{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
539 visninger | Oprettet:

Apportering {{forumTopicSubject}}

Jeg tænkte om der er nogen af jer kloge hoveder der kan hjælpe lidt med mit problem i apport øvelsen.

Min hund er glad ved apporten, og har gennerelt det problem at han tygger når han er ivrig.

Jeg har dog fået pillet det af ham, når han sidder med apporten foran mig. Jeg kan også sagten lægge apporten foran mig og bede ham samle den op, han gør det fint. Jeg kan sætte ham foran mig, gå et stykke væk, lægge apport, gå længere væk, stille mig med fronten til ham, og kalde apport, og så går det også fint.

Men så snart jeg sætter ham ved min side, og han lige som skal ud og vende, så ryger energien lige en tak op, og så har han tendens til at rulle med den.

Jeg ved simpelthen ikke hvordan jeg skal få pillet det af ham´, når problemet ikke er der så snart jeg går et skridt tilbage i øvelsen. Jeg har prøvet at beordre rooolig når han samler op, og laver tilbageløb.

Men nogle med andre forslag?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Apportering
  • Tossen J
    Tossen J Tilmeldt:
    jan 2011

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 114
    #1   27. apr 2011 Prøv evt. at give ham en lang line på, så han ikke får andre muligheder end at komme ind til dig??

  • #2   27. apr 2011 Så har jeg ikke forklaret mig ordentligt. Han kommer ind!! ALTID!!

    Problemet er hans opsamling. Han får et lille fratræk hvis han ruller apporten når han samler op. Det er dér han skal samle den roligt op pænt op uden tyggen eller rullen.


  • Tossen J
    Tossen J Tilmeldt:
    jan 2011

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 114
    #3   27. apr 2011 Nårh - Ja så har jeg misforstået. Jeg troede du mente at han lige skulle rulle sig... Ha ha ha

    Hmm... Ja, den er svær. Træner sammen med en som har samme problem, men ved ikke lige om han har fundet en løsning.


  • #4   27. apr 2011 Er det også galt hvis du lægger apporten og går 1 meter væk med hunden på plads og sender på kort afstand uden kast ?

  • #5   27. apr 2011 haha aargh ja, kan godt se det ku læses sådan smiley

    Ja, i sær fordi hvis jeg udfører øvelsen ligeud som beskrevet i starten så gør han det ikke. SÅ det er et spørgsmål om en smule stressen op+ i øvelsen, og jeg ved ikke hvordan jeg skal få energien længere ned, når han skal ud og vende.

    mit foreløbige forsøg er at lave en "saml op" kommando. Den benytter jeg på alle mulige ting, og han får kun rosen og belønningen når han samler pænt op og ikke tygger. Han ruller selvfølgelig ikke bamser og lignende. Jeg håber så at få ham til at lave "pæne" opsamlinger og dermed måske overføre det til apporten. Men jeg har ingen idé om det virker, og det er i hvert fald ikke lige her og nu smiley


  • #6   27. apr 2011 Tina og Alex. Ja, kort eller lang afstand, der er ingen forskel. Det er ligesom om at det er "energien" i vendingen der gør det.

  • #7   27. apr 2011 Måske en mere kantet apportbuk er sværere at rulle med ?
    bare for at bryde vanen


  • #8   27. apr 2011 kan han "stå" på afstand ?

  • #9   27. apr 2011 Se DET havde jeg ikke tænkt. kan man få en hvor midterpinden er kantet? Det kunne godt være det ville gøre en forskel.

  • #10   27. apr 2011 Jeg ved ikke om man kan købe sådan en med kantet midterpind, men ellers kan man ihvertfald lave en selv....

  • #11   27. apr 2011 Emm. Neej ikke helt godt endnu.

    Du tænker at beordre en stå når han når til apporten så han kommer i ro inden jeg beordrer ham til at samle op?

    Puha, der skal vi nok lige arbejde lidt mere i hvert fald smiley Han er endnu kun C hund. smiley


  • #12   27. apr 2011 Der er lidt to tilgange jeg ville prøve, hvis jeg var dig.

    Den ene er tilbagetræk. Her lærer du hunden at holde apporten lige bagved hjørnetænderne. Du holder apporten, lader hunden tage den og trækker let tilbage. I samme øjeblik du kan mærke at hunden "stritter imod" og trækker igen, så roser du. På den måde kan du lære hunden at bære apporten der og holde spænding på apporten. For når den ikke glider bagud mod kindtænderne, så kommer den heller ikke til at rulle og bliver ikke til tændstikker...

