{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
624 visninger | Oprettet:

Træning: tilbyder adfærd {{forumTopicSubject}}

Jeg har et konkret spørgsmål mht. at tilbyde adfærd;

Belli tilbyder ofte fri ved fod på gåture, når han vil have bolden igen, hvis vi har trænet lidt på turen. Jeg HAR sagt fri til ham, når vi var færdige...

Egentlig er det jo en god ting at han tilbyder adfærd, men at belønne ham for det, er vel ikke måden at gøre det på i denne situation ? Jeg tænker at det er bedre at "gemme" den drift han viser, til JEG tager initiativ til det/bestemmer det ?

Jeg "kommer" nogle gange til at belønne ham.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Træning: tilbyder adfærd
  • #1   22. apr 2012 Har en hund som gør det samme (jeg bruger dog guffer) og jeg må sige, at al ønsket adfærd bliver belønnet, altså ikke HVER gang, men nok til at når jeg ber om adfærden, så gør den det (i håb om belønning). Jeg er en af dem som mener, at man aldrig skal fjerne belønningen 100%.

  • #2   22. apr 2012 Hvis du belønner ham ender du med at skabe en hund der ikke holder fri - sådan en har jeg nemlig fået skabt *ooops*. Som praktisk talt aldrig har tid til at være hund på en luftetur, fordi hu har så travlt med at spørge mig om hvad vi skal nu, og nu og nu....

  • #3   22. apr 2012 Myr M> jamen træning er afsluttet? I mine øjne er det også meget vigtigt at hunden lærer at slut betyder slut!

  • #4   22. apr 2012 Helt enig med Anna G

    Jeg har også et styks arbejdsliderlig hund, og hun har lært at slut betyder slut! Også når der kastets med legetøj og osv. Når jeg har sagt slut så må hun finde ro og gå rundt og snuse, og det er jo bare om at være konsekvent smiley

    Hvis han søger dig selvom du har sagt slut så bare gå videre og ignorer ham. Så får han ikke noget ud af hans adfærd smiley


  • #5   22. apr 2012 jeg har også endelig langt om længe fået en hund der næsten altid forstår at FRI er fri, og hvis hun ikke forstår det (bliver ved med at kigge forventningsfunldt op på mig, gående en halv plads) ignorerer jeg hende faktisk

    skal også siges hun i en periode var mege klistrene, men nu er begyndt virkelig at nyde og rende og snuse.

    samt hun SKAL være fri for at vi kan træne indkald, og det gør vi meget i for tiden..


  • #6   22. apr 2012 Jeg gør bare det at jeg kun belønner hvis hun går en fantastisk plads i længere tid end jeg normalt ville bede hende om. Dvs hun får ikke noget for de gange hun går plads 20 meter, eller hvis hun går plads men ikke er helt koncentreret. Jeg synes faktisk det har hjulpet på at hun ikke helt så ofte lige kommer hen for at tilbyde et par meters plads. Nu er det all in or nothing...
    Jeg vil gerne have at hun af og til tilbyder - og også på tur.


  • #7   22. apr 2012 Jeg har ikke noget problem med, at min (mine) ikke holder fri. De kan snildt rende rundt i "længere" tid tid uden at ænse mig særlig meget, men så lige pludselig kommer de hen og går fint ved siden af, eller bare kommer hen foran mig og der kan så falde en belønning og så får de "fri" igen. Jeg siger altid fri, så de ikke selv "afbryder øvelsen".
    Har som sagt ikke et problem med at de klistre.


  • #8   22. apr 2012 Tak for alle jeres tanker omkring spørgsmålet smiley



  • #9   22. apr 2012 myr M

    Problemet er bare hvis de aldrig holder fri. Hvis de bliver ved med at yde


  • #10   22. apr 2012 Tinna j : igen, jeg har ingen problemer med klistre hunde. Mine hunde løber og hygger sig, snuser rundt og hvad hunde nu ellers gør. Ja mine hunde er opmærksomme på mig og kommer med mellemrum og følges med mig, eller bare lige over og siger hej. Den adfærd bliver belønnet, nogle gange med guf, nogle gange med ord eller kæl andre gange "ingenting".
    Pointere igen, mine hunde klistre ikke.


  • #11   22. apr 2012 Det er jo også helt fint, og vores hund får også ros for lige at tjekke hvor vi er henne. Sådan skal det jo helst være.

    Men hvis man har en hund der konstant går og dutter dig med næsen med et stykke legetøj eller bare for at få en kommando, og stresser hvis ikke du be'r den om noget, så er det skidt, og man må gøre klart for hunden at slut er slut. Ikke dermed sagt at den helt skal slippe opmærksomheden på en smiley


  • #12   22. apr 2012 Vi har faktisk fået lavet et mønster på gåturene, så det giver mening og hunden både får noget ud af at tilbyde sig, men også får fri.

    Vi starter altid med bare at gå - og hunden har fanget, at der ingen leg eller anden belønning end det, han kan give sig selv ved at finde ting, løbe og hygge.

    På et tidspunkt - han vælger de egentlig selv, han har snust, gjort hvad han skulle - SÅ tilbyder han sig. Og så belønnes han, hvis han gør noget, der giver mening.

    Derefter leger vi resten af turen og putter lidt træning ind også...


Kommentér på:
Træning: tilbyder adfærd

Annonce