forstår godt I vil have en ind fra IPO smiley
    Jeg tror man kan lære meget af at kigge på andre normer smiley

    Jeg tror ikke personligt jeg ville have svært ved at ruske ved styrbarheden. Der må gerne være knald på smiley


  • #53   13. jul 2018 Jeps det et dkk folk jeg får den besked fra. Jeg aner intet om de forskelle... Heldigvis smiley men sjovt de alligevel findes

  • #54   14. jul 2018 Jeg kan ikke genkende, at der forsøges på at dæmpe hundene i LP. Jeg træner eliteklassen og ingen jeg træner med dæmper deres hunde, tværtimod.
    Men det er korrekt, at man i de højere klasser i LP vil blive trukket hvis ens hund feks hopper, men du bliver også trukket hvis ikke din hund har et energisk følge og feks sakker bagud. Jeg har dog aldrig oplevet eller hørt om hunde, der bliver trukket for at have tungen ude af munden. Jeg tror umiddelbart at der er en del mere kontrol i LP end i DCH ( uden at vide det da jeg ikke kender til dch programmet )

    I LP er der også fokus på naturlig gang. Her er der især fokus på hundens hovedstilling ikke må være ekstrem og hunden må på intet tidspunkt røre HF.

    Edit: Mine udtalelser bygger ikke på DKK's træningspladser, da jeg træner hos private trænere og kun konkurrerer i DKK. Så det er for sporten generelt.


  • #55   14. jul 2018 Naturlig gangart .... jo, det bliver interessant at se, hvordan de har tænkt sig at dømme det.

    Min hund, malle, har en røv der sidder i lige linie fra dens manke - min venindes schæferhund har en en røv, der sidder noget lavere en dens manke .. de to hunde bevæger sig ganske enkelt ikke ens, så jeg har lidt svært ved at se, hvordan det kommer til at blive udført i praksis.

    Det her dog ... det ville nok blive trukket lidt på den konto smiley smiley smiley

    https://youtu.be/6uY5OTYhBgU


  • #56   14. jul 2018 Ja den går nok ikke smiley

    Cof går så lavt med røven at han næsten går fra sit til sit - det tror jeg heller ikke de vil præmiere smiley smiley


  • #57   14. jul 2018 Hvorfor går han sådan ch for det er det aslan gør nogle gange. Han går imens han sidder hahaha

    Martine men en dejlig energi. Og han er godt nok stor er han ikk? Det er dejligt at se en malle med lidt størrelse. Jeg synes nogle er nogle pinde men er det udstillingslinjer?


  • #58   14. jul 2018 Jeg tror det er et mix af anatomi, fejlindlæring, spænding og forkert hastighed.

  • #59   14. jul 2018 Det er også min tanke. Jeg tror jeg har startet med forkert fix punkt også . Ved ikk om jeg gider rette det.. Måske jeg skulle for at läre..

  • #60   14. jul 2018 Martine men en dejlig energi. Og han er godt nok stor er han ikk? Det er dejligt at se en malle med lidt størrelse. Jeg synes nogle er nogle pinde men er det udstillingslinjer?

    Næ, ikke specielt .. han vejer 35 kg og det er nok meget normalt. Maller kommer i alle størrelser, næsten, så helt så katagorisk kan man ikke stille det op.
    Og ja, han er det man kan kalde "ekstrem-hund" - har aldrig oplevet en hund med den power. Han er giga svær, men samtidig fantastisk at træne.


Kommentér på:
Apportering

Annonce