    Den anden er at fremprovokere stress og tyggeri. Det kan eks. gøres ved at lade hunden tage apporten og så hoppe rundt og danse sammen med hunden (med apporten i munden). Når hunden bliver stresset og begynder at tygge irettesætter du den med et "nej" eller et "forkert" og stopper samtidig legen. I samme sekund hunden holder apporten stille, så starter legen igen. på den måde lærer hunden at det er klart sjovest, hvis den ikke tygger. Når du "irettesætter" hunden skal du naturligvis ikke skælde den ud. Det skal mere opfattes som en kommando end som en reel "irettesættelse".


  • #13   27. apr 2011 Haha handy hvem? smiley - Man kan måske, men nok ikke hjemme hos mig. hehe...

    Og hvis den så må bruges til konkurrencer, så ville det være rigtig smart smiley - Men det må jeg lige prøve at arbejde videre med.


  • #14   27. apr 2011 Siri: Mange tak for råd!! Han mangler desværre en hjørnetand smiley - så ved ikke om det kan bruges. Men har brugt lidt i den stil til at få ham til at lade være med at rulle/tygge når han sad med den foran mig. Men Jeg har haft svært ved at bruge det i det øjeblik han samler den op.

    Den må lægges tilrette i munden, og det synes jeg egentlig bare det er, det han gør. Men dommer er ikke altid af samme mening smiley - Så det er i opsamlingsøjeblikket han gør det. Han bærer den for det meste pænt retur, og hvis ikke kan jeg korrigere ham som du beskriver på vejen tilbage. Og problemet er der jo ikke når han udfører øvelsen ligeud.?

    Men jeg kan ikke få ham til roligt at samle den op, og lægge på plads når han skal ud og vende. Så kommer der lige den rulning, og det koster bare irriterende point smiley

    Måske den med at køre ham op og stoppe den der kunne være god.


  • #15   27. apr 2011 Jeg ved at mange rerieverfolk bruger en avis, som er lagt sammen og pakket ind i tape til at lære deres hunde ikke at rulle. Den KAN ikke rulle i munden på dem når den er flad og bred.

    Men om du kan bruge det, ved jeg ikke.


  • #16   27. apr 2011 Prøv lige at forklar igen hvornår det er han ruller - er det i selve opsamlingen? Altså han går ud, samler op, kaster hovedet tilbage, ruller og kommer derefter fint ind?

  • #17   27. apr 2011 Hvad med en hammer eller andet hvor vægten er ulige fordelt så hund taber genstand hvis den ruller/tygger smiley

  • #18   27. apr 2011 Siri: JA, lige præcis.

    Mette: Hehe en ais, jamen hvorfor ikke smiley


  • #19   27. apr 2011 Så er det måske et spørgsmål om at lave en masse opsamlinger.
    Måske starte med opsamlinger fra hånd - sådan cirka en halv meter over jorden. Så snart tænderne lukker sig om den - så roser du og løber afsted. Så han tænker fremad. Og så gradvist tættere på jorden. Du kan også prøve metoden med at stresse ham op og se om du kan fremprovokere adfærden på den måde.

    Hvor længe har du trænet apporten? For tit synes jeg faktisk at rulleri og tyggeri forsvinder med tiden.


  • #20   27. apr 2011 Jamen det har jeg vel så småt siden start 2010. Men har "bare" forlangt at han udførte øvelsen. Det er først her de seneste par måneder at der er blevet lidt mere serøst og på småtingene.

    Jeg tror dog ikke det er noget der bare forsvinder. Han var en ret stresset hund da vi overtog ham, og gumler fx. arm for at få afløb for det. Men han kører op, og det er hans måde ligesom og løsne op, så derfor tror jeg ikke det bare forsvinder.

    Men tusind tak for alle ideerne, det gav i hvert fald inspiration til at prøve lidt videre... smiley


  • #21   27. apr 2011 Hvis han generelt har lidt tendens til stress, så vil jeg helt sikkert forsøge mig med øvelsen, hvor du bevidst stresser ham og fremprovokerer den adfærd, du gerne vil fjerne. Det er rigtig fedt hvis man kan bevare den "gode" stress og komme af med den dårlige (tyggeriet).
    Eventuelt kombineret med opsamlingsøvelser..

    Det kan også være, at de to skal kombineres - det er der kun en måde at finde ud af på smiley


Kommentér på:
Apportering

Annonce