Forvirret! Lære hund at gå i snor {{forumTopicSubject}}
Ja, jeg er blevet lidt forvirret over hvilken fremgangsmåde, der er bedst til at træne en hund til at gå i snor og lade sig føre. Jeg har flere gange læst, at man skal opmuntre hunden, når den går pænt, ved at tale til den og rose den. Jan Fennel derimod skriver, at man ikke skal sige noget som helst, med mindre det er nødvendigt.
Jeg havde glemt, hvad der stod i hendes bog, da jeg havde Cosmo med på første gåtur, og derfor talte jeg opmuntrende til ham hele vejen, hvilket gjorde, at vi flere gange havde god kontakt, og han holdt sig fint tæt på min venstre side. Når jeg ikke taler, har han tendens til at trække, hvilket dog ikke er mere end, at han stopper med det, når jeg står stille.
Hvilken erfaring har I gjort jer?
Skal lige siges, at vi starter til træning på lørdag, så der finder jeg jo ud af, om jeg har gjort det helt galt
jun 2011
Følger: 15 Følgere: 37 Hunde: 1 Emner: 134 Svar: 3.592
jun 2010
Følger: 21 Følgere: 9 Hunde: 2 Emner: 71 Svar: 589
Cosmo er en meget følsom hund, som reagere mere på ros end på godbidder, så jeg tror bare, at jeg fortsætter. Om ikke andet, synes jeg det er helt utrolig flot, at han på så få dage har lært, at gå forholdsvis pænt i snor, trods det, han overhovedet ikke anede hvad det var, første gang vi gav ham snoren på
jan 2007
Følger: 19 Følgere: 18 Hunde: 2 Emner: 9 Svar: 59
Personligt har jeg ikke sagt noget til Bertram overhovedet, når han har været i snor. Jeg har givet en godbid, hver gang han kigger op på mig. På den måde skaber han selv kontakten og bliver positivt forstærket hver gang, han gør det. Efterhånden kigger han op det meste af turen, og hele hans fokus ligger på mig.
Det var sådan, vi lærte det til hvalpetræning. :o)
jul 2004
Følger: 29 Følgere: 29 Hunde: 6 Emner: 162 Svar: 1.328
jun 2008
Følger: 29 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 46 Svar: 2.910
Så jeg taler ikke når vi bare snakker alm gå pænt træning... Her stopper jeg bare - går evt. lidt baglæns... når linen bliver slap igen kan vi gå videre. Min voksne tæve kan jeg dog godt finde på at tale til - minde hende om at hun har snor på altså, hvis hun bliver for ivrig.... Hvalpen får ros når linen er slap og vi går videre.... Men jeg taler ikke for at få kontakten og den slappe line, den skal hun selv give mig uden opmuntring...
Taler vi lineføring hvor de skal gå klinet op af mig med kontakt, så taler jeg og roser og opmuntrer.... men det er så nok fordi jeg dyrker rally og ikke lydighed - så det "må" jeg gerne
Forvirret! Lære hund at gå i snor